Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vau. Sain äsken uskomattoman puhelun lapsen eskariasioista.

Vierailija
07.03.2017 |

Sanokaa nyt, olenko jotenkin vitsin tyhmä ja yksinkertainen.
Poika meni eskariin 2 vuotta sitten, ja kotiin tuli paperit, jotka täytettiin ja niillä haettiin se eskaripaikka.
No nyt tuli puhelu, ettei olla sitten haettu tytölle eskaripaikkaa. Sanoin että voi kauhistus, ei olla huomattukaan, että olisiko siitä pitänyt tulla jotkut paperit. No rouva puhelimessa sano että ei, se on vaan ilmoitettu " jossain" lehdessä ja olisi sieltä pitänyt lukea.
Onko kaikki muut ihan itse muistaneet käydä itse ilmoittamassa lapsensa eskariin?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella tuli kirje tulevan esikoululaisen vanhemmille jossa oli ilmoittautumusohjeet.

Kiitos.

Vierailija
42/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä Tampereen toisella puolella eli Lempäälässä ei ole koskaan mitään kirjeitä tullutkaan. Itse on pitänyt hoksata jostain lehdestä/kunnan nettisivuilta kaivaa tuo asia. Ja juu, en ikinä muistanut :D Ja ihan akateemisesti koulutettu olen ja kiinnostunut lasteni koulunkäynnistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on tylyä porukkaa, eikö ihmiset ymmärrä että ei aina voi kaikki mennä niin täydellisesti. Että esimerkiksi unohtaisi vaikka kytätä jostain paikallislehdestä jota ehkä ei edes lue, että jotain lippulappusia pitäisi olla tiettyyn aikaan täytyämässä, hyvänen aika :o ja varsinkin kun lähimenneisyydessä on vielä mennyt samassa kunnassa toisin eli että ne lippulappuset tulee kotiin. Ap kuitenkin on varmaan ihan kiinnostunut lapsen kouluasioista siitä huolimatta että ei nyt ollut hinkuvinkuna jotain lomaketta etsimässä ja täyttämässä. Kyllähän se nyt on selvää että Suomessa lapsille on koulupaikka olemassa. Nyt meni deadline teiltä ohi mutta onneksi muistuttivat vielä! Ettekä varmasti ole ainoat joille näin on päässyt käymään. Hohhoi.

Niin, ja viimeksi tuli ja nyt ei.

Vierailija
44/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin ilmoitettiin vain lehdessä. Mutta onnistuin silti ilmoittamaan lapseni. Entä ne kotihoidossa olevat lapset, joiden vanhemmat ei osaa suomea?

Täällä Helsingissä ilmoitettiin kirjeellä ja lisäksi vielä muistutettiin päiväkodissa. Kenenkään tuntemani helsinkiläisen ei tarvinnut kytätä lehti-ilmoituksia tai miettiä millä viikolla ilmoittautuminen olisi.

Vierailija
45/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että tuollaisista asioista pitäisi ilmoittaa, ei voida olettaa että kaikki lukevat jotain tiettyä lehteä (tai ylipäätään mitään lehteä) tai keksivät googlata sen oikeaan aikaan.

Kiitos

Vierailija
46/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni menee eskariin vasta ensi vuonna mutta en todellakaan olisi tajunnut vielä tammi-helmikuussa tutkailla nettisivuja ja ilmoittautua. Meille ei myöskään tule mitään lehteä, uutiset luen ylen sivuilta ja katson telkkarista. Olen aivan varma ettet ap ole ainoa, jolta ilmoittautuminen on mennyt ohi.

Vierailija
47/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin ilmoitettiin vain lehdessä. Mutta onnistuin silti ilmoittamaan lapseni. Entä ne kotihoidossa olevat lapset, joiden vanhemmat ei osaa suomea?

Täällä Helsingissä ilmoitettiin kirjeellä ja lisäksi vielä muistutettiin päiväkodissa. Kenenkään tuntemani helsinkiläisen ei tarvinnut kytätä lehti-ilmoituksia tai miettiä millä viikolla ilmoittautuminen olisi.

Ja jos käytäntö muuttuu, siitäkin pitäisi ilmoittaa.

En minäkään tunne ketään, joka olisi joutunut asiaa kyttäämään, enkä minä ole joutunut.

Hyvä että soittivat. En minä ole oikeasti kerennyt tuollaista miettimään, enkä tod. muistanut missä kuussa ilmoittautuminen on. Ehkä olisin keväällä ruvennut kyselemään.

Vierailija
48/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kirje kotiin, mutta ei olla kyllä Ylöjärveltä. Minusta on ihan inhimillistä, ettei asiaa tule vahdattua, jos vain luottaa siihen, että kotiin tulee kirje kuten ennenkin.

Ihan hyvä asia, että soittavat perään. Mulla on vähemmän tärkeä asia unohtunut, eli lapsen 3-vuotisneuvola, missä ei sitten lopulta ikinä käynyt. Ei kukaan soitellut perään, vaikka lapsella ei ollut mitään kontaktia mihinkään virallisiin tahoihin kahteen vuoteen. Lapsi olisi voinut olla koko sen ajan tallessa vaikka meidän pakastimessa, eikä neuvola pitänyt tarpeellisena kysyä, että miksi lasta ei tuotu neuvolaan. (Ja ei tuotu, koska yksinkertaisesti unohdin vaan.)

Neuvolatoiminta onkin vapaaehtoista. Jokainen vanhempi päättää itse, varaako ajan vai ei. Siksi ei soitella perään. Hyvä, että tästä eskariasiasta soitettiin, tai koska se on pakollinen, niin kyllä siellä loppupeleissä huomuoidaan, että kukaan lapsi ei noin vain "katoa".

Vierailija
49/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni menee eskariin vasta ensi vuonna mutta en todellakaan olisi tajunnut vielä tammi-helmikuussa tutkailla nettisivuja ja ilmoittautua. Meille ei myöskään tule mitään lehteä, uutiset luen ylen sivuilta ja katson telkkarista. Olen aivan varma ettet ap ole ainoa, jolta ilmoittautuminen on mennyt ohi.

No en usko myöskään olevani ainoa. Luulisi että olisi ollut helpompaa lähettää joku tiedote asiasta. Olisinhan keväällä sitä ruvennut kyselemään.

Vierailija
50/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että tuollaisista asioista pitäisi ilmoittaa, ei voida olettaa että kaikki lukevat jotain tiettyä lehteä (tai ylipäätään mitään lehteä) tai keksivät googlata sen oikeaan aikaan.

Tätä itsekin mietin. Itselläni ei ole lapsia, mutta jos nyt olisi ensimmäinen eskariin menossa niin pulassa olisin. Tietäisin toki, että lapsi menee syksyllä eskariin, mutta mistä ihmeestä minun pitäisi automaattisesti tietää (täysin ilman mitään aiempaa kokemusta asiasta), että ilmoittautuminen on _juuri_ helmikuussa _juuri_ tietyllä viikolla, ja ilmoitus on _juuri_ tietyssä lehdessä jota en välttämättä edes tilaa. Kristallipallostako tälläiset asiat pitäisi katsoa, että tietäisi varautua? Näin äkkiseltään ajattellen voisihan se ilmoittautuminen olla myös tammikuussa, tai maaliskuusa. Tai aikavälillä tammi-maaliskuu.

Vierailija
51/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan mun lapseni aloitti eskarin n 3 kk myöhemmin. Oli reissun päällä isänsä kanssa. 

Vierailija
52/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuli ennen kotiin laput ilmoittautumisesta. Sitten käytäntö muuttui ja eskariin ilmoittautumiset olivat lehdessä. Ja kun sitä lehtä ei tullut, niin kyllä minulta ihan iloisesti unohtui koko asia, vaikka tuolloin oli jo viidennestä lapsesta kyse. Kun ne kaiken lisäksi ovat vielä niin vuoden alussa, niin en tainnut edes vielä edes sisäistää, että hei, lapsi menee tänä vuonna eskariin. Taisin vahingossa jostain kuulla ja ilmoitin lapsen vähän myöhässä, mutta hyvin ehti. Kyllähän sitä ihmiset muuttavatkin, joten ilmottautua voi pitkin vuotta. Hyvä tehdä tietysti ajoissa, että kunnat tietävät ryhmäjaot ja määrät.

Ei meilläkään lapset ole hoidossa olleet, joten ihan oman muistin ( huonon) varassa kaikki asiat on. Päivähoidossa oleville kaikki suurin piirtein kannetaan tarjottimella ja ohjataan kädestä pitäen. On lappua ja lippua repussa ja tädit muistuttelee tasaiseen tahtiin.

Vierailija
53/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloissa tietävät, ketkä lapset ovat kotihoidossa, eikö siellä olisi helppo tiedottaa. Nyt pätevät ihmiset aloitetta tekemään. Varmasti näin käy monille muillekkin.

Vierailija
54/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin mietin. Itselläni ei ole lapsia, mutta jos nyt olisi ensimmäinen eskariin menossa niin pulassa olisin. Tietäisin toki, että lapsi menee syksyllä eskariin, mutta mistä ihmeestä minun pitäisi automaattisesti tietää (täysin ilman mitään aiempaa kokemusta asiasta), että ilmoittautuminen on _juuri_ helmikuussa _juuri_ tietyllä viikolla, ja ilmoitus on _juuri_ tietyssä lehdessä jota en välttämättä edes tilaa. Kristallipallostako tälläiset asiat pitäisi katsoa, että tietäisi varautua? Näin äkkiseltään ajattellen voisihan se ilmoittautuminen olla myös tammikuussa, tai maaliskuusa. Tai aikavälillä tammi-maaliskuu.

Se kuuluu vanhemman perustavanlaatuisiin tehtäviin selvittää tuollaiset asiat ja nimenomaan hyvissä ajoin etukäteen. Jos sinulla ei ole hajuakaan miten ja milloin eskariin ilmoittaudutaan niin sinä otat asiasta hyvissä ajoin selvää. Et siis ala selvitellä asioita vasta kun tilanne on päällä. Ihan niinkuin kristallipallo ei myöskään kerro että päivähoitopaikkaa haetaan 4kk etukäteen vaan se on itse selvitettävä. Ei kohtuuton vaatimus. Joskaan toisaalta maailma ei nyt siihen kaadu että eskaripaikan haku unohtui. Mutta kyllä se omaan piikkiin menee.

Vierailija
55/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkiksi kaikille, niitä oman kunnan nettisivuja kannattaa käydä välillä vilkuilemassa. Muutenkin siellä netissä pyöritään, niin ei ole suuri vaiva. Yllättävän monta asiaa olen sieltä bongannut. Ei todellakaan kannata luottaa, että jokaisesta asiasta tiedotetaan kotiin vaikka kotikunnassani jotain lappuja välillä tuleekin.

Muutenkin ihmiset saisivat hiukan enemmän kiinnostua kunta-asioista. Tosi usein havahduttaan liian myöhään kun viereen rakennetaan moottoritie tai lähipuisto jyrätään asuntoalueeksi. Moneen asiaan voi vaikuttaa, mutta pitää tajuta tarpeeksi ajoissa ja omasta mielestä huonoista päätöksistä voi valittaa, mutta pitää valittaa tietyn ajan kuluessa. Itse olen näitä kantapään kautta oppinut ja seuraan nykyään tosi tarkkaan erilaisia kuulutuksia sekä lautakuntien päätöksiä.

Vierailija
56/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riihimäen kaupungilta tulee kirje kotiin niin eskarista kuin koulustakin. Näin oli jo 10 vuotta sitten. Myös kotihoidetuille.

Kas kun kaupunki järjestää sekä eskarin sekä perusopetuksen, on kaupungin intresseissä hoitaa asiat hyvissä ajoin ja varmasti kaikki tavoittaen.

Hiljaista pitäisi jos eskariin ilmoittautuminen olisi vain paikallislehdessä (Aamuposti).

Vierailija
57/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän ihmetyttää, että eikö teillä ole lapsella ketään saman ikäistä kaveria joka olisi myös menossa eskariin? Luulisi, että olisi tullut puheeksi eskarin hakuasiat. Ja ihan vinkiksi: vastaisuudessa kaikki kouluun, rippikouluun, jatko-opiskeluihin jne. haut on heti alkuvuodesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä