Mikä on raja milloin miehellä on alkoholiongelma?
Mieheni on ns. sivistynyt henkilö, erään pörssifirman toimitusjohtaja. Mutta minua huolestuttaa (on huolestuttanut koko suhteen ajan, mutta nyt lasten myötä alkanut häiritsemään entistä enemmän) hänen suhteensa alkoholiin. Viikonloppuisin mies juo joka viikonloppu (pe-su) viiniä ja olutta, yleensä vähintään 4-5 annosta/ilta ja viikonloppuisin aina ruualla vähintään lasin viiniä. Arkisin hän juo yleensä muutamina iltoina oluen. Kesälomilla tai lomilla kuuluu hänen mielestään juoda jokainen päivä ja ilta. Minua tämä vaivaa. Samoin miehen jutut kuinka teiniä joi muka parhaana iltana parikymmentä annosta (itse en tällaista kehtaisi edes keski-iässä mainostaa) ja kuinka eläkkeellä voi sitten viettää aikaa baarissa. Minua nämä jutut vaivaavat todella paljon ja oma äitinikin on moneen kertaan ihmetellyt ainako mieheni juo viikonloppuisin joka päivä ja usein arkenakin. Mietin nyt itse jo eroakin tämän vuoksi. Kommentteja?
Kommentit (30)
Meillä mies on samanlainen. Olen miettinyt, tarviiko siihe puuttua. En ole puuttunut kahdesta syystä:
- miehellä on elopainoa 100 kg, eli tuolla massalla voi juodakin enemmän.
- Toiseksi mies harvoin on kännissä. Jos on, niin hän rakastaa niiiiin valtavasti. Eli käytös ei muutu huonompaan.
Itse asiassa minulla ei ole mitään syytä puuttua, koska ei ole perusteita. No, rahaa menee, mutta saahan ihminen itse päättää, miten rahansa käyttää, varsinkin palkka on tupla minuun verrattuna.
Kolmantena vielä totean, että uskon ihmisen vapauteen. Minä voin vain sanoa mielipiteeni, kieltää en voi.
Tiedäthän, että kun lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan. Ja muista, että Kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja.
Keskiolutta
yhdeksäs pullo,
on varma raja.
Yhdeksäs pullo,
sen jälkeen, et enää edes potkumopolla aja.
Minua ärsyttäisi lähinnä se, että muun perheen ja läheisten toiminta joutuu pyörimään jonkun alkoholinkäytön ympärillä. Saahan jokainen tietysti käyttää rahansa miten haluaa. Mutta jos kaikkien lomien, joulujen ja viikonloppujen ohjelma suunnitellaan sen mukaan, että tietyt henkilöt pääsevät juomaan, on se aika rasittavaa pidemmän päälle.
No ainakin minua tuo määrä kauhistuttaa! Samaa ihmettelen kuin sinäkin, että kovat on ihmisten mielestä rajat. Jos normiviikolla 20-30 annosta ei tunnu missään useimpien mielestä eikä ole lainkaan huolestuttavaa... Olen itse lääkäri ja voin sanoa, että jokaisen tuollaisia määriä juovan olisi kyllä syytä olla huolissaan, ja paljon!!! Ei todellakaan ole normaalia, vaikka täällä sellainen kuva annetaankin. Ja lapsille on todella vahingollista katsella miehen juovan lasten nähden niin päivällä kuin illalla. Sehän tekee lapsillekin alkoholista jokaiseen päivään ja hetkeen sopivan, mitä se ei todellakaan ole.
Sitä paitsi moni vähättelee juomiaan määriä. "Pari lasillista" viiniä oli tuttavaperheen miehelle viinilaatikko yksin, iltapäivän ja illan aikana. Muu porukka joi sitten yhteensä pullollisen (kolme henkilöä). Eihän siinä tietenkään humallu, kun on vuosia harjoitusta takana ja määrät sen kun suurenevat. Mutta eihän se tosiaan ole ongelma välttämättä muille kuin omalle terveydelle. Vrt. vaikka ketjupolttajaan, joka altistaa muut passiiviselle tupakoinnille.
Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että miehesi on riippuvainen alkoholista kun ei voi ilman olla. Toleranssi on myös kasvanut jos ei vaikuta tulevan humalaan noista määristä. Asenteesta päätellen muutosta ei ole tulossa kun odottelee eläkepäiviä jotta pääsee pämppäämään vapaasti. Sinä etkä kukaan muukaan ei voi muuttaa miestäsi, hänen on itse itsensä takia haluttava muutosta.
Joku edellä jo mainitsikin Päihdelinkin Kotikanavan, suosittelen sitä. Samoin Al-Anonia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos numero 18! En siis ole sentään ainoa noin ajatteleva. Kovin paljon alkoholia kuluttavia tuntuu palstalla olevan, kun 20-30 annosta joka viikko normiaikaan ja lomilla paljon enemmän ei suurimman osan mielestä ole lainkaan paljon. Olen kyllä hämmästynyt, sillä omassa tuttavapiirissäni on aina juotu muutama annos.
Ja olen samaa mieltä tuosta, että lasten nähden ei juoda. Minua inhottaa myös mm. se, että mies on 11-vuotiaalle selittänytkin jo viineistä. Ja tosiaan aina viikonloppuisin lasten ruokapöydässä on viinit/oluet ja iltaisin ennen lasten nukkumaan menoakin juo useita laseja viiniä / pullollisia olutta.
ap
Isälläni oli tapana naukkailla iltaisin silloin harvoin kun oli kotona. Silloin kun ei ollut, oli edustamassa tai jonkun lautakunnan/muun poppoon/votevö kanssa ravintolassa kokouksen jälkeen pilkkuun asti. Mulla on nollatoleranssi tähän eli mun kotona ei juoda jos on alaikäisiä paikalla. Jos on pakko juoda arkena ja vapaalla syystä mistä tahansa niin sen saa sitten hoitaa pysyvästi toisessa osoitteessa.Lasten ei tarvitse kokea turvattomuutta omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttäisi lähinnä se, että muun perheen ja läheisten toiminta joutuu pyörimään jonkun alkoholinkäytön ympärillä. Saahan jokainen tietysti käyttää rahansa miten haluaa. Mutta jos kaikkien lomien, joulujen ja viikonloppujen ohjelma suunnitellaan sen mukaan, että tietyt henkilöt pääsevät juomaan, on se aika rasittavaa pidemmän päälle.
Tämäpä juuri. Miehesi juo arkenakin iltaisin, ei voi kuskata lapsia harkkoihin jne? Entä viikonloppuna ajelut, asiat joihin alkoholi ei sovi (veneily, autoreissut jne), kaikki kiinni sinun kunnosta? Haluaako lähteä paikkoihin joissa ei kykenisi juomaan vai muokkaako tarve saada ne annokset jo hänen ja sitä myötä myös teidän elämää? Ja seuraa annoksia, nuo lähtevät nousuun kun miehesi alkaa kunnolla riippuvaksi tulla. Alkoholismi ei tarkoita rapajuoppoutta vaan kemiallista riippuvuutta alkoholista, aivot huutaa ainetta samalla lailla kuin tupakoijilla nikotiinia tai tiukoilla kahvinjuojilla kofeiinia.
Nimenomaan tuo miehen tarve saada alkoholia on kyllä monesti rajoittavakin tekijä.
ap
Ulkomailla toi on ihan normaalia. Ongelma on enemmänki se, jos sitä viinaa on pakko saada ja pakko olla kännissä. Lasi viiniä on ruan kanssa on mun mielestä ihan normaalia, muttta olenkin asunut pitkään Espanjassa.