Onko tyhmää käyttää 850¬ vaunuihin?
Olen hankkimassa pian saapuvalle esikoisellemme Teutonian yhdistelmiä, jotka tulevat uutena maksamaan n. 850€. Ystäväni pitävät minua kahjona, kun käytän niin paljon(?) rahaa vaunuihin, vaikka käytettyjä ja uusiakin saa huomattavasti halvemmalla. Itse olen kuitenkin todennut tuon yhden mallin olevan paras mahdollinen meille. Ja haluan uudet, koska tarkoitus on säästää ne tulevillekin lapsille. Mielestäni yhdistelmiin juuri kannattaa satsata ja ostaa muuta tavaraa käytettynä ja halvemmalla.
Olenko siis ihan kahjo?
Kommentit (76)
Itse ainakin käytin vaunuja tosi vähän, koska liinailin paljon.
Rattaat sitten ostimme kunnolliset. Niillä oli enemmän käyttöä.
ja en silti tuhlaa rahaa kaljaan ja tupakkaan.
Mutta toisaalta minulla olikin sitten varaa hoitaa lapsia kotona ja ei ole tarvinnut kärsiä rahapulasta kun on ostettu käytettynä tavaroita.
Juu laitettiin lähes 800 euroa uusiin vaunuihin sekä ensimmäiselle että kolmannelle lapsellemme, silti olen hoitanut lapsiani kotona -ja hoidan vauvaani edelleen, vaikken ole ostanut mitään käytettynä ;). En kylläkään tuhlaa rahaani kaljaan enkä tupakkaan -okei, poltin aiemmin useamman vuoden, mut silti ostettiin uudet kalliit vaunut. Heh!
Olinkohan nro 11 vai mikälie.
Ollaan ihan normaalisti toimeen tuleva pariskunta. Molempien vanhemmat haluaa osallistua rahallisesti lahjana vaunujen ostoon ja kaikkiin muihin tavaroihin ollaan säästetty jo pitkään, joten ei tarvitse miehen vaunujen ostamisen vuoksi olla ylitöissä :)
Kyse ei ole mistään kilpavarustelusta, mulle on ihan sama mitä ihmiset meidän tavaroista ajattelee. Totuus kuitenkin on, että vaikka olen löytänyt halvempia merkkejä, jotka vaikuttaa ihan kivoilta, en uskalla sellaisia ostaa, koska niiden takuu- ja varaosajutuista ei ole niin suurta varmuutta, kuin näiden "kalliimpien" merkkien.
Ehkä pitäisi vaan oppia sulkemaan korvat toisten puheilta, eikä ottaa itseensä :)
En nyt tarkoita että ainoastaan kalliit vauvut on hyvät, mutta niihin löytyy ainakin niitä varaosia.Meillä Emmaljungat käytössä viidettä vuotta, kolmella lapsella kovassa käytössä olleet ja hyvät vieläkin. Varaosia on aina löytynyt, kun on tarvittu (mies ei aina meinaa mahtua ovista sisään ;) ). Kaverit osti käytetyt vaunut ensimmäiselle ja parin vuoden päästä ostivat toiselle uudet, kun ensimmäiset ei ollut hyvät. Paljon huonomminkin ne rahat voisi käyttää, kun kunnollisiin menopeleihin.
"mulle on ihan sama mitä ihmiset meidän tavaroista ajattelee"
Mikä tän ketjun pointti sitten on?
Ei sillä oo tekemistä sen kanssa, mitä ihmiset vaunuista ajattelee.
"mulle on ihan sama mitä ihmiset meidän tavaroista ajattelee"
Mikä tän ketjun pointti sitten on?
Kuka aikuinen omillaan tuleva kertoo ystävilleen mitkä vaunut ostaa, ja ketko aikuiset jaksavat kommentoida muiden ostoksia? Ja ei se nyt vaan ole ihan normaalia, että vanhemmat sekaantuu aikuisten lasten raha-asioihin.
Kuka aikuinen omillaan tuleva kertoo ystävilleen mitkä vaunut ostaa, ja ketko aikuiset jaksavat kommentoida muiden ostoksia? Ja ei se nyt vaan ole ihan normaalia, että vanhemmat sekaantuu aikuisten lasten raha-asioihin.
Kyllä minulta on kaverit, etenkin sellaiset, joilla on lapsia, kyselleet, mitkä vaunut aiotte ostaa. Ja olen itsekin kysellyt vinkkejä äitikavereilta vaunuista ja niiden ominaisuuksista. Ja kyllä, vanhempani haluavat ostaa vaunut lahjaksi perheelleemme. En tajua, mikä tässä on raha-asioihin puuttumista. Yleensä kai ei ole tapana katsoa lahjahevosen suuhun...
Se, että vanhemmat haluaa antaa lahjan lapsilleen, ei muka ole normaalia? Emme mekään pyytäneet, että antakaa meille rahaa, jotta saadaan ostettua vaunut. Tulevan lapsen ISOVANHEMMAT halusivat antaa rahan, jotta saamme ostetuksi vauvalle vaunut. Emme sitä rahaa olisi tarvinneet, kyllä meillä olisi ollut varaa ne vaunut ostaa, mutta pitäisikö kieltäytyä ja pahoittaa toisten mieli. Isovanhemmat on itse sanoneet auttavansa mielellään ja esim. ristiäisiin antaneet pienen summan, jolla voi ostaa esim. voileipäkakun, kun he eivät osaa leipoa. Toiset isovanhemmat puolestaan ovat auttaneet leipomalla, heillä kun ei rahaa ole ylimääräistä. Molemmille olen kiitollinen enkä heitä eriarvoiseen asemaan tämän takia ole laittanut. Ja ollaan aikuisia, yli kolmekymppisiä.
Mulla on kaksi hyvää ystävää, joilla on lasketut ajat samoihin aikoihin kuin minulla, joten tällaiset vaunu- ym tarvikeasiat on nykyään hyvin usein keskustelujen aiheena :) Vanhemmat eivät ole sekaantuneet kenenkään raha-asioihin, vaan haluavat antaa meille lahjan, kun on ensimmäinen lapsenlapsi tulossa. Ja se ikä, minä olen 25 ja mies 32. Mikä tässä kaikessa on niin kummallista? :) ap
Toisaalta kaikki on 30+ ja hyvätuloisia jne. Ok, jos se on lahja juu, mutta ymmärsin, että itse pyydätte tätä kallista lahjaa. Eikö lahjottavan pidä katsoa lahjojaa silmiin? Minä en ainakaan pystyisi jos tuollaisen lahjan pyytäisin! Aika mautonta!
En edes kehtaisi pyytää, koska tosiaan tullaan toimeen omillammekin. Vanhemmat siis haluaa antaa lahjan ja olivat keskenään miettineet tätä vaihtoehtoa. Ja me suostuttiin siihen iloimielin, tottakai. ap
Toisaalta kaikki on 30+ ja hyvätuloisia jne. Ok, jos se on lahja juu, mutta ymmärsin, että itse pyydätte tätä kallista lahjaa. Eikö lahjottavan pidä katsoa lahjojaa silmiin? Minä en ainakaan pystyisi jos tuollaisen lahjan pyytäisin! Aika mautonta!
Minä kokisin loukkauksena jos meille rahaa lapsen hankintoihin tyrkytettäisiin. Sehän on suoraa vähättelyä- minun mielestäni. Mistä ihmeestä olisin muuten kateellinen? Meidän tuttavissa vain tullaan omillaan toimeen, en ole kenenkään kuullut sanovan, että vanhemma osti jne. Ehkä siksi kun meillä ja tuttavilla on varaa omat lapset kustantaa-kiitos hyvän koulutuksen ja työn.
Jaa, kyllä meidän tuttavapiireissä keskustellaan, etenkin jos itse on tekemässä isoa hankintaa, niin kiinnostaa tuttavien kokemukset. En oikein tajua, miten minulla esikoisen odottajana voisi olla esim. vaunuista mitään kokemusta. Kyllä äitikavereiden kokemukset ovat kullanarvoisia.
Taisit muuten ymmärtää väärin. Kukaan ei ole kirjoittanut lahjan pyytämisestä, vaan siitä, että tulevat isovanhemmat haluavat omaehtoisesti ostaa lahjan perheelle.
Ja muuten, hyvätuloinen ei pidä 850 euron vaunuja kalliina... Ihan normihintaiset hyvälaatuisista vaunuista.
Minä kokisin loukkauksena jos meille rahaa lapsen hankintoihin tyrkytettäisiin. Sehän on suoraa vähättelyä- minun mielestäni. Mistä ihmeestä olisin muuten kateellinen? Meidän tuttavissa vain tullaan omillaan toimeen, en ole kenenkään kuullut sanovan, että vanhemma osti jne. Ehkä siksi kun meillä ja tuttavilla on varaa omat lapset kustantaa-kiitos hyvän koulutuksen ja työn.
Miten ihmeessä perustelet sen lahjan antajalle? Tiedän tasan tarkkaan, että omat vanhempani pahoittaisivat mielensä todella pahasti. Ehkäpä joidenkin vanhemmatkin ovat sen verran hyvätuloisia, että on varaa ostaa vähän kalliimpiakin lahjoja. Ei se tarkoita sitä, etteikö itsellä olisi varaa ostaa.
Anteeksi nyt vain, mutta kateelliselta kuulostat. Happamia sanoi kettu...
Aika jännä, jos joku loukkaantuu lahjasta. Sellaiselle on kyllä varmasti vaikea hankkia joululahjaa. Jos viet villasukat, se ajattelee, että "prkl, oisinhan mä itsekin osannut kutoa". Tai jos viet tuliaisena keksipaketin, niin se loukkaantuu, kun "vieraat luulee ettei täällä ole mitään tarjolla kun tulevat kylään". :D :D
Yleensähän nimenomaan noihin satsataan. Mikä malli kyseessä? Alkoi kiinnostamaan, kun iysekin ostoa mietin :)
Kyllä se 850e kirpaisee jos se omasta pussista häviää, ihan hyvätuloisemmaltakin. Ok, moni sitten juttelee "vaunujen ominaisuuksista" ja sehän on hyvä : ) kuullostaa vaan niin kornille. Välillä tuntuu, että monen esikoisen saajat luulee sen kalleimman olevan parhaan ja näin ei aina ole. Sori mut mua vaan ajatuksena tökkisi tosi paljon, että mun vanhemmat tulisi ostaa meidän lapselle vaunut. Voi olla, että kertoo enemmän meidän suhteista kuin muusta, tiedä häntä.
Summa sisälsi kaikki "lisävarusteet" (lämpöpussi, sadesuoja, rengassuojat, hyttysverkon). Minusta ei ole lainkaan tyhmää sijoittaa hyviin vaunuihin. Meillä nuo vaunut olivat käytössä kahdella lapsella ja sen jälkeen myin ne eteenpäin 250e hintaan. Olivat vielä todella hyvässä kunnossa.
Jos vaunuja käyttää paljon, on tärkeää, että ne ovat hyvät - ainakin minun mielestäni. Meillä vaunuja käytettiin paljon ja päivittäin. Ja säässä kuin säässä, koska koira oli vietävä ulos. Minusta ainakin työntömukavauus, vaunujen riittävä varustelu ja muutuvat ominaisuudet olivat tärkeitä seikkoja. En ole päivääkään katunut, että ostettiin kunnon yhdistelmät. Ja ihan keskituoloisia ollaan. Päätettiin vain panostaa tähän asiaan.
Ihan tarkasti en tämän päivän vaunun hintoja tiedä, kun omat ostettiin viisi vuotta sitten. Silloinkin vaunuista sai pulittaa helposti sen 700 euroa. Alennusmyyntejä kannattaa hyödyntää, mekin säästimme yli 200 euroa, kun ostimme edellisen vuoden värin. Käyttöominaisuudet olivat täsmälleen samat kuin uudemmassa mallissa. Sitä olen ihmetellyt, mitä niille vaunuille mahdetaan tehdä, jotka ovat selvästi "tyttövärisiä" (esim. pinkit), jos seuraava lapsi on poika. Vai onko jo alunperin ajateltu, että tehdään vain yksi vai ostetaanko toisella uudet? Meillä on yhdet ja samat vaunut palvelleet jo kolme lasta, ja menisivät vieläin, jos vaan lapsia tulisi lisää.
niin minusta on säälittävää jos hoitaa omat raha-asiat niin huonosti, että vanhemmat joutuu maksamaan aikuisille lapsilleen ihan perusjuttuja.
Mutta kukin tavallaan. Hyvää elämää teille vain.