muutto omakotitaloon ilman miestä
Onko täällä omakotitaloissa asuvia yksinhuoltajia paikalla?
Olen löytänyt kivan oloisen puutalon ja mietin että onko minun mitään järkeä edes haaveilla omasta talosta. Asun tällä hetkellä kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Osake on saman arvoinen, kuin haaveiden talo. Vastiketta maksan 320€ + sähkö (ei lämmitystä) n. 30-40€/kk ja vesi 30-40€/kk.
Talossa olisi leivinuuni, kaksi kaakeliuunia ja ilmalämpöpumppu. Sähkönkulutus ilmoitettu 26000kWh/ vuosi ja kiinteistövero on 250€/ vuosi.
Miltä kuulostaa? Pintaremonttia tykkään ja olen valmis tekemään reilusti. Onko talossa silti liikaa työtä ja kuluja työssäkäyvälle yksinhuoltajalle?
Kommentit (75)
Työtä on mutta eipähän olis ukkoa jaloissa torppaamassa hyviä ideoita. Suosittelen ehdottomasti. Itse olin 22 v kun ostin yksin ok-talon, olihan siinä nuorelle likanplantulle hommaa mutta se koti oli mun turvasatama. Ja edelleenkin se ainut oikea koti vaikkakin myyty jo 10 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
On paljon miehiä jotka ei tekisi yhtään mitään sen omakotitalon eteen (koettu on), eli ei se mitään takaisi että sinulla olisikin mies. Arvioi rehellisesti sitä kuinka puuhakas ja aikaansaava sinä itse olet, ei sitä kukaan muu tiedä :)
Tässä asunnossa minulla oli mies, joka ei tehnyt MITÄÄN remonttitöitä. Itse olen tehnyt paljon, mutta silti on eri asua talossa, kuin kerrostalo-osakkeessa. Omakotitaloista minulla ei ole mitään kokemusta, siksi kysyn vinkkejä. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työtä on mutta eipähän olis ukkoa jaloissa torppaamassa hyviä ideoita. Suosittelen ehdottomasti. Itse olin 22 v kun ostin yksin ok-talon, olihan siinä nuorelle likanplantulle hommaa mutta se koti oli mun turvasatama. Ja edelleenkin se ainut oikea koti vaikkakin myyty jo 10 v sitten.
Just tätä mä tarkoitan! Kukaan ei ole latistamassa, vaikka haluaisin vaihtaa koko talon tapetit kuukauden välein ja että mulla ja lapsilla olisi oma turvallinen, ihana koti!
Ap
Riippuu miten paljon sitä taloa pitää remontoida, tietenkin. Jos ei lainkaan, pääset pelkällä ylläpidolla (puulämmittäminen, lumityöt, satunnaiset pikkuhommat), jaksat kyllä tuon jos olet jaksavaista sorttia.
Jos pärjäät kolmen lapsen kanssa, joku talon huolto on niiin pientä siihen verrattuna.
Mieti kahteen kertaan. Omakotitalossa asuminen ei ole erityisen vaikeaa ja raskasta, jos talo on hyväkuntoinen. Jos talo on vanha eikä perusteellisesti rempattu, et todennäköisesti selviä pelkällä pintaremontilla. Edessä voi olla monenlaista katto-, salaoja-, putki- ym. remppaa tai piileviä yllätyksiä jotka voivat tulla yllättävän kalliiksi. Nykyinen sähkönkulutus kuulostaa isolta varsinkin, kun talossa ilmalämpöpumppu ja noin monta tulisijaa joilla kulutusta voi pienentää (ja jos aiot itse polttaa tulisijoja, puukin maksaa ja puulämmityksessä oma vaivansa). Vanhassa talossa voi tulla kaupanpäälle jatkuva huoli ja vastuu talon rakenteista ja siitä mitä mahdollisesti hajoaa tai pitää korjata seuraavaksi, tai onko jossain piilossa kosteusongelmaa, lahoa rakenteissa tms, sellaista huolta ei oikein osaa kuvitella etukäteen ja varsinkin yksin se on raskas kantaa. Tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Oon leski ja asunut jo ainakin 17 vuotta omakotitalossa lasteni kanssa ja en kyllä ikinä vaihtaisi muualle:)turha pelätä,miten selviytyy ja jos talossa on leivinuuni ja 2 kaakeliuunia ja polttopuita mahdollisuus saada,niin ihan hyvin kyllä selviää(sähkölaskun saa alhaisemmaksi talvella,kun lämmittää puulla)
Jos talon rakenteet on kunnossa ja tykkäät puuhastella, niin kivahan se on okt:ssa asustella. On oma piha ja lapsilla eri tavalla tilaa leikkiä ja olla. Vararahastoa kannattaa yllättävien menojen ja korjausten varalta kerätä. Oy:ssähän nuo hoituu vastikkeella, mutta omassa talossa täytyy varautua itse. Loppupeleissä ei hirveesti ole eroa kustannuksissa onko osake vai talo, jos ovat samantasoisia (molemmissa tontti joko oma tai vuokra, samaa ikäluokkaa jne). Että oikeastaan ero on siinä elämäntavassa. Puuhailija nauttii okt:sta, mutta osakkeesta sellainen joka ei halua puuhailla.
Minäkään en niitä töitä pelkäisi. Vaan juuri sitä, että kun jossain vaiheessa varmasti tulee isoja remppoja eteen, onko niihin taloudellisesti varaa? Taloa kun ei rappiolle kannata päästää. Kattoremonttia, putki, ikkuna jne... isot rahat kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti kahteen kertaan. Omakotitalossa asuminen ei ole erityisen vaikeaa ja raskasta, jos talo on hyväkuntoinen. Jos talo on vanha eikä perusteellisesti rempattu, et todennäköisesti selviä pelkällä pintaremontilla. Edessä voi olla monenlaista katto-, salaoja-, putki- ym. remppaa tai piileviä yllätyksiä jotka voivat tulla yllättävän kalliiksi. Nykyinen sähkönkulutus kuulostaa isolta varsinkin, kun talossa ilmalämpöpumppu ja noin monta tulisijaa joilla kulutusta voi pienentää (ja jos aiot itse polttaa tulisijoja, puukin maksaa ja puulämmityksessä oma vaivansa). Vanhassa talossa voi tulla kaupanpäälle jatkuva huoli ja vastuu talon rakenteista ja siitä mitä mahdollisesti hajoaa tai pitää korjata seuraavaksi, tai onko jossain piilossa kosteusongelmaa, lahoa rakenteissa tms, sellaista huolta ei oikein osaa kuvitella etukäteen ja varsinkin yksin se on raskas kantaa. Tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Osittain tämä on totta, täytyy perehtyä rakennukseen kunnolla että tietää miten se toimii ja että osaa huolehtia riskikohdat. Mutta aivan samoin voi osakkeessakin tulla kaikenlaisia kalliita yllätyksiä (niin uudessa kuin vanhassakin!), jos rakenteet ei ole kunnossa tai on rakennettu päin p:tä. Mikä on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kannattaa ainakin olla vararahasto jos tulee yllätysremontteja. Lisäkuluja tulee tuohon jonkin verran nuohouksesta, jätemaksuista, mahd katumaksusta.
Minä olen asunut 2 v. nyt vanhassa peruskorjatussa talossa 3 lapsen kanssa ja ihan hyvin olen pärjännyt, taloudellisesti ja muutenkin. Ei talonpitoon miestä tarvita - jaksamista kylläkin.
Kyllähän tuolla vastikkeen hinnallaki jo kummasti talon kuluja makselee. Tavallaan pientä omatoimisuutta ok-talo asuminen vaatii, mutta palkitseekin vapaudellaan. Lumihommat ja polttopuiden hankkiminen "raskaimmat" työt, jotka voi ulkoistaa, mutta menee hyötyliikuntanakin. Tuo pumppu kyllä helpottaa lämmityksessä.
Jos talon peruskunto hyvä niin itse tehtynä
Pienillä rempoilla saapi kyllä uutta ilmettä ja näkee työnsä jäljen. Lapset varmasti tykkää, kun oma piha.
Talo on oikeasti vanha. Ikkunat on ainakin uusittu. Luulen että lämmitys on hoidettu pitkälti sähköllä ja siksi noin suuri kulutus? Puut saan halvalla/ilmaiseksi, kunhan pilkon itse.
Kuntotarkastus on tehty ja kunto merkitty tyydyttäväksi. En tiedä johtuuko siitä, että pintaremontti on pakko tehdä vai mistä. Toivon ettei putkiremontista ole paljon aikaa! Olisi vain niin ihanaa kun meilläkin olisi oma paikka missä alottaa elämä alusta.
Ap
Ap, kannattaa tutkia kunto hyvin ennen ostamista. Tutustu sivustoon rintamamiestalo.fi, vaikka talo olisi vanhempikin, eikä siis rintamamiestalo. Siellä on tosi hyvä kuntotarkastuslista, ja voi kysellä kysymyksiä ihmisiltä, joilla on kokemusta vanhoista taloista.
T. 11
Asun omakotitalossa kahden lapsen kanssa. Kyllä tässä pärjää ja en vaihtaisi kerrostaloon. Aikaa talo vaatii, kun ei ole mitään isännöitsijää jota soittaa hätiin. Mutta samalla tavalla ne miehetkin joutuu opettelemaan. Ne vaan ei mieti, että osaisko ja pystyiskö. Kaikkeen pienempään löytyy ohjeet netistä tai youtubesta. Kuten aiemmatkin ovat maininneet, vararahasto on ihan ehdoton. Sitä tarvitsee ennemmin tai myöhemmin.
Minkä ikäiset lapset sinulla on? Onko tukiverkkoja isovanhempia tms.? Onko talo kaukana palveluista vai niiden lähellä? Miten arki hoituu kuljetuksineen? Mitä jos isket kätesi homepommiin ja lapset alkavat sairastaa? Mikä on talon jälleenmyyntiarvo jos jäät työttömäksi? Onko vararahastoa tai sukulainen joka voi auttaa jos joudut ahdinkoon? Saatko elatusapua? Oletko ns totaaliyh vai yhteishuoltaja? Itse en kahden lapsen totaaliyksinhuoltajana uskaltaisi. Rivariin tai paritaloon korkeintaan.
Ap, sulla maksaa tuossa sähkölasku jo yksinään 350-400€/kk ja siihen kaikki muut huoltokulut päälle, sekä tietty mahdolliset lainan korot ja lyhennykset. Huoltokuluja tulee. Ja kun vanhassa talossa on pintaremontin tarve, se melkein aina tarkoittaa sitä, että myös muuta remonttia tarvitaan.
Joo tuo YouTube on hyvä! En ollut aiemmin edes lavuaarin hajulukkoa putsannut, joten tein sen ekan kerran YouTuben avulla :)
Muita juttuja, joita olen alkanut tehdä itse, ovat rännien putsaaminen, ruohonleikkurin öljyt yms.
Mutta ap, mieti vielä mihin haluat ja jaksat kuluttaa aikaa. Jos iket ihan yksin vastuussa lapsista ja lapset ovat pieniä, voi talon vaatimasta ajasta tulla haaste. Joskus minusta tuntuu, että voisin käyttää puoli tuntia muutenkin kuin pakollisissa pihahommissa. Ja jos keskeneräisyys ja se, ettei kaikki ole ihan tip top, häiritsee, niin harkitse vielä. Itse en kyllä vaihtaisi ajoittaisista turhautumisista huolimatta :)
T. 11
Jos kerran kuntotutkimus on tehty, lue se huolellisesti, siinä pitäisi olla hyvin tietoa talon tämänhetkisestä kunnosta ja toimenpide-ehdotuksista siitä, mikä olisi kiireellisintä remontoida seuraavaksi. Vanhan omakotitalon kanssa on hyvin tärkeää ymmärtää, että pintaremontti on tavallaan sivuseikka verrattuna siihen, missä kunnossa rakenteet ovat: katto, hormisto ja savupiippu, eristeet, sokkeli, putkistot, märkätilat, salaojat jne. On hauskaa valita ihania tapetteja ja maalata seiniä iloisilla väreillä, olen sitä itsekin tehnyt, mutta se miltä sisäseinät näyttävät on vain ohut pintakuorrutus kaiken sen päällä mistä talo muuten rakentuu. Jos ostat talon, pintarempassa kannattaa myös huomioida kiristynyt asbestilainsäädäntö: talossa pitää teettää asbestikartoitus ja esim. vanhojen muovimattojen poiston ym saattaa joutua teettämään ammattilaisella asbestipurkutyönä, koska asbestia on laitettu ennen todella moniin rakennusmateriaaleihin. Mitä ikinä teetkin, on tosi tärkeää että ymmärrät mihin olet ryhtymässä, ettei unelma kauniista kodista muutu kalliiksi rasitteeksi joka vie voimat ja rahat. En halua masentaa tai lannistaa, mutta talokaupoissa liikkuu niin isot rahat että realisti kannattaa olla. Oli hyvä neuvo tuossa edellä jutella jonkun ihmisen kanssa joka on perehtynyt remontointiin ja vanhoihin taloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla maksaa tuossa sähkölasku jo yksinään 350-400€/kk ja siihen kaikki muut huoltokulut päälle, sekä tietty mahdolliset lainan korot ja lyhennykset. Huoltokuluja tulee. Ja kun vanhassa talossa on pintaremontin tarve, se melkein aina tarkoittaa sitä, että myös muuta remonttia tarvitaan.
Samaa mieltä. 26000 kWh/vuosi on melkoinen määrä ottaen huomioon, että talossa on muitakin lämmitysmuotoja. Todennäköisesti tulet palelemaan talvella, kun joka nurkasta kylmä puhaltaa sisään.
On paljon miehiä jotka ei tekisi yhtään mitään sen omakotitalon eteen (koettu on), eli ei se mitään takaisi että sinulla olisikin mies. Arvioi rehellisesti sitä kuinka puuhakas ja aikaansaava sinä itse olet, ei sitä kukaan muu tiedä :)