Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Missähän Turussa on Alepa?
Varsinais-Suomessa Alepa on Sale.
Ainakin Essencen kynsilakat ovat aivan surkeita. Samoin meikinkiinnityssuihkeet. Luomivärit ovat ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilta löysin just tarjousrintsikoita 2e kappale. Koko on 85C. Oli muitakin kokoja ja paljon malleja. Kyllä köyhäkin saa joskus uutta <3
Minulla jää nämä väliin sen takia kun en käy kaupoissa.
Muttaolet oikeassa, kyllä köyhäkin pitää saada joskus jotain uutta.Itse sain viimeiset imetysrintsikat käytettyäloppuun, kun käytiin niitä kotijumpassa.
Aamuisin teen n 45 min kotijumpan, syön puuron, petaan sängyn ja fillaroin töihin tai jos lapset ovat minull, vien lapset kouluun, menemme siis yhtä matkaa.
Töissä käyn suihkussa ja pesen samalla rintsikat. Reilu 1/2 v ja n kerran kk korjaus ja kiristys, rintsikat tulivat määränpäähän.No huhhuh. Peset töissä rintsikat suihkussa käydessäsi? Mikä ihmeen säästövinkki tämä on? Missäs sä muut pyykit peset? Kaikkea sitä kuulee...
Öö, ne päällä on jumpattu ja fillaroiti. Ei ne ole syvälikaiset vaan hikiset ja tällä saa hien pois.
Jumppaan kotona aamuisin ma-pe.
Tiedoksi jos sinua tämä kiinnostaa, käytän näitä, siis käytin, mutta pesasen töissä aamulla suihkussa ma - pe ja vkonloppuna laitan ihan pesukoneeseen.Et ikinä pese pikkupyykkiä käsin ?
Hiki ei tee hyvää millekään vaatteelle ja niistä tulee pitkäikäisempiä näin.
Tiedoksi vaanNo aika eriskummallinen tyyppi olet, mutta kukin saa elää tavallaan. Yleensä on kuitenkin tapana jumpan tai muun kuntoilun jälkeen käydä pesulla ja vaihtaa puhtaat vaatteet. On vähän eriskummallista hikisenä hikisissä vaatteissa ruokailla, siivota kotia, haisevana viedä lapsia kouluun ja mennä töihin. Likaista työtä tehdyn työvuoron jälkeen moni käy töissä suihkussa, mutta on eriskummallista mennä töihin ja työvuoron aluksi suihkuun. Vielä eriskummallisempaa on mennä töihin suihkuun ja siellä pestä vaatteitaan - ja ilmeisesti laitat vielä ne rintaliivit märkinä päälle? Täällä vaan lähinnä kummastellaan erikoista elämääsi.
Ehkä tapasi ei kuitenkaan ole kovin lempeä tekstiileille, jos niitä liivejä piti vielä kerran kuussa korjata? 🤔
Teen ihan toimistotyötä, jonka jälkeen ei tarvitse käydä suihkussa.
Mutta vaikka en jumppaisikaan, kun tulen fillarilla töihin, käyn sen fillaroinnin takia suihkussa.
Itse pitäisin hyvin outona tapaa ekana jumpata, sitten mennä suihkuun, sitten fillaroida ja taas mennä suihkuun.
Jumpan jälkeen syön puuron ja petaan sängyn. Olen ulkona 10 min sisällä jumpan jälkeen.Miksi ihmeessä laittaisin märät rintsikat päälle töihin ? Käytätkö sinä ?
Käytän rintsikat loppuun, vikana ne joutuu jumpparintsikoiksi. Yleensäkin alusvaatteiden pitää olla tukevia, joten kiristän niitä välillä. Yhdessä jumppatopin kanssa, jos sitäkin ihmettelet.
Sen jälkeen kun aloitin kotijumpat, olen ostanut steppilaudan kirppikseltä ja sain lahjaksi lahjakortin urheilukauppaan, ostin jumppakengät.
Minulla, vähävaraisella on varaa harrastaa liikuntaa hyvin pienellä budjetilla.
Netistä kopioituja jumppatunteja katson ja teen perässä, ihan laillisesti kopioitu, kustannus minimaalinen.
Ei erillisiä vaatteita, vaan käytän vanhoja joggareita, t paitoja, sukkia jne. Vain kengät ostettu uutena, nyt jo vuosia sitten.Sinulta on edelleen mennyt ohi tämän idea. Täällä köyhät antavat toisille köyhille vinkkejä. Eikä ei-köyhät arvostele. Kun sinua ei minun vinkit kiinnosta, siirry muualle arvostelemaan toisia. Kun kerran et ole vähävarainen.
En minäkään ymmärrä tuota rintsikoiden pesemistä työpaikalla.
-eri
Hassua että täällä puhutaan joistain ilmaiskynistä. Minulla menee eniten rahaa vuokraan, tosin olenkin työssäkäyvä köyhä. Siksi paras säästövinkkini on: asu halvalla. Tällä voi työssäkäyvä todella vaikuttaa siihen elääkö kädestä suuhun vai jääkö jopa säästöjä.
Köyhähän ei käy alepassa tai salessa, jos vaan s-market tai prisma on kohtuullisella etäisyydellä. Joissain tuotteissa hintaero ei ole suuri, mutta useimmissa on aika paljon eroa.
Foodiessahan voi huvikseen testata sen oman ostoskorinsa eroa, kun kerää tuotteet koriin ja vaihtaa myymälää.
Köyhänä ostin 10kg perunasäkin ja isot juures pussit lanttua, porkkanaa, punajuurta. Iso pussi sipulia. Arkijuustoa, munia, voita, näkkileipää, kauraleseitä, sämpyläjauhoja, kuivahiivaa, pähkinöitä, auringonkukan siemeniä ja ruispuuroryynejä raha päivänä. Mihin ihmeeseen toiset töhrää rahansa jos peruselintarvikkeisiin ei jää rahaa. Vanhemmat kyyditsi kauppaan että sain kaikki kerralla tuotua ja pärjäsin 3-4 viikkoa. Opiskellessa sain vanhemmilta ruokapussin aina silloin tällöin tai kysyttiin että onko ruokaa ja jos ei ole niin he laittaa tilille ruoka rahaa et saat käydä kaupassa jos he eivät ehtineet tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksia ei kannata värjätä. Luonnollisen väriset hiukset ovat klassisen tyylikkäät ja pysyvät paremmassa kunnossa ilman kemikaaleja.
Siis tämä.
Vasta nyt 30-vuotiaana päätin lopettaa hiusten värjäämisen ja hämmästyin, miten kivalta oma väri näyttää. Ihanan vivahteikas.
Ja hiusten kunto paljon parempi nykyään.
Jos ei likaista työtä tee niin ei tarvitse saippuaa ja kerran viikossa saunassa tai koko suihkussa käyminen riittää. Turha saippuionti kuivattaa ihoa ja vie luonnollisen happokelmun ihosta.
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000005257494.html
Jos on pakko pestä tiuhaan niin kannattaa hankkia luonnon kosmetiikkaa.
Pesin joskus hiukseni pilalle ja aloin jo kaljuuntua. Tein likaista työtäkin. Nykyään tuuheat hiukset kun pesen vain kerran viikossa luonnon shamppoolla. Iholle riittää vesi ja karhealla kuorintahanskalla hierominen. Pelkkä vesikin jo kuivattaa ihoa ihan riittävästi. Alapää ja kainalot pestään päivittäin. Helteillä käyn suihkussa useammin ja ainakin jos lähden kotoa asioille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä D-vitamiinia olette ostaneet tuolta iHerbistä? Ihan uusi tuttavuus minulle.
Hyvinvoinnin.fi kaupasta saa nykyisin samaa d-vitamiinia samoilla määrillä kuin mitä ennen tilasin herbistä. Joten ei enää ole pakko tilata muualta.
Täällä oli jotain kummallisia vinkkejä vanhoissa vaatteissa ja venyneissä rintaliiveissa jumppaamisesta. Itse treenan kotona joskus alasti tai alusvaatteilla. Mitä väliä sillä on, kukaan ei näe minua? Toki jos rinnat tarvitsevat tukea niin ymmärrän liivit. Toisaalta pestävä ja uudelleen käytettävä ideaaliside tms joustava kangas voisi olla hyväkin ratkaisu isorintaisen kotitreeniin. Rintaliivit voivat olla kalliit, jos tarvitaan jotain erikoiskokoa tm.
Köyhän säästövinkkejä. Tee itse kaikki ruoka. Köyhän ei kannata hakea pikaruokaa eikä käydä ravintoloissa. Ensisijaisesti ravinto rikas ruoka itsetehtynä ettei tule puutostauteja. Leivät/sämpylät voi itse leipoa. Joka sään vaatteet ja kengät toiseksi tärkeintä. Jos sen jälkeen jää niin voi tuhlata johonkin turhuuteen.
Tykkään kokkailemisesta ja leipomisesta. Teen 75 % itse vieläkin vaikkei rahasta ole kiinni. Jos en ehdi niin einestä on pakastimessa varalla jota sitten tuunailen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhän? Nehän eivät todistettavasti osaa käsitellä rahaa, kun ovat köyhiä.
Älä nyt viitsi edes.
Mä en nyt ymmärrä näitä saippuan ja shampoon jatkamista vedellä. Joo, saa sieltä purkin pohjalta ne jämät huljautettua kun lisää vähän vettä ja näin saa korkeintaan yhden pesukerran lisää mutta ei tuolla tavalla mitään säästöä tule.
Tuossa edellä olikin se köyhien ja lapsiperheiden tärkein vinkki. Tee ruoka itse.
Peruna on halpaa ja ravitsevaa.
jauheliha 400g maksaa 2,5-4€ riippuen mitä ostaa. Tuosta annoksesta syö 6 hengen perhe. annos maksaa alle 1€/hlö.
Jokainen ateria kannattaa laskea mitä se maksaa. Makaronipussi maksaa 0,2€ 400g ja sama määrä jauhelihaa niin taas syödä alle 1€/hlö. Hernekeitto, jauheliha keitto, kasviskeitto, makkarakeitto, jne. tee ruokaa enemmän niin riittää useammaksi päiväksi kerralla.
Näkkäri on hyvää, osta juusto isona palana ja leikkaa höylällä. Siivut ohuempia ja juusto riittää pitempään ja on halvempaa.
Vaimo värjää hiuksensa kahden kuukauden välein. tämä maksaa vuodessa 900€. Kymmenessä vuodessa 9000€ 🤔
Täällä maalla säästän paljon. Käyn kylällä mutta saatan ohittaa ruokakaupat tyystin kun kotona on ruokaa.
Yksi periaate on että kun meet kauppaan, älä sorru mielitekoihin.
Osta vain ydinasiat.
Välillä ostokseni ovat vain kolmisen euroa kun haen vain ne mitä oikeasti tarvitsen.
Nyt minulla on kaalikääryleitä joita syön monta päivää ja torikalaa joka sekin riittää pitkälle perunoiden kanssa.
Välillä puuroa, esim. vispipuuroa omista puolukoista.
Suunnittele ruoat pidemmälle jaksolle.
Älä osta mitään turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ei ehkä saa isoa rahallista hyötyä, mutta pitää toivottavasti mielen virkeänä ja elämänlaadun mukavana. Nämä on ehkä enemmän sellaisille, joilla on loputtomasti aikaa.
1. Kasvata itse perunaa, yrttejä, chiliä. Ei vie paljon tilaa ja huoneilman laatu paranee.
2. Kävele päivittäin kirjastoon lukemaan päivän lehdet. Virkistä mieltä lehtien sanaristikoilla/sudokuilla/kysymyksillä jos tulee vastaan. Kirjastossa voi myös hoitaa tarvittaessa kaikki viralliset asiat netissä, jos on tarve.
3. Osta vain tarpeen mukaan. Vaikka pääasiassa on hyvä tarkkailla kilohintoja, niin joskus se pienempi paketti tulee kuitenkin halvemmaksi taloudelle, kun ei tarvitse heittää mitään pois.
4. Luovu televisiosta, jos sellainen on. Tämä oli itselleni ehkä kaikista suurin elämänlaatua parantava tekijä. Enää en lamaannu töllön ääreen, vaan saan asioita aikaiseksi.
5. Pidä mukana pientä hedelmäpussia. Aika usein eteen tulee tyhjiä tölkkejä ja pulloja, rahanarvoisia nekin on, eikä maksa vaivaa enempää.
6. Eri kaupungeissa on kaikenlaisia kohtaamispaikkoja työttömille ja päihdeongelmista kärsiville. Jos haluaa tutustua uusiin ihmisiin ja keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa, niin näissä on hyvä käydä. Kukaan ei tuomitse, eikä katso alta kulmien. Sosiaalitoimistosta saa pyydettäessä lisää tietoa.
7. Leipäjonot, tietenkin. Talvisin pukeuduin extralämpimästi ja tein termariin glögiä. Otin matkaan muutaman muovimukin ja tarjosin lämmintä juomaa myös kanssajonottajille.
8. Tee kaikki ruoka alusta asti itse, mitä vain voit. Reseptejä selaamalla voi saada uusia ideoita ja inspiraatiota muokata tuttuakin ruokaa edullisesti.
9. Kesällä ulkoilee paljon, käy uimassa, hyödyntää ulkoilmakuntopisteitä, ja jos tykkää, käy sienessä ja marjassa. Talvisin kannattaa hyödyntää ilmaisia jääkenttiä.
Kalastaa voi ympäri vuoden, jos ei saaliin, niin raittiin ilman takia. Jos siis tykkää kalastaa. Onkiminen ja pilkkiminen ei vaadi kalastuslupaa.
10. Suunnittele päiväsi ja pidä rytmistä kiinni. Rutiinin ylläpito on vaikeaa, mutta oikeasti se auttaa jaksamaan eteenpäin paremmin.Näistä vinkeistä kaikki ei ole kaikille. Toivottavasti jollekkin kuitenkin jotain. Itse esimerkiksi inhoan kalastamista kaikissa sen muodoissa. Ja marjatkin katoaa yleensä jo metsässä suuhun. Enkä osaa luistella. Itselleni tärkeimmät asiat ovat olleet sosiaaliset kontaktit ja mahdollisuus puhua ihmisten kanssa niin säästä kuin politiikastakin.
Muuten hyvä, mutta käsittääkseni ristikoita ja sudokuja ei saa täyttää kirjaston lehdissä. Lisäksi; miksi mennä leipäjonoon jos on varaa ostaa glögiä ja jaella sitä muille jonottaville?
Kannattaa ajaa omalla autolla. On tosi paljon halvempaa kuin taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinit kannattaa syödä ruuan mukana, ei tarvi pillereitä ostella.
Ei köyhien ruuissa ole vitamiineja.
Mitä ihmettä oikein syöt jos ei ole ruuassa vitamiineja. Köyhänä tein ja teen edelleen itse yli puolet ruuasta ja leivon itse leivätkin eikä ole puutostauteja. Lapsuuden kodissa eläessä oli puutostauteja kun vanhempien rahat menivät ihan kaikkeen muuhun kuin ruokaan. Toisella päihde addikti ja toisella himo shoppaaminen addikti. Meillä mieheni kanssa tingitään ihan kaikista muista huveista paitsi ei ruuasta. Kerran rakentamisen jälkeen oli rahat niin tiukalla että vähän piti katsoa ruokakaupassa hintoja että otti halvinta. Ruokakaupassa muuten me emme lasketa centtejä. Matkustelu ei kiinnosta tai jos kiinnostaisi niin sitten pitäisi varmasti ruuasta alkaa tinkimään.
Niin on. Minä olen elänyt 12e/3 viikkoa. Sillä hankittiin kaikki ruoka. Useamman kuukauden joutunut syömään pelkkää puuroa. Nyt kun olen varoissani niin minulla on mahdollisuus laittaa 10e päivä ruokaan.
Mutta ruokailuvinkki niin jos löytyy jostain purkki säilöttyjä oliiveja. Yksi oliivi päivässä korvaa lihan. Aivot kokee kylläisyyttä hetken kun syö sen ne luulee saaneensa proteiinia.