Opettajan sijaisuuksia tekevät, riittääkö töitä?
Olen niin täynnä näitä nykyisiä opettajan työhön kohdistuvia "uudistuksia", (lue: palkan leikkaamista, työmäärän lisääntymistä, resurssien vähenemistä jne. jne.), että harkitsen irtisanoutumista.
Ajatuksena olisi tehdä sijaisuuksia sen verran, että tulisin toimeen. Riittääkö sijaisuuksia pätevälle, vai otetaanko sijaisiksi vain epäpäteviä?
Kommentit (34)
Jos olet mies, niin mainiosti. Minunkin aivokääpiö eksäni sai ihan mitä vaan haki. Mutta jos et ole mies niin...
Mulla tulee kohta kaksi vuotta aineenopeksi valmistumisesta, olen ollut 1,5v osa-aikatöissä ja sen lisäksi tehnyt sijaisuuksia. Tämän vuoden puolella olen ollut sijaisena 2 päivää, viime vuoden puolella sain yhden illan varoituksella sijaisuuden melkein kuukaudeksi. Eli todella vaihtelevasti näitä tulee.
Olen huomannut, että on hyötyä tuntea opettajat, olen ihan pari kertaa vain saanut rehtorilta soittoa, opettajat tuntuvat hoitavan sijaisasiaa ihan itse tosi usein. Kaupunkiin ei kannata edes yrittää (varsinkaan sijaisrekisteristä), vaan pienempiin lähiö/maalaiskouluihin. Oma työmatkani on ollut 20-40km näille kouluille, mihin olen mennyt useampaan kertaan, asun itse kaupungissa. Omaa ainettani olen päässyt sijaistamaan paljon, mutta myös muutamaa muuta ainetta ja luokanopetusta. Olen mainostanut olevani käytettävissä lyhyelläkin varoitusajalla, vaikka käytännössä olen tainnut saada vain kerran sijaisuuden samalle päivälle - onneksi!
Mutta joo sijaisuudet ovat kamalan stressaavia, kun ei tunne oppilaita eikä koulun käytäntöjä. Joskus aikaa valmistautua tuntiin on todella vähän, tavarat hukassa jne. En suosittele. Vaihda mielummin alaa kokonaan. Niin minäkin teen!
Teen sijaisuuksia n. 120 000 asukkaan kaupungissa. Seisemän päivää olen ollut työttömänä tälle kevätlukukaudelle. Neljän viikon sijaisuus edessä. Kuntarekryn kautta suurin osa sijaisuuksista. Osa kouluista on ottanut sitten suoraan kun ovat ensin "hyväksi" todenneet. Sijaistan 1-9 luokkaan, lähes ainetta kuin ainetta ja myös erityisluokkia. Henkisesti rankkaa, kun samalla viikolla voi olla neljä eri koulua ja joka tunnilla uusi ryhmä. Koko ajan pitää olla ns. hälytys valmiudessa. Tunteja keskimäärin 24/vko. Palkka tulee miten sattuu.
Olen opiskellut aineenopettajaksi. Gradu ja toinen sivuaine tekemättä. Työkokemusta opettajana kohta viisi vuotta.
Suosittelen katsastelemaan jotain muuta kuin opetusalaa, huonommaksi menee koko ajan. Itse pätevänä opettajana työttömäni nyt viime vuoden kesäkuusta, tänä aikana vain yksi päivän sijaisuus. V....taa. Koulutusmääriä reippaasti alas ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta olin Tampereen kaupungin sijaisrekisterissä, ja jouduin ostamaan 4 x 15 euroa (muistaakseni) maksavan rikostaustaotteen (se pitää uusia puolen vuoden välein).
Soittoja ei tullut, yhtäkään sijaisuutta en saanut. Hain paitsi opettajan (minulla on tiettyjen opetettavien aineiden aineopinnot ja yhdestä syventävät ja opettajan pedagogiset suoritettuna, vaikken ole valmis opettaja vielä) myös päiväkotien sijaisuuksia, mitä tahansa.
Eli nekin rahat meni toimeentulotuella elävältä hukkaan, mitkä meni rikostaustaotteisiin. Enää en uusinut hakua tänä keväänä.
Miksi ihmeessä ostat rekisterin? Tähän mennessä kukaan ei ole kysynyt perään, omani on vuodelta 2015 ja olen täysin pystynyt tekemään eri mittaisia sijaisuuksia ongelmitta.
Sijaisuuksien haku ei ole voimassa eli henkilö ei näy hakijana sijaisuuksia tarjoaville, ellei rikostaustaotetta käy näyttämässä Rekryssä. Sijaisrekisterissä ei siis voi olla ilman maksullista otetta.
Kävin just katselemassa mol.fi paikkoja. Heikkoahan tuo siellä on, vaikka ei kai ne oikeat paikat siellä olekaan.
Täytyy pitää silmät ja korvat auki joka suuntaan. Töissä sitten yritän pitää ne kiinni, (en luokassa, mutta muiden asioiden suhteen).AP
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta olin Tampereen kaupungin sijaisrekisterissä, ja jouduin ostamaan 4 x 15 euroa (muistaakseni) maksavan rikostaustaotteen (se pitää uusia puolen vuoden välein).
Soittoja ei tullut, yhtäkään sijaisuutta en saanut. Hain paitsi opettajan (minulla on tiettyjen opetettavien aineiden aineopinnot ja yhdestä syventävät ja opettajan pedagogiset suoritettuna, vaikken ole valmis opettaja vielä) myös päiväkotien sijaisuuksia, mitä tahansa.
Eli nekin rahat meni toimeentulotuella elävältä hukkaan, mitkä meni rikostaustaotteisiin. Enää en uusinut hakua tänä keväänä.
Nyt vuonna 2017 rikostaustaote maksaa todellakin 12 euroa tilaajalleen.
Aikoinaan ollut täysin ilmainen koska ktseessä varsin tärkeä dokumentti .
Joku sitten keksinyt rokottaa tuostakin 12 euroa.
Kyllä sen tulisi ilmainen olla, naurettavaa kiskoa rahaa tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen katsastelemaan jotain muuta kuin opetusalaa, huonommaksi menee koko ajan. Itse pätevänä opettajana työttömäni nyt viime vuoden kesäkuusta, tänä aikana vain yksi päivän sijaisuus. V....taa. Koulutusmääriä reippaasti alas ja nopeasti.
Totta.
Vaikka neljän vuoden välein olisi oppilashaku , silti liian usein.
Ei riitä duunia valmistuneille!
Täällä yksi luokanopettaja, jolla samanlaiset fiilikset töistä. Tämä vuosi uuden OPS:n vouhotuksineen on lyönyt viimeisen naulan arkkuun. Koko ajan kaadetaan lisää velvoitteita, mutta lomarahoista leikataan ja Kiky-tunteja pitäisi tehdä lauantaipäivinä. Pitäisi osata opettaa tunnetaitoja, koodausta, draamaa, eportfolion käyttöä jne, jne. enkä päivääkään ole saanut näihinkään mitään koulutusta. Opettajat on niin tyhmiä lampaita, että me tehdään kaikki kiltisti omalla ajallamme ja työnantaja on huomannut tämä. Tämä vitutus yhdistettynä erittäin huonoon johtamiseen homekoulussamme tekee sen, että minä en enää elokuussa palaa tähän työhön.
Täällä kolmas ope, lisään edelliseen, että todellakin nuo uudistukset on niin päällevyöryviä, että tuntuu, että normi äidinkieleen, matikkaan yms. ei ole enää aikaa kunnolla. Pisa-tulokset romahtaa tulevaisuudessa.
Minä olen käynyt esittäytymässä muutamassa koulussa Oulun alueella ja saan välillä sijaisena parempaa palkkaa kuin vakituisena luokanopettajana (viikon sijaisuuden jälkeen putoaa pois tuntipalkalta, joka oli n. 30e - saa korjata, jos luku meni pieleen). Rehtoreiden kanssa pitää juoda kahvit ja paiskata kättä, jotta he huomaavat sinun olevan hyvä tyyppi.
Ei, en ole mies, vaan vasta valmistunut nainen.
Oulun alueella luokanopettajat hakevat lastentarhanopettajan sijaisuuksia, vaikka eivät siihen hommaan päteviä ole, koska luokanopensijaisuudet on niin kiven alla.
Sijaisrekisterin kautta töitä ei saa. Ja määräaikaisuuksiin valitaan vastavalmistunut reksin sukulainen tai muuten tuttu " hyvä tyyppi". Työttömiä opettajia on hiton paljon ja koulumaailma raastavaa. Ei tiedä itkeäkö vai nauraa kun ei oo töitä. Alanvaihto kiinnostaa mutta mihin?