Työnantajan ratkaisu ylitöihin
Työpaikallamme tehdään systemaattisesti ylitöitä. Tai osa työntekijöistä tekee, työnantajan tietämänä. Omat voimani alkavat olla loppu pitkän ylityöputken jälkeen, ja olen tehnyt viikossa kahden viikon työtunnit - jo useamman viikon, jopa parin kuukauden ajan.
Ilmoitin esimiehelle, että töitä on liikaa. Ja kas, nyt asiaa puidaankin, mutta yllätyksekseni mukaan tulee HRD-henkilö. Eli siis ratkaisu ei ole ylitöiden vähentäminen vaan etsitään tapaa, jolla minua kehitetään, ja jonka turvin kestän ylitöitä? En siis ole ainoa ylitöistä valittanut, meitä on useita kymmeniä samassa tilanteessa. Moni on tehnyt useamman viikon töitä putkeen ilman vapaapäiviä, asiantuntijatöissä.
Sanokaas, miten puolustaudun tässä palaverissa? En ole laiska tai tehoton, työnantaja itsekin tietää asian olevan rakenteellinen. Mutta piruuttani mietin vastauksen, jos minulta kysytään, että mitä ehdotan.
Kiva kiitos kovasta työrupeamasta, päästä puhutteluun. Olen aloittanut työnhaun, koska perheellisenä en voi vain kadota kuukausiksi "sesonkiin" vedoten. Mutta ottaa päähän. Työpaikan tapa on juuri tämä: kertakäytetään porukkaa, joka jaksaa yhden sesongin, jatkuvasti uutta tilalle ja sitten taas ulos.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin tulee määrätä! Ei ylityötä ole se, että jään joka päivä tekemään töitä ja sitten vaadin työnantajaa korvaamaan ylityöt.
Vaikuttaa siltä, että ap:n esimies ei ole ylitöihin määrännyt, ne ovat "maan tapa" ja aika monelle kätevä keino esim. pidentää kesälomaa.
Miksi sitten iso joukko ei tätä halua ja kirjelmöi asiasta? Osa asiakkaistanikin on osoittanut huolensa, että meillä tehdään niin paljon töitä. Samaan aikaa toki haluavat, että iltapäivällä annettu homma on aamulla valmis..
Tuossa vaiheessa kuuntelisin ensin mitä sieltä sanotaan. Luottamusmies mukaan.
Sitten sanoisin, että minulla on olemassa työajat, ja niitä tulen jatkossa noudattamaan ihan siitä syystä, että minulla on olemassa oikea elämä, jonka kustannuksella en aio enää leikkiä. Ja tulen tekemään työni rauhallisen tehokkaasti, ja tehokkaan rauhallisesti. Ja jos työtunnit eivät päivässä tule riittämään ylikuormitettuun työmäärään nähden, se ei ole yksinkertaisesti minun ongelmani. Vaan siinä vaiheessa voidaan katsoa ylemmälle tasolle, esimiehiin päin, jotka eivät pätevyyden puutteessa selkeästi osaa laskea työmäärään nähden tarttavaa henkilöstö resurssia. Se on silloin pomojen ongelma, ei minun. He ovat tuloksesta vastuussa, en minä. Minä olen vain vastuussa omasta työstäni, jonka teen kyllä työajalla tehokkaasti, ja tulen sen tekemään sen ajanpuitteissa, mikä on työvuorolistoihin kirjattu. Oliko muuta?
Mistään väsymyksestä en sanoisi mitään. Koska sen ne kyllä pistävät merkille ja sitä voivat käyttää jatkossa ties miten. Vaan ihan selkeästi syy: minulla on olemassa elämä, jota aion vapaa-ajalla elää.
Saatko paikalle keskusteluun liiton edustajan tai työterveyden edustajan?
Paska työpaikka ja paska tilanne sinulla :( Toivottavasti ratkeaa pian parhain päin, eli löytäisit jonkun muun työpaikan.
Hyppäätkö sillaltakin jos työnantajasi pyytää? Kasva aikuiseksi ja opettele sanomaan ei!
En ymmärrä näitä kitisijöitä jotka sanovat joutuvansa tekemään ylitöitä. Yleensä samat tyypit sanovat toista selän takana ahneeksi kun hän tekee ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Saatko paikalle keskusteluun liiton edustajan tai työterveyden edustajan?
Paska työpaikka ja paska tilanne sinulla :( Toivottavasti ratkeaa pian parhain päin, eli löytäisit jonkun muun työpaikan.
Tosiaan. Jokaisella työpaikalla on luottamusmies tai luottamusvaltuutettu. Pyydä hänet mukaan. Siihen sinulla on kyllä oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa kuuntelisin ensin mitä sieltä sanotaan. Luottamusmies mukaan.
Sitten sanoisin, että minulla on olemassa työajat, ja niitä tulen jatkossa noudattamaan ihan siitä syystä, että minulla on olemassa oikea elämä, jonka kustannuksella en aio enää leikkiä. Ja tulen tekemään työni rauhallisen tehokkaasti, ja tehokkaan rauhallisesti. Ja jos työtunnit eivät päivässä tule riittämään ylikuormitettuun työmäärään nähden, se ei ole yksinkertaisesti minun ongelmani. Vaan siinä vaiheessa voidaan katsoa ylemmälle tasolle, esimiehiin päin, jotka eivät pätevyyden puutteessa selkeästi osaa laskea työmäärään nähden tarttavaa henkilöstö resurssia. Se on silloin pomojen ongelma, ei minun. He ovat tuloksesta vastuussa, en minä. Minä olen vain vastuussa omasta työstäni, jonka teen kyllä työajalla tehokkaasti, ja tulen sen tekemään sen ajanpuitteissa, mikä on työvuorolistoihin kirjattu. Oliko muuta?
Mistään väsymyksestä en sanoisi mitään. Koska sen ne kyllä pistävät merkille ja sitä voivat käyttää jatkossa ties miten. Vaan ihan selkeästi syy: minulla on olemassa elämä, jota aion vapaa-ajalla elää.
Niin siis kyse on asiantuntijatyöstä (37,5 H viikossa), ei vuorotyöstä, jossa käytössä on vuorolistat. Luottamusmiestä ei ole. Työpäivät venyvät, koska virallisesti sanottu, ettei asiakkaalle sanota ei. Iltaa ja viikonloppua tehdään jos asiakas niin sanoo. Meillä ok tupa täynnä viikonloppuisin. Projekteissa ei ole tarpeeksi resursseja, niitä joutuu kinuamaan päivä kerrallaan. Jos et saa tekijää, teet sen itse. Ja jos tekijä väsyneenä tekee virheitä, pitää sinun jäädä niitä illalla korjailemaan, koska kuulemma se kuuluu tähän hommaan. Ja asiakas pidetään aina tyytyväisenä vaikka aikataulu kiristyisi kohtuuttomasti asiakkaasta johtuvasta syystä. Näin minulle on sanottu.
Miksi te puhutte ylitöistä tässä ketjussa? Eihän nykyään ole ylitöitä vaan ne on liukumaa, jotka annetaan vapaaksi tunti tunnista. Katsokaa vaikka Erton sivuilta Tilitoimistoalan tes. Työpäivän pituus saa olla 13 tuntia ja plussaliukumia saa olla 150 tuntia. Ei noihin kysellä keneltäkään halukkuutta, työnantaja vain sanoo, että nyt pitää tehdä pitkää päivää. Jos et suostu ja pidät omista oikeuksistasi kiinni, se muistetaan seuraavissa yt:issä.
Vierailija kirjoitti:
Hyppäätkö sillaltakin jos työnantajasi pyytää? Kasva aikuiseksi ja opettele sanomaan ei!
En ymmärrä näitä kitisijöitä jotka sanovat joutuvansa tekemään ylitöitä. Yleensä samat tyypit sanovat toista selän takana ahneeksi kun hän tekee ylitöitä.
Joskus vaan kieltäytyminen ei ole mahdollista, vaan on vaihdettava työpaikkaa. Mustavalkoisessa maailmassa hommat menevät noin kuin esität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vaan kieltäytyminen ei ole mahdollista, vaan on vaihdettava työpaikkaa. Mustavalkoisessa maailmassa hommat menevät noin kuin esität.
Mainitse yksi tilanne jossa ylitöistä kieltäytyminen ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te puhutte ylitöistä tässä ketjussa? Eihän nykyään ole ylitöitä vaan ne on liukumaa, jotka annetaan vapaaksi tunti tunnista. Katsokaa vaikka Erton sivuilta Tilitoimistoalan tes. Työpäivän pituus saa olla 13 tuntia ja plussaliukumia saa olla 150 tuntia. Ei noihin kysellä keneltäkään halukkuutta, työnantaja vain sanoo, että nyt pitää tehdä pitkää päivää. Jos et suostu ja pidät omista oikeuksistasi kiinni, se muistetaan seuraavissa yt:issä.
olen tehnyt 16 H päiviäkin. Osa työkavereista tehnyt kaksi päivää putkeen nukkumatta. Tunnit 300 H plussalla parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Liukuman puitteissa tehdyt ylimääräiset tunnit on työntekijän omasta halusta tekemää saldoon lisättävää työtä. Työnantaja ei voi määrätä tekemään liukuman puitteissa ylitöitä. Työntekijällä on siis oikeus lähteä kotiin päivittäisen työajan päättymisen jälkeen. Ts. vaikka olisit aikonut tehdä jonain päivänä vapaaehtoisesti 10 tuntia ja säästää tunnit saldoon, niin jos pomo tuleekin sinä päivänä sanomaan, että nyt pitää tehdä tämä ja tämä, niin silloin se menee ylitöinä joista pitää maksaa korotettu korvaus. Ja tuohon ei ole myöskään pakko suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. taloushallinnon tehtävissä tosi usein on vaan pakko venyä. Jos ei miellytä, voi yrittää löytää toisen työpaikan, jossa olisi niin paljon miehitystä, että muulloin on luppoaikaa ja sitten voi stressata sitten yt:n tulemista.
Mä taidan olla vähän tyhmä, mutta mitä nämä asiantuntijatyöt oikeesti ovat ? Siis käytännössä minkälaista työtä ja miksi töitä ei pysty tekemään työajalla vaan on jatkuvasti ylitöitä? En jaksaisi nyt googlettaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. taloushallinnon tehtävissä tosi usein on vaan pakko venyä. Jos ei miellytä, voi yrittää löytää toisen työpaikan, jossa olisi niin paljon miehitystä, että muulloin on luppoaikaa ja sitten voi stressata sitten yt:n tulemista.
Ei ole pakko venyä. Voit halutessasi sopia työantajan kanssa ylitöiden tekemisestä, jolloin niistä maksetaan lain mukaiset korvaukset. Voit myös sanoa, että et halua tehdä ylitöitä. Työnantajan tehtävä on järjestää työt niin, että ne pystyy tekemään kunkin työntekijän normaalissa työajassa ja tarvittaessa hankkia lisää työntekijöitä. Se ei ole sinun asiasi murehtia sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuman puitteissa tehdyt ylimääräiset tunnit on työntekijän omasta halusta tekemää saldoon lisättävää työtä. Työnantaja ei voi määrätä tekemään liukuman puitteissa ylitöitä. Työntekijällä on siis oikeus lähteä kotiin päivittäisen työajan päättymisen jälkeen. Ts. vaikka olisit aikonut tehdä jonain päivänä vapaaehtoisesti 10 tuntia ja säästää tunnit saldoon, niin jos pomo tuleekin sinä päivänä sanomaan, että nyt pitää tehdä tämä ja tämä, niin silloin se menee ylitöinä joista pitää maksaa korotettu korvaus. Ja tuohon ei ole myöskään pakko suostua.
Missä ihmeessä te olette töissä, kun ei koskaan pidä venyä jonkun ulkoa asetetun aikataulun vuoksi ja sitten voitte itse päättää, että tänään on ihanan lepposaa eikä illalla mitään tekemistä, joten "teenpä tässä sitten vähän saldoa sisään". Ja sitten, kun olikeasti olisi tarvetta niin lähdetään zumbaan. Meidän työpaikalla oli tuollainen tyyppi, jota kaikki muut vihasivat.
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan olla vähän tyhmä, mutta mitä nämä asiantuntijatyöt oikeesti ovat ? Siis käytännössä minkälaista työtä ja miksi töitä ei pysty tekemään työajalla vaan on jatkuvasti ylitöitä? En jaksaisi nyt googlettaa ;)
Asiantuntijatyötä on nykyään kaikki se, mitä tehdään konttorissa tietokoneen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te olette töissä, kun ei koskaan pidä venyä jonkun ulkoa asetetun aikataulun vuoksi ja sitten voitte itse päättää, että tänään on ihanan lepposaa eikä illalla mitään tekemistä, joten "teenpä tässä sitten vähän saldoa sisään". Ja sitten, kun olikeasti olisi tarvetta niin lähdetään zumbaan. Meidän työpaikalla oli tuollainen tyyppi, jota kaikki muut vihasivat.
Noin se nyt vaan lain mukaan menee. Miksi sinä auttaisit työnantajaa tienaamaan itselleen lisää rahaa, jos se ei näy mitenkään sinun pussissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se nyt vaan lain mukaan menee. Miksi sinä auttaisit työnantajaa tienaamaan itselleen lisää rahaa, jos se ei näy mitenkään sinun pussissasi?
No, minua alkoi ärsyttää kaltaisesi kollegat ja muutenkin vastuuta ottavana ja kantavana perustin oman firman ja tienaan itse itselleni. Valitettavasti en uskalla palkata ketään, vinkuvasta työntekijästä on äärettömän vaikeaa päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakeja noudattava firma antaa kilpailuedun sille, jossa työntekijät pakotetaan tekemään ilmaista ylityötä.
Olisikin tärkeää, että kukaan ei suostu laittomuuksiin, jotta firmat olisivat tasaveroisessa asemassa.
Kolme pointtia ap:lle:
- ylityö on aina vapaaehtoista, siihen ei voida pakottaa
- ylityöt korvataan aina korotettuna, myös silloin, jos se annetaan vapaana
- vaihda työpaikkaa