Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa mille alalle hakeutua, että saa töitä.

Vierailija
01.03.2017 |

Olen 35-vuotias, minulla on jo maisteritutkinto yhteiskuntatieteellisetä. Olen hakenut todella aktiivisesti töitä, mutta ei saa muuta kuin jotain lyhyttä pätkää. Olisin halukas nyt sitten opiskelemaan uuden ammatin, jos se takaisi työpaikan. Mutta minkä ammatin? Olen hyvä "reaaliaineissa", matikassa ja fysiikassa ja kemiassa huono. Olen "älykkö", käytännön käsillätekemisessä aika surkea. Persoonaltani olen sellainen, että en ole mikään superempaattinen lapsirakas, pikemminkin vähän huono ihmisten kanssa. Mutta taitava suunnittelemaan laajoja kokonaisuuksia, hahmottamaan systeemejä, taitava kirjoittamaan ym. Periaatteessa tämä nykyinen ammatti sopii minulle tosi hyvin, mutta kun töitä vaan ei ole. Osaako kukaan neuvoa, mitä alaa voisi harkita? Asumme pk-seudulla, ja miehen työn ja lapsen takia muutto muualle ei ole mahdollinen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koodari

Otaniemeen en pääse koska ylioppilasarvosanat matikasta ym puuttuu, myöskään tietojenkäsittelytieteeseen  ei pääse samasta syystä. Selvitin noita äskettäin, koska koodaaminen olisi minulle sopivan teoreettista ja yksinäistä hommaa. Ap. 

AMK-kautta vaan. Pääset nopeasti töihin kiinni ja huomaat ettei sillä yliopistokoulutuksella tee mitään alalla. Tod. näk päädyt väsäämään webbisivuja jollain viikon vanhalla tekniikalla, jota ei kukaan vielä muutenkaan opeta missään.

Vierailija
22/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna lähtisin rakentamaan jo olemassa olevan tutkinnnon perustalle jotain täydentävää koulutusta.

Tarkemmin on vaikea sanoa, kun et kertonut mitä olet opiskellut ja mitä työkokemusta sulla on.

Tosiasia on kuitenkin se, että jos alasi on enemmän julkisen puolen töitä, niissä on vakituisia virkoja karsittu jo vuosikymmenen ajan. Joka alalla on enimmäkseen pätkätöitä ja osa tekee free lancerina tai jollain tavoin muuten itsensä työllistäen esim. osuuskunnan kautta tai oman toiminimen tms. kautta. Ja tämä on kyllä se mikä vaan lisääntyy tulevaisuudessa. Monilla on osaamista usealta alalta ja tekevät ns. silpputöitä, eli työllistävät itse itsensä tekemällä keikkatöitä, osa-aikatöitä tai myymällä työsuorituksia vuokrafirmojen tai projektien kautta.

Jos etsit sellaista vanhanmallista kivaa vakituista säännöllistä yhtä työtä, josta saisi normaalin palkan ja olsi töissä vain 9-16 -tyyppisesti, niin niitä ei taida monella alalla enää hirveästi olla. Ehkäpä tässä tapauksessa joudut miettimään jotain työtä yksityisellä sektorilla, joka ei vastaa koulutustasi. Mitään takuita ei sielläkään ole työn jatkuvuudesta, koska työelämä nyt vaan on mennyt tälläiseksi kvartaalitaloudessa. Vähän väliä on muutoksia ja yt-neuvotteluja.

Olen siis valmistunut stadin valtsikasta. Opinnot on sisältäneet mm. poliittista historiaa, jkv viestintää ym. Olen siis valmistunut jo 7 vuotta sitten, eli olen kerennyt tekemään tässä monenlaista oman alan pätkää, lähinnä julkisella puolella. Voisin olla freelancerkin jos asiakkaita olisi, yrittäjäksi on kuitenkin vaikea ryhtyä jos asiakasverkostot puuttuu, siksi palkkatyö olisi parempi. Myös oman alan sivusta jokin työ olisi ihan ok, jos sellaisen saisi, ei ole mikään pakko olla oman alan työtä. Kuitenkin kun olen sellaisia hakenut, niin samaa paikkaa on hakenut 300 muutakin, joista osa on olleet konkareita juuri kyseisessä hommassa. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35-vuotias, minulla on jo maisteritutkinto yhteiskuntatieteellisetä. Olen hakenut todella aktiivisesti töitä, mutta ei saa muuta kuin jotain lyhyttä pätkää. Olisin halukas nyt sitten opiskelemaan uuden ammatin, jos se takaisi työpaikan. Mutta minkä ammatin? Olen hyvä "reaaliaineissa", matikassa ja fysiikassa ja kemiassa huono. Olen "älykkö", käytännön käsillätekemisessä aika surkea. Persoonaltani olen sellainen, että en ole mikään superempaattinen lapsirakas, pikemminkin vähän huono ihmisten kanssa. Mutta taitava suunnittelemaan laajoja kokonaisuuksia, hahmottamaan systeemejä, taitava kirjoittamaan ym. Periaatteessa tämä nykyinen ammatti sopii minulle tosi hyvin, mutta kun töitä vaan ei ole. Osaako kukaan neuvoa, mitä alaa voisi harkita? Asumme pk-seudulla, ja miehen työn ja lapsen takia muutto muualle ei ole mahdollinen.

Jos olet huono matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa, niin en kyllä kuvailisi sinua älyköksi. Ennemminkin lukutoukaksi jos olet hyvä aineissa, jotka vaativat lähinnä ulkoa opettelua. Ehdottaisin sinulle äidinkielenopettajan työtä, mutta jos et tykkää lapsista, niin se ei käy. Historia voisi myös olla hyvä, mutta en tiedä onko tuollakaan alalla juurikaan muuta työtä kuin opettajan työtä. Tutkijan työssä tarvitsee vähintään tilastomatemaattista osaamista, joten se ei käy.

Sanoisin, että tuolla sinun osaamisellasi ja sillä, että et välitä olla ihmisten kanssa tekemisissä rajaa oikeastaan kaikki varmasti työllistävät alat pois. Ehkä joku oikeustieteellinen voisi olla järkevä suunta, koska se on kuitenkin pääasiassa yksin puurtamista ja pänttäystaidoista on paljon hyötyä. 

Vierailija
24/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet huono matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa, niin en kyllä kuvailisi sinua älyköksi. Ennemminkin lukutoukaksi jos olet hyvä aineissa, jotka vaativat lähinnä ulkoa opettelua. Ehdottaisin sinulle äidinkielenopettajan työtä, mutta jos et tykkää lapsista, niin se ei käy. Historia voisi myös olla hyvä, mutta en tiedä onko tuollakaan alalla juurikaan muuta työtä kuin opettajan työtä. Tutkijan työssä tarvitsee vähintään tilastomatemaattista osaamista, joten se ei käy.

Sanoisin, että tuolla sinun osaamisellasi ja sillä, että et välitä olla ihmisten kanssa tekemisissä rajaa oikeastaan kaikki varmasti työllistävät alat pois. Ehkä joku oikeustieteellinen voisi olla järkevä suunta, koska se on kuitenkin pääasiassa yksin puurtamista ja pänttäystaidoista on paljon hyötyä. 

Niin no en tiedä olenko älykkö sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta yritin vain sanoa että olen teoreettisesti ajatteleva ja ymmärrän systeemejä ja teorioita ja yhteiskunnallisia malleja ym vastakohtana käsillä tekemisellä ja käytännöllisyydelle. Tilastotieteen opintoja tottakai olen jonkun verran suorittanut, mutta ne meni rimaa hipoen läpi, kvantitatiivisen puolen tutkijaa minusta ei oikein voi tulla, gradu oli kvalitatiivinen. Voisin kuvitella olevani opettaja esim lukiossa tms, jossa ei ole mitään pikkulapsia, mutta onko sillä alalla töitä pk-seudulla? Jos on, niin voisin kyllä lukea pedaopinnot. Opiskelijoihin ei tarvitse "koskea" eikä yliempatisoida heitä, eli sellainen opettamismielessä oleva ihmiskontakti olisi minulle ihan ok. Oikis voisi olla myös ok. Tietääkö kukaan juristien työllisyystilanteesta? En uskalla investoida 7 vuotta pääsykokeisiin ja opintoihin ym saadakseni toisen maisteritutkinnon, jolla valmistun taas vain työttömäksi.

Vierailija
25/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijan työssä on tullut vastaan kaikkien alojen maistereita ja jopa tohtoreita jotka ei löydä oman alan töitä. En asu Helsingissä mutta työnhakusivuilla, esim. Monster haetaan aina projektisuunnittelijoita, palkanlaskijoita, henkilöstöassistentteja ja eri alojen insinöörejä. Helsingissä voisi löytyä lentokentältä töitä, omalla ajalla voisit sitten opiskella jotain mielenkiintoista.

Vierailija
26/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no en tiedä olenko älykkö sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta yritin vain sanoa että olen teoreettisesti ajatteleva ja ymmärrän systeemejä ja teorioita ja yhteiskunnallisia malleja ym vastakohtana käsillä tekemisellä ja käytännöllisyydelle. Tilastotieteen opintoja tottakai olen jonkun verran suorittanut, mutta ne meni rimaa hipoen läpi, kvantitatiivisen puolen tutkijaa minusta ei oikein voi tulla, gradu oli kvalitatiivinen. Voisin kuvitella olevani opettaja esim lukiossa tms, jossa ei ole mitään pikkulapsia, mutta onko sillä alalla töitä pk-seudulla? Jos on, niin voisin kyllä lukea pedaopinnot. Opiskelijoihin ei tarvitse "koskea" eikä yliempatisoida heitä, eli sellainen opettamismielessä oleva ihmiskontakti olisi minulle ihan ok. Oikis voisi olla myös ok. Tietääkö kukaan juristien työllisyystilanteesta? En uskalla investoida 7 vuotta pääsykokeisiin ja opintoihin ym saadakseni toisen maisteritutkinnon, jolla valmistun taas vain työttömäksi.

Käsittääkseni työllisyystilanne on juristeilla kohtalainen, mutta onhan heitä myös työttömänä. Olennaistahan on päästä hyvissä ajoin kiinni joihinkin hommiin ja sitä kautta työllistyä. Ensimmäisen työpaikan saaminenhan on yleensä vaikeinta. Tuossa alassa on kuitenkin se hyvä juttu, että pystyt työllistää itsesi alkamalla yrittäjäksi.

Vierailija
27/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet sitten mennyt valkkaamaan poliittisten broilerien koulutusohjelman. Ilman puolueen nuorisoleireiltä hankittuja kontakteja tuo yhdistelmä ei tule ketään työllistämään. Ei firmat kaipaa tiedottajikseen poliittista historiaa opiskelleita, eikä valtionhallinto ota tuollaisiin hommiin ellei katsota ensisijassa sopivaksi.

Vaikeaksi olet tehnyt suositella sinulle mitään sellaista mikä sopisi antamiisi spekseihin ja mielellään vielä hyödyntäisi jotenkin aikaisempaa koulutustasi:

-Opettajan hommia ei kannata ajatella. Pääkaupunki vetää samoilla aineyhdistelmillä olevia ihan liikaa, että siihen kisaan kannattaisi hakeutua. Vaatisi kuitenkin minimissään pedagogiset opinnot, eli vähintään vuoden työn, ennen kuin sinulla olisi edes pienimpiä teoreettisia mahdollisuuksia pärjätä siinä kisassa.

-Psykologia vaatisi kokonaan uuden PsM tutkinnon ennen kuin siitä on mitään iloa psykologina. Jos sinulla olisi HR kokemusta taustalla niin aineopinnot sosiaalipsykologiasta voisivat avata vakkaripaikat rekrytointipuolella. Jos hakeudut ensin TE-toimistoon orjahommaan kulukorvauksella ja kiskaiset nuo samalla avoimessa?

-Tilastotieteen aineopinnot yleensä työllistää kenet vaan. Ongelmana on että siitä seulasta ei kovinkaan moni pääse läpi, ainakaan jos sanoo olevansa huono matikassa. Tuo saattaisi avata ovet vakituiseen valtionhallinnon virkaan. Jos sinulla sattuisi vielä olemaan kunnolliset pohjat jostain sopivasta naapurimaasta tai kauempana sijaitsevasta maaryhmästä, niin tuo olisi kyllä aika hyvä yhdistelmä ulkoministeriöpolulle.

-Kansantaloustiede kannattaa melkein skipata, ellei sinulla jo ole ennestää aineopintoja kasassa. Se on kuitenkin vain lähinnä yleissivistävä aine ennen syventäviä opintoja, mutta tietenkin sen jälkeen se avaisi kyllä monia ovia.

-Oikis on hiukan sellainen että joko juristin paperit tai muuten sen on vain tukiaine sellaisille jotka jo ovat vakaalla uralla. Uudestaan uran päälle nousuun siitä ei kauheasti ole apuja, mutta eipä myöskään haittaa.

Jatkuu....

Vierailija
28/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tässä.

-Valtio-opin opinnot olisivat sinulle vain valmistautumista jatkotutkintoon. Työpaikkoihin ja virkoihin se ei enää anna sellaista lisäpotkua tuon poliittisen historian jälkeen, että siihen kannattaisi panostaa. Saatat kyllä saada siitä noppia kasaan hyvinkin nopeasti ja harvemmin oman aktiivisuuden osoittamisesta on työnantajien kannalta haittaa, mutta varo työkkäriä ettei tulkitse sinua päätoimiseksi opiskelijaksi. Jos joudut johonkin harjoitteluun, niin silloin kannattaa ehkä samalla napata tällaisia noppia talteen. Niitä voi kuitenkin sisällyttää mahdolliseen seuraavaan tutkintoon jolloin voit saada sen seuraavan tutkinnon mahtumaan 2-vuoden aikarajaan minkä saa opiskella työttömyysturvalla. Sitäpaitsi jos saat kasaan töitten ohessa ennemmän kuin 60op vuodessa, niin se on myöhemmin osoitus siitä että voit opiskella ainakin niin paljon ja olla samalla työmarkkinoiden käytettävissä.

-Sosiaalityö vaatii sen kokonaisen tutkinnon ja sittenkin pääset paskaduuniin, työpaikka tosin on aina varma.

-Kauppiksesta saattaisi löytyä jostain joku jännä linja mikä voisi sopia sinulle passelisti. Pääpaino siellä on kuitenkin yleisvalmiuksien antaminen työelämään, eli kieliä laskentatointa ja esiintymistä tulee kaikkea sekaisin. Se kandi sopiii oikeastaan kenelle vaan päällikköhommiin haluaville, kenellä siis on jo jotain osaamista jostain. Muuten kyllä jatkavat maistereiksi tai jämähtävät myyjiksi. Maisterivaiheessa ruvetaan sitten miettimään mikä olisi se oma ala mitä oikeasti haluaisi tehdä.

-Maantiede, erityisesti ihmismaantiede voisi olla sellainen sopiva jokerikortti. Tuon kun yhdistää niihin aiempiin opintoihisi niin saatatkin yhtäkkiä olla jossain pääkonttorissa tutkimassa maariskejä. Ulkopuolisen silmissä vastaavantyyppinen kuin se tilastotieteen ulkoministeriöpolku, mutta käytännön työtehtävien osalta ihan erilainen (saattaisitte olla työpari).

-Filologiat kirjoitan tähän putkeen perään. Arvaatkin varmaan miksi.

-AMK-tutkintoja on tuolle pohjalle suosittelisi. Siellä ei ole käytännössä mitään missä pystyisit hyödyntämään aikaisempaa osaamistasi jotenkin järkevästi. Joku kirjastonhoitajan linja ehkä, mutta sama paska palkka siinä on vaikka olisit kuinka yleissivistynyt. Koulutuksen pituudesta tuo ei kuitenkaan napsaisi kuin ehkä puoli vuotta pois.

Vierailija
29/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa

Vaikka ne tilastotieteen opinnot menivät vain himaa ripoen läpi (uusi tieto sitten edellisen viestini) niin ota se puoli nyt hanskaan. Koska sinulla on jo pohjat, niin kerkiät hoitamaan ne perusopinnot kuntoon kelvollisille arvosanoille vielä tämän kevään/kesän aikana. Sitten ensi syksystä alkaen aineopintoja kasaan jollet eli vielä onnistunut löytämään vakkariduunia jostain.

Tilastotiede on sellainen että se sekä boostaa nykyistä osaamistasi, kelpaa käytännössä mihin tahansa muuhunkin opintosuuntaan jos joskus löydät kutsumuksesi ja kolmantenä aineopinnotkin rupeaa olemaan jo itsessään työllistävät.

Älä enää rupea haihahtelemaan peruskoulun/lukion opettajan uraa. Siellä on tarkasti määritelty mitkä kurssit täytyy olla suoritettuna että voi saada pätevyyden opettaa mitäkin aineita. Nykyisistä suoritetuista opinnoista saisit käytännössä hyödennettyä alle 20op historian ja/tai yhteiskuntaopin opetettaviin aineisiin. Noiden opettajista on kuitenkin PK-seudulla mieletön ylitarjonta, joten unohda suoraan.

Se maisterin tutkinto on kuitenkin merkittävä, koska yhtenä vaatimuksena on maisterin tutkinto. Sitä ei vain ole sidottu mitenkään niihin opetettaviin aineisiin, riittää että sellainen on. Nyt sinulle riittää enää pelkät pedagogiset opinnot (60 op) ja opettavien aineiden opinnot kustakin aineesta (60op peruskouluun, 120op lukioon). Käytännössä virat on aina sidottu vähintään kahden opetettavan aineen yhdistelmiksi, joten sinulle riittäisi 180op opinnot että voisit yrittää työllistyä opettajana.

Eli et tosiaankaan ymmärrä matematiikasta tai panos/tuotos-suhteesta yhtään mitään jos vielä haikailet opettajan uralle. Parempia, nopeampia ja tehokkaampia vaihtoehtoja löytyy, jotka vielä tuottavat paremman palkan ja työolot.

Vierailija
30/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 27 näyttää olevan perehtynyt aika hyvin aiheeseen, niin mitä mieltä olet psykologian opinnoista, joissa ajattelin panostaa myös tilastotieteeseen? Haluaisin mahdollisesti tutkijaksi, mutta esimerkiksi myös HR-työ kiinnostaisi. Toki myös varsinaisesta psykologiasta voisi kiinnostaa psykologian opettajan työ tai ammatinvalintapsykologi. 

Vierailija
31/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun 27 näyttää olevan perehtynyt aika hyvin aiheeseen, niin mitä mieltä olet psykologian opinnoista, joissa ajattelin panostaa myös tilastotieteeseen? Haluaisin mahdollisesti tutkijaksi, mutta esimerkiksi myös HR-työ kiinnostaisi. Toki myös varsinaisesta psykologiasta voisi kiinnostaa psykologian opettajan työ tai ammatinvalintapsykologi. 

En ole siis AP, vaan haen opiskelemaan psykologiaa. 

Vierailija
32/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koodari

Otaniemeen en pääse koska ylioppilasarvosanat matikasta ym puuttuu, myöskään tietojenkäsittelytieteeseen  ei pääse samasta syystä. Selvitin noita äskettäin, koska koodaaminen olisi minulle sopivan teoreettista ja yksinäistä hommaa. Ap. 

No mene kirjoittamaan se matikka!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi