Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikämies vonkasi 18-vuotiasta naista raitiovaunussa – saikin syliinsä aivan muuta kuin oli toivonut

Vierailija
05.03.2017 |

Nuori nainen hyppäsi nelosen ratikkaan Mannerheimintiellä Kansallismuseon kohdalla. Oli iltapäivä. Vaunu oli tupaten täynnä.

Nainen jäi seisomaan ensimmäiseen vaunuun. Kaikki paikat oli varattu.

Silloin vanhempi mies tarjosi nuorelle naiselle paikkaa. Vanhempi mies istui kuljettajan takana olevalla penkillä. Eläkeikäiseltä näyttävä mies ehdotti naiselle, että hänen polvelleen voi istua.

– En ensin yhtään ymmärtänyt, että mies tarjosi sylistään minulle paikkaa. Luulin, että mies vain sanoi, että istu alas.

Silloin parikymppinen tuntematon mies tuli apuun. Mies sanoi, että hän voi istua ja istahti vanhemman miehen syliin.

Nuorempi mies istui vanhemman miehen sylissä seuraavalle Lasipalatsin pysäkille asti.

– Jälkeenpäin sitten tajusin, että nuorempi mies oli jollain tavalla puolustanut tai auttanut minua.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005114321.html

Olisipa tällaisia auttajia enemmän. Oma kokemukseni on että kaikki näkevät mutta kääntävät pään toiseen suuntaan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se nuori nainen ei olisi ollut kuulevinaankaan sen  ukon höpinöitä ja olisi paikalleen istuessaan vain hiukan  hymähtänyt itsekseen koko tapaukselle. Olisiko siitä silloin sellaista lehteen tullutkaan ?

Vierailija
42/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 Ai hitto mä nautin! Ihana jannu. ❤ Ei juma teitä jotka oikein säälittelette ko. pappaa... Hakeutukaa johonkin, naurettavia ootte. 😂🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisessa  vanhusten julkisessa nöyryyttämisessä ole mitään huvittavaa. ' Vitsi' oli siis se,että nuori roisi mies istua rämäytti  vanhuksen päälle täydessä bussissa,eikä kukaan sanonut mitään. Missä kohtaa olisi pitänyt nauraa?

Vierailija
44/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 Ai hitto mä nautin! Ihana jannu. ❤ Ei juma teitä jotka oikein säälittelette ko. pappaa... Hakeutukaa johonkin, naurettavia ootte. 😂🙄

En minä sääli, mutta pidän kyllä pienenä ylireagointina tätä koko juttua, kun oikeasti ahdistavastikin käyttäytyviä vonkaajapapparaisia löytyy, jotka puhuvat paljon härskimpiä kuin "tule polvelle istumaan" ja käyvät jopa iholle.

Vierailija
45/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä reilu viisikymppisenä naisena tarjoaisin sylipaikkaa täydessä ratikassa jollekin hädin tuskin täysi-ikäiselle pojalle, mua pidettäisiin puumana, joka on tarjonnut kollille vähän muutakin kuin pelkkää istumapaikkaa. Jopa mies 29 ja kitarisat olisi vakuuttunut minun ei-täysin-viattomista taka-ajatuksistani. Mutta kun kyseessä onkin iäkkäämpi mies ja teini-ikäinen tyttö, pitää tällainen ehdotus yrittää kiireen kaupalla valkopestä olemattomiin.

Voin toki uskoa, että kyseessä on ollut jonkinlainen huumoriksi tarkoitettu seksistinen heitto miehen puolelta. Hän on varmaan elänyt silloin 60-70-luvuillakin, jolloin nuorten tyttöjen tosi härskikin kiusoittelu oli ihan ok. Minun kohdallani esim naapurin mies on meillä ollessaan kommentoinut minun rintojeni kasvua. Minä olin 12-vuotias ja vanhempani olivat paikalla kuulemassa. Äiti vähän tuhahteli kommentille ja isä pikkuisen naureskeli naapurin äijän kanssa.

Pointti on kuitenkin se, että vaikka tuo sylipaikan tarjoaminen olisikin ollut huumoria, seksististä sellaista se on selvästi ollut. Eikä sellainen ole enää nykyään sopivaa. Onneksi.

Vierailija
46/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee vaan mieleen oma pappa, joka voisi heittää tuollaisen kommentin leikillään ja ilman vonkaamista. Jos tämä vanha mies oli samanlainen kuin pappani, oli kyllä kohtuuton tuo nuoren miehen teko ja myös koko uutisointi.

Mitä kohtuutonta siinä oli? Leikkiä vain!

Vierailija
47/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vaan mieleen oma pappa, joka voisi heittää tuollaisen kommentin leikillään ja ilman vonkaamista. Jos tämä vanha mies oli samanlainen kuin pappani, oli kyllä kohtuuton tuo nuoren miehen teko ja myös koko uutisointi.

Olikohan sen leikkisän tuulen taustalla muutama promille nautittua jo  veressä tuolla kaverilla  jo  ennen sitä  siihen  ratikkaan pysäkillä nousemistaan  ?

Harvalla tuollaista nyt on pokkaa ihan  selvinpäin sentään lähteä tekemään....

Vierailija
48/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Jälkeenpäin sitten tajusin, että nuorempi mies oli jollain tavalla puolustanut tai auttanut minua.

Hän auttoi naista seisomaan raitiovaunussa. Kiitettävää toimintaa.

Vierailija kirjoitti:

Olisipa tällaisia auttajia enemmän. Oma kokemukseni on että kaikki näkevät mutta kääntävät pään toiseen suuntaan.

Moni ei apua tarvitse, sillä jotkut osaavat seistä auttamattakin. Tietysti jos on huonot jalat jne. apua tarvitsee herkemmin.

Vierailija
49/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se nuori nainen ei olisi ollut kuulevinaankaan sen  ukon höpinöitä ja olisi paikalleen istuessaan vain hiukan  hymähtänyt itsekseen koko tapaukselle. Olisiko siitä silloin sellaista lehteen tullutkaan ?

Tämä,kaikkein yksinkertaisin ja helpoin naisen reagointimalli ko. tilanteeseen ei siis  ollut edes vaihtoehtona siinä hänellä  ?

Pitäisikö teidän mielestänne siis kaikkiin höperöiden ja kehitysvammaistenkin sanomisiin aina ja joka paikassa  reagoida jotenkin 'näyttämällä heille heidän  paikkansa' ?

Ja tehdä se vielä jotenkin konkreettisesti ja niin ,että kaikki paikalla olevat varmasti sen näkevät ? 

Kukahan siinä oli sen 'show'n päätähti ?

Jos  se vanhempi mies ei siis  kuitenkaan  edes koskettanut sitä 18-vuotiasta naista, niin kyllä tuollainen ulkopuolinen 'avun tarjoaminen'  oli kyllä  jo (enemmän kuin pelkästään  'hieman') ylireagointia.

Vierailija
50/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista 'hevosen leikkiä' kuitenkin.

Vierailija
51/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kai olla omat taksit ja bussit naisille . Niin täällä niinkuin Intiassa ja Iranissa.Näin saataisiin sukupuolet varmasti erilleen toisistaan arkipäivässä. Ja nuorisobussit  ja -ratikat vielä erikseen. Nekin tytöille ja pojille erikseen. Onhan se törkeää, kun noin on nyt loukattu naisen kunniaa. Siveysrikos.

Vierailija
52/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin ällöttäisi ja ahdistaisi jos joku kuusikymppinen eläkeläispappa alkaisi häiriköimään seksuaalisesti. t. 31v nainen

No miten olisi sitten  joku terve ja hyväkuntoinen esim.  24 -vuotias, psyykkisistä syistä  sairaseläkeläinen ? (...niitäkin löytyy)

Kuusikymppisenä ei muuten päästä vielä millekään vanhuuseläkkeelle Suomessa.

Vierailija
53/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku homo käyttäny hyväksi, kun herrasmies tarjonnut nuorelle tytölle istumapaikkaa.

Vierailija
54/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusikin sana tuo "Ikämies" ?

Vierailija
55/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinhan tuo nuori mies teki. Vanhojen pappojen ehdotukset syliintulemisesta eivät todellakaan ole koskaan viattomia. Itse olen sen verran kovasuinen, että mä annan pappojen kuulla kunniansa. Kerran kaupan kassalla joku ikämies tuli jatkuvasti muhun kiinni ja mä huusin sitten täysiä, että pysy kaukana saatanan pervo. Kummasti syntyi rakoa mun perseen ja sen välille.

Vierailija
56/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uusikin sana tuo "Ikämies" ?

Riippuu ihan siitä miten hyvin suomen arkikielen ilmaisuja tunnet ?

On   tuo nyt urheilukielessäkin varmaan jo koko olympialaisten ajan ollut tunnettu ja käytetty sanonta.

Vierailija
57/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeinhan tuo nuori mies teki. Vanhojen pappojen ehdotukset syliintulemisesta eivät todellakaan ole koskaan viattomia. Itse olen sen verran kovasuinen, että mä annan pappojen kuulla kunniansa. Kerran kaupan kassalla joku ikämies tuli jatkuvasti muhun kiinni ja mä huusin sitten täysiä, että pysy kaukana saatanan pervo. Kummasti syntyi rakoa mun perseen ja sen välille.

Ai siis ,että kerran kun näit sellaista unta, että" kaupan kassalla eräs..."

Vierailija
58/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa avuton abiturientti. Varmaan sellainen oikein herkkä ja suojeltava...

Vierailija
59/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa avuton abiturientti. Varmaan sellainen oikein herkkä ja suojeltava...

No ehkä ei ihan sitä parasta a 1-luokan  naissotilasainesta ainakaan .

Vierailija
60/63 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muualta tulleiden ahdistelut lasketaan kulttuurin piiriin niin kyllä hesarin tulisi ymmärtää, että  vaikka 1940 luvun maailma oli täysin erilainen kuin nykyään ja hölmöimmät vanhukset ei osaa sopeutua.