Kai te omistusasujat kuitenkin tajuatte ..
Että joudutte myymään ja pistämään kaiken leveäksi ennen vanhuusikää? Koska niillä asunnoilla ja niiden myyntituloilla tullaan tulevaisuudessa maksamaan teidän hoivapalvelut. Perintöverokaan tuskin mihinkään poistuu, eli senkin voi laskea suoraan hävikkiin.
Kommentit (64)
" Ja sen 15 vuoden aikana sun omaisuutes siirretään yksityisen hoivapalvelun kautta veroparatiisiin, vaikka hoito ei tule olemaan sen kummoisempaa kuin kunnan tarjoama vanhushoito. "
Tämän paremmin ei asiaa voisi edes tyhmälle kiteyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että vain 25% vanhuksista joutuu hoidettavaksi?
Itse asun kylläkin vuokralla, mutta noin niin kuin periaatteessa on turha pelotella. Suurin osa hoidettavistakin yritetään hoitaa kotonaan.
Tarkoitit varmaan että "pääsee". Jos olisit alalla ymmärtäisit että suurin osa ei pääse, koska rahaa ja paikkoja ei ole. Nämä palvelut tullaan tulevaisuudessa yhä vahvemmin rahoittamaan ihmisten omalla omaisuudella ja julkisesta hoidosta tai palveluseteleistä pääsee nauttimaan vain varattomiksi todetut.
Pointti on se, että se on ihan sama maksatko elämäsi vuokraa vai omaa tönöä. Ne tilit tullaan tasaamaan ennen kuolemaa, uskokaa tai älkää mutta näin se tulee menemään.
Ja ei, se yksityisessä hoitolaitoksessa saatava palvelu ei nykyäänkään ole laadukkaampaa kuin julkisella. Se on vaan yksinkertaisesti kalliimpaa. Vähän niinkuin hammaslääkärillä.
Varmaan siinä kuollessa onkin tilit tasattu, mutta ennen kuolemaa saattaa olla eläkeikää 20 vuotta ja se on yhtä kituuttamista, jos ei ole mitään omaisuutta. Onhan se paljon halvempaa asua velattomassa juuri remontoidussa asunnossa huoletta ja maksaa vastiketta 150 e verrattuna vuokra-asuntoon 600 e.
Kunnallisella puolella saa ihan totaalisen paskaa palvelua hammaslääkärissä. Siellähän paikataan ainoastaan reikiä ja huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kylläkin vuokralla, mutta noin niin kuin periaatteessa on turha pelotella. Suurin osa hoidettavistakin yritetään hoitaa kotonaan.
Tarkoitit varmaan että "pääsee". Jos olisit alalla ymmärtäisit että suurin osa ei pääse, koska rahaa ja paikkoja ei ole. Nämä palvelut tullaan tulevaisuudessa yhä vahvemmin rahoittamaan ihmisten omalla omaisuudella ja julkisesta hoidosta tai palveluseteleistä pääsee nauttimaan vain varattomiksi todetut.
Pointti on se, että se on ihan sama maksatko elämäsi vuokraa vai omaa tönöä. Ne tilit tullaan tasaamaan ennen kuolemaa, uskokaa tai älkää mutta näin se tulee menemään.
Ja ei, se yksityisessä hoitolaitoksessa saatava palvelu ei nykyäänkään ole laadukkaampaa kuin julkisella. Se on vaan yksinkertaisesti kalliimpaa. Vähän niinkuin hammaslääkärillä.
Ai vähän niinkuin hammaslääkärillä. Voi Vee sanon minä kunnallista hammaslääkäriä. Vuosien ajan "hoiti" mun hammasta päin peetä jonka lopputulemana hammas särki niin että mun oli lopulta mentävä yksityiselle ja siellä sitä vielä yritettiin pelastaa mutta koska ei oltu AJOISSA hoidettu oikein niin menetin koko hampaan, että haist julkinen hammashoito pee. Tähänasti luotin kunnes omalle kohdalle osui. Joo kyllä ne jotenkunten sen hampaan saa paikattua mutta jos yhtään tulee jotakin kinkkisempää niin vanhalla konkarillakin on julkisella puolella peukku suussa. Että jos tämä vanhusten hoito on samaa tasoa niin kiitos mutta ei kiitos koskaan julkiseen tappolaitokseen.
Onko tässä ketjussa vuokra-asumista puolustelevat oikeasi ala-asteen matematiikan reputtaneita? Kommentit on jotain niin käsittämätöntä, ettei niitä muuten pysty mitenkään ymmärtämään.
Jotain tästä kuviosta kertoo myös, se että aivan selkeä enemmistö korkeakoulutetuista asiantuntija- tai johtotehtävissä toimivista asuu omistusasunnossa. Vai kenties onkin niin, että kädestä suuhun elävät sosiaaliasukit ja minimitoimeentulolla elävät ovat yksinkertaisesti parempia raha-asioisssaan kuin ne, joiden mitattava omaisuus kasvaa koko ajan eikä kaupassa tarvitse niin katsella hintalappuja ja laskea sen hetkisen ostoskorin hintaa lapun reunalle.
Itsekin kyllä tykkään vuokra-asujista, onhan itselläkin 2 sijoitusasuntoa yliopistokaupungissa. Vuokralaisena molemmissa opiskelijat. Vuokralainen vaihtuu n. 4-6 vuoden välein, jolloin on aina sujuvaa tehdä vuokrankorotuksetkin. Asunnot olleet omistuksessani 12 ja 16 -vuotta, josta ajasta toinen on ollut ilman vuokralaista pisimmillään 4kk (remontti) ja toinen 2kk, kun en kelpuuttanut sen hetkisiä hakijoita. Nuo asunnot ovat jo velattomia ja puhdasta omaisuutta. Kiitos siitä vuokralaisille.
Omistan kt-asunnon ja myös sijoitusasunnon. Molemmat jäävät joskus kahdelle lapselleni. Elän aika maltillisesti enkä tarvitse enää mitään. Kaikki on jo hankittu.
Jos on rahaa, niin pakottavat maksamaan niillä hoivan- ja terveydenhuollon palveluita. Asiakasmaksut oikeaa rahastusta! Jos taas olet varaton, saat ilmaiseksi nämä. Vähän sama, kuin että vuokralla sinulla on varaa asua kolmiossa, mutta kun oman tahdot, niin asut ensiksi yksiössä, johon vain saat riittävästi lainarahaa, mutta pääset sentään kiinni omistusasumisen syrjään! Sitten maksatkin itse putkirempat ja muut. Vuokralla tahraat seinät, kolhit ovet, pintytät lialla uunin ja suihkutilan. Muutat siistimpään, kun et jaksa katsella itse aiheuttamaasi saastaisuutta!
Miksi säästät ja kieltäydyt monesta rahaa vievästä kivasta? Siksikö, että pääset maksamaan moneen kertaan verotetuilla säästöilläsi vanhuuden ankeuttasi? Laita hyvä ihminen varasi piiloon ja kulutukseenkin hyvissä ajoin! Tililtä ne löydetään! Käytä piilovarasi huvitteluun edes vanhana, mutta jätä myös pahanpäivänvaraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan paljon hukkaan kirjoitti:
Paljonkohan pankki ottaa 100 000 asuntolainasta korkoa vaikka 20 vuoden maksulla?
20-30 tuhatta euroa. Tässä siis omistusasujalle jää tuolla summalla 100.000 euroa ja asumishyöty käteen, summalla, joka vastaa noin satasen kuukausivuokran maksamista. Vuokralaiselle ei jää mitään käteen.
+kuluina tietenkin yhtiövastike. Ja sitten pitää toivoa, että tuohon 20v ajanjaksoon ei osu julkisivu-, putki-, hissi- tai ikkunaremonttia jne.
Ei kaikki omistusasujat asu osakkeessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan paljon hukkaan kirjoitti:
Paljonkohan pankki ottaa 100 000 asuntolainasta korkoa vaikka 20 vuoden maksulla?
20-30 tuhatta euroa. Tässä siis omistusasujalle jää tuolla summalla 100.000 euroa ja asumishyöty käteen, summalla, joka vastaa noin satasen kuukausivuokran maksamista. Vuokralaiselle ei jää mitään käteen.
+kuluina tietenkin yhtiövastike. Ja sitten pitää toivoa, että tuohon 20v ajanjaksoon ei osu julkisivu-, putki-, hissi- tai ikkunaremonttia jne.
Kuitenkin on äärettömän huonoa tuuria, että omistusasuessa tulisi kulurakenteesta suurempi kuin vastaavan asunnon vuokrasta vastaavalla aikajänteellä.
Niin mutta kun vuokralainenhan ei maksa niitä putki- ym. remontteja, vaan ne maksaa joku muu. :D En vain tiedä kuka, koska minulle ei vastattu, kun koetin tätä toisessa ketjussa kysellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ostaa sinne hoitolaitokseen oman hoitajan vaikka 3 vuorossa viereeni istumaan tai kotona voi käydä hoitaja, siivooja, hieroja, jalkahoitaja, kampaaja jne. Ja sitten kun rahat on loppu, niin sittenhän siirryn sinne köyhien "parempaan" hoitoon.
Sepä se kun et voi. Sulla ei selvästi ole minkäänlaista käsitystä yksityisten hoivapalveluiden hinnoittelusta.
Eli toisinsanoen olet maksanut itselleni omaa asuntoa sillä aikaa kun joku toinen maksoi vuokraa, mutta lopussa sä maksat sillä asunnollas sen saman hoidon minkä se vuokraa maksanut saa lähes ilmaiseksi.
Mutta selvästi te ette vaan tajua. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa tuollekkin kommentille missä isoisä ja appiukko pärjäs pitkään itse. Eihän se tarkoita yhtään mitään. Se voi olla että se olet just sinä joka makaat toisten armoilla 15 vuotta alzheimerin armoilla. Ja sen 15 vuoden aikana sun omaisuutes siirretään yksityisen hoivapalvelun kautta veroparatiisiin, vaikka hoito ei tule olemaan sen kummoisempaa kuin kunnan tarjoama vanhushoito.
Olette naiiveja. Keskiluokkaa on tässä maassa aina kupattu, ja se kuppaus jatkuu hautaan saakka yhä vahvemmin tulevaisuudessa.
Mulla on käsitys, että yksityinen hoivapalvelu maksaa jotain viiden tonnin kieppeillä per kk. Menikö paljon pieleen? Jos siihen lisäksi palkkaan jonkun tyypin roudaamaan itselleni mieluisaa ruokaa, lukemaan mulle lehtiä ja katsomaan, että vaatteet on puhtaat ja peitto päällä ja hieroo mun jalkoja ja rasvaa ihoa ja muuta mitä tarvitsen niin siitä toinen viisi tonnia päälle eli kymppitonni kuussa? Sitten jos rahat jossain vaiheessa loppuvat, siirryn sinne samaan putkeen, missä rahaton vuokra-asuja on ollut jo alusta asti ja hyvällä onnella ehdin kuolla ennen sitä, eikö vaan?
Meillä on tarkka suunnitelma. Asunto maksetaan pois ja niillä rahoilla muutetaan eläkepäiviksi ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tajua. Omistusasuminen on suomalaisille pakkomielle ja asuntovelalliset puolustaa omistusasumista kiihkeämmin kuin kiihkouskovainen oppejaan. Itse olen asuntosijoittaja (8 sijoituskämppää) mutta asun itse vuokralla. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista mutta eihän se näille omistusasuntouskovaisille kelpaa.
Ja kukahan tuon uskoo? :D Minä asun omistusasunnossa ja minulla on 8 palvelijaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että monikin luulee saavansa rahansa mukaan hautaan? Kyllä mun tavoite ainakin on että laitan kaiken menemään ennen kuolemaa mutta olen mieluummin varakas kuin köyhä sen elinajan mitä minulla on. Sähän voit hei antaa kaikki rahasi minulle kun kerran rahalla ei ole väliä kun ne viimeistään kuolemassa menettää :D
Silikonitissit saa mukanaan hautaan. Satsaa niihin.
Tajuamme, ettemme aio asua eläkepäiviämme nykyisessä lapsiperhekodissamme. Arkkitehdin suunnittelema toimiva kaupunkiomakotitalo on ostettu keskeiseltä suositulta asuinalueelta palveluiden läheisyydestä siinä tarkoituksessa, että sen voi TODENNÄKÖISESTI myydä 20-30 vuoden päästä ihan kohtalaisella hinnalla. Ja mitä sitten jos ei voikaan. Talo vastaa tämänhetkisiä tarpeitamme täydellisesti: lapsilla on koulumatkaa 10 metriä, lähin ruokakauppa on 50 metrin päässä, ostoskeskus 100 metrin päässä, koulun vierestä menee bussilinja suoraan kaupungin keskustaan 15 minuutissa jne. Ei meillä oo mitään varmuutta siitä, että edes vanhuusikään asti ollaan elossa. Joten miksemme nauttisi omasta kodistamme nyt? Lapsille jää todennäköisesti perintöä joka tapauksessa tämän hetkisen tiedon pohjalta. Mutta eipä elämästä koskaan tiedä. Voi olla, että huomenna Suomen kohdalla pallossa on märkä läntti.
Minusta kyllä kannatti ottaa velkaa ja ostaa oma asunto. Eläke on sen verran, että yhteiskunnan tukia en saisi, joten aika paljon mukavampaa on elää 200 euron vastikkeella kuin 500 euron vuokraa maksaen.
Eikä tarvitse kauan odottaa, kun yhteiskunnalla ei enää ole näin paljon kuin nykyisin vaaraa maksaa vanhusten hoidosta eikä asumisesta, kyllä se valtion velkakin tulee vielä maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa vuokra-asumista puolustelevat oikeasi ala-asteen matematiikan reputtaneita? Kommentit on jotain niin käsittämätöntä, ettei niitä muuten pysty mitenkään ymmärtämään.
Jotain tästä kuviosta kertoo myös, se että aivan selkeä enemmistö korkeakoulutetuista asiantuntija- tai johtotehtävissä toimivista asuu omistusasunnossa. Vai kenties onkin niin, että kädestä suuhun elävät sosiaaliasukit ja minimitoimeentulolla elävät ovat yksinkertaisesti parempia raha-asioisssaan kuin ne, joiden mitattava omaisuus kasvaa koko ajan eikä kaupassa tarvitse niin katsella hintalappuja ja laskea sen hetkisen ostoskorin hintaa lapun reunalle.
Itsekin kyllä tykkään vuokra-asujista, onhan itselläkin 2 sijoitusasuntoa yliopistokaupungissa. Vuokralaisena molemmissa opiskelijat. Vuokralainen vaihtuu n. 4-6 vuoden välein, jolloin on aina sujuvaa tehdä vuokrankorotuksetkin. Asunnot olleet omistuksessani 12 ja 16 -vuotta, josta ajasta toinen on ollut ilman vuokralaista pisimmillään 4kk (remontti) ja toinen 2kk, kun en kelpuuttanut sen hetkisiä hakijoita. Nuo asunnot ovat jo velattomia ja puhdasta omaisuutta. Kiitos siitä vuokralaisille.
Tämän selkeämmin sitä ei voi sanoa tyhmemmällekään matematiikan reputtajalle =D
Terveisin: se hampaansa menettänyt julkisen toheloinnin vuoksi.
Joo kyllä kannattaa asua vuokralla, jotta vuokranantajalla on varaa saada kunnon hoitoa vanhana. Vuokralainen on toki muutenkin rikas, kun ei ole mennyt rahaa lainanmaksuun.
Olen tullut samaan tulokseen. Mun asunto maksaa, ja puoliso saa vielä osinkoa. Yhteensä lainan maksuun ja elämiseen ei niin. Jos me kanssa saisimme, niin eurotulo olisi mahtava lisä. Sen sijaan ens kerralla joka kuussa, ja lisäksi meillä on yksi, joka on käytettäväksi, ja muun. Eli me maksamme lainaa, mutta emme tyhjästä.
Sille yhdelle, joka on kovin huolissaan omaisuutta omaavien tulevaisuudesta tulevassa dystopiassa. Oletko miettinyt, että jos omaisuutta omaavilla tulee olemaan niin superankeaa vanhuksena, millä ihmeellä ne persaukisten hoitokulut katetaan, kun niistä rahoista koko ajan supistetaan? Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas. Eli jos rahattomat sitten pinotaan 10 per huone päällekkäin ja se omaisuutta omaava voi ostaa sillä itselleen edes oman petipaikan, on hänellä asiat kuitenkin aika hyvin.
Vähän pidemmälle lukenut ihminen ymmärtää aina rahan arvon ja pääoman merkityksen. Sitä on ehkä vaikea hahmottaa, jos suurin tilillä koskaan ollut summa on se, mitä sinne kesälomarahojen kera palkkapäivänä on tullut. Silloin osataan hahmottaa myös potenssilasku ja käsitteet eksponentiaalinen käyrä.
T: Nyt 36-vuotiaana pääomatulot 25 000€/vuodessa, nettona n. 1400€/kk. Kasvaa vuosittain koko ajan kovenevalla vauhdilla (sitä se eksponentiaalinen käyrä tarkoittaa). Sen lisäksi tietysti ansiotulot josta lisään pääomaan 1600€/kk. Ja silti jää rahaa omistuskolmioon Helsingissä, uuteen autoon ja lomamatkoihin. Itse aloitin eri instrumentteihin sijoittamisen 20-vuotiaana ja jatkoin sitä opiskeluajankin. Sä maksoit sun vuokraa, ja maksat edelleen. Ja haaveilet paremmasta kahvipaketista.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut samaan tulokseen. Mun asunto maksaa, ja puoliso saa vielä osinkoa. Yhteensä lainan maksuun ja elämiseen ei niin. Jos me kanssa saisimme, niin eurotulo olisi mahtava lisä. Sen sijaan ens kerralla joka kuussa, ja lisäksi meillä on yksi, joka on käytettäväksi, ja muun. Eli me maksamme lainaa, mutta emme tyhjästä.
Opettele kirjoittamaan, eihän tosta sönkötyksestä kukaan ota mitään selvää.
Kuitenkin on äärettömän huonoa tuuria, että omistusasuessa tulisi kulurakenteesta suurempi kuin vastaavan asunnon vuokrasta vastaavalla aikajänteellä.