voiko 13v tyttö (rauhallinen ja vastuullinen) katsoa kuinka pitkään 2v6kk tyttöä?
Kommentit (34)
Lapsikaan ei kuitenkaan enää ole mikään vauva vaan jo 2,5-vuotias. Hyvin voisin antaa lapsen hoitoon ihan yön ylikin.
Serkkutyttö oli tuolloin ½v. Hyvin pärjättiin. Puhelimella olisin saanut apua jos olisin tarvinnut. Olin ollut kyseisessä perheessä monesti viikonlopun joten lapsi ja lapsen hoito oli tuttua.
Voisi toki pari tuntia hoitaa jos aikuinen on helposti tavoitettavissa, minusta yöksi liian suuri vastuu.
Varmasti pärjäisi ja onhan kännykät ym. jolla saa helposti apua.
Ei ole tullut mieleenkään.
Mutta hoitaa kyllä siskoaan joskus, taitaa olla pisin aika 2h.
Mutta voisi hoitaa pidempäänkin, kunhan voisi täysin keskittyä lapseen, siis ei tarvitsisi ruokaa laittaa tms.
Ei varmaan ole kyse siitä " selviäisikö" 13-vuotias, pakon edessä selviää vaikka mistä, vaan että kuinka pitkään 13-vuotiaan on mielekästä ottaa vastuuta toisista.
Vastuunottoa pitää tuossa iässä jo harjoitella, mutta ei vaatia!
osaa vaihtaa vaipat
käy saunassakin kahdestaan välillä
osaa antaa ruokaa :)
13v on todella kiltti tekee kotitöitä,pärjää hyvin koulussa,käy kaupassa,ulkoilee paljon pikkusiskonsa kanssa ym ym...
(ihan vapaa ehtoisesti siis en edes pyydä kuin joskus harvoin)
on katsonut pikku siskoa aina välillä kun käyn omilla asioilla esim,pankki ym....
ajattelin vaan kysellä teidänkin mielipidettä asiasta :)
t.yh äiti&tytöt
Vierailija:
Jättäisittekö 13-vuotiaan yksin yöksi??
En ole itsekään saanut olla tuon ikäisenä yksin yötä, vaikka vanhempani palstalaisiin verrattuna vapaamielisiä olivatkin.
Ja samoin toimitaan tuttavaperheissäkin.
Ja vastaus kysymykseen: kyllä 13-v voi hoitaa pienempiään, mutta kovin suurta vastuuta en sen ikäisen harteille laskisi...13-vuotias on vuoroin sylilapsi, ja vuoroin pikkuaikuinen.
Älkää tehkö heistä isoja aikuisia!
Jos olet niin epävarma, että tarvitset palstan lupaa tai mielipidettä asiaan, silloin tilanne (tai sinä itse) ei todellakaan ole tarpeeksi kypsä. Kunhan kasvatat omaa ajattelukykyäsi hieman, voit alkaa pohtia tuollaista asiaa ihan itse ja päättää asiasta aivan omin avuin. Sitten ei tarvitse tulla palstaa syyttämään väärästä päätöksestä, vaan voit seisoa oman päätöksesi takana.
Minust a13v voisi olla 6h hoitajana, jos tuntee pärjäävänsä.
Itse olin joskus nuorena (alle 18v) iltaisin hoitamassa 2 poikaa iltapalasta eteenpäin. Oli tosi mänttiä paikassa, jossa ei ollut edes tv:tä olla valvomassa 2 lapsen unta ja äiti tuli sitten joskus pikkutunneilla. Minulta sitten kysyi, että oho, olitko nukahtanut. Koko illasta sain 10mk ja lähdin sitten pyöräilemään yönselkään kotiin.
minulla 13-vuotia pojan vinkula jota ei voisi jättää katsomaa 3-vuotiasta siskoaan.
on meinaan poika villi kun mikä :/ rehtorikin soittelee välillä koulusta huh huh
ja siksikin pidän erityisesti huolta, ettei vanhin lapsi (13-v) joudu ottamaan liiaksi vastuuta.
Oletko kuullut " kiltintytön syndroomasta" ?
t.12
AV tuskin on oikea mittari tällaiselle asialle. Minä keskustelisin asiasta henkilökohtaisesti kolmetoistavuotiaani kanssa, enkä kyselisi asiaa palstalta.