Miten ihmeessä apteekin henkilökunta voi nähdä asiakkaiden toimeentulotukitilanteen?
Kertokaapa minulle, valehteliko tuttavani vai voiko tämä olla mahdollista? Kyseinen ihminen ei kyllä yleensä valehtele, mutta aika uskomattomalta tuntuu, että apteekissa nähtäisiin, että asiakas on saanut toimeentulotukea ja kuinka paljon. Eikö tuollainen olisi jo tietosuojarikkomus?
Jos tämä on totta, mitä kaikkia muita Kelan tietoja levitetään tahoille joille ne eivät kuulu? Ja miksi ihmeessä?
Kommentit (52)
Oliko viestini liian älykäs tänne, kun piti poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Saan työmarkkinatukea ja yllätys olikin se ettei maksusitoumusta lääkkeisiin tullut automaattisesti kuten tt tuen aikana. Karenssi siis loppui mutta tulot pienenivät!
Kelassa en viitsi asioida, koska paha mieli jäi ja puhelinpalvelu on maksullinen! Jokainen maksusitoutumus pitää hakea erikseen. Olisin saanut korotun tt tuen pitkän työhistorian perusteella, mutta koska irtisanouduin itse, niin sitä en saa.
Ihan kamalalta tuntuu, että myyn kirpparilla ostaakseni lapselleni potkulaudan, kevättakin ja lenkkarit. Olen kekseliäs. Se onkin ainoa oljenkorsi tähän jamaan.
Aika selkeää että Kepu/Kela koki vaalitappion.
No eihän nyt työmarkkinatukeen tietenkään kuulu mitkään lääkeasiat. Hae toimeentulotukea Kelan verkkopalvelun kautta, niin ei tarvitse mennä käymään. Kelaan soittaessa menee ihan normaali puhelumaksu, mutta ei mitään ylimääräistä.
semmosta12345 kirjoitti:
Farmaseutti/proviisori ei näe koneelta paljonko asiakas saa toimeentulotukea. Sieltä näkyy vain asiakkaalle määrätyt reseptit. Asiakkaan luvalla farmaseutti/proviisori voi hakea KELA:sta tiedon asiakkaan maksusitoumuksesta. Asiakas voi myös maksaa lääkkeensä itse, jolloin farmaseutti/proviisori ei hae KELA:sta tietoa maksusitoumuksesta .
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-laakkeet-ja-maksusitoumus-apteekkiin
Apteekin työntekijällä on vaitiolovelvollisuus siinä missä muillakin terveys- ja sosiaalialan työntekijöillä. Jos epäilet, että tietojasi on katsottu luvatta, tee ilmoitus. Apteekissa asiakkaan tietoja ei saa katsoa ilman asiakkaan lupaa (pääasiassa antamalla KELA-kortin ja sanomalla "mulla on e-resepti, antaa valtuudet katsoa omia tietojaan). Asiakkaan tietoja ei saa katsoa muutenvain. Jokaisella valmistuneella farmaseutilla/proviisorilla on varmennekortti ja jokainen koneella tehty klikkaus voidaan jäljittää tiettyyn varmennekorttiin. Asiakkaalla on oikeus tietää, mitä tietoja hänestä on katsottu.
Mulla on tällä hetkellä e-resepti. Eli jos käytän sitä, niin maksusitoumus on siellä heti nähtävillä apteekin henkilökunnalle? Käsitinkö oikein, että jos mulla olisi paperiresepti e-reseptin sijaan, niin apteekin henkilökunta ei saisi katsoa henkilötietojani, ellen erikseen pyydä selvittämään Kela-korvausta? Eli jos maksaisin lääkkeet kokonaan itse ne noutaessani, ja jäljestä päin lähettäisin laskut Kelaan, niin maksusitoumusta ei tarvitsisi käsitellä lainkaan apteekin henkilökunnan kanssa ja he kohtelisivat minua kuin normaalia asiakasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella apteekki ei näe mitään toimeentulotukitietoja. Ainoastaan maksusitoumukset lääkkeisiin, jotka jäävät sinne tietoihin.
No mutta maksusitoumuksesta voi päätellä, että asiakas on joutunut hakemaan toimeentulotukea. Ja tämäkö tieto jää sinne ikuisiksi ajoiksi apteekin henkilökunnan nähtäville?
Ei jää. Reseptitiedot pitää arkistoida viiden vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan työmarkkinatukea ja yllätys olikin se ettei maksusitoumusta lääkkeisiin tullut automaattisesti kuten tt tuen aikana. Karenssi siis loppui mutta tulot pienenivät!
Kelassa en viitsi asioida, koska paha mieli jäi ja puhelinpalvelu on maksullinen! Jokainen maksusitoutumus pitää hakea erikseen. Olisin saanut korotun tt tuen pitkän työhistorian perusteella, mutta koska irtisanouduin itse, niin sitä en saa.
Ihan kamalalta tuntuu, että myyn kirpparilla ostaakseni lapselleni potkulaudan, kevättakin ja lenkkarit. Olen kekseliäs. Se onkin ainoa oljenkorsi tähän jamaan.
Aika selkeää että Kepu/Kela koki vaalitappion.
No eihän nyt työmarkkinatukeen tietenkään kuulu mitkään lääkeasiat. Hae toimeentulotukea Kelan verkkopalvelun kautta, niin ei tarvitse mennä käymään. Kelaan soittaessa menee ihan normaali puhelumaksu, mutta ei mitään ylimääräistä.
Olen täysin kyllästynyt pompotteluun. Minä joka olen korkeammin koulutettu, pidempään työtä tehnyt kuin Kelan ylimieliset virkailijat. Enkä ole tt-tukea ennen hakenut. Tekisi mieli ottaa yhteyttä Hopeen, Pelastusarmeijaan ja vaikka jonottaa ruokajonossa. Koko tämä Kela ruljanssi vei kaikki voimat tehokkaalta työnhaulta. Odotan sitä hetkeä kun olen töissä ja voin ohittaa Kelan töykeyden lopullisesti!
Ainakin minä sain automaattisesti maksusitoumuksen lääkkeisiin ttt mukana, vaikka minulla ei mitään lääkitystä edes ole. On kyllä ongelmallista, jos apteekkihenkilökunta toitottelee tietoja ääneen, koska lääkkeet voi tosiaan noutaa kuka tahansa lääkkeen saajan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella apteekki ei näe mitään toimeentulotukitietoja. Ainoastaan maksusitoumukset lääkkeisiin, jotka jäävät sinne tietoihin.
No mutta maksusitoumuksesta voi päätellä, että asiakas on joutunut hakemaan toimeentulotukea. Ja tämäkö tieto jää sinne ikuisiksi ajoiksi apteekin henkilökunnan nähtäville?
Ei jää. Reseptitiedot pitää arkistoida viiden vuoden ajan.
Viisi vuotta?! Siis jos henkilö on vuosia sitten saanut toimeentulotukea ja maksusitoumuksen apteekkiin, niin se nähdään edelleen hänen asioidessaa apteekissa, vaikka toinen ei olisi joutunut enää moneen vuoteen turvautumaan toimeentulotukeen?
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Kun saa myönteisen toimeentulotukipäätöksen niin siinä saa samalla automaattisesti sähköisen maksusitoumuksen reseptilääkkeisiin. Sen kun kävelet vaan mihin tahansa apteekkiin niin saat veronmaksajien piikkiin lääkkeet. Kätevää.
Joo, apteekin täti saa siinä tietää että olet ttt-asiakas, mutta mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä sain automaattisesti maksusitoumuksen lääkkeisiin ttt mukana, vaikka minulla ei mitään lääkitystä edes ole. On kyllä ongelmallista, jos apteekkihenkilökunta toitottelee tietoja ääneen, koska lääkkeet voi tosiaan noutaa kuka tahansa lääkkeen saajan puolesta.
Mulle jäi Kelan kohtelusta niin paha olo, etten pysty asioimaan siellä.
Onko mahdollista ottaa varata aika sos.tt:lle, jos kelalla käynti on pettymys?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Kun saa myönteisen toimeentulotukipäätöksen niin siinä saa samalla automaattisesti sähköisen maksusitoumuksen reseptilääkkeisiin. Sen kun kävelet vaan mihin tahansa apteekkiin niin saat veronmaksajien piikkiin lääkkeet. Kätevää.
Joo, apteekin täti saa siinä tietää että olet ttt-asiakas, mutta mitä sitten?
En edelleenkään ymmärrä, miksi apteekissa näkyy asiakkaan olevan toimeentulotuki asiakas, koska tuki on harkinnan varainen ja se maksetaan asiakkaan tilille. On tilanteita, ettei asiakas saa lainkaan toimeentulotukea, vaan ainoastaan vain lääkkeet.
Esim. jos asiakas on pienituloinen työtön tai eläkeläinen, joiden tulot riittävät perusmenoihin, mutta ei kalliiseen lääkkeeseen, jos sairaus on tullut yllättäen tai on tapaturma.
Pienillä paikkakunnilla, jossa tunnetaan kaikki ihmiset, monelle iäkkäälle se olisi kiusallista ja todennäköisesti jättäisi lääkkeensä hakemassa, leimautumisen pelossa.