Tassuttelu-unikoulu alle 6 kk ikäiselle?
Hei! Meidän vauva 5 kk herää yöllä 45 min välein. Tätä on jatkunut jo useampi kuukausi. Allergiat, refluksi, korvatulehdukset on poissuljettu. Rauhoittuu usein tuttiin, mutta liian usein en saa häntä rauhoittumaan muulla kuin rinnalla. Syö öisin siis vieläkin 4-5 kertaa, vaikka syö jo 5 kiinteää ateriaa päivässä.
Päivisin nukkuu ulkona rattaissa helposti yli tuon 45 min. Vaikka kolmekin tuntia. Olen yrittänyt rajoittaa iltapäivän unia, jotta ne eivät vaikeuttaisi yötä enempää. Tästä on ehkä hieman ollut apua.
Mielestäni unikoulu on meillä väistämätön. Poika täyttää 6 kk parin viikon päästä. Pojan isällä on nyt talviloma tämän viikon ja meillä olisi loistava tilaisuus pitää unikoulu nyt (odotettavissa on pitkiä huutojaksoja yöllä).
Onko tassuttelu-unikoulu kuinka haitallista 5,5 kk ikäiselle? Onko joku toteuttanut tässä iässä? Yksinhän vauva ei joutuisi huutamaan, mutta tämän meidän tapauksen tuntien huutaisi kyllä ensimmäiset yöt varmaankin monta tuntia äidin tai isän vieressä/sylissä.
Aion soittaa myös neuvolaan ja kysyä asiasta, mutta olisi kiva kuulla myös kokemuksia. :)
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tuo lässyn lässyn-tapu tapu-pusi pusi-mamma on varmaan imettänyt aivonsa mutta niinkuin hän itse sanoi: tasan ei käy älyn lahjat! Mutta ei pilata enempää hyvää ketjua...
Pilasit sitä sitten kuitenkin myös itse alentuvalla asenteellasi. Ooh! Ja tässä mentiin kyllä jo myös aika henkilökohtaisuuksiin. Että tapu tapu sullekin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lässyn lässyn-tapu tapu-pusi pusi-mamma on varmaan imettänyt aivonsa mutta niinkuin hän itse sanoi: tasan ei käy älyn lahjat! Mutta ei pilata enempää hyvää ketjua...
Pilasit sitä sitten kuitenkin myös itse alentuvalla asenteellasi. Ooh! Ja tässä mentiin kyllä jo myös aika henkilökohtaisuuksiin. Että tapu tapu sullekin vaan.
Ja P.S. Mulla ei onneksi oo mitään kakaroita. Toisilla se katsos äly riittää valitsemaan lapsettomuuden.
Tietääkö kukaan onko tämä vauvojen uniongelmat ja jatkuva yöheräily yli 6kk ikäisillä vauvoilla vain suomalainen vika?
Monissa maissa ja kulttuureissa yli 6kk vauvat nukkuu jo pääsääntöisesti hyvin. Mitä me teemme väärin?
Ja kukaan ei ole niin viisas kuin lapseton jolla onkin runsaasti omakohtaista kokemusta imetyksestä, valvomisesta vauvan kanssa ja unikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee kun hyväksyy sen, eikä stressaa turhaa itseään ja liian pientä vauvaa unikoululla vielä. Sitten kun lapsi on siihen kypsä, ei unikoulu olekaan niin vaikeaa ja vie vain pari yötä.
En tarkoita tätä kommenttia lainkaan pahalla, mutta olisi mielenkiintoista tietää, moniko näistä neuvoa antavista on kokenut saman itse. Minulla on 6 kk vauva, jonka kanssa en ole aloittanut unikoulua siksi, että emme ole sulkeneet esim allergioita täysin vielä pois. Siltikään en voi allekirjoittaa sitä, että tämä olisi vain helpompi hyväksyä.
Siihen kun ei hyväksyminen auta, että ihminen tarvitsee unta. Olen herännyt vauvan kanssa kolme kuukautta 45 min välein. Toisin sanoen en ole nukkunut kolmeen kuukauteen yhtään yli 30 min pätkää, mikä on johtanut siihen, että en muista enää edes tavallisia sanoja.
Jaksan kyllä väkisin, koska rakastan lastani ja tiedän, että hän ei tee tätä meille vanhemmille pahuuttaan. Mutta kyllä minä olen jo aivan valmis kokeilemaan, josko unikoulusta olisi apua. Meillä ei varmasti huudateta lasta yksin peloissaan vaan ollaan läsnä ja silti johdonmukaisia.
Kyllä, olen kokenut saman itse. Vauva heräili lukuisia kertoja tuonne 8kk saakka, eikä ollut aiemmin kypsä unikouluun. Kokeilimme kyllä välillä. Sitten kun aika oli sopiva, niin onnistuikin ihan hyvin. Tosin pari yöheräämistä jäi vielä (3-5) siihen vuoden ikään saakka. Vuoden iässä lopetin imettämisen kokonaan ja tehtiin ns unikoulu no 2, jolloin mies nukutti lapsen. Tämän jälkeen lapsi on nukkunut kokonaisia öitä (jollei vaivaa hampaat tms).
Ja todellakin siinä 6 ja 7 kk iässä itse koin että olikin aivan turha stressata vauvaa ja itseäni tassuttelulla (ja itkettämällä) kun selväksi kävi, ettei lapsi ollut vielä siihen riittävän kypsä. Väsyttäähän se jatkuva keskimäärin tunnin välein imettäminen ja rauhoittelu tottakai, mutta vähemmän kuin turha ja toivoton unikoulu väärällä hetkellä. Jos lapsi ei ole siihen valmis, niin se ei vain ole. Ei sekään hyvää tee lapselle, jos se huutaa itsensä tainnoksiin kun yritetään liian aikaisin "itsenäistää".
Mulla pn neljä lasta, joista kaksi ekaa syntyneet aikana, jolloin unikoulu tarkoitti huudattamista. Kaksi nuorinta aikana, jolloin muotiin oli juuri tullut kantoliinat, tassuttelu ym.
Kaks ekaa "unikoulutin" siis huudattamalla 8-10kk iässä ,. Samoihin aikoihin lopetteli imetystä . Lapset oppi nukkumaan 1-4 yössä.
Kolmatta aloin tassutella n.7kk alkaen....lapsi heräili vielä 3v useita kertoja öisin. Vasta 8-9v alkoi nukkumaan kokonaisia öitä😲
Nuorimmainen taas kävi "huudatuskoulun" 8kk ja siitä asti on nukkunut yöt läpeensä!.
Kaikki nyt jo isoja koululaisia siis ja ihan normaaleja fiksuja lapsia!!
Eli mun kokemus on, että tassuttelu ei toimi!!
5kk on kuitenkin ehkä vähän liian nuori unikouluun ylipäätää !
Tsemppiä!! Muostan vielä mitä se kamala valvominen on....
Vierailija kirjoitti:
Ja kukaan ei ole niin viisas kuin lapseton jolla onkin runsaasti omakohtaista kokemusta imetyksestä, valvomisesta vauvan kanssa ja unikoulusta.
Mitali tulee postissa. Äitimyytti näemmä elää vahvasti ja voi hyvin... Opetathan saman alentuvan asenteen lapsillesi? "Meidän äiti tietää kaiken parhaiten!"
Kahden ison lapsen äitinä (+ paljon sukulaisten/ystävien lapsia) voin kertoa että mitä myöhemmin aloitetaan unikoulut, kiinteät, pottailut ym niin sitä vaikeampaa se on. Kannattaa aloittaa aikaisin ja pikku hiljaa niin homma kuin homma sujuu paljon helpommin.
Äidit nyt vaan tietää aika hyvin lasten asiat. Ja esim. kummilapsen hoito kerran vuodessa ei tarkoita että tietää mitä on valvoa lapsen kanssa yö toisensa jälkeen, viikko ja kuukausi tolkulla. Ja varsinkin jos on muitakin lapsia kuin vauva ettei saa edes päivällä nukkua. Tämän ymmärtää vain toinen äiti. Mitali vastaanotettu! Kiillotan sitä just...
Vierailija kirjoitti:
Kahden ison lapsen äitinä (+ paljon sukulaisten/ystävien lapsia) voin kertoa että mitä myöhemmin aloitetaan unikoulut, kiinteät, pottailut ym niin sitä vaikeampaa se on. Kannattaa aloittaa aikaisin ja pikku hiljaa niin homma kuin homma sujuu paljon helpommin.
Aika jännä. Mitä nyt itse olen tässä seuraillut ja keskustellut muiden äitien kanssa, niin johtopääksen voi lähinnä tehdä siitä, että jokainen lapsi kehittyy eri tahtiin. Toiset aloittivat kiinteät jo 4 kk iässä ja vielä yli vuoden iässäkään ei silti taapero syö itse edes sormin. Toiset täysimetti 6 kk ja taapero vetää nyt itse lusikalla ruokaa. Ja kaikki variaatiot tästä välistä.
Samoin nukkuminen, pottailu jne. Ei se aina ole ensimmäisenä oppinut jolle ensimmäisenä on joku potta- tai unikoulu aloitettu. Joskus on, joskus ei. Enemmän määrää se, sattuuko vauvan / taaperon kehitys miten jaksottumaan.