muutto omakotitaloon ilman miestä
Onko täällä omakotitaloissa asuvia yksinhuoltajia paikalla?
Olen löytänyt kivan oloisen puutalon ja mietin että onko minun mitään järkeä edes haaveilla omasta talosta. Asun tällä hetkellä kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Osake on saman arvoinen, kuin haaveiden talo. Vastiketta maksan 320€ + sähkö (ei lämmitystä) n. 30-40€/kk ja vesi 30-40€/kk.
Talossa olisi leivinuuni, kaksi kaakeliuunia ja ilmalämpöpumppu. Sähkönkulutus ilmoitettu 26000kWh/ vuosi ja kiinteistövero on 250€/ vuosi.
Miltä kuulostaa? Pintaremonttia tykkään ja olen valmis tekemään reilusti. Onko talossa silti liikaa työtä ja kuluja työssäkäyvälle yksinhuoltajalle?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa taloa lämmitetään päivässä puilla?
Ap
Riippuu, kuinka lujaa ikkunoiden ja ovien raoista vetää=)
Pikalämmön saa nopeasti, jos leivinuunin yhteydessä on hella mutta lämpö ei säily. Onko talossa kunnon pönttömuurit, eikä mitään onnettomia Porin Matteja. Ne pönttömuurit maksaa 3k kappaleelta muurattuna. Sen sijaan, että yrittäisit sytyttää pelkällä paperilla ja sytyspaloilla, niin osta lisäksi puhalluslamppu (sellainen pieni kaasupoltin 20e, patruuna 2e) ja säästä hermojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt kivan oloisen puutalon ja mietin että onko minun mitään järkeä edes haaveilla omasta talosta. Asun tällä hetkellä kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Osake on saman arvoinen, kuin haaveiden talo. Vastiketta maksan 320€ + sähkö (ei lämmitystä) n. 30-40€/kk ja vesi 30-40€/kk.
Talossa olisi leivinuuni, kaksi kaakeliuunia ja ilmalämpöpumppu. Sähkönkulutus ilmoitettu 26000kWh/ vuosi ja kiinteistövero on 250€/ vuosi.
Miltä kuulostaa? Pintaremonttia tykkään ja olen valmis tekemään reilusti. Onko talossa silti liikaa työtä ja kuluja työssäkäyvälle yksinhuoltajalle?
Polttopuiden pilkkominen naisille taitaa olla tiukka urakka.
Miten niin. Klapikoneellahan ne tehdään. Vai meinasitko että kirveellä ja sahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olisi, tässä toissa kesänä kaadoin puut, tein pölleiksi ja klapeiksi, onnistui keski-ikäiseltä naiselta ihan hyvin. Mutta silti en tuota Ap:n taloa ostaisi: vanha, kunto tyydyttävä, ollut vuoden tyhjillään... Mutta tämä taisi olla trolli, perusnaisen asenteella haaveillaan tapeteista ilman tajua omakotitalon oikeista remonttikohteista.
Vierailija kirjoitti:
Halkomakoneella homma hoituu helposti. Vähän enemmän voimaa, niin menee järeääkin tavaraa n. 40-50kg pöllejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin. Klapikoneellahan ne tehdään. Vai meinasitko että kirveellä ja sahalla?
(Moottori)sahalla ja kirveellä teen minä ainakin. Ihan parasta! Eipä tarvitse kuntosalille erikseen lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osaat myös kaataa puun ja tehdä halkoja, niin saat niihin takkoihin ne tuletkin tehtyä.
Höpö höpö. Maalla on ihmisiä jotka myy puuta missä tahansa muodossa pihaan tuotuna. Halvempia rankoja tai halkoja voi itse pätkiä moottorisahalla ja sitten halkoa klapikoneella. Klapikonetta käyttää jo ekaluokkalainen. Klapeja saa halutessaan valmiina, pinoo öadten kanssa liiteriin.
Vierailija kirjoitti:
Puulämmitys muuten on yllättävän aikaavievää. Pitää olla kotona sen aikaa kun pesällinen palaa, ja olla ajoissa tulta kohentamassa ja sitten peltejä sulkemassa. Puita pitää varata ajoissa sisään lämpenemään, ja tuhkat pitää tyhjentää pesästä. Sotkujakin saa lämmittämisen jäljiltä aina siivoilla.
Tästä huolimatta tykkään kovasti puulla lämmittämisestä. Mutta mikään kovin näppärä keino se ei ole jos esim. pitäisi aamulla saada talo lämpimäksi ja on kiire töihin.
Tästä syystä kun hankin yh:na talon, käytin ensimmäisenä pari tonnia ilmalämpöpumpun asentamiseen. Päivällä se pitää lämmön kun olen töissä. Kotiin tultua sytytän tulet ja lisäilen puita, kunnes uunin kylki on sopivan kuuma. Tuli ehtii palaa siiheksi kun mennään nukkumaan, ja saan pellit kiinni. En itse hae puita liiteristä, vaan se on koulusta tultua 12 -vuotiaan tehtävä. Roskien lakaisu nyt ei ole mikään homma, kun uunin vieressä on pikku harja ja rikkalapio.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis puutarha- ja lumitöihin, kaikkiin pieniin korjauksiin, jotka kerrostalossa hoitaa huoltomies tai naapuri, niin miksi ei. Siskoni asuu perheensä kanssa vanhassa puutalossa ja sisko heillä tekee kaikki talon työt (hän on perinyt jonkun kätevyysgeenin), joten en näe että tämä olisi sukupuolikysymys.
Etsi käsiisi viikon tai kahden takainen sunnuntai-Hesari ja sen Koti -liite. Siinä oli hyvä juttu vanhan talon ostamisesta ja remppaamisesta. Katsoin sen vain pikaisesti läpi, mutta sen muistan, että mihinkään pinta- ja sisustusremppoihin ei kannata ryhtyä, ennenkuin on käynyt tarkkaan läpi talon rakenteet ja korjannut niissä olevat mahdolliset viat.
Huvittaa kun aina tuodaan esiin että vain omakotitaloasujalla pitäisi olla rahasto ns pahan päivän varalle. Samahan se on asunto-osakkeissakin. Isoja ja kalliita remppoja niissäkin tehdään eikä pysty edes päättämään niiden ajoituksesta, tekijöistä jne.
Ja usein rempat taloyhtiössäkin rahoitetaan lainalla(läheskään kaikissa ei säästetä etukäteen). Ihan kuin ok-asujalla ei olisi ikinä muuta rahoitusvaihtoehtoa kuin omat säästöt. Toki silti pitää laskea onko oikeasti varaa ja noissakin tilanteissa että tulee remppaa. Rahoittaa ne sitten säästöillä tai lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirves tuli mieleen.Jos jatkuvaa puuhaa niin koneella parempi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun aina tuodaan esiin että vain omakotitaloasujalla pitäisi olla rahasto ns pahan päivän varalle. Samahan se on asunto-osakkeissakin. Isoja ja kalliita remppoja niissäkin tehdään eikä pysty edes päättämään niiden ajoituksesta, tekijöistä jne.
Ja usein rempat taloyhtiössäkin rahoitetaan lainalla(läheskään kaikissa ei säästetä etukäteen). Ihan kuin ok-asujalla ei olisi ikinä muuta rahoitusvaihtoehtoa kuin omat säästöt. Toki silti pitää laskea onko oikeasti varaa ja noissakin tilanteissa että tulee remppaa. Rahoittaa ne sitten säästöillä tai lainalla.
Joo mutta asunto-osakeyhtiössä ei rahaa tarvitse yllättäen viikon, parin varoitusajalla kuten esim. omakotitalossa putkien tai muun talotekniikan pettäessä.
Minuakin pelotti kun eron jälkeen ostin yksin talon. Ostin sen jossa olimme asuneet, mutta eihän minulla ollut käsitystä, mitä kaikkea mies oli siellä tehnyt. Laskin kuitenkin, että minulla on matkojen päässä veli ja eno, joilta voin kysyä vaikka itse pitääkin tehdä. Minulla oli se etu, että tiesin mitä laskuihin oli mennyt, joten voin varautua siihen kuinka isot sähkölaskut on.
Ideana oli, että ajattelin että lapsi on 7 vuoden päästä aikuinen. Viritin lainan lyhennykset niin alas, etten edes kuvitellut että joskus saan sen maksettua pois, vain että lapsi saa siinä asua, ja voin sitten myydä. Näin tiesin, että on vähän rahaa yllättäviinkin, eli saatanen kuussa jää ihan vararahastoon.
Toisekseen teetin kuntoremontin (tähän käy myös rakennusalan tuttu) jossa arvioitiin, mitä pakollisia todennäköisesti tulee 7 vuoden aikana. Esim tiedän että talo täytyy maalata tänä aikana. Sen sijaan tiilikatto kestää kyllä, ikkunoita ei tarvi vaihtaa, ja putkiremonttia voi kyllä lykätä sen aikaa.
Sisäremonttiin mulla ei ole varaa kuin vähän lateksiin, koska tärkeämpää on, että mulla on toimiva auto. Auton remontteihin menee noin tonni vuodessa. Alle 8 tonnin autoa ei kannattanut ostaa, kun es osaa itse mitään korjata. Lisäksi kerran vuodessa laukeaa joku kodinkone , joten siihen menee 500.
Yhtä lailla vanhasta rintamamiestalosta ammattilainen pystyy syoraan sanomaan asiat, jotka on todennäköisesti pakko tehdä 10 vuoden sisällä. Kuitenkin, jos se on siinä seissyt nyt 70 vuotta ilman salaojia ja tuuletusrakoja, kai se vielä 10 vuotta seisoo. Kunhan katto ei vuoda. Sitäkin voi paikata, ei tarvi vaihtaa.
Turvallisin vanha talo on sellainen jossa ei ole kellaria. Kellarit on usein pahin kosteusongelmien lähde. Talon alle pitää jonkun päästä ryömimään, niin tietää että ainakin tuulettuu, ja näkee että mikään ei ole homeessa. En ostaisi taloa, jonne isäntä itse on tehnyt vähän lisää tiloja kellariin.Toinen on jälkeenpäin sisälle tehdyt kylppärit, erityisesti yläkertaan. Jos siellä joku paikka falskaa, vesi voi päästä rakenteisiin. Paras on että sisällä vettä ruiskutellaan ympäriinsä vain suihkukopissa, josta se valuu suoraan viemäriin. Suihkukopin asentaisin heti ilmalämpöpumpun jälkeen.
Vielä vanhassa talossa ostaisin sellaisen, jossa vanhat kylmät ullakot on sellaisenaan auki. Näin siellä näkee aina, onko katto vuotanut, kun se näkyisi heti vesijälkinä aluslaudoituksessa ja kattoparruissa, etkä jää piiloon. Ja heti näkee, missä vuotokohta on, ja löytää korjattavan paikan. En koskisi taloon, jossa on itse rakenneltu vintteihin lisätilaa, kun ei tiedä mitä sinne on tehty.
Kaiken kaikkiaan, kovinkin vanha talo voi olla aika ok. Vetoinen ehkä, mutta sille pärjää kun laittaa villaa päälle, ja talveksi teippaa ikkunat. Kunhan talo on perus ok, niin on aika harmitonta, jos täytyy pyytää neuvoja, miten liesituulettimen suodatin vaihdetaan, tai lainata tikkaita rännien putsaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöllä ei yleensä ole ongelmaa saada lainaa tarvittaessa, mutta mites luulet että pankki suhtautuu yh-äippään jolla todennäköisesti velkaa talosta jo ennestään? Meinaatko että avokäsin pankinjohtaja jakelemassa rahaa, tuskin.
Se on totta että kyllä ihan jokaisella olisi hyvä olla varalla pieni pahanpäivän säästö, vaikka tästäkin jotkut vänkäävät ja pitävät turhana kun ei sellaista pahaa päivää kuulemma ole olemassakaan =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon miehiä jotka ei tekisi yhtään mitään sen omakotitalon eteen (koettu on), eli ei se mitään takaisi että sinulla olisikin mies. Arvioi rehellisesti sitä kuinka puuhakas ja aikaansaava sinä itse olet, ei sitä kukaan muu tiedä :)
Tässä asunnossa minulla oli mies, joka ei tehnyt MITÄÄN remonttitöitä. Itse olen tehnyt paljon, mutta silti on eri asua talossa, kuin kerrostalo-osakkeessa. Omakotitaloista minulla ei ole mitään kokemusta, siksi kysyn vinkkejä. :)
Ap
Olisin vähän huolissaan, jos ap ei ole asunut ikinä omakotitalossa. Kerrostaloasumiseen verrattuna se on aika lailla puuhakkaampaa. En sano raskasta, mutta talo on ikään kuin yksi lapsi lisää, tai koira. Et voi ikinä jättää sitä pitkiksi ajoiksi yksin ilman vahtia, ja joka päivä pitää pikkuisen kuulostella, että onko kaikki hyvin. Ja vaikka joka päivä ei tarvitsisikaan mitään kummallista tehdä, niin käytännössä viikonloppu menee enemmän kotona puuhastellessa. Talvella nyt vain päivittäiset lumityöt ja hiekoitukset, ja puiden haku. Kesällä on sitten enemmän, kun pihaa ja puita hoidetaan, leikataan nurmikkoa pari tuntia viikossa, maalataan vähän jotain joka kesä pari päivää, pihakalusteita nostetaan suojaan tms. Mutta jos on puuhastelevaa, kotona viihtyvää sorttia, niin onhan se kivempaakin ja mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla maksaa tuossa sähkölasku jo yksinään 350-400€/kk ja siihen kaikki muut huoltokulut päälle, sekä tietty mahdolliset lainan korot ja lyhennykset. Huoltokuluja tulee. Ja kun vanhassa talossa on pintaremontin tarve, se melkein aina tarkoittaa sitä, että myös muuta remonttia tarvitaan.
Mun sähkölasku kesällä on ollut vaan jopa 65 euroa kk ja asun lapseni kanssa kahdestaan isossa omakotitalossa.
Asuntolainan ja kukutusluoton saantiin yh:na vaikuttaa, kuinka vakaa työpaikka sinulla on. Sain ihan hyvin lainaa paikalliselta pankinjohtajalta sekä taloon, että myöhemmin 5000 äkilliseen remonttiin, kun olen kunnan töissä, ja minulla oli riittävä omarahoitusosuus edellisen asunnon myynnistä.
No ei ruohonleikkuuseen kyllä paria tuntia kulu ellei ole tosi iso nurtsi. Mulla 1300m2, suurin osa nurtsia, kuluu 30 min kerrallaan, ja noin kerta vkossa riittää.
Meillä mies on usein työmatkoilla viikon, pari ja minulle jää tämän talon ylläpito ym huushollin pyöritys kahden lapsen ja koiran kanssa.
Töiden jälkeen on miettiminen että laitanko ensin ruuan tulemaan, pyykin pyörimään vai tulet pesiin ettei aamulla tarvitse herätä kylmään kämppään.
En ole mikään touhuaja, mielelläni hengähtäisin välillä, viettäisin viikonlopun rennosti ilman että täytyy kantaa viikon puut sisälle ja hoitaa monta muuta asiaa.
Olen rempannut, maalannut, purkanut ja repinyt tapetteja -silloin kun tein töitä osa-aikaisena. Nyt täyttä työviikkoa tehdessä en jaksaisi. Pihan kolaus ja ruohonleikkaus ovat minulle ihan mieluista hyötyliikuntaa. On silti ihanaa kun mieskin on joskus tekemässä, jos itse täytyisi esim. siivota tai pestä auto tms lukemattomista hommista.
Mieluummin muuttaisin vaikka kerrostaloon ja ottaisin rennommin sen sijaan että vapaahetkiä varjostaa tieto siitä että loppumaton työlista odottaa lyhentäjäänsä.
Lapsuuteni olen asunut rintamamiestalossa. Opiskeluajat kerrostalossa ja lasten saannin jälkeen taas omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Talo 50-luvulta. Pintaremonttia tehty vuosikausia sitten. Mitä asioita kuntotarkastuksesta tulisi selvitä? Juuri sain tietää, että talo ollut yli vuoden tyhjillään. Miksiköhän? Hyvä että täältä saa kaikenlaisia neuvoja! Mietin tarkoin nyt.
Ap
Oijoi, ei vanhaa taloa vuodeksi tyhjilleen!!! En ostaisi!!! Ei voi tietää onko ollut myös kylmillään! Varmaan joku vanhus joutunut palvelutaloon ja kukaan ei ole hoitanut taloa. Eijei älä osta tuota taloa.
Etsi sellainen vanha talo, jota esittelee sinulle vanha isäntä itse, ja joka on pitänyt siitä hyvää huolta. Sitten tilaatte kuntoarvion yhdessä, sellainen, jossa kuntoarvio tehdään niin, että sekä ostaja että myyjä on kierroksen aikana mukana, ja voi tehdä kysymyksiä, ja kuntokartoittaja selittää samalla.
T. Rakennusalan ihminen
Höpsis, kuuluu ihan lempihommiin minulla ainakin :-)
Niitä pitää vaan olla paljon ja hyvissä ajoin. Ei pidä odotella että loppuvat.
Nainen pärjää oikein hyvin omakotitalossa töiden ym. suhteen. Suurempi kysymysmerkki on mielestäni talous, kun ei ole kuin yksi maksaja. Mutta jos rahat riittää ja on tekevä luonne niin todellakin pärjää. Naiset ehkä jopa huolellisemmin hoitaa monet asiat, kun ei ole niin iso kynnys pyytää ammattilaista paikalle kuin monilla tee-se-itse-miehillä. Näiden jäljiltä niitä kalliita korjauksia kyllä riittää.