Tuore tutkimus väittää: Ihminen alkaa näyttää nimeltään
Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisen nimen voi päätellä naamasta.
Amerikkalais-israelilais-ranskalaisessa tutkimuksessa selvitettiin, voiko ihmisen tunnistaa pelkän nimen perusteella. Sadat ihmiset osallistuivat tutkimuksiin Israelissa ja Ranskassa, ja heidän tehtävänsä oli yhdistää kasvoja oikeisiin nimiin.
Jopa 40 prosenttia vastauksista meni oikein. Teimme yli 12 tutkimusta, ja joka kerta ajattelimme, että tällä kertaa ei varmaan onnistu, mutta joka kerta se toimi.
Miksi ihmiset sitten näyttävät niin selvästi siltä, mikä heidän nimensä on? Siksi, että he muuttavat itsensä nimensä näköisiksi, väittävät tutkijat. Vanhempien antama nimi on leima, josta tutkijoiden mukaan tulee itseään toteuttava ennustus. Latinankielinen lentävä lause nomen est omen (nimi on enne) näyttäisi siis pitävän jollain tavalla paikkansa.
Tutkijoiden mukaan ihmiset alkavat muovata ulkonäköään vastaamaan nimeensä liittyviä stereotypioita. Kaikkeen, esimerkiksi kasvojen muotoon, ei voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi hiuksiin tai meikkiin voi.
”Vanhempien kannattaa harkita tarkemmin”
– Jos nimi vaikuttaa siihen, miltä näytämme, se vaikuttaa myös moniin muihin asioihin. Tämä tutkimus on tärkeä avaus siihen, miten vanhempien kannattaa harkita tarkemmin, millaisen nimen antaa lapselleen, Zwebner sanoo Huffington Postille. – Kun ihmiset ovat tietoisia siitä, millainen vaikutus nimellä on, he valitsevat nimen ehkä huolellisemmin ja voivat valita, haluavatko täyttää siihen liittyviä stereotypioita vai vastustaa niitä – samalla tavalla kuin ollaan tietoisia sukupuoliin liittyvistä stereotypioista, Zwebner sanoo.
http://www.is.fi/perhe/art-2000005112224.html
Miten on, näytättekö nimeenne liittyvältä kuvitelmalta?
Minä en tiedä omastani, olen Kati, enkä tiedä miltä Katin odotetaan näyttävän.
Kommentit (241)
Valitettavasti en ole kaunis niinkuin Liljan kukka, päinvastoin.:(
Vai niin. Olen yksi harvoista Annabelloista Suomessa, miltäpä näytän?
Vierailija kirjoitti:
Nimeni on Sari ja tunnen itseni lisäksi monta Saria. Meissä ei kyllä ole mitään samaan.:D
Ei edes lyhyitä hiuksia, silmälaseja ja sitä "räväkkyyttä"?
Mikähän palstan kilttimiehen nimi on? En halua antaa lapselleni samaa nimeä.:D :D
Mun nimi on Sonja ja olen nätti tyttömäisellä tavalla. Tuntemani muut sonjat ovat samanlaisia. Sonja ei ole sellainen aikuisen ja tosikon ihmisen nimi. Sonja on myös sellainen vähän kujeileva ja ärsyttävä, kaikki eivät meistä tykkää ja käsitän sen kyllä!
Mulla Ei ole kyllä hajuakaan, miltä nimeni näyttää.
Katilla on suorat hiukset (vaaleat?), polkka tai hieman pidempi. Silmälasit, ehkä värikkäät. Kati on opettaja, toimistotyöntekijä tai sairaanhoitaja. Menikö oikein :D?
Vierailija kirjoitti:
Nimeni on Sari ja tunnen itseni lisäksi monta Saria. Meissä ei kyllä ole mitään samaan.:D
Nimeni ei ole Sari, muuten sama kokemus, en ole huomannut mitään yhdistävää tekijää kaimoissani.
Silkkaa hölynpölyä. Googlasin huvikseni muutamia eri nimisiä ihmisiä kuvahaulla ja kaikki ne näytti ihan erilaisilta vaikka oli sama nimi.
O-ou, nyt kävi pahasti. Kotonani vipeltää 4-vuotias Axl.
Enpä oikein usko. Mä esim. tunnen tosi monta Anne-nimistä henkilöä ja heissä ei ole mitään muuta yhteistä kuin sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Olen yksi harvoista Annabelloista Suomessa, miltäpä näytän?
Vaaleat, lainehtivat pitkät hiukset, pehmeät kasvot ja isot siniset silmät?
Ihan kuin jossain olis määritelty miltä jonkun tietyn nimisen kuuluu näyttää...
Omalla kohdallani pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun nimi on Sonja ja olen nätti tyttömäisellä tavalla. Tuntemani muut sonjat ovat samanlaisia. Sonja ei ole sellainen aikuisen ja tosikon ihmisen nimi. Sonja on myös sellainen vähän kujeileva ja ärsyttävä, kaikki eivät meistä tykkää ja käsitän sen kyllä!
Mun tuntemani Sonja on itserakas ja kiusaaja. Kuvittelee pikkasen liikoja itestään.
Sari pukeutuu raitapaitaan ja capreihin. Pitäisin Saria pidemminkin pitkähiuksisena. Sarikin on sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes lyhyitä hiuksia, silmälaseja ja sitä "räväkkyyttä"?
Mä tiedän kolme Saria ja vain yhdellä heistä on lyhyet hiukset ja on kai räväkkäkin. Kahta muuta en kuvailisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Sari pukeutuu raitapaitaan ja capreihin. Pitäisin Saria pidemminkin pitkähiuksisena. Sarikin on sairaanhoitaja.
Sarilla on pitkät hiukset, pukeutuu sporttisesti ja on työtön alkoholisti.