Miten toimitte pikkulasten kanssa buffet-ravintolassa
Aika monessa buffetissa pikkulapset saavat syödä ilmaiseksi vanhempien seurassa.
Te jotka käytte lasten kanssa buffetissa, annatteko ottaa joka sorttia lautaselle, kun lapsi kuitenkin sitten syö mitä syö ja jättää loput? Vai otatteko yhtä lajia ja sitten vasta seuraavaa kun se ensimmäinen on syöty? Saako lapsenne syödä esim. sushia tai muuta vastaavaa sormin? Annatteko lasten itse valita ruuat vai laitatteko heille lautaselle sitä mistä tiedätte heidän tykkäävän? Harmistuuko henkilökunta jos lapsi jättää ruokaa syömättä?
Terv. Buffettiin menossa oleva pikkulapsiperhe
Kommentit (8)
Laitan mukulan keskelle buffet-pöytää ja siinä se sitten järsii mitä järsii. Tämä kehittää lapsen valikointitaitoja. Pitää sitten vaan lähtiessä muistaa ottaa se penska mukaan, muuten ne soittelee perään.
Lapsi saa itse valita aikuisen avustaessa. Ei anneta mättää isoa määrää ruokaa lautaselle, vaan sen verran, mitä uskoo voivansa syödä. Sitten kun lautanen on tyhjä, voi halutessaan santsata. Ihan hyvä, jos kokeilee uusia ruokalajeja.
Ei anneta syödä käsin tai muutenkaan sikailla, sotkea tai möykätä.
Riippuu lasten iästä, perheen pienemmille haen noutopöydästä tuttuja vaihtoehtoja (en käy niitä kaikkia vaihtoehtoja pikkuisten kanssa jahkaamaan). Isommat lapset hakevat itse.
Vierailija Harmistuuko henkilökunta jos lapsi jättää ruokaa syömättä?
</p>
<p>[/quote kirjoitti:En usko, että henkilökunta siitä harmistuu, jos lapsi, joka on alkujaan ottanut kohtuullisen määrän ruokaa lautaselle ja syönyt siististi, jättää vähän syömättä. Enemmänkin varmaan harmistuvat siitä, jos perheen käytöksestä näkee, että buffetruokia arvostetaan vähemmän kuin listalta tilattuja annoksia. Nimenomaan ne perheet, jotka antaa lapsen esim. heitellä ruokaa lattialle, ja silti hakevat aina vaan lisää heiteltävää, herättävät ärsytystä.
T. nro 3
Jos lapsi syö sormin, ei ole mitään asiaa ottamaan itse ruokaa. Just silleen taudit leviävät.
Annetaan pieni määrä vähän kaikkea. Ensisijaisesti sellaista, mitä tiedän lapsen syövän, mutta jos lapsi haluaa jotain kokeilla, ei kielletä maistelemasta uuttakin. Aina yritän laittaa lautaselle myös jotain uutta, jotta oppii maistelemaan uusia ruokia, mutta max 1 teelusikallinen, joten ei haittaa, jos jää syömättä. Aina ei vanhempanakaan osaa arvata, mikä voisi maistua lapselle. Näin on löytynyt uusia lapsen herkkuruokia, joita en olisi ikinä uskonut, kuten parsakaalikeitto.
Tietenkään ei oteta liikaa tai sellaista mitä lapsi ei syö. Siististi pitää syödä ja samassa järjestyksessä kuin aikuisetkin. Ja minnekään ei saa juoksennella tai häiritä muita.