Jos tienaan 6000€/kk niin meneekö siitä veroihin 39,2%
Ja pitääkö nämä veronmaksajien keskusliiton tilastot paikkansa? https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/
Kommentit (64)
Minä tienaan ennen veroja 3350 euroa josta käteen jää 69 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että köyhät on ideoineet julkiselle sektorille keksityt menot? Köyhäyt ei ole tässä massa päättäneet koskaan mitään. Muista se.
Tietääkseni köyhilläkin on tässä maassa äänioikeus.
Entäs sitten. Luuletko että köyhä tästä huolimatta on päässyt päättämään päätösten sisällön.
Luuletko että hallinto antaa köyhälle jotain ilmaiseksi. Hallinnolla ja eliitillä on aina oma tavoite siellä taustalla. Hallinto ja eliitti kähmii kassasta aina ensin ja eniten. Et kai kuvitellut muuta?
Vierailija kirjoitti:
Meneehän se ja soskupummit huutaa et rikkaiden pitää maksaa enemmän veroja. Mä ehdoton et kaikki maksaa 20-25% veroja, sama mitä tienaat.
Ai kun kiva. Minä saan työkyvyttömyyseläkettä bruttona vähän päälle tonnin ja tuollaisia veroja pitäisi maksaa? Älä unta näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän se ja soskupummit huutaa et rikkaiden pitää maksaa enemmän veroja. Mä ehdoton et kaikki maksaa 20-25% veroja, sama mitä tienaat.
Saahan sitä ehdottaa mutta millä rahoittaa sitten valtion ja kuntien menot?
Mitä itse suosittelet?
Luuletko että köyhät on ideoineet julkiselle sektorille keksityt menot? Köyhäyt ei ole tässä massa päättäneet koskaan mitään. Muista se.
Köyhällä on vaaleissa ihan yhtä monta ääntä kuin keskituloisellakin.
Mistä töistä tienaa yli 5000 kk, luulin et on hyvä palkka ku tienaa sen 3000 kk
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Mun ja miehen tuloero bruttona on n. 3000 € (2600 & 5800) ja nettona pikkasen reilu tonni. Semmonen tää verotus täällä.
Jep... Aika sairasta.
Noin se menee. Teen lääkärinä 70 h työviikkoa eli tuplatunnit keskimääräiseen suomalaiseen verratttuna. Luovun vapaa-ajasta, vapaista viikonlopuista. Hankin 7000€/kk. Käteen jää vajaa 4000 €/kk. Joka toisen viikon palkka menee siis verottajalle. Just tulojen noustessa 3000>10000 €/kk on progressio tosi kova, pari tonnia/kk on noiden ääripäiden välisen käteen jäävän palkan ero. Ja noi 10000€/kk juristit ym, tekee kaikki tollasta 80-90h/viikko työaikaa, ja vapaa-aikaa heillä ei kuuri ole.
Palkkatyöllä ei Suomessa rikastu.
Aika huonosti palkattu lääkäri, yleislääkärin säännöllisen työajan keskiansiot on noin 6500 e kk ja päivystykset nostaa summan nopeasti monella tonnilla. Noilla työtunneilla luulisi saavan enemmän.
Ei ole totta. Veroprosenttilaskurin mukaan kirkkoon kuuluva espoolainen maksaa veroja 10 000 euron kuukausituloilla 36,5 prosenttia, mikäli mitään työmatkavähennyksiä tai muitakaan vähennyksiä ei ole. Sen lisäksi 7,75 euroa työeläke- ym. maksuja. Veroprosentti ei siis ole yli 50, vaikka täällä niin huudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kannata palkan takia yrittää kouluttautua "ylemmälle" tasolle koska palkasta menee rahallinen hyöty käytännössä kokonaan veroihin ja vastineeksi saa vastuuta ja stressiä sekä jonkun verran paremman palkan kuin duunarit. Toisaalta myös kateutta paremman palkan takia vaikka nettona se ei olisikaan niin paljoa parempi
Tämä on täysin totta. Vaativista asiantuntijatehtävistä saattaa ehkä juuri ja juuri saada 1000€ enemmän kuin perus duunari, mutta mukana tulee sitten helvetinmoinen stressi ja ahdistus ja ylitöistä ei todellakaan makseta.
Ei lähellekään. Laskin 6000e kuukausipalkkaisen veroprosentin Espoossa, kirkkoon kuulumaton ei mitään vähennyksiä. Veroa menee 28,5%. Todellinen prosentti vähennyksineen vieläkin alhaisempi.
Mä olen kokenut eniten työstressiä huonosti palkatuissa duunarihommissa. Nykyinen asiantuntijatyö on kaikkein helpoin työ tähän asti.
Valitettavasti menee. Aivan järjetöntä.
Tuokin sinulle kuuluva määrä sitten jaetaan satojentuhansien kotona istuvien luuserien kesken, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä. Suomi on paska maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kannata palkan takia yrittää kouluttautua "ylemmälle" tasolle koska palkasta menee rahallinen hyöty käytännössä kokonaan veroihin ja vastineeksi saa vastuuta ja stressiä sekä jonkun verran paremman palkan kuin duunarit. Toisaalta myös kateutta paremman palkan takia vaikka nettona se ei olisikaan niin paljoa parempi
Tämä on täysin totta. Vaativista asiantuntijatehtävistä saattaa ehkä juuri ja juuri saada 1000€ enemmän kuin perus duunari, mutta mukana tulee sitten helvetinmoinen stressi ja ahdistus ja ylitöistä ei todellakaan makseta.
Riippuu vähän miltä kantilta asiaa tarkastelee. Mulla on nyt pari vuotta uranvaihdon jälkeen nettopalkka aikalailla juuri tuon tonnin enemmän kuin aiemmin duunarina (1500e vs 2500e) mikä on tietysti "vain" 67% korotus. Mutta kun ottaa huomioon että pakolliset menot (asuminen, ruoka, ym) on pysyneet samoina, n. 1100e / kk, niin "ylimääräisen" käyttörahan määrä on kasvanut 250%.
Käytännössä tuo 1000 euron korotus minulla tarkoittaa 400e asp-tilille ja 300e rahastoihin kuukausittain ja vielä jää entisen 400 euron sijaan 700e "ylimääräistä". Toisinsanoen pääsen muutaman vuoden päästä vuokraloukusta pois, säästöt karttuu koko ajan joten tulevaisuus on turvattu ja harrastamiseen ym riittää silti entistä paremmin rahaa. Isompi stressin aihe tuo kädestä suuhun eläminen minulle on ollut kuin aiempaa vaativampi työ.
Lisäksi toki tulevaisuuden palkkanäkymät ovat aivan erilaiset nykyisellä uralla kuin vanhalla, etätyömahdollisuus on luksusta ja työ on aiempaa palkitsevampaa ja mielenkiintoisempaa.
Mutta kuten sanottua, näkökulmakysymys. Jollekin toiselle se tonni on siltikin vain tonni. Minulle tämä tonni oli paljon rahallista arvoansa suurempi, seuraava tonni lisää taas ei enää merkitse paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika huonosti palkattu lääkäri, yleislääkärin säännöllisen työajan keskiansiot on noin 6500 e kk ja päivystykset nostaa summan nopeasti monella tonnilla. Noilla työtunneilla luulisi saavan enemmän.
Syrjäkylillä ehkä voit saada tuon 6500€ normaalilla työajalla. Käytännössä minkään ison kaupungin lähellä olevassa terveyskeskuksessa säännöllisen työajan palkka on luokkaa 5200-5500 € nuorella (ei erikoistuneella) lääkärillä. Nyt puhutaan siis kunnallisista työsuhteista. Firman kautta voi päästä 8000 € ansioihin mukavalla työajalla, mutta niihin sopimuksiin sisältyy kaikki lomarahat, toimenpide- ja lausuntopalkkiot. Käytännössä siis, jos pidät lomia tai vapaapäiviä niin kaikki on palkattomia. Lääkäreiden palkat on ihan linjassa koulutukseen nähden, vastuuseen suhteutettuna poskettoman alhaiset eurooppalaiseen tasoon verrattuna. Ihan suotta kadehditte, ei se kova palkka korvaa sitä vapaa-ajan menetystä ja kiittämättömyyttä mitä nyt vastikään hesarissakin taas tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kiva. Minä saan työkyvyttömyyseläkettä bruttona vähän päälle tonnin ja tuollaisia veroja pitäisi maksaa? Älä unta näe.
Ja sitten sinusta on oikein että minä maksan absoluuttisesti ja suhteellisesti enemmän kuin tuo 20-25%??? Älä unta näe, onneksi osaan verosuunnittelun ja on varaa maksaa siitä.
Lääkäreiden palkat ovat nousseet selvästi enemmän kuin muilla palkansaajilla ja muihin korkeasti koulutettuihin verrattuna ne ovat selvästi korkeammat. Taakse jäävät mm. juristit ja ekonomit.
Ja nyt puhutaan säännöllisen työajan palkoista, kokonaisansiot nyt nostaa lääkäreiden tulot vielä monin verroin vielä paremmalle tasolle.
Jos jokin on turhaa, se on lääkäreiden marina palkoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sinusta on oikein että minä maksan absoluuttisesti ja suhteellisesti enemmän kuin tuo 20-25%??? Älä unta näe, onneksi osaan verosuunnittelun ja on varaa maksaa siitä.
Anteeksi, kun kysyn, mutta eikö tuo viimeinen lause ole aika ristiriitainen? :D Säästät rahaa verosuunnittelulla, mutta maksat siitä rahaa. Miksi maksat? Verosuunnittelu vie vain omaa aikaa ja siinä pääsee helposti hyville tuntipalkoille.
Suomessa ei kannata tienata kuin noin max 3000€, sen jälkeen käteen ei enää oikein jää mitään.
Ei, vaan tuo laskurin antama veroprosentti on keskimääräinen kokonaisvero. Siinä on sisällä 1.) kunnallisvero, joka vaihtelee kunnan mukaan, 2.) valtion tulovero, joka vaihtelee tulojen mukaan, sekä 3.) veroluonteiset pakolliset maksut (7,75%).