Lue keskustelun säännöt.
Käytättekö alkoholia? Miksi/miksi ette?
Kommentit (45)
Mielenkiintoista! Lisää vastauksia ja perustelut tervetulleita!
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Harvemmin, koska käytän rauhoittavia.
Käytän. Juon arviolta yhden annoksen per viikko, viiniä tai siideriä. En käytä vanhoja alkoholijuomia, koska en pidä mausta enkä juo humalahakuisesti.
Vanhoja alkoholijuomia = vahvoja alkoholijuomia
En käytä käytännössä lainkaan. Syitä on useita:
a) Suvussani on molemmin puolin alkoholismia, setäni joi päänsä ja maksansa, isälläni käyttö on enää nipin napin hanskassa, mummoni joi rajusti, useita enojani on kuollut alkoholismiin jne jne. Tiedän, että myös itselläni on jokin synnynnäinen alttius alkoholismiin, sen vähän mitä olen alkomahoolia maistanut, niin on alkanut tehdä epäterveellä tavalla sitä "mieli" todella vähästä.
b) Koska suvussani on alkoholismia, olen lapsesta asti nähnyt asioita, joita lasten ei pitäisi koskaan nähdä eikä kokea, olen siis syvästi traumatisoitunut, enkä yhdistä alkoholia hyvään oloon tai rentoutumiseen millään tavalla.
c) En halua menettää kontrollia omasta kehostani tai käytöksestäni. Olen melko varma, että alkoholi päihteenä ei todellakaan sovi minulle, ja juovuksissa minusta tulisi riidanhaastaja ja väkivaltainen (kuten isäni ja enoni).
d) En ymmärrä miksi ihmisten pitäisi käyttää jotakin päihdettä. Osaan rentoutua ja nollata muilla keinoilla, minun on toisaalta ollut jo lapsena pakko oppia keinoja rauhoittaa itseni ja ympäristöni ja stressaavissa tilanteissa käytän samoja keinoja edelleen.