Sanokaa olenko kiittämätön vai anoppi omituinen!
Nyt jotain perspektiiviä tähän asiaan..
Asumme lähes eri puolella maata, me ja anoppi+appi. meillä on puolivuotias lapsi, ja sanomattakin on selvää että appivanhemmat eivät paljon pysty osallistumaan lapsemme elämään. lapsi on kuitenkin heidän ensimmäinen lapsenlapsensa ja luulisi, että olisivat aivan haltioissaan pienokaisesta. ja varmasti ovatkin, mutta mun mielestä on omituista se, että olemme suunnitelleet matkaa mummolaan jo kauan, mutta matka tökkää rahoitukseen.
meillä ei ole varaa, vaikka aikaa olisikin. olen harmitellut tätä anopille moneen otteeseen. omat vanhempani maksaisivat meille matkan vaikka afrikkaan asti, kunhan näkisivät lapsenlapsensa ja meidät. musta on tosi outoa että anoppi ei tajoudu auttamaan rahallisesti tässä asiassa! heillä kuitenkin on varaa, vaikkeivat mitään kroisoksia olekaan.
sanokaa, olenko itsekäs, pilalle hemmoteltu, lapsellinen.. kun mun mielestä tämä on omituista!
Kommentit (60)
Vai voiko bensoihin (edestakainen matka) mennä yli 700e?
Nimim. ajokortiton ja bensanhintatiedoton
eikö täällä ymmärretä vai haluta ymmärtää? appiukko on sairastunut sellaiseen sairauteen, joka vaatii jokapäiväistä seurantaa. eivät siis voi lähteä kotimaisemistaan pois.
" eihän noin pienen lapsen matkat maksa mitään" Ei maksakaan muuta kuin lentokenttäveron, ei ole kukaan muuta väittänytkään. vai meinasitko että puolivuotiaan voi laittaa turvakaukaloon ja iskeä esim junaan. kyllä ne isovanhemmat ottaa vastaan sitten 10tunnin päästä.
Vierailija:
" eihän noin pienen lapsen matkat maksa mitään" Ei maksakaan muuta kuin lentokenttäveron, ei ole kukaan muuta väittänytkään. vai meinasitko että puolivuotiaan voi laittaa turvakaukaloon ja iskeä esim junaan. kyllä ne isovanhemmat ottaa vastaan sitten 10tunnin päästä.
Eli lentolippua ei tarvita. Silloin voi säästää jo ison summan, kun menee junalla.
Vierailija:
Eli lentolippua ei tarvita. Silloin voi säästää jo ison summan, kun menee junalla.
Helsingistä Kolariin ja takaisin maksaa 3 hengelle 300 euroa. Mihin ihmeeseen voitte olla menossa, jotta saatte 700 euroa kulumaan??????
Helsingistä Kolariin ja takaisin maksaa 3 hengelle (lapsi ilmaiseksi) 300 euroa. Mihin ihmeeseen voitte olla menossa, jotta saatte 700 euroa kulumaan??????
että et viitsi istua pitkää matkaa junassa tai autossa?
Ihmisillä on menoja jne. Olet outo. Odota, että isovanhemmat käyvät katsomassa lapsenlastaan. Pysyt kotona ja koitat aikuistua. Elätte sen mukaan, mihin on varaa.
Siis miten he ovat niin kiinni kotiseudullaan? Sairaana, panttivankina, vai mitä ihmettä? En tarkoita pahalla, vaan olen vaan tosi utelias tyyppi...
Eiko teillä ole autoa, että voisitte reissata esim. keväällä kelien parantuessa sinne?
Onhan se nyt ihan luonnollista että myös esim. kotoaan yritystä pyörittävät 24/7 töissä kiinni olevat järjestävät ajan tullaakseen lapsenlapsen ristijäisiin mutta sen jälkeen olettavat/odottavat että heillä käydään kylässä.
Ap: älkää ottako stressiä asiasta. Toivottavasti isovanhemmat eivät painosta teitä tulemaan. Jos varaa ei ole niin ei asialle voi mitään. Muutenkin noin pitkän matkan matkustaminen puolivuotiaan kanssa on niin rankkaa että kannataa matkustaa vain jos voi olla siellä pitempään. Säästäkää ja menkää kesällä.
Tämä kummallinen suomalainen tapa ettei mitään voi sanoa/kysyä suoraan ja toisten ihmisten mielten liikkeet pitäisi aavistaa (" onhan aivan selvää miksi ...." ) on _todella_ ärsyttävä.
Minä ymmärtäisin anoppinasi ettet(te te) halua tulla ja raha on veruke.
Vierailija:
eikö täällä ymmärretä vai haluta ymmärtää?
Kuka täällä ei nyt halua ymmärtää? Jos todella haluatte matkustaa tapaamaan lapsen isovanhempia, niin joko säästätte tai lainaatte rahat! Älä velvoita muita kustantamaan teidän matkustelua (vaikka se sinun pienessä mielessäsi olisikin ainoa oikea tapa).
Mielestäni appivanhempasi voisivat auttaa teitä rahallisesti osallistumalla matkakustannuksiin osittain, kun heillä kerran tuntuu olevan rahaa.
Itselläni samantyylinen tilanne noiden raha-asioiden suhteen, minun vanhempani auttavat (ovat aina auttaneet) ja appivanhemmilta ei heru ns. senttiäkään, vaikka sitten omaan käyttöön sitä rahaa löytyy ylenmäärin. Aina vaan valittavat, että eipä sitä köyhillä ole varaa... Eikä tosiaankaan ole kyse köyhyydestä heidän tapauksessaan, mutta jos perusluonne on se, että aina ja joka asiasta pitää valittaa, niin siinäpä sitten.
Meillä on molemmilla vakituiset työpaikat jne, joten raha-apuja ei siinä mielessä tarvita. Mutta tavallisella lapsiperheellä, jolla on asunto- ja autovelkaa, on aina käyttöä muutamalle ylimääräiselle sataselle, joten kun vanhempani kerran haluavat antaa rahaa, otamme sen kiittäen vastaan. Heillekin tulee siitä hyvä mieli. Ja minä aion auttaa omia lapsiani rahallisesti myös sitten kun he ovat aikuisia ja perheellisiä.
Eli sympatiat sinulle, ap, tiedän tasan tarkkaan mitä ajat takaa!
Aika moni matkan varrella on kovi musta-valkoisia. On todellakin olemassa elämäntilanteita, joista ei noin vaan lähdetä pois. Ja jos sinä olet äitiyslomalla, niin onhan sinun paljon helpompi liikkua. Voitte ehkä olla perillä kauemmin.
Kaikki nämä, jotka asuvat kehä 3 sisäpuolella eivät ymmärrä, että joka paikkaan ei pääse metrolla, junalla tai lentokoneellakaan. Enkä tiedä kuinka fiksu neuvo on lähteä ajamaan 12 h matkaa autolla pienen lapsen kanssa. Ja kuka haluaa antaa autoaan lainaan, noin pitkälle matkalle. Varmasti olette miettineet parhaan matka-aikataulun perheellenne. Halpalennot lähtevät monesti tosi hankaliin aikoihin, joten jos jatkaa/tulee julkisilla, niin niitä on todella hankala käyttää.
Jos anopilla ja appiukolla olisi taloudellisesti mahdollista auttaa, niin on mielestäni hassua, että he eivät sitä tee. Mutta ketäänhän ei voi pakottaa ja muuta et todellakaan voi tehdä kuin vihjaista. Pystyisikö miehesi kysymään suorempaan? Onko mahdollista auttaa esim. se mainitsemasi 200¿. Jos ei ole, niin ei mahda mitään.
Minulla oli yksi sukulainen vastaavassa tilanteessa. Äiti ja isä ihmetteli, kun lapsi ei ikinä opiskelujen lomassa käy kotona. EI ollut vara. Äiti ja isä eivät jostain syystä halunneet auttaa, vaikka vara olisi ollut. Ja 100¿ olisi riittänyt.
Minulla on kummilapsi ulkomailla. Kun käyn kylässä, niin hänen vanhemapansa aina kysyvät, että maksavatko osan lennosita. Kun opiskelin niin otin avun mielelläni vastaan. Työelämään siirryttyäni olen aina sanonut, että kiitos tarjouksesta ei tarvitse.
Minulla on puolestani eräs hyvä tyttöystävä, jonka vierailuja kovasti odotan. Hän on työttämänä, joten olisi aikaa tulla, mutta ei bensarahaa. Olen avoimesti hänelle sanonut, että maksan bensat kunhan tulet käymään. Eikä siitä keskustella sen enempää. Yleensä hän haluaa asian jollain tavalla korvata. Milloin on pessyt ikkunat tms. Itse aina sanon, että ei tarvitse. Mutta hänelle tulee parempi mieli.
Meillä on siis totuttu antamaan, jos tarvetta on. Koska muutoin kanssakäyminen väistämättä kutistuu. Mutta kaikki eivät todellakaan ajattele näin.
Vierailija:
Mielestäni appivanhempasi voisivat auttaa teitä rahallisesti osallistumalla matkakustannuksiin osittain, kun heillä kerran tuntuu olevan rahaa.
Minä en vain yksinkertaisesti voi ymmärtää ettette voi kysyä/pyytää avustusta matkaanne!
Mitäs jos he ajattelevat tyyliin " kyllähän me annettais mutta kun ne ei edes viitsi pyytää/on liian hienoja pyytämään" ?
t.64
tulevat meitä katsomaan Helsinkiin junalla. Linja-auto Sodankylä-Rovaniemi- Sodankylä on noin 80e kahdelta hengeltä, junaliput makuupaikkoineen menopaluu kahdelta hengeltä noin 400e. Yht 480e eli noin 500e. Lentämällä ei tule halvemmaksi, jollei satu saamaan jotain erikoistarjouslippuja, harvemmin onnistuu.
Mistä kuljette, jos matkoihin menee 700e?! Lapsihan ei maksa mitään. Nuo em. hinnat ovat siis normaalihintoja, eivät mitään eläkeläis/opiskelijalippuja...
Eikä täällä saa kysyä mitään, kun heti haukutaan pystyyn!!! Oman kantansa voi fiksut ihmiset esitää asiallisestikin, vaikka se olisikin eriävä. Kyllä minun vanhempani osallistuvat matkakustannuksiimme nähdäkseen perheemme, vaikka olen sanonut ettei tarvitse! Ja todellakin olen itsekin valmis avustamaan vaikka ystävääni rahallisesti, jos meidän näkemisemme on rahasta kiinni. Ihmissuhteet ovat tärkeämpiä kuin raha. Ja onko todellakin niin että te jotka haukutte kirjoittajan pystyyn, ette itse odota isovanhemmiltanne mitään. Esim. lastenhoito apua(mistä kirjoittaja jää kokonaan paitsi) tai ette ota vastaan lapsillenne tavaroita heiltä ym....??
voihan sitä haluta tavata appivanhempiaan mutta yleensä ei ja yleensä siitä ei seuraa mitään sellaista, että haluaisi jatkossakin tavata.
Toisekseen mitä niiltä rahaa kinumaan, ehkä sekin jo ärsyttää niitä niin paljon, etteivät halua nähdä. Kylläpä ne tulevat teille ja maksavat omasta tahdostaan matkankin jos haluavat.
ja kaikkia ei kiinnosta lapset eikä lapsenlapset, haluavat varmaan viettää lököisiä vanhuuspäiviä eikä katsella kitiseviä kakaroita. ehkä annat sellaisen kuvan, että teet monta lasta ja sitten lykkäät ne appivanhemmillesi kaikki hoitoon rahan kinuamisen lisäksi
Minun kokemuksella olisit onnellinen, ettei appivanhammat pyri jaloissa
Esimerkiksi, kun joku neuvoo, että eihän vauvan kanssa voi olla junassa. Minä matkustin ensimmäisen kerran, kun vauva oli 3 viikkoa ja erittäin helppoa oli matkustaminen. Paljon helpompaa kuin, kun oli yksi vilkas vilpertti ja toinen sylivauva. Mielestäni siis vauvan kanssa voi matkustaa junassa ja se on jopa helppoa verrattuna siihen, että lapsi on juoksuiässä.
Lisäksi olen tottunut matkustamaan lasteni kanssa junalla pitkiäkin matkoja, joten en jaksa ymmärtää, miksi kaksi aikuista ei voisi matkustaa yhden vauvan kanssa.
Eihän tuollaiselle matkalle tarvitse päivää varata. Voihan sitä lähteä vaikka viikoksi tai kolmeksi päiväksi.
Kyse on siis arvovalinnoista.
Lapseton siskoni suusta on tullut tällaista tekstiä: " Oishan se ihan mukava teilläkkii käyvä, mutta ei tuota kehtoo kuutta tuntii junassa istuu ja sitten vierraassa sängyssä yötään nukkuu."
Vierailija: