Tekosyysi siihen, että et lue kirjoja?
Kommentit (39)
Olin ennen kova lukemaan ja olen opiskellutkin kirjallisuustieteitä. Sitten sain kolme lasta kolmessa vuodessa.
Joku muu varmaan lukisi tässä elämäntilanteessa ihan yhtä intohimoisesti kuin ennenkin, mutta oma kapasiteettini ei vain riitä. Harmittaa, mutta lohduttaudun ajattelemalla, että lapset kasvavat ja jonain päivänä jatkan harrastustani.
Ne ei kiinnosta? Sain koulussa lukea ihan tarpeeksi. Pienen lukihäiriön takia lukeminen on työlästä ja olin aina viimeinen kun jotakin piti koulussa lukea. Olen kiinnostuneempi elokuvista. En meinaa joskus niissäkään ehtiä lukea tekstityksiä.
Tuhlaan vapaa-ajan av-palstalla, ei riitä kirjoille aikaa. Tossa vieressä nököttää Dostojevski mutta täällä mä taas olen :(
Tämä s...n aikavaras vie kaiken ylimmäräisen ajan, ettei kirjoja ehdi lukea. Nytkin on mennyt koko päivä netissä roikkuessa.
Vähän ohi aiheen. Jumitan Emily Bronten humisevaa harjua jossain puolivälissä. Olen lukenut sen vuosia sitten ekan kerran ja silloin jopa pidin kirjasta. Mutta nyt - sivukaupalla sellaista "jos kehtaatkin tehdä sen, revin silmäsi päästä ja annan ne koirille syötäväksi". Jokaisen romaanihenkilön puhe on todella väkivaltaista uhkailua ja revittelyä. Se vielä vähän vanhahtavaan tyyliin, että se lähentelee tahatonta komiikkaa. Kaikki ovat niin tunteen palossa koko ajan. Haukotus.
Koska Netflix. Some, alkoholi. Luen paljon vähemmän kuin ennen mutta luen kyllä jonkin verran. Vähintään kahta kirjaa kerrallaan.
Ennen lasten saamista luin todella paljon. Mulla on vaan pakkomielle saada luettua kirja todella nopeasti, saatan siis lukea monta tuntia putkeen. Ja lasten kanssa en pystynyt tietenkään uppoutumaan kirjoihin tuntikausiksi.
Itse asiassa juuri tällä viikolla mietin että täytyy taas aloittaa lukeminen, lapsetkin ovat jo teinejä eivätkä vaadi jatkuvaa huomiota.
Lukisin, jos olisi aikaa. Nuorena luin todella paljon. Nykyään luen pelkkiä tenttikirjoja ja sitä ennen pelkkiä pääsykoekirjoja. En ole lukenut romaania varmaan neljään vuoteen, tuntuu todella pitkältä ajalta... Työssäkäyvänä opiskelijana vuorokauden "extratunnit" riittävät juuri ja juuri nukkumiseen.
Mihin siinä inspiraatiota tarvitsee kun lukee toisten kirjoittamia kirjoja? Siitähän saattaa jopa saada sitä inspistä vaikka mihin
Olen lukenut jo kaikki hyvät kirjat!
En kaipaa jonkun möllikän kyselyjä tekemisistäni, minä teen mitä haluan enkä ole selityksen velkaa mihinkään suuntaan.
No en vain pidä romaaneista, jos niitä tarkoitetaan lukemisella. Ei kiinnosta ja thats it. Olen erittäin nirso myös elokuvien suhteen. Jos elokuva tai kirja ei kaappaa kiinnostustani ekan 15 min aikana, jätän sen kesken. Katson tiededokumentteja + muita dokumentteja ja luen tieteiskirjallisuutta. Niin ja Raamattua jonkin verran aina uudelleen ja uudelleen.
Mulla on sakkoa 7€, ja Kela ei ole vieläkään maksanut tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Eräs pedagogi kertoi kerran luennollaan, että jos oma ammatti pitää sisällään sitä, että joutuu työkseen asettumaan toisen ihmisen asemaan (esim opettajat, psykologit yms), voi lukeminen vapaa-aikana olla haastavaa, kun siinäkin siis aina uppoudutaan tarinaan jonkun muun näkökulmasta. Sen vuoksi juuri monet opettajat lukevat suurella intohimolla kasapäin kirjoja lomilla, mutta työaikana eivät siihen kykene.
Ei jäänyt mieleen oliko tästä peräti joku tutkimus, joten en siis esitä tätä minään faktana, enkä väitä että kaikilla olisi näin, mutta ainakin omalla kohdallani allekirjoitan tuon täysin, samoin monet kollegat.
No jaa, minulle taas kirjojen lukeminen on kuin henkireika. Jos toissa on kiireista tms. lukeminen jaa vahemmalle, koska silmat vasyvat papereiden (esim. mukana tulevat muistiinpanot, tutkimuskertomukset, tieteelliset journalit yms.) lukemisesta ja tietokoneen ruudun tuijottamisen takia.
Ongelmana ei siis minulla ole muiden tarinoihin uppoutuminen (ehkapa olen niin utelias, etta tarinat kiinnostavat aina...).
t. Mainitsemasi ammattikunnan edustaja
Ei yksinkertaisesti ole aikaa enää lukea kirjoja. Lapsena ja nuorena luin paljon, mutta sitten kun tuli internet niin ei ole ollut aika lukea kirjoja.
En osaa lukea tarpeeksi hyvin, että pystyisin lukemaan kirjoja ainakaan kannesta kanteen.
Kannattaa lukea väsyneenä tai kirjoista vieraantuneena kevyttä kirjallisuutta. Siitä voi palautua innostus ja voi siirtyä painavampaan kirjallisuuteen niin halutessaan.
Luen tällä hetkellä opintojani varten niin paljon, että harvemmin jaksan enää vapaa-ajallani tarttua kirjaan. Lapseni ahmin useita kirjoja viikossa. Teini-iässä minulla todettiin mm. uupumusta aiheuttava neurologinen sairaus, joka osaltaan vaikeuttaa myös lukemiseen keskittymistä.