Mies ei ymmärrä, että haluan syödä terveellisesti. Taas pyöritteli silmiään, kun luki kirjoittamani ostoslistan.
Mies tienaa enemmän, koska on töissä. Itse en ole. Tunnen tästä jo tarpeeksi syyllisyyttä, koska en pysty osallistumaan kustannuksiin täysin tasapuolisesti. Suhde ei ole mikään uusi, olemme olleet yhdessä 6vuotta.
Olen nyt sairaana ja kirjoitin ostoslistan, koska mies lähti kauppaan. Mies tarvitsi itse vain muutaman asian ja ne olivat "makaroni, jauheliha, maito".
Kirjoitin sitten mitä itse aion syödä ja ne olivat "kesäkurpitsa, jauheliha, lanttu, punajuuri, tuore mango, mandariini, kiivi, päärynä, tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, fetajuusto, porkkana"
Se on tosi kiva, että mies pystyy syömään ykstoikkoisesti makaronia, perunaa, pastaa, eineshamppareita ja pizzoja, nakkeja.... Mutta minä en vaan voi enkä edes halua. Ne turvottaa, tulee väsynyt ja ällöttävä olo. Joskus toki syön roskaruokaa itsekin, enkä orjallisesti noudata mitään tiettyä ruokavaliota.
Haluan vain syödä paljon kasviksia, juureksia ja hedelmiä, ei siinä sen kummempaa.
Kysyin, että "No mikäs siinä ostoslistassa noin ihmetyttää?" mies siihen että "NO KUN NÄÄ MAKSAA!", ehdotin jopa että laittaisinko hänen tililleen vähän rahaa kun noin kerta pännii.. Mies siihen että "No ei tartte, älä ota kaikkea tosissaan!"
Nykyään oon aika arka kirjoittamaan ostoslistaa, koska ärsyttää miehen huokailut ja silmien pyöritykset. Uskon että tekee sen tavallaan puoleksi läpällään mutta siltikin ärsyttää..
Otanko vain liikaa itseeni vai onko mieheni moukkamainen?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa vähän vastaava tilanne. Minä rakastan laittaa hyvää ruokaa ja tykkään tehdä ruuasta näyttävän näköistä. Teen näin kun olemme minun luona ja pääasiassa maksan silloin KAIKEN ruuan jota laitan ja kun yksin söisin tätä ruokaa neljä päivää niin mieheni kanssa se menee yhdessä illassa.
No nyt olemme olleet hänen luonaan pari viikkoa ja koska olemme selvästi suuremman osan ajasta minun luonani minun ruokia syömässä niin olen pistänyt lompakon kiinni täällä ruuan suhteen ja mies saa maksaa. Minä kuitenkin edelleen teen ruuan koska hän ei osaa mitään. No nyt pihistellään sitten ihan kaikesta, tyyliin sipulikin on ihan liikaa ja tulee heti kommenttia "tartteeko sitä sipulia nyt oikeesti" "mun ruokaan ei ainakaan tarttee sitä ja tätä". Ärsyttää laittaa jotain budjettiruokaa varsinkin kun mies on oikeasti rikas ja hän ei edes itse maksa ostoksia vaan vanhempansa maksavat ostokset ja hän ostaa vain tilin piikkiin.
Kelpaa kyllä syödä minun luonani kunnon ruokaa ja repii yrteistä puolet puskaa päälle mutta hänen luonaan sipulikin on liikaa jos sitä ei jo ole kaapissa....
Kamala mies. Itse en katsois tollasta touhua hetkeäkään.
Onneksi mun ihana työtön mieheni tuo kaiken pyytämäni luomuna, eikä koskaan valita ruoan hintaa.
Sanoo vielä, että ruoka ja sen laatu on viimeinen asia mistä tingitään.
Helppoa kun on samalla aalto pituudella. :)
Kirjoita siihen ostoslistaan "kaali, porkkana, punajuuri, halvin mahdollinen omena, kananmunat". Kasviksia ne on nuo mainitsemani myös, ei ole mikään pakko olla mangoa tai jäävuorisalaattia. Kananmunasta saa proteiinin halvemmalla ja terveellisemmin kuin jauhelihasta.
Muista myös kuivatut pavut ja linssit. Jos on Lidl lähellä niin sieltä saa halpaa tomaattimurskaa. Näistä, porkkanasta ja sipulista saat keitettyä edullista soppaa.
Kävin itse äsken Lidlissä.
Mango 2,59€/kg
Lanttu 0,94€/kg
Kesäkurpitsa 2,99€/kg
Punajuuri 0,94€/kg
Kiivi 2,49€/kg
Päärynä 1,85€/kg
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ihmetellään sitä jos kaksi ihmistä syö eri ruokia? Meillä maksetaan ostokset yhdessä, vaikka emme syö samoja ruokia. Minä syön myös paljon kasviksia, juureksia jne ja mies ihan muuta. Mies syö aika paljon perunaa ja kastikkeita, itse en halua niitä syödä.
En näe tässä mitään ihmeellistä. Vai pitäisikö minun nyt alkaa vain sen vuoksi syömään samoja ruokia kuin mies, jotta emme olisi jotenkin outoja? Tai miehen alkaa syömään kasviksia, vaikka ei halua..
Jokainen syökööt mitä syö. Ei se, että asuu saman katon alla ja seurustelee, tarkoita sitä, että pitäisi syödä samaa ruokaa.
Meillä joskus minä ostan ruoat niin itselleni kuin miehelle ja maksan ne itse, välillä ostaa mies ja maksaa. Välillä maksetaan yhdessä.
Sama laskujen kanssa. Minä saatan maksaa miehen puhelinlaskun, mies saattaa joskus maksaa mun puhelinlaskun. Ei meillä ole niin tarkkaa jaotella kuka maksaa mitäkin. Ei sellasta jaksa. Yhdessä tässä ollaan yhteistä tulevaisuutta rakentamassa ja halutaan olla yhdessä, silloin ei mieti tuollasia asioita niin pilkulleen.
Teettekö joka päivä eri ruuat? Molemmat tekee itselleen? Ok tietenkin jos teillä toimii, mutta kuulostaahan se vähän... Hankalalta. Entä jos kutsutte ruokavieraita? Kysyttekö, kuka vieraista haluaa syödä Kallen ruokia ja kuka Liisan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ihmetellään sitä jos kaksi ihmistä syö eri ruokia? Meillä maksetaan ostokset yhdessä, vaikka emme syö samoja ruokia. Minä syön myös paljon kasviksia, juureksia jne ja mies ihan muuta. Mies syö aika paljon perunaa ja kastikkeita, itse en halua niitä syödä.
En näe tässä mitään ihmeellistä. Vai pitäisikö minun nyt alkaa vain sen vuoksi syömään samoja ruokia kuin mies, jotta emme olisi jotenkin outoja? Tai miehen alkaa syömään kasviksia, vaikka ei halua..
Jokainen syökööt mitä syö. Ei se, että asuu saman katon alla ja seurustelee, tarkoita sitä, että pitäisi syödä samaa ruokaa.
Meillä joskus minä ostan ruoat niin itselleni kuin miehelle ja maksan ne itse, välillä ostaa mies ja maksaa. Välillä maksetaan yhdessä.
Sama laskujen kanssa. Minä saatan maksaa miehen puhelinlaskun, mies saattaa joskus maksaa mun puhelinlaskun. Ei meillä ole niin tarkkaa jaotella kuka maksaa mitäkin. Ei sellasta jaksa. Yhdessä tässä ollaan yhteistä tulevaisuutta rakentamassa ja halutaan olla yhdessä, silloin ei mieti tuollasia asioita niin pilkulleen.
Teettekö joka päivä eri ruuat? Molemmat tekee itselleen? Ok tietenkin jos teillä toimii, mutta kuulostaahan se vähän... Hankalalta. Entä jos kutsutte ruokavieraita? Kysyttekö, kuka vieraista haluaa syödä Kallen ruokia ja kuka Liisan?
Ei tehdä joka päivä ruokaa, koska kun tehdään niin sitä syö muutaman päivän. Minä teen yleensä sekä miehelle ruokaa että itselle, koska mies tekee pitempiä päiviä töissä ja itse olen aikaisemmin kotona.
Tänään teen miehelle makaroni-jauhelihamössöä (eli keitetyt makaronit ja paistettu jauheliha vaan sekaisin ja mausteita), itselle teen tomaattikeiton.
En koe tätä hankalaksi, koska tykkään tehdä ruokaa. Ja yksinkertaisesti kun asia vaan on niin, ettei mies välitä kasvisruoista ja itse en välitä hänen tykkäämistään ruoista niin pakkohan se silloin on syödä kumpikin mitä haluaa eli tehdä erilaista ruokaa.
No jos ruokavieraita käy, niin silloin teen jotain "hienompaa" ruokaa, jota sitten syön ihan itsekin. Esim. vaikka lammaspaistia ja valkosipuliperunoita.
Kyllä mäkin joskus syön vaikkapa tuota makaronimössöä, pizzaa, jotain oikein hyvää pastaa jne, mutta pääsääntöisesti kasviruokalinjalla olen. Ihan siitä syystä, koska se on sairaan hyvää, maha toimii itsellä paremmin ja on energisempi olo, kun en tankkaa itseäni jatkuvalla hiilarimätöllä.
Käske ukonkin syödä monipuolisemmin, niin lakkaa silmät pyörimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma lista: kesäkurpitsa, jauheliha, lanttu, punajuuri, tuore mango, mandariini, kiivi, päärynä, tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, fetajuusto, porkkana. Yksi jokaista?
Kylläpäs olet hauska saivartelija heheh
Ottaa pattiin monikon vaikeus. Ruoaksi oli nuudelia ja katkarapua. Vi**t ollut kuin nuudeleita ja katkarapuja!
Itseänikin ärsyttää kun jotkut syövät SIPSIÄ (niin yhtä sipsiäkö nakerrat?), mutta haloo, kuka noudattaa kielioppia kauppalistassa? Siihen kirjoitetaan asiat nopeasti ja mahdollisimman lyhyesti.
Mitä tulee "kalliisiin" ruoka-aineksiin, olen työkyvyttömyyseläkkeellä, saan siis vain kansaneläkettä, eikä IKINÄ ole tarvinnut vihanneksissa ja hedelmissä pihistellä, ei ne nyt todellakaan niin kalliita ole! Kesäkurpitsaakin syön siinä missä jotkut perunaa. Mutta ai niin, kun piheistä miehistä samalla puhuttiin, niin exän kanssa jouduin tosiaan vihanneksissakin pihistelemään, nimittäin hän halusi myös naimisissa ollessamme, että maksamme KAIKEN tasan puoliksi. No, hän sai töitä, joten minulta lähti asumistuki kokonaan, mutta hänestä tämä ei tilannetta muuttanut, vaan minun piti edelleen maksaa kaikesta puolet. Vuokraosuuteni haukkasikin sitten eläkkeestä yli kolmasosan, joten silloin ei todellakaan ollut varaa syödä vihanneksia (eikä kyllä juuri mitään muutakaan). Mutta enpä lompakkoloisinut! Sen sijaan otin aika pian eron, kun kyllästyin siihen, ettei mihinkään ollut rahaa, varsinkin kun ex vielä jaksoi valittaa siitä, ettei minulla ollut ikinä varaa lähteä minnekään tai tehdä mitään.
Ei siinä pänni muutakun se että noiden kaikkien eksoottisten tuoreruokien etsiminen on työlästä! Joutuu miettimään miltä se mango nyt näytti ja löytyykö se kesäkurpitsa jostain perunoiden läheltä. Omena lajikkeita on sata, on luomu päärynää, onnellista päärynää ja vapaana kasvanutta päärynää. Puhumattakaan että mistä hitosta suomalainen mies tietää mistä käypän kiivin tai vesimelonin tunnistaa! On liian kovaa ja liian pehmeetä, väärän maalaista ja väärän väristä.
Minä poimin nimenomaan hedelmäni tätänykyä ihan itse, tai pakon edessä tilaan vaan banaaneja (niitä keltaisia ja hieman käyriä hedelmiä).
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pänni muutakun se että noiden kaikkien eksoottisten tuoreruokien etsiminen on työlästä! Joutuu miettimään miltä se mango nyt näytti ja löytyykö se kesäkurpitsa jostain perunoiden läheltä. Omena lajikkeita on sata, on luomu päärynää, onnellista päärynää ja vapaana kasvanutta päärynää. Puhumattakaan että mistä hitosta suomalainen mies tietää mistä käypän kiivin tai vesimelonin tunnistaa! On liian kovaa ja liian pehmeetä, väärän maalaista ja väärän väristä.
Minä poimin nimenomaan hedelmäni tätänykyä ihan itse, tai pakon edessä tilaan vaan banaaneja (niitä keltaisia ja hieman käyriä hedelmiä).
No joo, jos tällaisia ongelmia on, niin sitten kannattaa parinvalintaa miettiä. En ikinä voisi kuvitella seurustelevani miehen kanssa, joka ei tunnista mangoa tai kesäkurpistaa ja jolle ne ovat jotain supereksoottisia ulkomaanjuttuja.
Jos arvomaailma on kovin erilainen, kannattaa miettiä eroa. Jos toinen syö vain eineksiä ja roskaruokaa ja toinen lähinnä superfoodeja (joo, ei ollut nyt tässä ap:n tapauksessa), niin eihän siitä mitään tule.
Vielä kerran: MANGO MAKSAA NYT 2,5-3 E KILO. Eli noin euron kappale. Kesäkurpitsaa saa ainakin mun kalliista lähi-koosta kolmella eurolla kilo eli noin euron kappalehintaan. Ja kiivi on kevättalvella yksi halvimmista hedelmistä, mitä kaupasta saa, jos ostaa kilon tai puolen kilon bokseja. Se on parhaimmillaan samoissa hinnoissa täällä mainitun banaanin kanssa, vaikka ei toki kuulosta yhtä arkiselta, mikä on av-raadin silmissä ilmeisesti rikos. Mikään näistä ei siis ole mikään kallis luksustuote, vaan kaikki ovat ihan normaalihintaista perusruokaa.
Mitä jos ap olisi pyytänyt suklaalevyn eikä kiloa mangoja? Tai 2-3 jogurttipikaria eikä kesäkurpitsaa? Sama hinta, vähemmän syötävää. Olisiko tuomittu näin? Jostain syystä tässä ketjussa ihmiset ovat ilmeisesti lähteneet laukalle, kun ostoslistassa on asioita, jotka eivät kuulu heidän arkeensa: "pakko olla outo luksustuote, koska minä en osta". Jotain suhteellisuudentajua nyt, hei.
Ps. Ap, miehesi on idiootti. Sano sille tosta silmien pyörittelystä ja käske lopettamaan. Ei se noin voi jatkaa, jos haluaa asua samassa taloudessa.
Uskomattomia pihistelijöitä täällä! Ei meillä hedelmät ja vihannekset ole herkkua tai ylellisyyttä, josta tarvitsee pihistellä, edes työttömänä.
Ja kyllä nyt parisuhteessa huomioidaan toinenkin, ja myös toisen tarpeet kaupasta. Kyllä minä mukisematta tuon miehelle tupakat ja oluet, jos pyytää, ja vaikkei pyytäisikään, osaan kysyä itse, tarviiko. Itse en juo, enkä polta, mutta mies nauttii saunaoluistaan, ja hänelle se on tärkeää. Ei se ole minulta pois.
Miestä itseään hävettää, ettei tupakoinnin lopettaminen ole onnistunut. No, en minäkään tupakan hajuisesta miehestä pidä, mutta ymmärrän myös, että se on riippuvuus. Niinpä ostan ne tupakit, ja jos rahat on vähissä, huomioidaan tupakit kuitenkin pakollisiin menoihin, bensan ym. Pakollisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mangolla, kiivilla ja mandariinilla on kylläkin tällä hetkellä satokausi menossa. Eivät toki niin halpoja kuin 70 snt/kg appelsiinit, mutta kai niitäkin nyt välillä voi ostaa.
Joo en mä ainakaan kiiviä pidä tällä hetkellä kalliina. Ja ainakin täällä meillä päin mango näin satokaudella on välillä tarjouksessa, että kyllä sitäkin silloin tällöin voi ostaa.
Kilohinta tai terveellisyys ei ole ainoa tuontihedelmien tai -vihannesten ostokriteeri, ainakin mulle myös maulla on merkitystä. Jos mangot, päärynät tai kesäkurpitsat ovat kovia, mauttomia, vetisiä tms. niiden ostaminen on turhaa. Syömäkypsät avokadot voivat joskus olla hyviä, mutta yhtä usein mauttomia, koska ne on pikakypsytettyjä. Sama koskee monia muitakin hedelmiä. Kalliimpaa voi ostaa vähemmän, koska se maistuu enemmän. Pakastetut mangokuutiot ovat hyvä lisä hedelmäsalaatteihin ja smootheihin auringonkypsyttämiä mangoja odotellessa.
Nyt eletään vielä sitrushedelmien satokauden loppuaikaa, esim. S-marketissa maksavat aivan ihanat veriappelsiinit alle 2 e/ kg. Niitä voi syödä sellaisenaan, käyttää salaatteihin, keittoihin, vaikka mihin. Kotimaiset juurekset ovat voimissaan ja täynnä sitä terveellisyyttä, jota ap kaipaa. Eikä maksa paljon.
Terveellisessä syömisessähän ei mitään vikaa ole, eikä ole vaikeaakaan, mutta varmaan ukkoa turhauttaa koska tuo listaa kuulostaa suoraan joltain lifestyle sivulta repäistyltä huuhaalta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma lista: kesäkurpitsa, jauheliha, lanttu, punajuuri, tuore mango, mandariini, kiivi, päärynä, tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, fetajuusto, porkkana. Yksi jokaista?
Just nyt noi mm. vihannekset (tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti) maksaa aikas sikana.
LIäksi sisältävät enimmäkseen vettä. Vaihtakaa kotimaiseen keräkaaliin 0,39€/kg
Jauhelihan voisitte sitten vastaavasti vaihtaa vaikka naudan sisäfileeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just nyt noi mm. vihannekset (tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti) maksaa aikas sikana.
LIäksi sisältävät enimmäkseen vettä. Vaihtakaa kotimaiseen keräkaaliin 0,39€/kg
Jauhelihan voisitte sitten vastaavasti vaihtaa vaikka naudan sisäfileeseen.
Ei kannata mihinkään fileeseen vaihtaa. Rasvaiseen mieluummin, jos kokolihaa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia pihistelijöitä täällä! Ei meillä hedelmät ja vihannekset ole herkkua tai ylellisyyttä, josta tarvitsee pihistellä, edes työttömänä.
Ehkä ei teillä, mutta näin peruspäivärahalla sinnittelevän sinkun on kyllä pakko pihistellä niistäkin. Ostaa halvimpia sortteja, ja se ei todellakaan ole kiivi eikä kesäkurpitsa juuri nyt.