Mitkä paikan nimet ovat nimetty Kalevalan mukaan? Auttakaa!
Kommentit (40)
Samalla vaivalla olisit jo kysynyt Googlelta.
Tällä saatat päästä alkuun: Tapiola.
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sinun kuuluu etsiä niitä paikannimiä ihan itse, eikä pyytää mammoja tekemään läksyjä puolestasi.
Yritetty on, mutta en löydä mistään vaa ku yhen.
Ap
Ainakin Jyväskylästä löytyy kaupunginosat Ainola ja Ainolanranta, samoin kaupunginosa Väinölä. En tiedä tuleeko nimet kalevalasta vai mistä.
Tampereelta ainakin löytyy, googlaa vähän.
Tampereella on Kaleva, josta löytyy paljon Kalevala-aiheisia kadunnimiä.
Väinämöisenkatu, Ilmarisenkatu, Sammonkatu
Helsingin Töölössä
Tampereella on kaupunginosa nimeltä Kaleva. Kalevan monilla kaduillakin on Kalevalasta otetut nimet: Sammonkatu, Takojankatu, Väinämöisenkatu, Lemminkäisenkatu, Ilmarinkatu, Pellervonkatu ja niin edelleen.
Helsingissä on Väinämöisen kenttä, Tampereella kaupunginosa Kaleva.
Firmojahan on nimetty pilvin pimein: Pohjola, Tapiola, Lemminkäinen tai ravintola Manala.
Katuja on paljon joka puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sinun kuuluu etsiä niitä paikannimiä ihan itse, eikä pyytää mammoja tekemään läksyjä puolestasi.
Yritetty on, mutta en löydä mistään vaa ku yhen.
Ap
Huolestuttavaa. Kävin kokeilemassa ja löysin heti monta lähdettä. Lukutaito ei taida olla ihan kohdillaan?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Jyväskylästä löytyy kaupunginosat Ainola ja Ainolanranta, samoin kaupunginosa Väinölä. En tiedä tuleeko nimet kalevalasta vai mistä.
Kiitos!
Ap
Mahtoiko kalevalan syntyaikoina olla tiet nimettyjä.
Olisko hämeen härkätie tai suuri postitie, ehkä kuninkaantie?????
Helsingissä Käpylässä on myös lukuisia Kalevalan mukaan nimettyjä katuja: Tapiolantie, Kullervonkatu, Pohjolankatu... muistaakseni Vaakalinnuntiekin on Kalevalasta. Ilmattarentie, Marjatantie, Vipusentie...
Turussa on vielä Lemminkäisenkatu Vantaalla Lemminkäisentie
Saat kympin, kun oikein innoistuin nyt.
Googlaa vain kaikki Kalevalaan liittyvä tie- tai katuloppuisesti. Varmaan löytyy esim. Väinämöisenkuja tai -polku myös. Uskoisin, että on kymmennittäin näitä pitkin Suomea.
12