Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vau. Sain äsken uskomattoman puhelun lapsen eskariasioista.

Vierailija
07.03.2017 |

Sanokaa nyt, olenko jotenkin vitsin tyhmä ja yksinkertainen.
Poika meni eskariin 2 vuotta sitten, ja kotiin tuli paperit, jotka täytettiin ja niillä haettiin se eskaripaikka.
No nyt tuli puhelu, ettei olla sitten haettu tytölle eskaripaikkaa. Sanoin että voi kauhistus, ei olla huomattukaan, että olisiko siitä pitänyt tulla jotkut paperit. No rouva puhelimessa sano että ei, se on vaan ilmoitettu " jossain" lehdessä ja olisi sieltä pitänyt lukea.
Onko kaikki muut ihan itse muistaneet käydä itse ilmoittamassa lapsensa eskariin?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadwalker kirjoitti:

Olisiko Posti asialla? Kirje tullee perille, kun tyttö on yläasteella.

Ei, nimenomaan sanottiin, ettei kirjeitä enää lähetellä, vaan se olisi itse pitänyt lehdestä lukea, koska haku on ( helmikuussa viikko)

Vierailija
22/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis te muut olette itse huomanneet helmikuussa hakea lapselle kunnan sivuilla eskaripaikan ihan omatoimisesti?

No kyllä mä sitten olen vähän tyhmä, myönnetään.

Aloin itseasiassa ottamaan selvää käytännöistä jo tammikuun alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis te muut olette itse huomanneet helmikuussa hakea lapselle kunnan sivuilla eskaripaikan ihan omatoimisesti?

No kyllä mä sitten olen vähän tyhmä, myönnetään.

No kyllä.

Olen myös ihan kaikkien lasten kohdalla osannut ilmoittaa soveltuvuuskokeisiin, tutkia missä mikäkin kielipolku jatkuu...

Vierailija
24/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meinas mennä ekan lapsen kohdalla ohi, oli kotihoidossa. Sattumalta huomasin ilmottautumisajat jostain, en tajunnut että haut on niin aikaisin... Ei tullut kotiin mitään tietoa.

Vierailija
25/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän mitää ilmoittautumisia tarvitsekaan tehdä, kun soittavat sitten kotiin ja pyytävät ilmoittautumaan. Kaikki hyvin.

No joo, osaavat kuitenkin soittaa ja sanoa että tulla pitäisi mutta ilmoittautua pitää.

Oltiin vaan niin idiootteja, että odoteltiin niitä lappuja.

Vierailija
26/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikuta se muksu nyt äkkiä päivähoitoon, jotta pääsee pois uusavuttomasta vaikutuspiiristäsi.

Vierailija
27/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaista voi oikeasti ollakaan...

Vierailija
28/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No soitat ja selvität asian. Oppivelvollisuuteen kuuluu esiopetus, joten järjestävät paikan. Et varmaan ihan lähelle sitä saa välttämättä

Vierailija
29/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koskaan ole _vainjossainlehdessä_ vaan ihan löytyvät kuntien nettisivuilla ja hyvissä ajoin.

Varsinaista ilmoittautumisaikaa saattaa olla se viikko. Pitäähän kuntien tietää ajoissa eskareiden, jotta on elokuussa tilat ja henkilökunta, todennäköisesti muuttovoittoinen kunta joutu rekrytoimaan määräaikaisia opeja ja avustajia. 

Vierailija
30/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella tuli kirje tulevan esikoululaisen vanhemmille jossa oli ilmoittautumusohjeet.

Vierailija
31/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noista pääsääntöisesti tulee kirje kotiin ihan niin kuin ennen koulunalkuakin. Suurin osa on varmaan varhaiskasvatuksen parissa joten ehkä siellä Ylöjärvelä ajateltiin että homma hoituu sitä kautta ja niille jotka ei ole voi vaikka soitella jos ei mitään kuulu.

Vierailija
32/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkin ilmoitettiin vain lehdessä. Mutta onnistuin silti ilmoittamaan lapseni. Entä ne kotihoidossa olevat lapset, joiden vanhemmat ei osaa suomea?

Vierailija
33/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  meillekin on aina tullut kirje.

Vierailija
34/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurikunnassa Tampereella tuli kirje kotiin, jossa ilmoitettiin että ilmoittautuminen eskariin on silloin ja silloin. Aamulehdessä oli kuulutus, jossa pyydettiin ilmoittamaan -11 syntyneet eskariin. Lisäksi tiesin jo esikoisen pari vuotta sitten ilmoittaneena, että tammikuussa pitää tämä asia hoitaa. Käytäntö on voinut myös muuttua parin vuoden takaisesta: silloin eskari oli vapaaehtoinen ja nyt kuuluu osaksi oppivelvollisuutta.

Vierailija
35/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että tuollaisista asioista pitäisi ilmoittaa, ei voida olettaa että kaikki lukevat jotain tiettyä lehteä (tai ylipäätään mitään lehteä) tai keksivät googlata sen oikeaan aikaan.

Vierailija
36/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli kirje kotiin, mutta ei olla kyllä Ylöjärveltä. Minusta on ihan inhimillistä, ettei asiaa tule vahdattua, jos vain luottaa siihen, että kotiin tulee kirje kuten ennenkin.

Ihan hyvä asia, että soittavat perään. Mulla on vähemmän tärkeä asia unohtunut, eli lapsen 3-vuotisneuvola, missä ei sitten lopulta ikinä käynyt. Ei kukaan soitellut perään, vaikka lapsella ei ollut mitään kontaktia mihinkään virallisiin tahoihin kahteen vuoteen. Lapsi olisi voinut olla koko sen ajan tallessa vaikka meidän pakastimessa, eikä neuvola pitänyt tarpeellisena kysyä, että miksi lasta ei tuotu neuvolaan. (Ja ei tuotu, koska yksinkertaisesti unohdin vaan.)

Vierailija
37/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on tylyä porukkaa, eikö ihmiset ymmärrä että ei aina voi kaikki mennä niin täydellisesti. Että esimerkiksi unohtaisi vaikka kytätä jostain paikallislehdestä jota ehkä ei edes lue, että jotain lippulappusia pitäisi olla tiettyyn aikaan täytyämässä, hyvänen aika :o ja varsinkin kun lähimenneisyydessä on vielä mennyt samassa kunnassa toisin eli että ne lippulappuset tulee kotiin. Ap kuitenkin on varmaan ihan kiinnostunut lapsen kouluasioista siitä huolimatta että ei nyt ollut hinkuvinkuna jotain lomaketta etsimässä ja täyttämässä. Kyllähän se nyt on selvää että Suomessa lapsille on koulupaikka olemassa. Nyt meni deadline teiltä ohi mutta onneksi muistuttivat vielä! Ettekä varmasti ole ainoat joille näin on päässyt käymään. Hohhoi.

Vierailija
38/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole niin dramaattista. Suurin osa ilmoittautuu itse ja loppuihin otetaan yhteyttä. Ihan normaalia.

Vierailija
39/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa Tampere lähetti virheellisesti kirjeet koteihin. Esikoulussa oleville tuli uudestaan haku esikouluun.. 😂 Tuokin on höpsöä että haetaan ensin esikouluun, josta kuitenkin on polku suunniteltuun kouluun, kuuluu kuitenkin hakea kouluun eskarin jälkeen. Tuossakin voisi vaan todeta että polku on koulu x tai voi hakea halutessaan jotain muuta koulua.

Mutta ehkä kunnat tykkää pyöritellä papereita?

Olen hakenut lasten esikoulu- ja koulupaikkoja. Netistä löytyi Tampereen sivulta ilman mitään kehoituksia, en kaipaa paperimainontaa postilaatikkoon.

Vierailija
40/57 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan me Ylöjärveläiset tyhmiä. Minä sekoilin noiden ilmottautumisten kans, vaikka päiväkodista muistutettiin. Netissä piti ilmottautua, mutta mulle sitten annettiin paperiversio. Eiköhän lapsi pääse eskariin. Ei näitä aina huomaa, vaikka mielessä kävisikin. Soitat ja sovit eskari paikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan