Mielipiteesi elokuvasta Brokeback Mountain?
Kommentit (14)
en ole nähnyt elokuvaa mutta lukenut novellin. Se oli kankea, ankea ja jotenkin vaikka ei pitäisi, niin siinä jäi vaivaamaan sekin, että novellin kirjoittaja oli nainen. Miksi hän halusi kertoa tämän tarinan? Kirjailijan sukupuolesta tekstiin aiheutui outo särö koko stooriin. Siitä tuli vieraan elämänmuodon tirkistelyä, jonkinlainen kirjailijan oletus siitä, mitä homomiesten salahomostelu voisi olla. En ymmärtänyt pointti, miksi nainen halusi tämän tekstin kirjoittaa. Sen sijaan ymmärrän, miksi homo halusi ohjata tämän itselleen ja omalle homoidentiteetilleen tärkeän elokuvan.
Romanttinen komedia.
Epäuskottava käsikirjoitus.
Avasi tietä nykyiselle homomanialle.
Näyttelijätkin oli niin ihquja.
Kirjassa hemmojen ulkonäkö kuvaillaan, sen perusteella kumpikaan ei ole kovin nätti poika.
Mutta mitäs alkuperäisestä, kauneus on kassakoneen kilinässä.
Hienot maisemat niillä siellä ylhäällä. Bonukset siitä.
Jos elokuva olisi kahdesta kaveruksesta ilman homoutta niin kukaan ei olisi kiinnittänyt elokuvaan mitään huomiota.
Vierailija kirjoitti:
en ole nähnyt elokuvaa mutta lukenut novellin. Se oli kankea, ankea ja jotenkin vaikka ei pitäisi, niin siinä jäi vaivaamaan sekin, että novellin kirjoittaja oli nainen. Miksi hän halusi kertoa tämän tarinan? Kirjailijan sukupuolesta tekstiin aiheutui outo särö koko stooriin. Siitä tuli vieraan elämänmuodon tirkistelyä, jonkinlainen kirjailijan oletus siitä, mitä homomiesten salahomostelu voisi olla. En ymmärtänyt pointti, miksi nainen halusi tämän tekstin kirjoittaa. Sen sijaan ymmärrän, miksi homo halusi ohjata tämän itselleen ja omalle homoidentiteetilleen tärkeän elokuvan.
Voihan olla että nainen tietää jonkun jolle on niin käynyt tai sitten miehet ei uskaltaisi kirjoittaa kun leimataan heti homoksi itsekin. Voidaan jopa ruveta vainoamaan, amerikassa kun nyt on vähän fundamentalistejä. Mietipä miltä naisista tuntuu kun suurin osa päättäjistä on miehiä jotka päättää naisten asioista.
Kaunis ja koskettava elokuva, vahva ohjaus, hieno rakkaustarina.
Mutta turhaanpa siitä sen enempää kerron, viimeksi ketju poistui aika nopeesti, kun joku yritti samaa kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla että nainen tietää jonkun jolle on niin käynyt tai sitten miehet ei uskaltaisi kirjoittaa kun leimataan heti homoksi itsekin. Voidaan jopa ruveta vainoamaan, amerikassa kun nyt on vähän fundamentalistejä. Mietipä miltä naisista tuntuu kun suurin osa päättäjistä on miehiä jotka päättää naisten asioista.
Niin siis minä, joka alkuperäisen viestin kirjoitin, olen hetero nainen ja opiskelen kotimaista kirjallisuutta ja yleistä krijallisuustiedettä. Minua kiinnostaa tekijän suhde tekstiin. Nykymuodin mukaisesti ei ole soveliasta pohtia tekstin tekijää suhteessa tekstiin. Tässä hetero nainen kirjoittaa homomiesten homorakkaudesta -novellissa nimenomaan kiinnostavaa on se, miksi tekijä valitsee tällaisen aiheen. Samaa voi miettiä esimerkiksi siinä, miksi Tervo halusi kirjoittaa yhden teoksensa maahanmuuttajanaisen näkökulmasta. Olin näkevinäni siinä kaupallista laskelmointia, ja koin hänen asettumisensa pakolaisnaisen nahkoihin patronoivana ja vähän sopimattomana toiseuden reviirille tunkeutumisena. Entäpä kun toiseus nimeltä naiseus tunkeutuu toisen yhteiskunnallisen toiseuden, homomiesten reviirille, jossa toisaalta on tättä alistettua toiseutta homoutena mutta myös naisen yläpuolelle aina laitettua elementtiä eli mieheyttä? Tämä kaikki on minusta kiinnostavaa ja ehkä osaltaa osoittaa sitä, että kirjalilijaa / tekijää voi ja kannattaa pohtia suhteessa hänen tekstiinsä. Ei tekijä ole esimerkiksi arvoneutraali suhteessa valitsemiinsa kuvauksen kohteisiin.
Ps.Sinun ei todellakaan tarvitse minulle opettaa ajattelua : ) . Pikemminkin asia voisi olla päin vastoin, vai mitä?
Imdb:ssä on arvosanalla 7.7, olen aikalailla samaa mieltä, hyvä on.