Maria Petterssonin kolumni: Liian miehekkäät avaimet
Kommentit (60)
Mikä tuossa artikkelissa oli ap:n mielestä hyvää? Minusta se oli jaaritteleva ja tarkoitushakuinen. Ei niitä kutsuta "naisten sateenvarjoiksi" tai "poikien leluiksi", koska vain naiset ja pojat saavat käyttää niitä, vaan koska käyttäjäkunta koostuu pääosin naisista ja pojista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään ollut tällä kertaa sellainen aivopieru Marialta kuten viime marraskuussa http://yle.fi/uutiset/3-9301498
Tuo marraskuun kolumni oli hyvä. Osoitti kuinka miehet ovat ennakkoluuloisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa artikkelissa oli ap:n mielestä hyvää? Minusta se oli jaaritteleva ja tarkoitushakuinen. Ei niitä kutsuta "naisten sateenvarjoiksi" tai "poikien leluiksi", koska vain naiset ja pojat saavat käyttää niitä, vaan koska käyttäjäkunta koostuu pääosin naisista ja pojista.
Se oli kokonaisuudessaan hyvä. Tuotiin taas esille kuinka monilla on tarve erotella asiat miesten tai naistenjutuiksi.
Ap
Pitääkin ihan tarkoituksella ostaa "miesten" rannekello.
Ap
Tuollaiset kolumnit kertovat enemmän kirjoittajasta ja pienestä maailmasta, missä hän elää elämäänsä!
Minun 50 v elämän aikana ovat kaikki " kukat saaneet kukkia", eikä lastaan olevat äidit ole loukkaantuneet " kumpi sukupuoli on syntymässä " - kysymyksistä. Itse olen saanut elää poikamaisesti, valmistua miehiseen ammattiin ym,ilman, että siitä pitää erikseen "lakia" vääntää.
Vi**u olis ottanut otsalohkoon jos äitini olisi silti kieltänyt sanomasta mua tytöksi, saatikka olisi loukkaantunut siitä että mua automaattisesti pidetään naispuolisena. Kyllä maailmassa on pahempiakin epäkohtia, mitä korjata.,mut näiden "pilipali" -juttujen ympärillä kohkataan!!
Feministit näyttävät pitävän naista vähäpätöisempänä ja huonompana sukupuolena kuin miehiä! Miksi muuten heidän mielestään "naisten/tyttöjen jutut" olisivat pahoja.
Tätä en ole koskaan tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kolumnit kertovat enemmän kirjoittajasta ja pienestä maailmasta, missä hän elää elämäänsä!
Minun 50 v elämän aikana ovat kaikki " kukat saaneet kukkia", eikä lastaan olevat äidit ole loukkaantuneet " kumpi sukupuoli on syntymässä " - kysymyksistä. Itse olen saanut elää poikamaisesti, valmistua miehiseen ammattiin ym,ilman, että siitä pitää erikseen "lakia" vääntää.
Vi**u olis ottanut otsalohkoon jos äitini olisi silti kieltänyt sanomasta mua tytöksi, saatikka olisi loukkaantunut siitä että mua automaattisesti pidetään naispuolisena. Kyllä maailmassa on pahempiakin epäkohtia, mitä korjata.,mut näiden "pilipali" -juttujen ympärillä kohkataan!!
Noin vanhaksi olet kyllä uskomattoman tyhmä ja ahdasmielinen.
Tää nyt on jostain englanninkilisestä maasta,mutta melkoinen ero tytöille ja pojille sunnattujen lehtien sisällössä.
http://www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2016/09/03/14203349-sexism-…
Pojille tulevaisuutta,tytöille lähinnä ulkonäköä. 10-vuotias tyttäreni pitää sinisistä ja mustista vaatteista, ja useamman kerran on tullut kyselyjä (sekä tytölle että minulle) siitä miksi käyttää poikien vaatteita. Tätä on kysytty mm. sinimustista talvikengistä ja sinisestä piposta.
Voin kertoa, että en ole koko 40v elämäni aikana kiinnittänyt mitään huomiota yhdenkään ihmisen avainnippuun, mutta kiitos kun nyt jaoitte teitä ja teidän elämää kovasti kuohuttavan epäkohdan. Ehkä tähän avainnippu ongelmaan tulisi puuttua ihan hallitustasolla. Suomeen pitää saada avainnippu tarkastajat jotka pitävät huolen, että tulevaisuudessa jokaisella suomalaisella on sukupuolineutraalit avainnipput.
Jotkut näköjään löytää sukupuoliongelmia joka paikasta. Vois vähän relata toi Petterson. Tai jos hänen pillinsä mukaan mentäisiin, niin varmaan minä nelikymppinen insinöörimies tulisin huomenna töihin kukkamekossa.
Vierailija kirjoitti:
Oli hyvä siihen saakka kunnes kirjoittaja alkoi valittaa siitä miten ihmiset kysyvät vauvan sukupuolta. Mä en jaksa näitä mielensäpahoittajia.
Ei se ollut mitään valittamista, kylläpä teillä meni koko jutun pointti ohi! Ihmeteltiin ja kyseenalaistettiin sitä, miksi juuri jotkut tietyt asiat vaativat sukupuolen tietämisen eri kulttuureissa ja kielissä, tuo nyt jäi vähän tyngäksi mielestäni, olisin voinut lukea perusteellisemmankin "tutkimuksen". Olen itsekin joskus miettinyt samaa.
Joissain kielissä nyt vain sattuu olemaan maskuliini- ja feminiinisanoja. Niiden kitkeminen pois olisi aika helvetin työlästä. Tämä toki ei liity sateenvarjoihin ja avaimiin, jotka mustakin kuulosti keksityilyä jutuilta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin ihan tarkoituksella ostaa "miesten" rannekello.
Ap
Sillä ehdolla annan luvan, että muistat aina jättää sen vartioimatta julkiseen naisten vessaan.
Kopioikaa nyt joku se teksti tänne, en halua antaa klikkausta tuonne.
Mikä on tämä suurempi missio on? Tehdä kaikista sukupuolettomia ihmisiä, auta armias jos jonkun penis tai tissit pullottaa vaatteista esimerkiksi tai jonkun voi vahingossa tunnistaa jommankumman sukupuolen edustajaksi. Sellainen ei sovi moderniin yhteiskuntaan ollenkaan, jokaisen nimikin tulee muuttaa sukupuolineutraaliksi.
Feministitkö ne määrittelee mikä on sopivaa ja mitä joku saa tehdä, kuka heille sellaisen mandaatin on antanut? Ei kukaan eli jos he haluavat olla sukupuolettomia ihmisiä sukupuolineutraaleine avainnippuineen, vaatteineen ja sateenvarjoineen niin olkaa, älkää kuitenkaan tulko saarnaamaan kuinka muiden tulee elää elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et lue artikkelia alkuperäislähteestä, Maria Pullersson ei saa rahaa salaattiin ja polkupyörätarvikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Satutäti kertoo "miehekkäistä" avaimista ja haluaa kaikesta mahdollisesta sukupuolineutraalia.
Jopa ulkomaalaisista kielistä tulee poistaa feminiiniset ilmaukset. Riittääkö?
Kylläpä täällä on luettu juttu eri tavalla kuin mitä itse sen koin. Itse en kokenut että Petterson haluaisi kieltää mitään, vaan ihmetteli miksi joitakin täysin neutraaleja ja sinänsä sukupuolettomia asioita halutaan kuitenkin ikään kuin väkisin sukupuolittaa. Niin kuin tuo musta sateenvarjo esimerkki. Itsekin olen käyttänyt mustaa sateenvarjoa enkä ole koskaan ajatellut, että tässä nyt käytän jotain aivan erityisen miehistä esinettä mutta jossain kulttuurissa sekin voidaan kokea niin. On ihan mielenkiintoinen kysymys miksi jossain kulttuurissa asia x on ehdottoman sukupuolittunut kun taas jossain muualla se taas ei ole. Johtuuko se tosiaan maassa käytetyn kielen rakenteesta vai jostain muusta on ihan kysymisen arvoinen kysymys. Tämän miettiminen ei ole sama asia kuin että näin asia ei saisi olla, tai että naisten sateenvarjoissa tms. olisi itsessään mitään vikaa, saati sitten että jonkun kielen feminiini maskuliini rakenteet pitäisi jotenkin kieltää. Jengi tuntuu pauhaavan nyt vähän tyhjästä...
Oli hyvä siihen saakka kunnes kirjoittaja alkoi valittaa siitä miten ihmiset kysyvät vauvan sukupuolta. Mä en jaksa näitä mielensäpahoittajia.