Mies ei ymmärrä, että haluan syödä terveellisesti. Taas pyöritteli silmiään, kun luki kirjoittamani ostoslistan.
Mies tienaa enemmän, koska on töissä. Itse en ole. Tunnen tästä jo tarpeeksi syyllisyyttä, koska en pysty osallistumaan kustannuksiin täysin tasapuolisesti. Suhde ei ole mikään uusi, olemme olleet yhdessä 6vuotta.
Olen nyt sairaana ja kirjoitin ostoslistan, koska mies lähti kauppaan. Mies tarvitsi itse vain muutaman asian ja ne olivat "makaroni, jauheliha, maito".
Kirjoitin sitten mitä itse aion syödä ja ne olivat "kesäkurpitsa, jauheliha, lanttu, punajuuri, tuore mango, mandariini, kiivi, päärynä, tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, fetajuusto, porkkana"
Se on tosi kiva, että mies pystyy syömään ykstoikkoisesti makaronia, perunaa, pastaa, eineshamppareita ja pizzoja, nakkeja.... Mutta minä en vaan voi enkä edes halua. Ne turvottaa, tulee väsynyt ja ällöttävä olo. Joskus toki syön roskaruokaa itsekin, enkä orjallisesti noudata mitään tiettyä ruokavaliota.
Haluan vain syödä paljon kasviksia, juureksia ja hedelmiä, ei siinä sen kummempaa.
Kysyin, että "No mikäs siinä ostoslistassa noin ihmetyttää?" mies siihen että "NO KUN NÄÄ MAKSAA!", ehdotin jopa että laittaisinko hänen tililleen vähän rahaa kun noin kerta pännii.. Mies siihen että "No ei tartte, älä ota kaikkea tosissaan!"
Nykyään oon aika arka kirjoittamaan ostoslistaa, koska ärsyttää miehen huokailut ja silmien pyöritykset. Uskon että tekee sen tavallaan puoleksi läpällään mutta siltikin ärsyttää..
Otanko vain liikaa itseeni vai onko mieheni moukkamainen?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailijax kirjoitti:
Ostakaa nyt hyvät ihmiset ruokanne itse, niin ei tarvitse valittaa. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos itseolisin työtön, niin en todellakaan pyytäisi vaimoani tuomaan kaupasta hänen rahoillaan jotain kalliita vihanneksia. Mielummin tappaisin itseni.
Tää ei kuulosta enää hirveän terveeltä😂
Mikä siinä nyt on monen mielestä niin hirveän tuomittava, että toinen saman perheen jäsen pyytää ostamaan jotain niillä OMILLA RAHOILLAAN?
Jokainen toki tavallaan, en minä sillä, mutta meillä ainakin on ihan normaalia, että se joka lähtee käymään kaupassa, melko usein lähtiessään kysäisee, että tuleeko mieleen jotain muuta tai tarviitko sä jotain tiettyä asiaa. Tai kotiin jäävä huikkaa, että tuotko vielä sitä tai tätä.
Ap sanoi, että ei pysty osallistumaan kustannuksiin tasapuolisesti, joten on vähän outoa, ettei kuitenkaan ole valmis syömään halvempia kasviksia mangojen yms. sijaan.
Joo, tiedän, luin aloituksen. Mutta en siltikään ymmärrä. Itse tienaan noin tuplasti mitä mies, enkä näe sitä ongelmana, että käytän kuukaudessa ruokaostoksiin enemmän rahaa kuin hän, ilman mitään takaisinmaksuvelvotteita. Ja jos vaikka pyytää tuomaan jotain, jos lähden käymään kaupassa, niin ei sen asian tarvitse olla se halvin mahdollinen mikä löytyy, aivan sama maksaako se karkkipussi nyt euron vai kolme ja puoli euroa. Joo, on toki mahdollista, että joku kaunis päivä eroamme ja tuo kaikki raha on sitten ns. hukkaan heitettyä, mutta aina ei voi voittaa.
Ap mitä teet noista ruoka aineista. Mango, ihan vieras minulle. .. varmasti hyvät ruoat mutta lapsien kanssa ehkä ei. Vaikka pitäisi opetella vähän kevyempään itsekkin. Perheessä muutenkin tehdään yksi ruoka ja kaikki pistelee samaa ei oo aikaa tehdä toiselle eri ruokaa. Samalta taloustililtä ostetaan viikon ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsekin saisin raivarin, jos asuis jonkun kanssa, joka vaan loikoilee kotona ja kirjoittelis tilauslistoja kesäkurpitsoista, fetajuustoista, mangoista ja kiiveistä. Jääsalaattikin on ravintoarvoltaan nolla. Jos rahaa on vähän, pitää oma ruokalista suunnitella varojensa mukaan.
Meillä on hyvät tulot, mutta iso perhe. Kannattaa enhdottomasti suunnitella ostoslistaa järkevämmäksi. Me syömme paljon hedelmiä ja vihanneksia, mutta pyritään ostamaan kauden tuotteita niin paljon kuin mahdollista. Käytännössä omenoita, porkkanaa, kurkkua, tomaattia ja banaania ostamme lähes aina. Sitten muita hedelmiä ja vihanneksia vaihtelemme kauden tarjousten ja fiiliksen mukaan. Yleensä ostetaan kerralla 2-3 eri hedelmää ja satunnaisesti muita vihanneksia (meillä ei oikein lanttua ja punajuuri uppoa lapsille ja miehelle, joten niitä ei juuri osteta. Vihanneksia hankitaan talvisin paljon myös pakasteina, niin saadaan monipuolisuutta ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas AP nyt on sairastumaan mennyt, vaikka syö niin terveellisesti? Miehen ruokavalio lienee parempi, kun sentään kauppaan kykenee.
Kerro meille, mitä SINÄ olet syönyt! Pystymme välttelemään ruoka-aineita, jotka tekevät noin ilkeäksi.
Ruoka-aineet eivät tee ilkeäksi. Ap:n tyhmyys tekee ilkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä teet noista ruoka aineista. Mango, ihan vieras minulle. .. varmasti hyvät ruoat mutta lapsien kanssa ehkä ei. Vaikka pitäisi opetella vähän kevyempään itsekkin. Perheessä muutenkin tehdään yksi ruoka ja kaikki pistelee samaa ei oo aikaa tehdä toiselle eri ruokaa. Samalta taloustililtä ostetaan viikon ruoat.
Teen salaattia, johon tulee siis jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, fetajuusto, punasipuli. Tätä myös halusi mieskin, tykkää salaatista. Minulle ihan sama sille ravintoarvolle, se on hyvän makuinen lisuke ruoan kanssa ja siksi sitä syömme.
Sitten teen jauhelihatäytteisiä kesäkurpitsoja. Lanttu, punajuuri, porkkana, niistä teen uunijuureksia. Hedelmät, mukaan lukien mangon, syön sellaisenaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa vähän vastaava tilanne. Minä rakastan laittaa hyvää ruokaa ja tykkään tehdä ruuasta näyttävän näköistä. Teen näin kun olemme minun luona ja pääasiassa maksan silloin KAIKEN ruuan jota laitan ja kun yksin söisin tätä ruokaa neljä päivää niin mieheni kanssa se menee yhdessä illassa.
No nyt olemme olleet hänen luonaan pari viikkoa ja koska olemme selvästi suuremman osan ajasta minun luonani minun ruokia syömässä niin olen pistänyt lompakon kiinni täällä ruuan suhteen ja mies saa maksaa. Minä kuitenkin edelleen teen ruuan koska hän ei osaa mitään. No nyt pihistellään sitten ihan kaikesta, tyyliin sipulikin on ihan liikaa ja tulee heti kommenttia "tartteeko sitä sipulia nyt oikeesti" "mun ruokaan ei ainakaan tarttee sitä ja tätä". Ärsyttää laittaa jotain budjettiruokaa varsinkin kun mies on oikeasti rikas ja hän ei edes itse maksa ostoksia vaan vanhempansa maksavat ostokset ja hän ostaa vain tilin piikkiin.
Kelpaa kyllä syödä minun luonani kunnon ruokaa ja repii yrteistä puolet puskaa päälle mutta hänen luonaan sipulikin on liikaa jos sitä ei jo ole kaapissa....
Kamala mies. Itse en katsois tollasta touhua hetkeäkään.
Kieltämättä on todella pihi ja itsekeskeinen... Minä olen tämän parin viikon aikana sitten ihan huolettomasti ajaellut hänen autojaan kyselemättä mitään, yhden auton tankkasin kympillä että pääsin isovanhemmiltani kotiin. Näidenkään autojen bensoja hän ei itse maksa tosin, mutta jotenkin edes tunnen tilien tasaantuvan...
Välillä mietin miten pahaksi tämä menee vielä, varsinkin kun tällä hetkellä olen itse työtön ja miehen tulot ovat 10 000e luokkaa kuukaudessa eikä menoja ole oikeastaan ja silti on hyvin pihi. Tiedän kuitenkin että pääsen pian takaisin töihin ja perintöäkin on tulossa ihan kivasti, eli tiedän etten ole hänestä millään tavalla riippuvainen. Minun pitää vain koittaa saada hänet tajuamaan että ei tämä näin voi mennä, jos haluaa jatkaa... Niin ja kun olemme kuukauden päivät syöneet minun piikkiin ja menemme ulos syömään niin laskun tultua en todellakaan ota lompakkoa esiin vaan saatan kurkata laskua mutta sitten ojennan miehelle hymyn kera.
Ehkä mies ei jaksa haalia eri pusseihin niitä. Vai jaksaako juosta? Mene itse mukaan kauppaan ja haali eri paikoista ne pussukoihin. Tai käy itse? Vai miehen aina lähetät kauppaan ropeltamaan multaisia porkkanoita.
Vierailija kirjoitti:
No, hmmm, en itsekään ihan hyväpalkkaisena työssäkäyvänä ihmisenä ostele tuolla lailla hedelmiä, vaan ostan vuodenajan mukaan sitä mikä kulloinkin on edullista. Aika moni listasi hedelmistä ja vihanneksista on (etenkin nyt) hyvin kallista, ja samat vitamiinit sun muut saisi huomattavasti halvemmallakin, esim. appelsiinista. Eli suoraan sanottuna pännisi minuakin, jos joutuisin ostamaan muille moisen hedelmäsalaattivalikoiman, kun en sitä raaskisi itsellekään ostaa. Ja tosiaan se terveellisyys ei nyt kelpaa syyksi, kun on olemassa yhtä terveellisiä edullisiakin vaihtoehtoja!
Kaikki ei voi syödä appelsiineja.
Maataloustukiaiset ovat aivan liian korkeita, jos jauheliha ja maito ovat halpoja.
Juujuu, jotkut hedelmät on kalliita, mutta niin on jauhelihakin ja sitä todennäköisesti kuluu ap:lla paljon vähemmän kuin miehellä.
Kiiveillähän on just sesonki, niitä kannattaakin tähän aikaan vuodesta syödä. Salaatit ja (kotimaiset) tomaatit on kalliita.
Aloittajalle kysymys:
Jos sulla ei olisi miestä elättämässä vaan asuisit yksin Kelan tukien varassa. Niin söisitkö samalla lailla kuin nyt? Vai söisitkö sitä mihin köyhällä on varaa? Mun mielestä on aika röyhkeää maksattaa miehellä sun terveellinen ruokavalio. Ehdotit siis että voisit laittaa VÄHÄN rahaa miehesi tilille. Ei! Sinun olisi kuulunut laittaa sen verran, että se riittää kattamaan ostoksesi. Kyllä sitä sun miestä vituttaa varmaan muutenkin kun joutuu kaiken kustantamaan yksin. Ja sitten akka laittaa vielä omat ruokansakin miehen maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No, hmmm, en itsekään ihan hyväpalkkaisena työssäkäyvänä ihmisenä ostele tuolla lailla hedelmiä, vaan ostan vuodenajan mukaan sitä mikä kulloinkin on edullista. Aika moni listasi hedelmistä ja vihanneksista on (etenkin nyt) hyvin kallista, ja samat vitamiinit sun muut saisi huomattavasti halvemmallakin, esim. appelsiinista. Eli suoraan sanottuna pännisi minuakin, jos joutuisin ostamaan muille moisen hedelmäsalaattivalikoiman, kun en sitä raaskisi itsellekään ostaa. Ja tosiaan se terveellisyys ei nyt kelpaa syyksi, kun on olemassa yhtä terveellisiä edullisiakin vaihtoehtoja!
Olette kyllä köyhiä!
Otat. Syö kauden kasviksia. Hedelmät eivät ole terveellisyyden merkki, niissä ei ole mitään hyödyllistä verrattuna kasviksiin, vain enemmän sokeria. Ja ovat ylihinnoiteltuja. Samoin kesäkurpitsa taitaa nyt olla överihinnoiteltua, tilaa sitä loppukesästä kun joka paikka pursuaa kesäkurpitsaa ja hinta on kohtuullinen. Jäävuorisalaatissa ei ole mitään. Ei mitään terveellistäkään, lähinnä ötökäntappoaineita jos jotain, aika lailla plus miinus nolla terveellisyyden kannalta. Toki voit sitä mausteeksi laittaa jos mausta tykkäät. Kurkku samoin on lähinnä vettä. Hedelmistä omenaa ja banaania saa suht edullisesti usein, appelsiinia ja klemmaria kausittain. Tuore mango, kiivi, päärynä eivät ole mitään terveyden edellytyksiä ja monta euroa hulahtaa vaikka ostaisi kaikkia vain pienet määrä, ymmärrän hyvin miestäsi, jos kerta vasta jälkikäteen kerroit että olet valmis ne itse maksamaan. Teet turhaa vastakkainasettelua tuossa miehesi on oman "täydellisen" ruokavaliosi välille. Pitäiskö teidän jutella asiasta kunnolla, kuulostaa että olette lähinnä pikaistuksissa tiuskineet toisillenne.