Hyvännäköisillä vaikeammat oltavat.
Tätä asiaa ei muuten ole moni ajatellut. Puhutaan paljon siitä kuinka vaikeaa ja hirveätä on olla esim ylipainoinen tai ruma. Uskokaa tai älkää itse saan ainakin ihan hirveätä kohtelua näin komeana. Alotetaan vaikka työpaikastani. Siellä miehet ja naiset istuu ringissä sanoen minua ylimieliseksi. Vain sen takia koska olen ainoa työpaikkallani joka jaksaa käydä salilla. Eikös tämä ole työpaikka kiusaamista? Kuulostaa ehkä pieneltä asialta, mutta kyllä mulla ainakin tekee pahaa se, että seläntakana tiuskitaan, ostotellaan ja nauretaan yhdessä kovaan ääneen kuinka mukamas luulen olevani joku. Vain sen takia, että tykkään käydä salilla. Ja siis oikeastaan tämä vaikuttaa moneenkin asiaan. Kukaan ei lähde deitelle koska pitävät minua pinnallisena. Mitä en todellakaan ole. Suhteet naiset käyvät ihan ylikierroksilla, onko sinulla joku toinen miksi katsoit häntä. Ilmeisesti olettavat, että komeuteni takia petän helpommin. Kadulla kulkiessa kaikki katsovat pahasti. Kauniita ja komeita pidetään myös tyhminä. Vaikka ulkonäkö ei liity mitenkään viisauteen. Tämähän vaikuttaa työnsaannissakin. Haastattelijakin ajattelee tuo on varmaan joku bimbo joka käy jokapäivä baarissa. Mitä mieltä te olette, jotka ovat itsensä mielestä kauniita tai komeita. Saatteko huonoa kohtelua?
Kommentit (79)
Ootko kysynyt, että pidätkö sä mua jotenkin tyhmänä pelkän ulkonäön takia?
Roinatan kirjoitti:
No siis esimerkiksi joku saattaa tulla heittää päin naamaa, että kai sä tajuat ei susta ikinä tuu noilla lihaksilla mitään. Mee vaikka kehään kokeilee saisit heti turpaan. Vaikken ikinä ole edes puhunut mitään kehään menemisestä. Ja muutenkin vaikka se olis mun unelma mitä se edes muille kuuluisi. Ihmiset ovat oikeasti tosi pahoja ja haluavat vaan keksiä jonku typerän syyn mollata.
Tää oli musta hyvä vastaus. Koska kauniitten tai komeiden kiusaaminen on todellakin Tabu siitä ei puhuta. Sen takia otinki asian esille. Siis yhtä lailla vähemmän kauniit voivat kokoontua yhteen meitä haukkumaan. Kaikki on suhteellista.
Osittain olen samaa mieltä kanssasi, koska olen kokenut samaa. Mulle nauretaan ja puhutaan pahaa, koska treenaan kovasti, tykkään laittautua ja tykkään katsoa mitä päälleni laitan. Suomessa miehet on heikkoitsetuntoisia juntteja, joten tuommoinen riittää jo eristämiseen, pilkkaamiseen ja paskanpuhumiseen. Samaan sortuu naisetkin. Jatkuvasti vähättelevät ja etsivät virheitä. m26
Johtuu heikkoitsetuntoisten itsetunto-ongelmista. Eivät jaksa itse nähdä vaivaa ja kitisevät siitä kun joku toinen jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuo, jolle vastasit, mutta en ole aloittaja, joka esitti tuon ajatuksen. Itse en näe mitään tarvetta syrjiä ketään. Varon kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka ovat ikäviä minua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseesi nro 12. Kauniilla ihmisillä ongelmana on se, että heidän kohtaamasta syrjimisestä ei saa puhua ääneen. Se on tabu, joka kuitataan vain sanomalla, että mitäs käyttäydyt niin ylpeästi.Tai kielletään koko asia.
Niin, tämän ymmärrän kyllä, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että hyvännäköisiä kohdeltaisiin huonommin kuin rumia tai vaikkapa ylipainoisia. Minua kiinnosti nyt lähinnä tämä aloitusviestissä esiintuomasi vertailutilanne, että hyvännäköisillä olisi vaikeammat oltavat. Oletin että sinulla jotain näkemystä on sitten siitäkin, kuinka rumia kohdellaan, jos kuitenkin väität että kauniita/komeita kohdellaan huonommin.
Niin siis minähän nimenomaan osoitin kysymykseni aloittajalle. Jos olisin kommentoinut jonkun muun viestiä, olisin tietenkin lainannut sitä viestiä kommenttini yhteydessä. Nythän en lainannut kenenkään muun kirjoittajan viestiä, joten selvästi kommenttini oli vastaus aloitusviestiin. Tämä on yleinen käytäntö nettikeskustelussa.
En edes tiedä kuka ketjun kirjoittajista juuri sinä nyt sitten olet, jollet olekaan ap. Mistä ylipäätään kuvittelet minun kommentoineen juuri sinun kirjoitustasi, kun en sellaista ole mitenkään ilmituonut?
Varmasti ihan totta. Suomessa kun suurin osa ihmisistä ei ulkonäöllä juhli. Näkeehän sen jo esim. kaupassa käydessä jos laskee oikeasti hyvännäköiset ihmiset ja sitten keskiverto/rumemmat ihmiset, että kumpia on enemmän. Tästä johtuu myös palstallakin esiintyvä viha ulkonäköjulkkiksia kohtaan.
En yritä viedä keskustelua eri raiteille, mutta tuntuu että kaikki jollain tavalla erikoinen vieläkin tuomitaan rankasti. Rumia ja ylipainoisia halveksutaan ja kauniita ja hyväkuntoisia kadehditaan sairaalloisesti. Molemmat voivat johtaa rankkaan kiusaamiseen.
Itse olen umpitavallisen näköinen joka suhteessa, joten saan olla tältä kaikelta rauhassa. Ystäväni on ylipainoinen ja kohtaa halveksuntaa tai huomiotta jättämistä. Serkkuni on kaunotar ja häntä kiusattiin koulussa, ja edelleen suhtaudutaan joko penseästi tai esineellistäen.
Ihminen on ihmiselle susi. On hyvä, että kauniiden ihmisten kohtaamasta henkisestä väkivallasta puhutaan. Toivon, että pääsette kiusaajien niskan päälle ja voitte olla omia, sisäisesti ja ulkoisesti upeita itsejänne.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ja töissä naiset lähtevät useammin kilpailemaan sen hyvännäköisen kanssa ja pyrkivät liittoutumaan sitä vastaan, vaikkei tämä itse mitään kilpailua haluaisi. Eivät toki kaikki naiset tee niin, vain sellaiset jotka eivät kestä jos eivät saa olla itseoikeutetusti niitä parhaan näköisiä ja muutenkin keskipisteitä. Kaunista ihmistä eivät nämä kilpailijattariksi asettuneet kannusta milloinkaan eikä hänen onnistumisestaan iloita, vaan siitä seuraa mökötystä.
Kun kaunis nainen käy naisystävien kanssa baarissa niin kannattaa lähteä mieluiten isolla porukalla, ettei jää yksin kun huomiosta kateellinen kaveri lähtee jollain tekosyyllä kotiin alkuillasta. Joskus käy niinkin, että naisystävä pyrkii blokkaamaan tai viemään toista lähestyviä miehiä :).
Tuli mieleen big brotherin yks tuotantokausi, se kausi jossa oli esim. Ragnar. Siinä oli se yks ihan ok näkönen muija, muistaakseni Minna nimeltään jolla oli isot tissit ja vähän ylipainoa. Ilman ylipainoa se olisi ollut tosi kaunis mutta läski mikä läski niin huono itsetuntohan sitä vaivasi ja oli sen takia kunnon bitch talossa.
Samaan aikaan siellä talossa oli se yks virolainen tosi kaunis, hoikka ja mukava nainen, Kätlin oli nimi jos oikein muistan. Minna oli sille tosi tyly ja vittuileva ja käänsi talon muutkin naiset sitä vastaan. Kyllä nainen on naiselle peto.
Mielenkiintoinen aloitus! Itselläni ei ole aiheeseen omakohtaista kosketuspintaa, sillä olen mm. tullut koulukiusatuksi "rumuuden" takia. Uskon kyllä, että tavanomaista kauniimmat tai huolitellummat voivat kokea asian vuoksi syrjintää. Olen itse kokenut, että esimerkiksi omalla alallani (luonnontiede, tutkimuspuoli) saattaa olla lievää etua "nörttimäisestä" ulkonäöstä, koska se saattaa sopia ihmisten ennakkokäsitykseen älykkäästä ihmisestä.
No voi ,vo,i teitä ressukoita hyvännäköisiä....
Kyllä teillä nyt on ihan varmasti ollut sitten niin vaikeaa,niin vaikeaa, että ihan totta tosiaan ...
Liiallinen massasta erottuminen herättää ihmisissä voimakkaita mielikuvia, eli ääripäät provosoivat ihmisiä, ja saavat heissä aikaan emotionaalisen reaktion, joka voi toisinaan olla hyvinkin voimakas. Sanoisinpa kuitenkin että epäviehättävyys on pahempi taakka kantaa, kuin hyvännäköisyys. Tutkimusten mukaan kauniit ihmiset saavat mm. helpommin työpaikan, ja korkeampaa palkkaa, joten viehättävästä ulkonäöstä sentään on paljonkin hyötyä mutta rumuudesta taasen ei seuraa yhtään mitään hyvää.
Itselläni on muutamia todella hyvännäköisiä ystäviä, mutta koskaan en ole sortunut heitä kiusaamaan/syrjimään. Toki esim baarissa ollessa aina kirpaisee kun kaikki miehet pyörivät näiden kavereideni ympärillä ja itse ajautuu vähän seinätapetiksi. En kuitenkaan syytä heitä siitä, miltä itse näytän. Tosin olen huomannyt, että monet kauniit/komeat ihmiset ovat myös herkästi ylimielisiä.
Saan kehuja ulkonäöstäni joskus jopa kadulla täysin tuntemattomilta naisilta ja miehiltä ja tiedän itsekin että minulla on käynyt ulkonäöllisesti tuuri geenilotossa ja tykkään laittautua korostaen parhaita piirteitäni. Minulla on silti erittäin huono itsetunto, olen masentunut ja todella ujo eikä minulla ole sen takia hirveästi kavereita sillä ihmisillä on joku oletus että koska olen kaunis ja hiljainen, olen ylimielinen ja inhottava. Olen oikeasti kuullut lukemattomia kertoja uusilta tutuilta että eivät aluksi meinanneet uskaltaa alkaa jutella kanssani sillä ajattelivat minun olevan ylimielinen tmv kun olen niin kauniskin. "en ois uskonu että ootkin noin kiva!" on aika yleinen kommentti. Ei ole tarkoitus kuulostaa siltä että olisin täynnä itseäni koska en todellakaan ole, tällaista vaan tapahtuu. Voi kun nämä ihmiset olisivat hetken päässäni ja tietäisivät miten epävarma oikeasti olen itsestäni ja kaikesta.
Riippuu työnantajasta. Joku voi pitää viehättävää ihmistä tyhmänä. Eikä palkkaa tätä siksi töihin.
Säälin ja ymmärryksen tarve (hyvännäköisyydestä kipuiluunsa) sai ap:n avautumaan asiastaan, vai mikäkö ?
Mielenkiintoinen aihe.
Olen aina ajatellut että niillä, jotka eivät pidä minusta on jotain omia ongelmia tai vaihtoehtoisesti meillä ei heidän kanssaan ole toimivaa henkilökemiaa. En ole koskaan ajatellut että syynä olisi ulkonäköni.
Tai ehkä voisi sanoa että jos joku kohtelee minua huonosti ja oletan syyn olevan ulkonäössäni, ajattelen että ihmisellä on itsellään jotain ongelmia joita hän purkaa ympäristöönsä. En siis jotenkin osaa ajatella saavani huonoa kohtelua, siis niin että olisin tilanteessa mikään objekti jota kohdellaan huonosti, vaan koen olevani toisen ihmisen huonon olon purkamisen todistajana.
Onkohan siinä käytännön eroa muuta kuin fiilikseni osalta?
Itsetuntoni on aina ollut tosi terve enkä loukkaannu helposti.
Eikä kauneus tai komeus ole absoluuttista. Jonkun toisen mielestä kaunis voi olla ruma tai toisinpäin. Ja käytökselle voi olla monia selityksiä.
Näinhän se menee. Mutta kyllä viehättävyyteen vedetään tietty raja. Se voi olla juurikin vaikka hyvä kroppa, tatuoinnit, pukeutuminen jne... itse en näitä rajoja näe. Vaan kansa. Eli kyllä se vaan muita ihmisiä ärsyttää, jos sulla on jotain mitä muilla ei ole.
Vanhemmat naiset saattavat joukolla heittää läppää hoikkuudestani.