Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ryhtyy downshiftaamaan

Vierailija
04.03.2017 |

On asuttu yhdessä melkein vuosi ja koko ajan tapeltu rahasta. Mies tienaa tuplasti sen, mitä minä ja olen yrittänyt selittää, että perhe on yhteinen yritys, joten kumpikin on mukana samalla tavalla tai minulle ei jää pakollisten menojen jälkeen mitään käyttörahaa, kun miehelle jäisi yli tonni.
Aamulla mies sanoi, että hänellä on ratkaisu. Hän vähentää työntekoaan, tekee vähemmän vuoroja ja saa enemmän vapaa-aikaa, jolloin voi harrastaa. Koska tulot on silloin yhtä suuret, ei tarvitse enää miettiä, että hänelle jää niin paljon enemmän rahaa kuin minulle. Yhteistä tiliä hän ei ole halunnut vaan sitä, että maksetaan yhteiset menot puoliksi.
En ymmärrä, mikä järki tässä nyt on. Sehän tarkoittaa sitä, että jos tulee yllättävä meno, ei ole yhtään rahaa säästössä, kun tulot on niin pienet.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat loiselta. Miehen tulot ovat hänen, eivät sinun. Jos yhteiset menot jaetaan tasan, niin hänellä on oikeus kerryttää omaa varallisuuttaan ja käyttää "ylimääräistä" miten haluaa. Ja jos isompi hankinta tulee, niin mies voi maksaa enemmän, mutta omistussuhde silloin 2/3.

Mene isompipalkkaisiin töihin jos tilanne ei miellytä.

Vierailija
22/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä oon kotihoidon tuella, ja mies tienasi ennen n. 2300 e kuussa. Ensi viikolla aloittaa lyhennetyn työviikon, mihin riittää kyllä rahat ihan hyvin. Aika nuukia me ollaan oltu kyllä aina, mutta kyllä näin lainat lyhentelee ja elää vallan mainiosti. Lapsia kaksi, toinen on jo koululainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitää sitten yrittää vähentää menoja. Tarkka kirjanpito käyttöön, niin saatte rahareiät selville. Kun te maksatte yhteiset menot puoliksi, niin jaattehan te myös kotityöt? Jos olet aiemmin joutunut tekemään valtaosan hommista, niin nythän sinun vapaa-aika lisääntyy. Jos mahdollista, niin käytä sitä aikaa palkkatyöhön, niin saat enemmän rahaa omaan käyttöön.

Miten niin omaan käyttöön? Jos ap:n ongelmana on ollut se, että mies tienaa enemmän eikä silti maksa enempää kuluista, niin eikö ap:n kaikki lisätienestit olekaan perheen rahaa? Miehen tienaamana vaaditan yhteiseen käyttöön, ap:n tiemaana ne on omia?

Vierailija
24/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsia? Onko kaikki mennyt aina puoliksi? Saiko mies lapset sun rahoittamana, eikä itse hävinnyt euroakaan?

Ei ole lapsia, ei edes suunnitteilla.

ap

Vierailija
25/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette asuneet yhdessä melkein vuoden? Ette te nyt vielä mikään perhe ole?

Vierailija
26/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että ihminen haluaa enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa, se on hyvä valinta. Mutta jos miehen motiivi tähän on ainoastaan se, että ei tarvitse maksaa sinua enemmän yhteisistä menoista, niin kuulostaa vähän kieroutuneelta. Ja jos tätä riitelyä on jatkunut suhteen alusta saakka, niin onko suhteenne nyt varmasti kaiken tuon hankaluuden arvoinen?

Vierailija
27/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olla naimisissa eikä ole lapsia niin on tismalleen just noin että molemmat maksaa puolet. Miehellä ei ole mitään kämppiksen elatusvelvollisuutta.

Vierailija
28/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan muuttaa yhteen jos tuloero on suuri. PIenituloisen koko palkka menee elämisen kustannuksiin koska suurituloinen haluaa elää oman elintasonsa mukaan. Suosittelen sulle oman kämpän etsimistä.

Vierailija
29/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsia? Onko kaikki mennyt aina puoliksi? Saiko mies lapset sun rahoittamana, eikä itse hävinnyt euroakaan?

Ei ole lapsia, ei edes suunnitteilla.

ap

Olen ollut mieheni kanssa lapsettomassa parisuhteessa kohta 20 vuotta. Mihinkään "perhe on yhteinen yritys" -hölinään ei ole tarvinnut mennä. Meillä on täysin omat rahat ja menot maksetaan puoliksi. Kummallekaan osapuolelle ei tule ansionmenetyksiä lasten takia, joten ei kumppanin tarvitse kompensoida enemmän tienaamista.

Vuosien mittaan on vaihdellut, kumpi ansaitsee enemmän, ja silloin toinen on väliaikaisesti ottanut enemmän vastuuta yhteisistä menoista. Silti aikuisuuteen kuuluu minusta vapaus päättää omien palkkarahojen käytöstä. Oksettaa ajatuskin, että kysyisin mieheltä lupaa käyttää ansaitsemiani rahoja johonkin. Meillä on myös täysi vapaus downshiftata jos siltä tuntuu. Olemme tarkoituksella pitäneet pakolliset yhteiset menot melko matalina juuri sen vuoksi, että vapautta ja taloudellista riippumattomuutta olisi mahdollisimman paljon.

Vierailija
30/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oihan sitä normaalia arkisosialismia.

Syödään ja harrastetaan toisten rahoila.

Jossain vaiheessa vaan se maksaja kyllästyy.