Miksi aikuinen ihminen painaa liikennevaloissa nappia vaikka liikennettä ei ole ja odottaa sitten vihreää ennen kuin ylittää tien?
Näin tänään tällaisen tapahtuman. Jäin miettimään mitä tuo aikuinen ihminen ajatteli. Olisi kirkkaasti ehtinyt tien yli koska lähin auto oli parin sadan metrin päässä. Nyt hän painoi nappia, jäi odottamaan vihreää valoa, minkä takia myös autot joutuivat pysähtymään täysin turhaan. Juu, joskus on vaikea ymmärtää.
t. pidempään eräässä Euroopan maassa oleillut, joka ei ole vielä ihan tottunut suomalaiseen menoon
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on suomalainen tapa. Ei sillä, joskus voi olla joku lapsikin näkösällä, jolloin on varmaankin fiksua näyttää hänelle turvallista esimerkkiä.
Muuten on kylläkin ääliötä pysäyttää liikenne jos hyvin ehtisi tien yli ilman vihreääkin valoa. Entinen mieheni väitti, että joka kerta kun auton joutuu pysäyttämään valoihin, se maksaa 50 senttiä.
Se on autoilijan murhe mitä se pysähtyminen maksaa, kaupungissa ajaessa nyt yleensä joutuu välillä pysähtelemään. Ääliömpää se on kävelijän mennä päin punaisia, koska jos jotain sattuu, niin se on kävelijän omaa syytä, millä osaltaan on vaikutusta mm. vakuutuskorvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin tänään tällaisen tapahtuman. Jäin miettimään mitä tuo aikuinen ihminen ajatteli. Olisi kirkkaasti ehtinyt tien yli koska lähin auto oli parin sadan metrin päässä. Nyt hän painoi nappia, jäi odottamaan vihreää valoa, minkä takia myös autot joutuivat pysähtymään täysin turhaan. Juu, joskus on vaikea ymmärtää.
t. pidempään eräässä Euroopan maassa oleillut, joka ei ole vielä ihan tottunut suomalaiseen menoon
Ihmettelen usein aivan samaa. Ei yhtäkään autoa lähistöllä, ei edes näköpiirissä siis, niin seistä tönötetään ja painetaan nappia. Sitten pitkän ajan päästä ylittämään katu kun vihreät viimein vaihtuu ja siihen mennessä sitten jostain ilmaantuukin yksi auto, joka joutuu jäämään paikoilleen saastuttamaan. Tämmönen on aivan turhaa, eikä missään määrin ekologista.
Siis milloin viimeksi joku aikuinen ihminen on jäänyt suojatiellä auton alle? En muista edes.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi sakottaa, jos kohdalle sattuu. Ei tarvitse ympärilleen pälyillä poliisin ja sakon pelossa.
Ihmettelen aivan samaa. Aamutuimaan, kun ei ole yhtään autoa missään, niin painetaan nappia ja seistä tönötetään odottamassa typötyhjän kadun edessä. Kun ne vihreät sitten viimein vaihtuu, niin eiköhän sieltä ilmesty jostain yksi auto, joka joutuu pysähtymään ja saastuttamaan ilmaan. Ei ole järkevää eikä ekologista. Kaupunkilaisjärjen mukaisesti aikuinen ihminen voisi ylittää kadun kaikessa rauhassa punaisilla kun ketään ei ole missään.
En kävele punaisiä päin koska:
a) mua itseäni autoilijana ärsyttää jalankulkijat jotka kulkevat punaisia päin, vaikka autolla olisi etuajo-oikeus (esim. nuolivalo vihreänä)
b) tapa pysyisi selkärangassa silloinkin kun esim. päihtymykseltä ei pysty niin hyvin seuraamaan liikennettä.
Muutenkin jalankulkijana käytän suojateitä aina kun on mahdollista, koska ne on sallittuja ylittämispaikkoja. Autoilijana kiinnitän myös erityishuomiota suojatietä lähestyessäni, eipä ole koskaan ongelma pysähtyä suojatien eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin oon ihmetellyt. Suomalaiset on ihan liian kuuliaista kansaa!
Ja ei oo mun tehtävä opettaa ja kasvattaa kenenkään muun lapsia, vanhemmat hoitakoon sen homman itse, mm. opettamalla, ettei kaikkien esimerkkiä kannata seurata. :)
Juuri näin! Te punaisia päin kävelijät (ja autolla kaahailijat) olette eläviä esimerkkejä lapselleni, miten liikenteessä ei tule käyttäytyä. Tämä saa lapseni toimimaan varovaisemmin liikenteessä.En toki soisi, että liikkennesääntöjen rikkojia olisi laisinkaan, ihan näitten pienten koululaisten turvallisen kulkemisen kannalta. Teistä liikennetörppöilijöistä puhutaan meillä usein!
Sinänsä sääntöuskovaisuus on usein ihmisen oma asia, mutta omille lapsilleni olen ihan pienestä pitäen opettanut, että liikennevalot ovat suuntaa-antavia. Aina pitää katsoa ensin, että autoja ei ole tulossa. Jos vielä valot on vihreät, yli saa mennä. Suurin osa auton alle jäävistä lapsista tosiaankin ylittää tien vihreällä, mutta kun monesti kääntyvillä autoilla on samaan aikaan vihreät, onnettomuuksia sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei oo mun tehtävä opettaa ja kasvattaa kenenkään muun lapsia, vanhemmat hoitakoon sen homman itse, mm. opettamalla, ettei kaikkien esimerkkiä kannata seurata. :)
Juuri näin! Te punaisia päin kävelijät (ja autolla kaahailijat) olette eläviä esimerkkejä lapselleni, miten liikenteessä ei tule käyttäytyä. Tämä saa lapseni toimimaan varovaisemmin liikenteessä.En toki soisi, että liikkennesääntöjen rikkojia olisi laisinkaan, ihan näitten pienten koululaisten turvallisen kulkemisen kannalta. Teistä liikennetörppöilijöistä puhutaan meillä usein!
Kyllä se on kuule ihan silkkaa tyhmyyttä seistä valoissa aamutuimaan kun KETÄÄN ei näy missään! Ei yhtäkään autoa, eikä yhtään ihmistä, paitsi se yksi uuno, joka odottaa valojen vaihtumista autioilla tiellä.
Sellaista tilannetta ei voi, eikä pidä verrata siihen, että joku säntäilee ruuhka-aikaan punaisia päin.
Minä teen niin siksi että olen jotenkin ajatellut että liikennesäännöt ja -valot on noudatettaviksi, ei vapaavalintaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kuule ihan silkkaa tyhmyyttä seistä valoissa aamutuimaan kun KETÄÄN ei näy missään! Ei yhtäkään autoa, eikä yhtään ihmistä, paitsi se yksi uuno, joka odottaa valojen vaihtumista autioilla tiellä.
Sellaista tilannetta ei voi, eikä pidä verrata siihen, että joku säntäilee ruuhka-aikaan punaisia päin.
Ongelmia on pääasiassa elämänhallinnassa, jos on liikennevaloissa sellaisessa ajassa ja paikassa jossa ei ole ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tyhmyys haittaa, kun eihän sitä ole kukaan näkemässä ;)
Minulla se on performanssitaidetta, jolla kiinnitän huomion teknologisen yhteiskunnan typeryyteen.
npc:n ohjelmointia on vaikea rikkoa
En lainkaan ihmettelisi jos Suomessa ei poliisilla olisi tähdellisempää tekemistä kuin sakottaa jalankulkijoita. Menisivät oikeisiin töihin!
Minua puhuteltiin 20 vuotta sitten oikein vihaisesti poliisin toimesta kun ajoin pyörällä klo 1.30 yöllä täysin tyhjästä risteyksestä päin punaisia. Poliisi oli kytiksessä viereisen talon pihassa ja lähti oikein takaa-ajoon kun näki meikäläisen suurrikollisen vaarantamassa yhteiskunnan turvallisuutta.