Miten ihmeessä apteekin henkilökunta voi nähdä asiakkaiden toimeentulotukitilanteen?
Kertokaapa minulle, valehteliko tuttavani vai voiko tämä olla mahdollista? Kyseinen ihminen ei kyllä yleensä valehtele, mutta aika uskomattomalta tuntuu, että apteekissa nähtäisiin, että asiakas on saanut toimeentulotukea ja kuinka paljon. Eikö tuollainen olisi jo tietosuojarikkomus?
Jos tämä on totta, mitä kaikkia muita Kelan tietoja levitetään tahoille joille ne eivät kuulu? Ja miksi ihmeessä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Eli käsitänkö nyt oikein - apteekissa työskentelevät näkevät siis tosiaan onko asiakas X saanut toimeentulotukea, vaikkei toimeentulotukea haettaisikaan erikseen lääkkeisiin? Mitä järkeä tuossa on?
Miten muuten asiakkaalla olisi kelan maksusitoumus lääkkeisiin? Vaikka sitä ei siellä erikseen lukisi niin luonnollisesti ko. asiakkaalle on myönnetty toimeentulotukea jos hänellä on lääkkeisiin kelan maksusitoumus.
Apteekki on sähköisesti yhteydessä Kelaan. Kun Kela myöntää maksusitoumuksen niin se päivittyy hakijan henkilötunnukseen. Ja kun sitoumuksen saaja käy apteekissa niin kone kertoo että hänelle on myönnetty sitoumus. Ja tämä tieto näkyy kaikissa apteekeissa missä asiakas käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea lääkkeisiin? Ymmärtääkseni sellainen on jo joissain paikoin mahdollista, että apteekki näkee maksusitoumuksen haettavaan lääkkeeseen koneelta. Joku joka tietää enemmän voi korjata.
Totta kai, mutta tuttavani väitti, että apteekissa jonne hänellä oli maksusitoumus nähtiin mihin kaikkeen muuhunkin hän on saanut toimeentulotukea. Mikä tuntuu uskomattomalta.
Väittääkö ystäväsi siis että hän saa toimeentulotuesta eritellyn päätöksen että saa summan x ruokaa, summan x vuokraan, summan x lääkkeisiin, summan x virkistykseen? Vai mitä selität että "mihin kaikkeen muuhunkin on saanut toimeentulotukea".
Nykyisellään sähköinen maksusitoumus laitetaan apteekkien järjestelmään automaattisesti jos toimeentulotukea myönnetään. Mutta kyllä siellä näkyy ihan vaan se maksusitoumus mahdollisine lisäyksineen joita saattaa olla esim jos jokin lääke ei ole reseptillä mutta se on silti päätetty maksaa asiakkaalle toimeentulotuesta.
En minä tiedä, miten toimeentulotuki tarkalleen ottaen toimii. Tuttavani kertoi minulle vain, että hän oli saanut lääkkeisiin toimeentulotukea tammikuussa, ja sittemmin muihin menoihin. Mutta apteekissa tiedettiin, että hän oli saanut tässä kuussa toimeentulotukea, vaikkei hän ole tammikuun jälkeen hakenut tukea mihinkään lääkemenoihin.
Näin siis tuttavani minulle asiaa ihmetteli. Sen tarkemmin en tiedä, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käsitänkö nyt oikein - apteekissa työskentelevät näkevät siis tosiaan onko asiakas X saanut toimeentulotukea, vaikkei toimeentulotukea haettaisikaan erikseen lääkkeisiin? Mitä järkeä tuossa on?
Miten muuten asiakkaalla olisi kelan maksusitoumus lääkkeisiin? Vaikka sitä ei siellä erikseen lukisi niin luonnollisesti ko. asiakkaalle on myönnetty toimeentulotukea jos hänellä on lääkkeisiin kelan maksusitoumus.
Mutta onko se Kelan maksusitoumus lääkkeisiin siis jatkuva?
Eivät tasan näe toimeentulotuen määrää, kyllä on huhupuhetta ollut vaan.
Maksusitoumus lääkkeisiin on voimassa enintään perustoimeentulotukipäätöksen voimassaoloajan. Eli jos saa päätöksen ajalle 1.3.-31.3.2017, niin lääkkeitä saa maksusitoumuksella juurikin ajalla 1.3.-31.3.2017. Eli 1.4.2017 lähtien sillä ei saa enää lääkkeitä. Jos käy niin, että päätös tehdään ainoastaan täysin takautuvalle ajalle kuten nyt esim. ajalle 1.2.-28.2.2017,niin luonnollisesti maksusitoumusta ei saa, koska ei eletä enää helmikuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea lääkkeisiin? Ymmärtääkseni sellainen on jo joissain paikoin mahdollista, että apteekki näkee maksusitoumuksen haettavaan lääkkeeseen koneelta. Joku joka tietää enemmän voi korjata.
Totta kai, mutta tuttavani väitti, että apteekissa jonne hänellä oli maksusitoumus nähtiin mihin kaikkeen muuhunkin hän on saanut toimeentulotukea. Mikä tuntuu uskomattomalta.
Väittääkö ystäväsi siis että hän saa toimeentulotuesta eritellyn päätöksen että saa summan x ruokaa, summan x vuokraan, summan x lääkkeisiin, summan x virkistykseen? Vai mitä selität että "mihin kaikkeen muuhunkin on saanut toimeentulotukea".
Nykyisellään sähköinen maksusitoumus laitetaan apteekkien järjestelmään automaattisesti jos toimeentulotukea myönnetään. Mutta kyllä siellä näkyy ihan vaan se maksusitoumus mahdollisine lisäyksineen joita saattaa olla esim jos jokin lääke ei ole reseptillä mutta se on silti päätetty maksaa asiakkaalle toimeentulotuesta.
En minä tiedä, miten toimeentulotuki tarkalleen ottaen toimii. Tuttavani kertoi minulle vain, että hän oli saanut lääkkeisiin toimeentulotukea tammikuussa, ja sittemmin muihin menoihin. Mutta apteekissa tiedettiin, että hän oli saanut tässä kuussa toimeentulotukea, vaikkei hän ole tammikuun jälkeen hakenut tukea mihinkään lääkemenoihin.
Näin siis tuttavani minulle asiaa ihmetteli. Sen tarkemmin en tiedä, mistä on kyse.
Jos saa toimeentulotukea, niin se kattaa myös lääkkeet ilman eri pyyntöä. Ja se näkyy apteekissa. Mutta on myös mahdollista saada maksusitoumus vain rajattuihin lääkkeisiin, jos lääke on sellainen, joka ei sisälly perustoimeentulotukeen (aika harvat lääkkeet ovat sellaisia, mm. osa tupakanvieroituslääkkeistä, tosikalliit ei-kelakorvattavat lääkkeet jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se Kelan maksusitoumus lääkkeisiin siis jatkuva?
Se on sille ajalle, kun tt-tukea on myönnetty. Ja kattaa kaikki reseptillä määrätyt lääkkeet, paitsi ne erityiskalliit, tupakanvieroitus ym. Osalle on myönnetty aina kuukausi kerrallaan, osalla heti vuodeksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa toimeentulotukea, niin se kattaa myös lääkkeet ilman eri pyyntöä. Ja se näkyy apteekissa. Mutta on myös mahdollista saada maksusitoumus vain rajattuihin lääkkeisiin, jos lääke on sellainen, joka ei sisälly perustoimeentulotukeen (aika harvat lääkkeet ovat sellaisia, mm. osa tupakanvieroituslääkkeistä, tosikalliit ei-kelakorvattavat lääkkeet jne.)
Mielestäni tämä kuulostaa silti jotenkin oudolta.
a) Tarkoittaako tämä, että lääkekulut korvataan toimeentulotukiasiakkaille automaattisesti, vaikka asiakkaalla olisikin varaa vaikkapa halvan antibioottikuurinsa maksaa itse?
b) Ja tarkoittaako tämä myös sitä, että jos naapurin Sirpa tulee hakemaan apteekista jonkin halvan, ei mitään suuria maksusitoumuksia vaativan lääkkeensä, niin apteekin Sari näkee automaattisesti että jaahas, Sirpa saa joka kuukausi toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää ainostaan sen jos asiakas on saanut lääkkeisiinsä kelan maksusitoumuksen. Siitä tietävät tt-tuki asiakkuuden.
En tiedä, olenko ainoa joka ajattelee näin, mutta minun mielestäni Kelan maksusitoumuksen pitäisi olla vain sen apteekin asia, jossa maksusitoumus käytetään. Ei pitäisi olla niin, että jos ihminen kerran saa maksusitoumuksen lääkkeisiin, tt-tukiasiakkuus on siitä lähtien aina kaikkien apteekkien henkilökunnan tiedossa.
Jos saa Kelan maksusitoumuksen lääkkeisiin, niin se näkyy asiakkaan tiedoissa joka apteekissa. Ei asiakasta ole sidottu tällä mihinkään tiettyyn apteekkiin. Siellä näkyy myös vanhentuneita esim helmikuun loppuun saakka voimassa olleita sitoumuksia. Mitään muuta toimeentulotukea siellä ei näy, ainoastaan lääkkeisiin kohdennetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää ainostaan sen jos asiakas on saanut lääkkeisiinsä kelan maksusitoumuksen. Siitä tietävät tt-tuki asiakkuuden.
En tiedä, olenko ainoa joka ajattelee näin, mutta minun mielestäni Kelan maksusitoumuksen pitäisi olla vain sen apteekin asia, jossa maksusitoumus käytetään. Ei pitäisi olla niin, että jos ihminen kerran saa maksusitoumuksen lääkkeisiin, tt-tukiasiakkuus on siitä lähtien aina kaikkien apteekkien henkilökunnan tiedossa.
Jos saa Kelan maksusitoumuksen lääkkeisiin, niin se näkyy asiakkaan tiedoissa joka apteekissa. Ei asiakasta ole sidottu tällä mihinkään tiettyyn apteekkiin. Siellä näkyy myös vanhentuneita esim helmikuun loppuun saakka voimassa olleita sitoumuksia. Mitään muuta toimeentulotukea siellä ei näy, ainoastaan lääkkeisiin kohdennetut.
Näkyykö se vain reseptikohtaisesti vai kaikkia lääkeostoksia tehdessä? Minulle on myönnetty maksusitoumus omiin henkilökohtaisiin lääkkeisiin. En kuitenkaan ole hankkimassa nyt niitä, vaan menen hakemaan vain lemmikkini lääkkeitä. Saako apteekin henkilökunta tällöinkin tietoonsa, että olen joutunut turvautumaan tt-tukeen? Vaikka siis ostan vain lemmikin lääkkeet, joihin ei ole maksusitoumusta? Lemmikin lääke on myös reseptilääke, eli joudun sen tiskiltä hakemaan. Kuinka kauan maksusitoumus näkyy tiedoissa? Poistuuko se jossakin vaiheessa vain onko se siellä ikuisena leimana?
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen apteekissa ja kysyin että pystyvätkö he lähettämään nykyään suoraan KELAan jonkin tositteen ostoksesta. Katseli hetken koneelta ja sanoi että "joo viime kuussahan sulle on tota toimeentulotukea myönnetty mutta vielä ei näy kyllä mitään". Hakemus siis on vielä käsittelyssä.
Mielestäni sekin oli tosi outoa että ne näki sieltä sen että aiemmin mulle on myönnetty toimeentulotukea. Luulin että ne voivat jotain nappia painamalla vaan lähettää tiedot KELAan ja sitten se on siinä apteekin osalta.
Et voi nyt olla tosissas. Eikö niin?
Jos noin on, yhteys sosiaaliministeriöön tai lehdistöön.
Onko tuo Kelan uusi ohjelma susi, josta henkilötiedot saattavat joutua vääriin käsiin.
Mitä apteekki tekee tiedolla, saako joku tukia vai ei.
Ja Kelan Elli Aaltoselle postia ja Kiireesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen apteekissa ja kysyin että pystyvätkö he lähettämään nykyään suoraan KELAan jonkin tositteen ostoksesta. Katseli hetken koneelta ja sanoi että "joo viime kuussahan sulle on tota toimeentulotukea myönnetty mutta vielä ei näy kyllä mitään". Hakemus siis on vielä käsittelyssä.
Mielestäni sekin oli tosi outoa että ne näki sieltä sen että aiemmin mulle on myönnetty toimeentulotukea. Luulin että ne voivat jotain nappia painamalla vaan lähettää tiedot KELAan ja sitten se on siinä apteekin osalta.Ainakin meillä apteekissa näkyy edellisen kuukaudenkin toimeentulotukiasiakkuus, (alkaen tammik. -17) siis näkyy pelkästään se, että tuki on myönnetty ajalle x, ei muuta. Ja saman kuukauden tukitietokin tietysti. En ole varma näkyykö sitä vanhemmat, koska on vaikeaa tietää, onko asiakkaalla ollut tukipäätöstä tammikuussa (jos siis nyt maaliskuussa näkyy helmi- ja maaliskuu, mutta ei tammikuuta).
16
Mihin apteekki tarvitsee tuota tietoa, maksetaanko jollekin toimeentulotukea vai ei. Käsittääkseni toimeentulotuki maksetaan asiakkaan pankkitilille rahana. Olenko oikeassa?
Onko apteekeilla myös käytettävissä muita Kelan asiakastietoja esim. yksityisen lääkäriasemien toimenpiteet, josta on maksettu Kela korvaus tai määrätty reseptilääkkeitä.
Ja kenen vastuulla on asiakkaiden yksityissuoja? Kelan työntekijöillä ja yksityisen lääkäriasemien yms. henkilökunnalla on työssään vaitiolovelvollisuus, mutta sitä samaa ei ole yksityisillä apteekeille ja heidän henkilökunnalla tai ainakaan kukaan ei sitä valvo ja apteekin henkilökunta voi höpötellä asiakkaiden yksityistietoja myyntitiskillä, muiden asiakkaiden kuullen.
Nyt meni viimeinenkin luottamus Kelaan.
Maksusitoumuksen apteekkiin saa vain silloin, kun toimeentulotuki myönnetään. Mitään ylimääräistä tietoa ei apteekeille mene. Ainoastaan sitoumuksen voimassaoloaika ja sen mahdolliset rajoitukset.
100% varmuudella apteekki ei näe mitään toimeentulotukitietoja. Ainoastaan maksusitoumukset lääkkeisiin, jotka jäävät sinne tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sekin oli tosi outoa että ne näki sieltä sen että aiemmin mulle on myönnetty toimeentulotukea. Luulin että ne voivat jotain nappia painamalla vaan lähettää tiedot KELAan ja sitten se on siinä apteekin osalta.Et voi nyt olla tosissas. Eikö niin?
Jos noin on, yhteys sosiaaliministeriöön tai lehdistöön.
Onko tuo Kelan uusi ohjelma susi, josta henkilötiedot saattavat joutua vääriin käsiin.
Mitä apteekki tekee tiedolla, saako joku tukia vai ei.
Ja Kelan Elli Aaltoselle postia ja Kiireesti
Ihan tosissani olen. En ole enää toimeentulotuen asiakas mutta luultavasti siis edelleen näkevät koneelta että olen aiemmin ollut?
Kela on antanut jo 460 000 maksusitoumusta apteekkeihin tt-tuen yhteydessä. Ja tiedot menevät suoraan tiedonsiirrolla apteekkiin. Ja eihän Kela voi määrätä, missä apteekissa asiakas asioi. Kyllä on nykyaikaa, että voi joustavasti asioida.
Saan työmarkkinatukea ja yllätys olikin se ettei maksusitoumusta lääkkeisiin tullut automaattisesti kuten tt tuen aikana. Karenssi siis loppui mutta tulot pienenivät!
Kelassa en viitsi asioida, koska paha mieli jäi ja puhelinpalvelu on maksullinen! Jokainen maksusitoutumus pitää hakea erikseen. Olisin saanut korotun tt tuen pitkän työhistorian perusteella, mutta koska irtisanouduin itse, niin sitä en saa.
Ihan kamalalta tuntuu, että myyn kirpparilla ostaakseni lapselleni potkulaudan, kevättakin ja lenkkarit. Olen kekseliäs. Se onkin ainoa oljenkorsi tähän jamaan.
Aika selkeää että Kepu/Kela koki vaalitappion.
Farmaseutti/proviisori ei näe koneelta paljonko asiakas saa toimeentulotukea. Sieltä näkyy vain asiakkaalle määrätyt reseptit. Asiakkaan luvalla farmaseutti/proviisori voi hakea KELA:sta tiedon asiakkaan maksusitoumuksesta. Asiakas voi myös maksaa lääkkeensä itse, jolloin farmaseutti/proviisori ei hae KELA:sta tietoa maksusitoumuksesta .
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-laakkeet-ja-maksusitoumus-apteekkiin
Apteekin työntekijällä on vaitiolovelvollisuus siinä missä muillakin terveys- ja sosiaalialan työntekijöillä. Jos epäilet, että tietojasi on katsottu luvatta, tee ilmoitus. Apteekissa asiakkaan tietoja ei saa katsoa ilman asiakkaan lupaa (pääasiassa antamalla KELA-kortin ja sanomalla "mulla on e-resepti, antaa valtuudet katsoa omia tietojaan). Asiakkaan tietoja ei saa katsoa muutenvain. Jokaisella valmistuneella farmaseutilla/proviisorilla on varmennekortti ja jokainen koneella tehty klikkaus voidaan jäljittää tiettyyn varmennekorttiin. Asiakkaalla on oikeus tietää, mitä tietoja hänestä on katsottu.
Koska vuosien ajan tilanne oli toinen? Maksusitoumuksen sai jos erikseen pyysi, joissain kunnissa helpommin ja joissain vaikeammin.