Kannattaako jatkaa laulamista jos ei luonnostaan osaa tekniikkaa?
On sanottu, että äänenväri on hyvä. Pysyn myös sävelessä. Mutta en osaa sitä hengitysjuttua. Tuntuu että pinnistelen koko ajan, sanojen liittäminen kuulostaa jotenkin lyhyeltä, voimakkuudeltaan epätasaiselta, töksähtelevältä ja hassulta. :(
Kommentit (14)
Joo ja ei. Sinuna menisin laulutunneille tai vaikka kuoroon, jotta voit opetella oikean tekniikan. Jos nyt jatkat laulamista väärällä tekniikalla, voi siitä pois opetteleminen olla vaikeaa ja pahimmassa tapauksessa saatat vahingoittaa esim. äänihuuliasi. Näin kävi mm. t.A.T.u.-tyttöbändin toiselle laulajalle Yulialle, joka managerin pakottamana käytti väärää tekniikkaa ja sai sen vuoksi muistaakseni kystan kurkkuunsa. Kysta poistettiin, mutta Yulian ääni ei palautunut entiselleen.
Myös YouTubesta voi etsiä lauluopetusvideoita, joilla saatat päästä alkuun oikean tekniikan oppimiseksi, esimerkiksi kanavalla nimeltä Sophie Shear Vocal Coach on monipuolisia ja mielestäni hyvin selitettyjä videoita.
Hengityksestä sen verran, en tiedä mitä siitä jo tiedät, mutta harjoittele rauhassa. Sisäänhengityksellä vatsa pienenee ja pallea kasvaa, laulaessa (=uloshengityksellä) vatsa palautuu ja ääni lähtee palleasta asti. Älä pinnistä ja ponnista, laulaminen ei ole kakkaamista, vaan äänen tulee virrata vapaasti ja rennosti. Älä siis myöskään jännitä kroppaa (muista rentouttaa kurkku!), vaan rentoudu. Tärkeintä: jos se sattuu, teet väärin. Kurkkukipu ei ole hyvä.
Muista pienet askeleet, älä yritä harppoa liian paljon kerralla! Näin opit varmemmin ja kunnolla. Tsemppiä, laulaminen on kivaa! :)
Outo kysymys! Harvalla tekniikka on luonnostaan hyvä. (Varsinkaan aikuisella) Siksi sitä juuri harjoitellaan eikä lopeteta koko touhua. Ihan ku missä tahansa muussa harrastuksessa.
Tosi moni mun tuntema on opetellut itse rauhassa mikä tuntuu hyvältä.
EIkö silloin juuri kannata jatkaa opiskelua, jos ei osaa? Harva kai harrastaa mitään vain siksi, että luulee pääsevän siinä maailman huipulle.
Lauluharrastuksesta on hyötyä ihan jokaisessa päivässä, jos vain yhtään käyttää ääntään puhumiseen. Usein minusta tuntuu fyysisesti pahalta puhujan puolesta, kun kuulee miten ääni pusketaan kurkusta työläällä, rasittavalla tekniikalla naristen ja puuskuttaen. Kun osaa laulaa, osaa myös puhua vaivattomasti kantavalla äänellä ja väsymättä.
Kiitos paljon vastauksista, yritän ottaa vinkeistä vaarin! :)
ap
Kannattaa. Kymmenen vuotta sitten olin keskinkertainen laulaja ja nyt olen yhtä hyvä kuin monet ammattilaiset. Ero kymmenen vuoden takaiseen laulutaitooni on huikea ja syy on vain ja ainoastaan harjoittelussa.
Ainoa huono puoli hyvässä laulutaidossa on ihailevien tai kateellisten ystävien ja tuttujen kommentit siitä, miten helppo minun on kun olen luonnostaan lahjakas laulaja. Jos yritän kertoa että taitoni on harjoittelun tulosta, ihmiset väittävät että olin varmasti hyvä jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Kymmenen vuotta sitten olin keskinkertainen laulaja ja nyt olen yhtä hyvä kuin monet ammattilaiset. Ero kymmenen vuoden takaiseen laulutaitooni on huikea ja syy on vain ja ainoastaan harjoittelussa.
Ainoa huono puoli hyvässä laulutaidossa on ihailevien tai kateellisten ystävien ja tuttujen kommentit siitä, miten helppo minun on kun olen luonnostaan lahjakas laulaja. Jos yritän kertoa että taitoni on harjoittelun tulosta, ihmiset väittävät että olin varmasti hyvä jo valmiiksi.
Hei, kiitos kommentista! Juuri noin minäkin olen ajatellut, ihailen aina lahjakkaita laulajia ja päättelen että heillä se on suurelta osin syntymälahjaa. Tykkään kyllä itsekin laulaa mutta surettaa kun en sitten taas haluaisi huonolla laululla ärsyttää (?) :D
ap
Siis kun en osaa tekniikkaa mutta yritän laulaa, kuulostaa yliyrittämiseltä ja sitähän se taitaa ollakin. Ei tule luonnostaan kevyesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis kun en osaa tekniikkaa mutta yritän laulaa, kuulostaa yliyrittämiseltä ja sitähän se taitaa ollakin. Ei tule luonnostaan kevyesti.
ap
Harjoittele ja ota välillä laulutunteja. Ei niillä tarvitse käydä orjallisesti kerran viikossa vuosien ajan, mutta välillä on hyvä käydä tarkistuttamassa ettei opettele vääriä äänenkäyttötapoja.
Hei, pakko tulla nyt kertomaan että isoin ongelmani taisi kuitenkin olla tunteiden ilmaisussa! Laulu kuulostaa todella eriltä, jos sillä on itselle joku meritys, ja laulaa sitä tunnetta ulos miettimättä kuulostaako ääni nyt hienolta vaiko ei. Tietty tekniikka on varmasti tärkeä, ettei ääni vahingoitu.
ap
up!