Tuore tutkimus väittää: Ihminen alkaa näyttää nimeltään
Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisen nimen voi päätellä naamasta.
Amerikkalais-israelilais-ranskalaisessa tutkimuksessa selvitettiin, voiko ihmisen tunnistaa pelkän nimen perusteella. Sadat ihmiset osallistuivat tutkimuksiin Israelissa ja Ranskassa, ja heidän tehtävänsä oli yhdistää kasvoja oikeisiin nimiin.
Jopa 40 prosenttia vastauksista meni oikein. Teimme yli 12 tutkimusta, ja joka kerta ajattelimme, että tällä kertaa ei varmaan onnistu, mutta joka kerta se toimi.
Miksi ihmiset sitten näyttävät niin selvästi siltä, mikä heidän nimensä on? Siksi, että he muuttavat itsensä nimensä näköisiksi, väittävät tutkijat. Vanhempien antama nimi on leima, josta tutkijoiden mukaan tulee itseään toteuttava ennustus. Latinankielinen lentävä lause nomen est omen (nimi on enne) näyttäisi siis pitävän jollain tavalla paikkansa.
Tutkijoiden mukaan ihmiset alkavat muovata ulkonäköään vastaamaan nimeensä liittyviä stereotypioita. Kaikkeen, esimerkiksi kasvojen muotoon, ei voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi hiuksiin tai meikkiin voi.
”Vanhempien kannattaa harkita tarkemmin”
– Jos nimi vaikuttaa siihen, miltä näytämme, se vaikuttaa myös moniin muihin asioihin. Tämä tutkimus on tärkeä avaus siihen, miten vanhempien kannattaa harkita tarkemmin, millaisen nimen antaa lapselleen, Zwebner sanoo Huffington Postille. – Kun ihmiset ovat tietoisia siitä, millainen vaikutus nimellä on, he valitsevat nimen ehkä huolellisemmin ja voivat valita, haluavatko täyttää siihen liittyviä stereotypioita vai vastustaa niitä – samalla tavalla kuin ollaan tietoisia sukupuoliin liittyvistä stereotypioista, Zwebner sanoo.
http://www.is.fi/perhe/art-2000005112224.html
Miten on, näytättekö nimeenne liittyvältä kuvitelmalta?
Minä en tiedä omastani, olen Kati, enkä tiedä miltä Katin odotetaan näyttävän.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sara?
Ikävä kyllä Sarat ja Saarat on ollu usein omahyväisiä tiukkiksia ja teennäisiä käytökseltään. Ei hyviä kokemuksia tähän mennessä. Ulkonäkö tumma ja perusnätti, hoikkia.
Tunnen yhden tumman Saaran. Hän on hiljainen, kiltti ja perusnätti.
Vaikka keskustelu on vanha, niin aiheessa on perää.
Näytän nimeltäni, samoin mieheni. Myös lapsemme näyttää nimeltään. Ja nyt kun mietin ystäviäni ja tuttaviani, he kaikki näyttävät nimiltään. Harvassa on sellaisia, joista voi sanoa ettei kyllä nimi sovi ollenkaan, mutta joskus sellaisiinkin törmää. Nimi on identiteettimme ja siksi olisi hyvä, että nimeämme lapsemme tarkoin.
Nimeni on Arja, minusta kaunis nimi - näen sen väreissä punaisena. Ruotsinkielen mukaan nimeni tarkoittaa vihaista. Sitä olenkin tälle yhteiskunnalle.
Annet ovat syntyneet kultalusikka suussa mm. Anne Pohtamo. Ovat kauniita ulkomuodoltaan ja yleensä vaaleatukkaisia.
Sarit ovat tavanomaisia mitäänsanomattomia.
Outit ovat yleensä lähihoitajia ja tummatukkaisia ilkeämielisiä ja kateellisia.
Pirjot ovat peruspirjoja - vähän mitäänsanomattomia.
Ritvat ja Raijat ovat dominoivia päällepäsmäreitä.
Susannat ja Kristiinat ylimielisiä.
Jatkakaa tästä...
Tuli mieleen, että taustalla voi olla sekin, että tietyn nimen antajilla on tieynlainen maku. Esim. minun toinen nimi on Isabella ja pelkästään jo sen vuoksi minulta on kysytty, onko minulla suomenruotsalaista taustaa. Samoin kaverini on Janica ja aistin välillä, että hänestä ajatellaan, että on tietyn ikäinen ja asuu tietyllä alueella. Hän on sr ja on minusta hänen sukuunsa nähden erikoinen nimi, mutta muualla ihan tavallinen.
Uskoisin siihenkin teoriaan, että tietynlaiset ihmiset ulkonäköhabityksineen näyttävät tietynlaiselta ulkoisesti. Hiustyyli, ihonhoitotavat, meikkaustyyli, värivalinnat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt pian syntyvälle lapselleni nimeksi Hannaa. Minkänäköinen tytöstäni tulee? :D
Hanna on nätti, tukka ponnarilla. Hyvä koulussa ja menestyy elämässä. Toisinaan jää vähän taka-alalle, mutta parempi niin kuin suunapäänä joka asiassa. Harkitsevainen ja fiksu.
:D Mä meinasin just sanoa, että Hanna on ruman tytön nimi.
Muutenkin tässä on mennyt melkein kaikki pieleen. Kati ja Katariina on ruskeatukkaisia ja kapeakasvoisia. Annabellalla ja Annella on aina vaaleat hiukset ja Anne voi olla myös lihava. Sari kylläkin on räväkkä punainen kananp tukka ja vähän kiusaajaluonne.
Mä en usko tuota "tutkimusta" tippaakaan.
Hanna on eräs kauneimpia ihmisiä joita olen koskaan nähnyt. Ja olen nähnyt paljon ihmisiä Suomesta ja ympäri maailmaa.
Oman nimeni edustajat ovat päinvastaisia kuin itse olen. Eräs heistä erottuu erittäin myönteisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielikuvia Isa-nimestä?
Työtön, soittaa ja laulaa kaltaistensa kavereiden kanssa marginaalipoppia. Soittaa ja laulaa huonosti, biiseillä tubessa alle 5000 näyttökertaa.
Mulla on ruotsista suomeksi käännetty sukunimi. Suku tullut oikeasti Ruotsista.
Pidän sukunimestäni. Täällä on sukunimiä joita aina haukutaan, varsinkin nen - päätteisiä.
Tykkään erityisesti Mäkinen- sukunimestä. Aivan ihmeellistä tämä jatkuva ihmisten haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön, soittaa ja laulaa kaltaistensa kavereiden kanssa marginaalipoppia. Soittaa ja laulaa huonosti, biiseillä tubessa alle 5000 näyttökertaa.
Isa on kaunis, vaalea ja menestyvä. Sivistyneet käytöstavat. Erottuu myönteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isa on kaunis, vaalea ja menestyvä. Sivistyneet käytöstavat. Erottuu myönteisesti.
Hmm ehkä. Taisin sekoittaa Islaan.
T: Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt pian syntyvälle lapselleni nimeksi Hannaa. Minkänäköinen tytöstäni tulee? :D
Hanna on nätti, tukka ponnarilla. Hyvä koulussa ja menestyy elämässä. Toisinaan jää vähän taka-alalle, mutta parempi niin kuin suunapäänä joka asiassa. Harkitsevainen ja fiksu.
:D Mä meinasin just sanoa, että Hanna on ruman tytön nimi.
Muutenkin tässä on mennyt melkein kaikki pieleen. Kati ja Katariina on ruskeatukkaisia ja kapeakasvoisia. Annabellalla ja Annella on aina vaaleat hiukset ja Anne voi olla myös lihava. Sari kylläkin on räväkkä punainen kananp tukka ja vähän kiusaajaluonne.
Mä en usko tuota "tutkimusta" tippaakaan.
Hanna on eräs kauneimpia ihmisiä joita olen koskaan nähnyt. Ja olen nähnyt paljon ihmisiä Suomesta ja ympäri maailmaa.
Lisäksi hänellä on aivan erityislaatuisen hieno luonne. Hän on todellinen aarre.
Vierailija kirjoitti:
Leo?
Kuningas.
Minä pidän aika tavallisesta mutta kauniista nimestäni ja olen mielestäni ihan sen näköinen. Aina kun tapaan jonkun samannimisen joka on ihan erinäköinen kuin minä, niin tulee tunne että nyt on väärä nimi laitettu ihmiselle.
Tunnen monia jotka ovat vaihtaneet nimeään tai ottaneet käyttöön toisen nimensä joka on erikoisempi kuin ensimmäinen. Olen leikitellyt ajatuksella voisinko itsekin vaihtaa nimeä, mutta ei, identifioidun omaani niin täysin.
Isa on pitkänaamainen, tummatukkainen, hoikka ja totinen älykkö.
viime vuonna oli hyväksytty lapselle nimi Örkki. miltähän sekin aikuisena näyttää.
Outilla on vähän kuunaama. Ei tarkoita, että olisi ruma missään nimessä. Hieman kolho käytös. Tarkoittaa hyvää.