Sanokaa olenko kiittämätön vai anoppi omituinen!
Nyt jotain perspektiiviä tähän asiaan..
Asumme lähes eri puolella maata, me ja anoppi+appi. meillä on puolivuotias lapsi, ja sanomattakin on selvää että appivanhemmat eivät paljon pysty osallistumaan lapsemme elämään. lapsi on kuitenkin heidän ensimmäinen lapsenlapsensa ja luulisi, että olisivat aivan haltioissaan pienokaisesta. ja varmasti ovatkin, mutta mun mielestä on omituista se, että olemme suunnitelleet matkaa mummolaan jo kauan, mutta matka tökkää rahoitukseen.
meillä ei ole varaa, vaikka aikaa olisikin. olen harmitellut tätä anopille moneen otteeseen. omat vanhempani maksaisivat meille matkan vaikka afrikkaan asti, kunhan näkisivät lapsenlapsensa ja meidät. musta on tosi outoa että anoppi ei tajoudu auttamaan rahallisesti tässä asiassa! heillä kuitenkin on varaa, vaikkeivat mitään kroisoksia olekaan.
sanokaa, olenko itsekäs, pilalle hemmoteltu, lapsellinen.. kun mun mielestä tämä on omituista!
Kommentit (60)
Mikset kutsu isovanhempia teille kylään?
Oletko sanonut niille suoraan että niiden pitää kustantaa se matka?
Vai oletatko vaan että ne tietävät että niiden pitää sinun mielestäsi se kustantaa?
En oikein ymmärrä sun mankumistasi.
Jos olet niin huolissas ettei isovanhemmat näe lasta, niin kutsu toki heidät teille! Omituista että aikuiset ihmiset mankuvat vielä rahaa vanhemmiltaan.
Jos anoppi valittaa jatkuvasti kun ette tule kylään ja ei tarjoudu auttamaan taloudellisesti on anoppi aika ajattelematon. Muuten voit sinä kutsua heidät teille.
Jestas- miksi hankitte lapsia jos rahat on mutenkin noin vähissä! Ei anopin tehtävä ole maksaa aikuisten ihmisten matkoja ja mistä tosiaan tiedät heidän rahavaransa ja paljonko esim. lääkkeisiin menee raha(omalla isoäidilläni esim. 300e/kk!!).
Mieti nyt vielä uudestaan asiaa vai joko olet perinnönjaonkin suorittanut?
Pyytele innokkasti itse kylään, jos isovanhempien terveys sallii matkustamisen. Jotkut ajattelevat, että lapset on hoidettava itse, myös rahallisesti. Ehkä arvelee teidän kohta kinuavan rahaa johonkin muuhunkin. Elämänarvoistahan se usein onkin kiinni, mihin rahat riittävät. Joillakin rahaa riittää mm. tupakkaan, muttei lapselle jogurttiin. Jotkut isovanhemmat taas eivät vaan halua antaa. Sama juttu meidään suvussa isovanhempien kanssa.
Toden totta, ei ole vanhempien asia rahoittaa AIKUISTEN lastensa kulkemisia. Vaikea ymmärtää, kuinka edes kehtaat valittaa tuollaista täällä. No, onneksi täällä voi tehdä sen nimettömänä.
Kuten sanottua, aikuisen ihmisen tulisi pärjätä itse.
Ja tuo " minun vanhepani maksaisivat kyllä..." -lause kuulosti ihan hiekkalaatikkoleikkeihin sopivilta!
olen minä, jonka täytyisi mennä itseensä (tosin te siellä ette mitenkään voi nähdä kokonaiskuvaa).
tuohon kommenttiin, että miträs teette lapsia jos ei ole varaa.. meillä on varsin hyvin varaa elämiseen, ruoasta ja vaatteista ei ole pulaa jne, eikä tarvii sossun luukulla käydä, mutta tuosta noin vaan ei ole mistä ottaa 700 euroa matkoihin. en oleta että anoppi+appi maksaisi koko matkan, mutta luulisi heidän haluavan hiukan avustaa, jotta näkisivät vauvan. MINÄ voisin auttaa tuossa tilanteessa. ja tuo " samoin vanhempani" kommentti, kuulosti ehkä hiekkisleikiltä, mutta ehkä olen kotona aikoinani tottunut siihen, että toisia voi auttaa rahallisesti, ei se ole mikään häpeä.
appivanhemmat eivät pysty lähtemään kotiseudultaan, ovat siellä kiinni jatkuvasti.
ap
menee Suomen rajojen sisällä 700 ¿? Helikopteriako olet vuokraamassa?
Onko isovanhemmat maanviljelijöitä tms. eivätkä voi jättää eläimiä?
edestakaisin. eikä edes sesonkiaikaan. luuletko että kaikilla menee suora yhteys paikasta a paikkaan b.
Kyllä sitä junallakin pääsee aika pitkälle....
ja maksavat mielellään osan matkoistamme, jotta näkevät lapsenlapsiaan. Muuten ei tulisikaan siellä käytyä, koska matkat maksavat sen verran, ettei niitä miehen palkalla makseta. Heillä on tosin siihen varaa, kaikilla ei varmastikaan ole niin onnellisesti.
Matkustelu on tätä nykyä pirun kallista. Ihan normaalituloisellekin. Meillä on sama tilanne. Ukit ja mummut asustavat toisessa päässä maata. Rahaa siis palaa rutkasti. Omat vanhempanne ymmärtävät tämän ja jeesaavat matkakassan kartoituksessa. Ei ole häpeä ottaa apua vastaan. Paremmassa rahatilanteessa oleva jelppaa ja näkevätpähän jälkikasvuaan useammin kuin kerran vuodessa. Kaikki ovat tyytyväisiä!
Tehkää reissu sinne appivanhempien luokse. Voihan olla, että tarjoavat rahallista apua paikan päällä. Meillä rahanippu on livautettu vaivihkaa taskuun, eikä siitä sen suuremmin ole elämöity. Koskaan ei ole tarvinnut erikseen apua pyytää. Kiitoskortti ja kuvat visiitistä piristävät mummujen mieltä jälkikäteen.
Jotkut vaan ovat sellaisia, että ei mikään merkitse mitään, vain raha.
Ihmiset ovat erilaisia. Omat sisareni ovat sellaisia, että heille ei tulisi pieneen mieleenkään avustaa rahallisesti sitä, joka tarvitsee. He eivät auttaisi edes omia lapsia, saati sisariaan.
Mieheni suku on auttanut helpommin, kunnes heille itselleen tuli rahaongelmia.
Yleensä kuitenkin asia on täytynyt sanoa enemmän tai vähemmän suoraan. Eli vihjailu ei riitä, vaan täytyy sanoa, että me tulisimme muuten, mutta meillä ei ole rahaa.
Mielestäni siis anoppisi ja appesi saavat pitää oman mielipiteensä. Sinua ehkä harmittaa, mutta parasta vain käydä ne tunteet läpi ja oppia siihen, että he ovat sen tyylisiä ihmisiä, jotka sanovat ei, kun tarvitsette matkustusrahaa.
Mielestäni se, että eivät itse sitä tarjoa, kun ollaan sanottu, että tultaisiin muuten, mutta ei ole varaa, kertoo kaiken. eivät siis halua auttaa. voihan olla että heillä onkin tullut tiukka jakso tms, mutta luulisi silloin että sanoisivat että voi, autettaisiin kyllä muuten mutta kun on nyt niin tiukkaa.
ei tässä ole kysymys rahasta tai periaatteesta tms, vaan siitä, että tuntuu että isovanhemmat eivät kovasti välitä lapsenlapsestaan. se tuntuu lapsen puolesta niin pahalta, kun isovanhemmat ovat kuitenkin lapselle niin tärkeitä! voiko oikeasti olla sellaisia ihmisiä, joita ei oma lapsenlapsi niin paljon kiinnosta? onko sellaista kylmyyttä olemassa? miehen perheessä ei muutenkaan juuri tunteita näytetä..
ap
Moni ihmettelee sitä, ettei ap halua 12 tuntia vauvan kanssa junassa matkustaa. Kukapa haluaisi (rehellisesti)? En ainakaan minä.
Vauvat ovat yksilöitä. Niin äiditkin (ja ne anopit). Kaikilta tuo reissaaminen ei suju yhtä jouhevasti. Aina ei kyse edes ole siitä, että äidintaidot olisivat jollakin tavoin vajavaisemmat.
Otan osaa ap. Sinun lapsellasi tulee olemaan etäiset suhteet appivanhempiisi. Siitä syyn niskoille tulet todennäköisesti saamaan sinä.
400-700 euron raha on suuri summa ihan tavalliselle tienaavalle perheellekin. Vauvaperheessä tuolle rahalle on todellakin käyttöä! Miettikää sitä kun kehoitatte säästämään.