Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porkkanasosekeiton ohje?

Vierailija
28.02.2017 |

On porkkanoita ja kookosmaitoa. Miten noista saisi yksinkertaisimmillaan sosekeittoa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Tehdäänkö keitto Porvoossa vai onko uusavuttomuus löytänyt uuden huippunsa?

Vierailija
2/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

google on ihan kätevä joskus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkot porkkanat ja keität ne pehmeiksi vedessä. Sitten kaadat vedet talteen toiseen astiaan ja soseutat kattilassa porkkanat sauvasekottimella. Sen jälkeen lisäät jonkun verran porkkanoiden keitinvettä sinne sekaan. Lopuksi lisäät kookoskermaa niin paljon, että saat keitolle haluamasi koostumuksen. 

Vierailija
4/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta itse.

Vierailija
5/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlesta löytyy hyvin monimutkaisia ohjeita kaiken maailman thaimausteineen, mutta ei marttaversiota.

En itse pidä sosekeitoista, enkä niitä syö. Ikinä tehnyt.

Onko jotain maustamisideoita? Ja jos on purkki sitä kookosmaitoa, mille määrälle porkkanaa se on sopiva?

Ap

Vierailija
6/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlesta löytyy hyvin monimutkaisia ohjeita kaiken maailman thaimausteineen, mutta ei marttaversiota.

Onko jotain maustamisideoita? Ja jos on purkki sitä kookosmaitoa, mille määrälle porkkanaa se on sopiva?

Ap

Porkkanaan sopii hienosti meirami. Kookos puolestaan tykkää chilistä. Laittaisin siis meiramia ja hyvin kevyellä kädellä chiliä, sillä keitto ei mielestäni saa olla kovin tulista.

Vierailija
7/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 kg porkkanoita, 1 purkki (4 dl) kookosmaitoa.

Minä maustan sosekeiton kasvisfondilla vasta siinä vaihessa kun keitto on muuten valmista. 

Vierailija
8/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan porkanasosekeittoon vielä sipulia ja pari perunaa + kasvisliemikuution, mutta jos niitä ei ole niin mausta keitto mustapippurilla ja tietenkin suolalla. Hyvää siitä tulee 😊

Vierailija
9/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä siis oli totta vai:0 Eiii....! Että oikein hyvin monimutkaisia ohjeita... Ei tullut mieleen, että voisit lisätä ensin osan kookosmaidosta, maistaa ja sitten lisätä, jos siltä tuntuu. Jos lisäät kookosta, niin sen kanssa kävisi jokin intialainen mauste, vaikka juustokumina ja chili.

Vierailija
10/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Perunoita on, sipulia ei. Mausteet löytyy. Suurkiitos!

Vierailija
11/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä siis oli totta vai:0 Eiii....! Että oikein hyvin monimutkaisia ohjeita... Ei tullut mieleen, että voisit lisätä ensin osan kookosmaidosta, maistaa ja sitten lisätä, jos siltä tuntuu. Jos lisäät kookosta, niin sen kanssa kävisi jokin intialainen mauste, vaikka juustokumina ja chili.

Kun en pidä niistä sosekeitoista, ikinä en ole tehnyt enkä halua maistaa. En tykkää siitä sosemuodosta.

Haluan vain kaapinryhjennyksen jäljiltä löytyneet purkit pois. En loihtia gourmet'ta.

Vierailija
12/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun versio porkkanasosekeitosta:

porkkanoita, peruna tai pari (parantaa rakennetta) kanalientä, raastettua inkivääriä (aika reippaasti), ehkä vähän jeeraa (juustokuminaa), raastettua appelsiininkuorta ja appelsiinista puristettua mehua, suolaa, mustapippuria. Keiton pinnalle silputtua tuoretta silopersiljaa tai korianteria. Sipuli on ihan makuasia, joskus on kiva lisätä joko shalottia tai punasipulia, mutta keitto on hyvää ilmankin.  

Kookosmaidon säästäisin johonkin thaicurryyn. 

Vierailija
13/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

porkkanoita, peruna tai pari (parantaa rakennetta) kanalientä, raastettua inkivääriä (aika reippaasti), ehkä vähän jeeraa (juustokuminaa), raastettua appelsiininkuorta ja appelsiinista puristettua mehua, suolaa, mustapippuria. Keiton pinnalle silputtua tuoretta silopersiljaa tai korianteria. Sipuli on ihan makuasia, joskus on kiva lisätä joko shalottia tai punasipulia, mutta keitto on hyvää ilmankin.  

Kiitos! Laitan ylös. Lapsi haluaa tähän nyt kookosta, joten kokeilen.

Ap

Vierailija
14/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa käytetään usein parantamaan sosekeittojen rakennetta. Parempi vaihtoehto on mung dal eli halkaistut kuoritut mung-pavut. Niistä saa keittoon proteiiniakin. Mungit kiehuvat soseutuskuntoon noin 15 minuutissa.

Vierailija
15/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa vielä:

kysyit maustamisideoita. Porkkanan kanssa sopii tuon yllämainitun listan vaihtoehdoksi ainakin (kuivattu) salvia tai rakuuna, tuore, tavallinen persilja, hunaja. Ja varsinkin noiden välimerellisten mausteiden kanssa kannattaa säästää se kookosmaito muuhun käyttöön. 

Vierailija
16/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Kiitos! Laitan ylös. Lapsi haluaa tähän nyt kookosta, joten kokeilen.

Ap

Kannattaa kokeilla kookosta, sopii tosi hyvin tuohon keittoon.

Jos kaapeista löytyy maapähkinävoita (siis sitä oikeaa jossa pelkkää maapähkinää ja mahd. ripaus suolaa), niin sitä voi laittaa myös pari ruokalusikallista keiton joukkoon. Tuo kivasti makua sekä myös hiukan proteiinia.

Vierailija
17/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi hyvä luoja, tässä ohje

Kuori porkkanat, laita kattilaan vettä ja porkkanat siihen kiehumaan. Lisää pari lieminappia jos on, mausta yrteillä suolalla ja pippurilla. Kun porkkanat on kypsiä, soseuta. Lisää kookosmaito (ihan sama mikä määrä) ja lämmitä kiehumispisteeseen.

Valmis

Tulenko vielä pureskelemaan sen sun puolesta??

Vierailija
18/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi hyvä luoja, tässä ohje

Kuori porkkanat, laita kattilaan vettä ja porkkanat siihen kiehumaan. Lisää pari lieminappia jos on, mausta yrteillä suolalla ja pippurilla. Kun porkkanat on kypsiä, soseuta. Lisää kookosmaito (ihan sama mikä määrä) ja lämmitä kiehumispisteeseen.

Valmis

Tulenko vielä pureskelemaan sen sun puolesta??

Voi hyvä luoja, ohje kerrottiin jo ensimmäisellä sivulla heti kolmannessa vastauksessa 20 min sitten.

-ohis

Vierailija
19/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunaa käytetään usein parantamaan sosekeittojen rakennetta. Parempi vaihtoehto on mung dal eli halkaistut kuoritut mung-pavut. Niistä saa keittoon proteiiniakin. Mungit kiehuvat soseutuskuntoon noin 15 minuutissa.

Kiitos tästä vinkistä! Mulla on pakastimessa reilusti esikäsiteltyjä, pieniä valkoisia papuja (rakastan erilaisia papuja) ja niitäkin voi varmaan käyttää tuohon samaan tarkoitukseen. 

Tänään teen kukkakaali-currysosekeittoa, johon tulee sipulia (vähän), kukkakaalia, perunaa, kanalientä, Koskelaskijaa ja valmiiksi soseutettuun keittoon reippaasti (n. 2 rkl) currya. Kuulostaa hurjalta, mutta on todella hyvää. Ja kun täällä Helsingissä on pilvinen, kostea ja vähän raaka päivä, niin tuo keitto kuumottaa ja lämmittää mukavasti. :)

Ap:n lapsi haluaa kookosmaitoa soppaan. Laita siis vähemmän kana- tai kasvislientä ja lorauttele kookosmaitoa vähän kerrallaan, maistele välillä. Ajattele sitä mausteena, älä aineksena. Tuunaa mausteita maun mukaan. 

Vierailija
20/25 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianteri sopii hyvin mausteeksi, sauvasekoittimellä päräyttää keiton kun keiton sametinpehmeäksi. T. Yksi marttakerhon jäsen