Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen tapaamisiin erimielisyyksiä

Vierailija
05.03.2017 |

Heips.

Olen etävanhempi, lapsi asuu n. parin sadan kilometrin päässä. Yhteishuoltajuus, lapsi tapaa minua joka toinen viikonloppu pe - su ja lomien yhteydessä. Tämä minulle ok. Kuljetuksista olemme sopineet, että lähivanhempi vastaa kuljetuksesta, sillä hänellä on auto/ajokortti ja minulla ei. Julkiset eivät täällä syrjässä toteudu mitenkään järkevästi. Tämä siis sovittiin lähivanhemman vastuulle hänen ehdotuksestaan, kun minä suostuin että hän voi lapsen kanssa muuttaa pois.

Sopimuksessa lukee siis että lähivanhempi vastaa kuljetuksesta (tai hänen läheisensä) ja että minä tietysti pyrin keventämään kuljetustaakkaa parhaani mukaan. Haen siis julkisilla puolivälistä kun pystyn tai ne kulkevat. Lomieni yhteydessä lähinnä.

Nyt lähivanhempi on kyllästynyt kuljetuksiin. Hän toi nenäni eteen muutossopimuksen allekirjoitettavaksi, jossa etävanhempi hoitaa haun ja lähivanhempi tuonnin. Tämä tietysti kuulostaa reilulta, mutta lisäksi hän lisäsi sinne pykälän että jos etävanhemmasta johtuen ei onnistu, niin tapaaminen peruuntuu. Ei kuulosta lapsen kannalta kovin hyvältä.

Käytännössä en siis mitenkään pääse lasta hakemaan hänen kotoaan asti niin että pääsisin takaisin kotiin saman vuorokauden aikana. Yksi ratkaisu olisi lähteä pe-iltana ja yöpyä matkalla jossain ja lauantaina jatkaa matkaa siten, että olisin lapsen kanssa täällä luonani lauantaina iltana klo 20. Käytännössä matkustaisin pitkään ja lapsi kävisi nukkumassa yhden yön luonani.

Pyrin kyllä tietysti ajamaan ajokortin ja hankkimaan auton kun se taloudellisesti vain on mahdollista. Tällä hetkellä minulla ei siihen ole varaa mitenkään. Työskentelen ma - pe, joten en perjantaisin pääsisi muutenkaan hakemaan. Julkisilla koko matkaan menee väkisinkin edestakaisin n. 13 tuntia. Tämä on lisäksi minulle vaikeaa, myös tietysti lapselle taakka. Lapsi on 5-vuotias.

Aiemmin lapsi tapasi meitä vuoroviikoin. Lähivanhempi muutti uuden parisuhteen perässä pois kotiseudultaan, ja minä jäin tänne työn ja omistusasuntoni takia. Taloni on myynnissä, mutta ei ole 3 vuoteen mennyt kaupaksi. Jos saan taloni myytyä, niin muutan kyllä lähemmäksi lastani. Taloni vie kaikki rahani, joten ajokorttia en ole saanut hankittua. Lisäksi maksan aiemmista erimielisyyksistämme johtuvia käräjöintikuluja vielä muutaman vuoden. Tämän vuoksi en siis voi ajokorttia saati autoa hankkia.

Nykyinen sopimuksemme on siis voimassa, enkä tietenkään allekirjoita tuota muutosta. Lähivanhempi joutuisi viemään asian käräjäoikeuteen. Sitä en tiedä miten siellä kävisi.

Maksan toki lähIvanhemmalle bensarahaa sopimuksen ulkopuolelta hyvän tahdon eleenä. Voin tietysti yrittää sopia suuremman summan kompensoimaan kuljetuksia. Arvostan sitä että hän on kuljetukset hoitanut.

Mitään vinkkejä? Tai ajatuksia? Vai olenko aivan kauhea ihminen? Otan huomenna yhteyden lastenvalvojaan jos vain kiinni saan.

Terkuin etä-isä

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu muutokseen, sillä kuulostaa ihan mahdottomalta. Pitäisi lapsen äidinkin ymmärtää, että eihän tuossa ole mitään järkeä. Voithan vaihtoehtoisesti ehdottaa, että lapsi muuttaa takaisin sinun luoksesi, jos sovitut kuljetukset ovat äidille ylivoimaisia?

Vierailija
2/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaaja vastaa kuljetuksesta ja siitä aiheutuneista kuluista. Halutessa toki lähivanhempi voi kuluihin osallistua mutta jos hän kieltäytyy on häntä aika vaikea siihen pakottaa. Toimeentulotukea tapaamisesta aiheutuviin kuluihin voi lasta tapaava vanhempi hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan allekirjoita. Ja lapsen lähivanhempi on perseestä. Oikeasti.

Ota ennemmin itse yhteyttä lastenvalvojaan, ja selitä hänelle tilanteesi.

Vierailija
4/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaaja vastaa kuljetuksesta ja siitä aiheutuneista kuluista. Halutessa toki lähivanhempi voi kuluihin osallistua mutta jos hän kieltäytyy on häntä aika vaikea siihen pakottaa. Toimeentulotukea tapaamisesta aiheutuviin kuluihin voi lasta tapaava vanhempi hakea.

Näin yleensä, ellei vanhemmat muuta sovi. Pointti oli nyt siinä että me on sovittu muuta, ja minä en etävanhempana pääse tai pysty hoitamaan kuljetuksia. Katselin juuri linja- ja juna-aikatauluja, niin ne ei vain toteudu tai onnistu. Ilman muuta autan kyydeissä jos se vain onnistuu. Mutta täällä erämaassa ei vain mikään kulje mihinkään ja supistuksia on vain tulossa. Asun siis ihan itärajalla.

Voisin yrittää tulla vastaan jos maksaisin heille enemmän bensoista ja ajasta, jonka matkaan käyttävät. Tätä ei siis ole aiemmassa sopimuksessa, vaan matkakustannukset on huomioitu elatusmaksun laskelmissa. Mutta oon silti maksanut joka kuukausi muutaman kympin bensoihin ihan suullisella sopimuksella.

Ärsyttää kun sovituista asioista pitää joka kerta aina vääntää kättä. Onneksi on nuo sentään jo paperilla asti.

- Ap etä-isä

Vierailija
5/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yleensä, ellei vanhemmat muuta sovi. Pointti oli nyt siinä että me on sovittu muuta, ja minä en etävanhempana pääse tai pysty hoitamaan kuljetuksia. Katselin juuri linja- ja juna-aikatauluja, niin ne ei vain toteudu tai onnistu. Ilman muuta autan kyydeissä jos se vain onnistuu. Mutta täällä erämaassa ei vain mikään kulje mihinkään ja supistuksia on vain tulossa. Asun siis ihan itärajalla.

Voisin yrittää tulla vastaan jos maksaisin heille enemmän bensoista ja ajasta, jonka matkaan käyttävät. Tätä ei siis ole aiemmassa sopimuksessa, vaan matkakustannukset on huomioitu elatusmaksun laskelmissa. Mutta oon silti maksanut joka kuukausi muutaman kympin bensoihin ihan suullisella sopimuksella.

Ärsyttää kun sovituista asioista pitää joka kerta aina vääntää kättä. Onneksi on nuo sentään jo paperilla asti.

- Ap etä-isä

Jos tapaaja vastaa kuluista sinä et osallistu kuluihin vaan maksat ne ja haet tarvittaessa kuluihin esim. toimeentulotukea. Se on ihan mukavaa ja hvä että tähän asti lähivanhempi on kuluihin vapaaehtoisesti osallistunut, mikään sopimus ei hätä siihen kuitenkaan voi jatkossa pakottaa.

Vierailija
6/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tapaaja vastaa kuluista sinä et osallistu kuluihin vaan maksat ne ja haet tarvittaessa kuluihin esim. toimeentulotukea. Se on ihan mukavaa ja hvä että tähän asti lähivanhempi on kuluihin vapaaehtoisesti osallistunut, mikään sopimus ei hätä siihen kuitenkaan voi jatkossa pakottaa.

Rautalanka nyt loppuu, mutta yritetään. Ongelma ei edelleenkään ole noi matkakulut. JOS julkisia menisi, niin hakisin ilman muuta poikani mistä vain. Mutta kun niitä ei mene. Voin toki lentää jostain Ibizan kautta lentokoneella ja hakea tähän toimeentulotukea. Vai kustantaisiko toimenetulotuki ajokortin ja auton? Epäilen.

Sydäntäsärkevää on mielestäni edes ajatella että jos minä en itteäni teleporttaa tuonne hakemaan lastani, niin tapaamiset jäävät toteutumatta.

Lähivanhempi on sopimukseen nimensä laittanut, jossa sitoutuu kuljettamaan lasta. En voi pakottaa noudattamaan, mutta hän joutuu hakemaan tähän muutoksen käräjöinnin kautta.

- AP

Vierailija
7/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi pakottaa noudattamaan, mutta hän joutuu hakemaan tähän muutoksen käräjöinnin kautta.

- AP

Höpö höpö, kuljetuksen osalta ei tarvita mitään muutoksen hakua käräjäoikeuden kautta. Toki varmasti edellyttää että lastenvalvojalle lähi ilmoittaa että ei aio enää kuljetuksiin ja kustannuksiin osallistua siten kuin nykyisin on tehnyt. Sinuna ehkä yrittäisin sopia asiaa uudelleen ilman uhkailuja käräjäoikeudella tai muulla.

Vierailija
8/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.elatusvelvolliset.fi/index.php/elatusapu/tapaamisoikeus

Olisiko tästä apua? Tapaamiskustannukset puoliksi tuon mukaan, eikä lähi saa estää tapaamisia etän kanssa.

Vierailija
9/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä että maksat käräjöintikuluja "aiemmista erimielisyyksistä"?

Oletko hakannut lapsesi äitiä? :O

Minä en antaisi lasta ollenkaan väkivaltaisen ihmisen vastuulle.

Vierailija
10/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että maksat käräjöintikuluja "aiemmista erimielisyyksistä"?

Oletko hakannut lapsesi äitiä? :O

Minä en antaisi lasta ollenkaan väkivaltaisen ihmisen vastuulle.

Esimerkiksi hakenut muutotsta huoltajuuteen tai elatusmaksuihin käräjäoikeudelta ja hävinnyt.

Vierailija
11/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi varmaan kysyä neuvoa jostain muualta =) vastauksia lukiessani tuli vähä sellanen olo ettet tule saamaan muuta kuin ilkeyksiä ja epäilyjä...en osaa itsekään auttaa.yritä puhua lapsesi äidille vielä ja saada asiat sovittua.kuulostaa siltä että yrittää etäännyttää sinua lapsesta (hän varmaan ymmärtää että hakeminen järkevässä ajassa on mahdotonta ja olettaa ettet edes yritä).paskamaista käytöstä lasta ajatellen.

Vierailija
12/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa tosi surulliseksi sun viestistä. Joka toinen viikonloppu on tosi harvoin teille molemmille. Minusta äiti voi hyvin kuljettaa jos teillä on vain tuo yhteinen aika. Tuntuu aika kohtuuttomalta että käyttäisitte sen kulkuvälineissä.

Jos teette niin että hän tuo lapsen pe ja sinä viet su? Onnistuisiko se paremmin niin?

Et ole kohtuuton. Pidä nyt kiinni kun olet jo luopunut vuoroviikoista. Kuulostaa siltä että lenkkiä kiristetään äidin päästä paljon.

Vierailija
13/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin että täällä vastauksia tulee monenlaisia, eikä sillä. Mielipiteensä kullakin.  En ole äitiin tai lapseen käynyt käsiksi, enkä myöskään ole narsisti, niinkuin moni mamma varmaan toivoisi. Aiemmat kulut liittyvät omaisuuden jakoon, ositukseen yms.

Sitä en ymmärrä, miksei tapaamissopimus velvoita lähivanhempaa sitoutumaan kuljetuksiin, jos ne on paperille asti luvannut hoitaa? Ja tuleehan hänenkin huolehtia lähivanhempana, että tapaamiset toteutuvat? Jos minä etänä luistaisin sovituista asioista, niin saisin heti kuulla kunniani.

Totta kai yritän sopia asiat ilman käräjöintiä, enkä ole sillä lähivanhempaa uhitellut ollenkaan.

Vierailija kirjoitti:

Tulinpa tosi surulliseksi sun viestistä. Joka toinen viikonloppu on tosi harvoin teille molemmille. Minusta äiti voi hyvin kuljettaa jos teillä on vain tuo yhteinen aika. Tuntuu aika kohtuuttomalta että käyttäisitte sen kulkuvälineissä.

Jos teette niin että hän tuo lapsen pe ja sinä viet su? Onnistuisiko se paremmin niin?

Et ole kohtuuton. Pidä nyt kiinni kun olet jo luopunut vuoroviikoista. Kuulostaa siltä että lenkkiä kiristetään äidin päästä paljon.

Se on todella harvoin, mutta ei voi mitään. Jos vanhemmat asuvat kaukana, niin jomman kumman luona lapsi on vähemmän. Minä tein ratkaisun lapsen vuoksi, ja päästin suosiolla menemään sillä en kokenut käräjöinnin silloin taannoin olevan kenenkään etu. Lapsi ikävöi minua jatkuvasti, sillä olen vauva-iästä asti häntä hoitanut tiiviisti. Mutta vaikka hän asuisi täällä, niin silloin hän ikävöisi yhtälailla äitiään. Yhtä sydäntäraastavaa se minulle silti olisi.

Yritän soitella lapsen kanssa joka viikko, mutta koska sitäkään ei ole sovittu, niin ne ovat täysin lähivanhemman käsissä nekin soitot ja niiden onnistumiset.

Sunnuntain vieminen on melkolailla yhtä vaikeaa, ellei vaikeampaa, kun pyhinä kyytejä menee hyvin rajatusti.

Mutta se on lapsenkin kohdalla kohtuutonta, jos viettää kaiken aikansa isänsä kanssa linja-autossa. Ei se ole mitään elämää se.

Otan huomenna yhteyttä lastenvalvojaan, heillä kuitenkin on kokemusta näistä asioista. Toivotaan sopuisaa ratkaisua.

Kiitos viesteistä kaikille. Jätetään aihe tähän toistaiseksi.

- AP

Vierailija
14/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuleehan hänenkin huolehtia lähivanhempana, että tapaamiset toteutuvat?

- AP

Ei lähivanhemmalla ole mitään velvollisuutta huolehtia tapaamisten toteumisesta. Hän ei voi estää vastoin tapaamissopimusta etää tapaamasta lapsi mutta jos etä ei tapaamista pysty tai halua järjestää ei lähivanhemman tarvitse tapaamista järjestään. Itseasiassa velvollisuus on tapaavalla vanhemmalla ja lähi vanhempi voi hakea korvausta jos tapaava vanhempi ei lasta pystykään ottamaan luokseen vaan lähille syntyy kuluja lastenhoidosta tai vaikka jonkun matkan peruntuumisesta sen vuoksi että laspsen tapaaminen etävanhemman kanssa ei toteutunut suunniteltuna ajankohtana.

Vierailija
15/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap etä-isä

Koita nyt käsittää, että asioista on sovittu toisin ihan paperilla. Sitä ei kukaan estä. Ap:n ei kannata suoralta kädeltä suostua mihinkään huononnuksiin.

Vierailija
16/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap etä-isä

Koita nyt käsittää, että asioista on sovittu toisin ihan paperilla. Sitä ei kukaan estä. Ap:n ei kannata suoralta kädeltä suostua mihinkään huononnuksiin.

Ei kannata, mutta juuri sen takia sopimusta ei myöskään kannata edes yrittää muuttaa oikeudessa vaan sopia järjestelyt joustavasti. Koska oikeudellisesti se on tapaajan vastuulla järjestellä kuljetukset. Lähivanhempi asiaa ei joudu oikeuteen asti edes viemään kuten aloittaja aloituksessa antaa ymmärtää vaan hänellä on kuljetuksen osalta mahdollisuus sopimus muuttaa ilman käräjäoikeuttakin.

Vierailija
17/21 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lähivanhemmalla ole mitään velvollisuutta huolehtia tapaamisten toteumisesta. Hän ei voi estää vastoin tapaamissopimusta etää tapaamasta lapsi mutta jos etä ei tapaamista pysty tai halua järjestää ei lähivanhemman tarvitse tapaamista järjestään. Itseasiassa velvollisuus on tapaavalla vanhemmalla ja lähi vanhempi voi hakea korvausta jos tapaava vanhempi ei lasta pystykään ottamaan luokseen vaan lähille syntyy kuluja lastenhoidosta tai vaikka jonkun matkan peruntuumisesta sen vuoksi että laspsen tapaaminen etävanhemman kanssa ei toteutunut suunniteltuna ajankohtana.

Eli toisin sanoen tämä meidän välinen tapaamissopimus on turha paperi? Mikä virka näitä on sitten tehdä? Jos lähivanhemman ei kerta tarvitse pistää tikkua ristiin lapsen tapaamisten toteutumiseksi, vaikka sopimuksessa niin on kirjattu, niin eikös ainoa keino ole sitten viedä asia käräjäoikeuteen jos muuta ei voida sopia? En minä lapseni tapaamisia halua menettää vain sen vuoksi, että lähivanhempi voi pyyhkiä aiemmalla sopimuksellamme takapuoltaan jos niin huvittaa.

Minä en tietenkään laita nimeäni huonontaviin sopimuksiin. Ärsyttää vain miten tämä homma toimii Suomessa ja mikä valta lähivanhemmilla näköjään on. Ja lasten kustannuksilla.

Vierailija
18/21 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähivanhemmalla pitäisi olla velvotteita huolehtia siitä että etä tapaa lapsiaan. Etällä on oikeus lasten tapaamiseen mutta kyllä siihen liittyy velvollisuus siitä että hän pystyy tapaamisen järjestämään. Ja vaikka vanhemmat asuisi samaa taloutta ei kummallakaan ole velvoitteita sen suhteen että huolehtisivat toisen vanhemman suhteesta lapseen. Kyllä se velvollisuus on kummallakin vanhemmalla itsellään.

Vierailija
19/21 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähivanhemmalla pitäisi olla velvotteita huolehtia siitä että etä tapaa lapsiaan. Etällä on oikeus lasten tapaamiseen mutta kyllä siihen liittyy velvollisuus siitä että hän pystyy tapaamisen järjestämään. Ja vaikka vanhemmat asuisi samaa taloutta ei kummallakaan ole velvoitteita sen suhteen että huolehtisivat toisen vanhemman suhteesta lapseen. Kyllä se velvollisuus on kummallakin vanhemmalla itsellään.

Samaa mieltä! Lähivanhempi on kuitenkin paljon enemmän etää kiinni lapsessa, ja sitten pitäisi vielä ajella 800 km useamman kerran kuussa (edestakaisin 200 km kahdesti). Ei se ajelukaan nautinto ole ja vie todella paljon aikaa.

Vierailija
20/21 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen helposti haukutaan tää lähivanhempi. Meillä oli tilanne, että isä muutti omasta halustaan uuden naisen kanssa 160 km päähän ja minä kuljetin lapsia. Ei todella ole mitään sitä vastaan että lapset näkevät isäänsä, mutta aika paljon vaadittu laittaa 4 h perjantaina ja 4 h sunnuntaina siihen. Ja kyllä isälle lähivanhemmuutta tarjosin, muttei halunnut. Nyt asuu taas noin 40 km päässä.