Litalgin-lääkkeestä kokemuksia?
Mihin vaivaan määrätty ja onko apua? Entäs sivuvaikutuksia?
Minulle määrättiin sappivaivoihin ja toivon, että ne auttaa seuraavan kohtauksen tullessa.
Kommentit (36)
Todella hyvä ja tehokas lääke!
Nimenomaan lähinnä sappivaivoihin määrätään, mutta myös auttanut muihinkin "vatsanpuruihin" hyvin.
Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin
esim. Somac 40mg, joka kuulemma aiheuttaa polyyppeja vatsaan, ja niistä voi kehittyä syöpä. :/
Ainoa miinus on _ihan JÄRKYTTÄVÄ_
maku, ja kun se on pakko pureskella...! >_<
Sappivaivoihin mullakin, ei auttanut. Pääsin onneksi pikana leikkaukseen, mutta sappikohtaukset sitä ennen oli yhtä helvettiä.
sappikivi kipuihin määrätty ja ei toimi. tai en tiedä toimiiko koska vaikuttaa niin hitaasti että en koskaa tiiä että meneekö kipu pois itestää vai litalginin avulla. viimeks kun oli kipukohtaus niin otin litalginin, kärsin kolmisen tuntia ja sit lähin päivystykseen koska kipu vaan pysyi. päivystyksessä ne tunki mulle heti ekana taas litalginia ja meinas itku päästä ku ei se vaa auta... eikä auttanu... seuraavaks laittoivat litalginia tippana mut ei sekää poistanu kipua kokonaa. autto ehkä vähän sillai etten enää pyöriny ympyrää kipujen takia. lopuks laittoivat tippana jotain vahvaa kipulääkettä joka lopulta lievensi kivun tosi pieneks mut se oliki nii vahvaa että mulla oli pää sekasi vähä aikaa.... mut joo litalgin on mulla ainaki ihan peestä. viimeks tosin sain ohjeen että voin ottaa litalginin ja 1000mg panadolin samaa aikaa ku kipu alkaa ni saattaa viiä kivun pois. en oo viel testannu,
Litalgin/Somac 40mg kirjoitti:
Nimenomaan lähinnä sappivaivoihin määrätään, mutta myös auttanut muihinkin "vatsanpuruihin" hyvin.
esim. Somac 40mg, joka kuulemma aiheuttaa polyyppeja vatsaan, ja niistä voi kehittyä syöpä. :/Ainoa miinus on _ihan JÄRKYTTÄVÄ_
maku, ja kun se on pakko pureskella...! >_<
mitä hemmettiä ei litalginia pureskella?
Sappivaivoihin ihan paras lääke. Varsinkin suppona, kun mä ainakin oksensin sappikohtauksen aikana ja tabletit ei ehtiny vaikuttaa.
Sappivaivoihin auttaa heti 1 tbl. Ei Litalginia pureskella, lasi vettä ja niellään alas. Aivan mahtava lääke, ei sivuvaikutuksia. Siis itselläni auttaa 1 tbl. Otan jos kipukohtaus tulee.
Jälkisupisteluihin synnytyksen jälkeen. Toimi!
Sappikivikohtaukseen aivan maktava lääke, auttaa n.15 minuutissa. En ole koskaan niitä pureskellut.
Vierailija kirjoitti:
sappikivi kipuihin määrätty ja ei toimi. tai en tiedä toimiiko koska vaikuttaa niin hitaasti että en koskaa tiiä että meneekö kipu pois itestää vai litalginin avulla. viimeks kun oli kipukohtaus niin otin litalginin, kärsin kolmisen tuntia ja sit lähin päivystykseen koska kipu vaan pysyi. päivystyksessä ne tunki mulle heti ekana taas litalginia ja meinas itku päästä ku ei se vaa auta... eikä auttanu... seuraavaks laittoivat litalginia tippana mut ei sekää poistanu kipua kokonaa. autto ehkä vähän sillai etten enää pyöriny ympyrää kipujen takia. lopuks laittoivat tippana jotain vahvaa kipulääkettä joka lopulta lievensi kivun tosi pieneks mut se oliki nii vahvaa että mulla oli pää sekasi vähä aikaa.... mut joo litalgin on mulla ainaki ihan peestä. viimeks tosin sain ohjeen että voin ottaa litalginin ja 1000mg panadolin samaa aikaa ku kipu alkaa ni saattaa viiä kivun pois. en oo viel testannu,
onkohan syy sittenkään sapessa jos noin valtavat kivut on? mun äidille syötettiin vuosia litalginia sappivaivoihin ja pidettiin vähän höpönä kun ei muka auta. samoin oli muitakin sairauksia: verenpainetta ja sydämen tykytyksiä. 30vuotta kärsi aina vain pahenevista oireista ja säryistä kunnes sukututkimuksen yhteydessä sai isänsä ja mummonsa lääkäripapereita käteen. paljastu et meillä on suvussa munuaisrakkulatauti joka tuhoaa munuaiset. äidillä ei ole siis ikinä ollutkaan sappivaivoja vaan munuaiset on tuhoutuneet vääristä lääkkeistä ja sairauden seurauksena. korkea verenpaine ja sydänvaivat johtuvat myös tuosta munuaissairaudesta. ja itseasiassa hänellä on diapeteskin joka huomattiin vasta sokerirasituksessa. mitään poikkeavaa ei ollut koskaan perus sokerimittauksissa.
Minäkin sain niitä jälkisupistuksiin Kättärillä. Tehosi onneksi hyvin.
Vanha toimiva lääke moneen suolistovaivaan.
Kannattaa muistaa ja huomioida, että Litalgin saattaa joillekin aiheuttaa haittavaikutuksena vaarallisen tilan, agranulosytoosin. Ruotsissa Litalgin onkin kielletty tämän vuoksi. Se toimii kyllä esim. Sappikipuihin, mutta tärkeämpää olisi pyrkiä hoitamaan se sappikivun syy, esim. Sappirakon poistolla tai ruokavaliolla, Litalginia ei kannata käyttää pitkäaikaisesti.
Tiedän tuon agranulosytoosin, käyn säännöllisesti verikokeissa. En ole leikkauskunnossa, ensin pitää saada sydänsairaus parempaan tasapainoon, asiasta juteltu kirurgian polilla. Syön Litalginia lääkärin ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onkohan syy sittenkään sapessa jos noin valtavat kivut on? mun äidille syötettiin vuosia litalginia sappivaivoihin ja pidettiin vähän höpönä kun ei muka auta. samoin oli muitakin sairauksia: verenpainetta ja sydämen tykytyksiä. 30vuotta kärsi aina vain pahenevista oireista ja säryistä kunnes sukututkimuksen yhteydessä sai isänsä ja mummonsa lääkäripapereita käteen. paljastu et meillä on suvussa munuaisrakkulatauti joka tuhoaa munuaiset. äidillä ei ole siis ikinä ollutkaan sappivaivoja vaan munuaiset on tuhoutuneet vääristä lääkkeistä ja sairauden seurauksena. korkea verenpaine ja sydänvaivat johtuvat myös tuosta munuaissairaudesta. ja itseasiassa hänellä on diapeteskin joka huomattiin vasta sokerirasituksessa. mitään poikkeavaa ei ollut koskaan perus sokerimittauksissa.
Kyllä ihan sappikivet on ultrassa löydetty ja olen ne ite siitä monitorista nähny. Isoja on. Sappikivikohtaukset on monilla tosi kivuliaita. Monet kuvailee niitä kamalemmiksi kuin synnytys. Tiedostan myös sen sappirakon olinpaikan aina kipujen yhteydessä kun siihen pistää. Muuten on sellanen vannemainen tunne ylävatsassa joka on se hirvein asia kun mikään asento ei auta että ois hyvä olla. Makaaminen hiukan oikeella kyljellä toinen jalka koukussa auttaa hiukan mut ei lievennä kokonaan pois. Munuaisissa ei oo todettu mitään vikaa.
Vaikeisiin kuukautiskipuihin sain buranan kanssa yhdessä, ei auttanut. Jouduin jatkamaan panacodin käyttöä.
Sinällään ei myöskään mitään sivuvaikutuksia tullut ja olisikin sen suhteen ollut parempi kuin panacod jos olisi auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Litalgin/Somac 40mg kirjoitti:
esim. Somac 40mg, joka kuulemma aiheuttaa polyyppeja vatsaan, ja niistä voi kehittyä syöpä. :/Ainoa miinus on _ihan JÄRKYTTÄVÄ_
maku, ja kun se on pakko pureskella...! >_<mitä hemmettiä ei litalginia pureskella?
Joo ei todellakaan tarvitse pureskella. Eikä Somac ole kipulääke vaan happovaivoihin tarkoitettu.
Kohta Litalgin kielletään, kun on liian halpa ja ei kartuta tarpeeksi lääketehtaiden ja apteekkarien kukkaroa, mutta on todella hyvä lääke vatsan alueen kiputiloissa.
Sappivaivoihin määrätty mulla, mutta toimii erinomaisesti myös mm. vatsakramppeihin mahataudissa.
Mä oon käyttänyt vuosia 'selittämättömiin vatsakipuihin 1-3 tablettia päivässä' eli mun tapauksessa hirvittävään oikeanpuolen alavatsakipuun joka säteilee reiden etupuolelle polveen asti. Tänään viimeksi otin yhden kun teki mieli repiä jalka irti kivusta,Litalgin on hidasvaikutteinen. Päälle 2 Ibumaxia,kävelyä hierontaa lämpötyynyä ja ties mitä=kahden tunnin päästä kun alkoi vaikuttaa oli ihan poikki eli nukkumaan. En käytä lääkettä kuin tarvittaessa.
Gynekologisiin kipuihin, ei auttanut, ei sivuvaikutuksia. Muihin vatsakipuihin auttanut ja ihan hyvä lääke.