Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1451)

Vierailija
1421/1451 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, niin älä menenälkäisenä kauppaan. Nälkä sumentaa järjen äänen ja tulee ostettua yli varojen. 

Vierailija
1422/1451 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kahvin juonti kannattaa lopettaa kokonaan jos vaan pystyy, niin ei mene siihen rahaa. Itse lopetin vuonna 2017 ja viikon särki päätä mutta sitten helpotti.

- Meikit ja hiusvärit kannattaa myös jättää ostamatta, jos vain suinkin sietää ulkonäköään ilman niitä. En ole meikannut enkä värjännyt hiuksia kuuteen vuoteen.

- Leikkaa hiukset itse, jos osaat, tai anna kaverin leikata. Harmittaa kun itsellä ei ole nyt ketään kaveria joka voisi leikata hiuksia (ja minä vastavuoroisesti häneltä). Miesystävän hiukset kyllä leikkaan, mutta hän ei uskalla minun hiuksia leikata jos tulee huonot. Otsahiuksia leikkaan itseltäkin, mutta pään takaa en yletä, niin pitää käydä muutaman kerran vuodessa parturissa. Helpoin olisi tietysti ajaa kokonaan siiliksi, sekin tullut testattua, mutta oli liian miehekäs olo.

- Itsestäänselvää että rahasyöpöt tupakointi ja alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ja hakea tarvittaessa apua niihin, jos ei omin voimin kykene. Näihinkin laittanut itse sievoisen summan 20-30 -vuotiaana...

Kahvista en ole luopunut enkä luovu. Tupakkaa en ole koskaan aloittanut polttamaan, koska se oli niin saatanan pahaa, kun sitä 12-vuotiaana maistoin. Alkoholista luovuin vuonna 2008, kun ei siitä ollut mitään muuta kuin haittaa ja harmia. Alkoholin kanssa olisi saanut käydä sama kuin tupakan kanssa, että kerran kun maistoi, niin se olisi jäänyt siihen. Paljolta pahalta olisin säästynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1451 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kahvin juonti kannattaa lopettaa kokonaan jos vaan pystyy, niin ei mene siihen rahaa. Itse lopetin vuonna 2017 ja viikon särki päätä mutta sitten helpotti.

- Meikit ja hiusvärit kannattaa myös jättää ostamatta, jos vain suinkin sietää ulkonäköään ilman niitä. En ole meikannut enkä värjännyt hiuksia kuuteen vuoteen.

- Leikkaa hiukset itse, jos osaat, tai anna kaverin leikata. Harmittaa kun itsellä ei ole nyt ketään kaveria joka voisi leikata hiuksia (ja minä vastavuoroisesti häneltä). Miesystävän hiukset kyllä leikkaan, mutta hän ei uskalla minun hiuksia leikata jos tulee huonot. Otsahiuksia leikkaan itseltäkin, mutta pään takaa en yletä, niin pitää käydä muutaman kerran vuodessa parturissa. Helpoin olisi tietysti ajaa kokonaan siiliksi, sekin tullut testattua, mutta oli liian miehekäs olo.

- Itsestäänselvää että rahasyöpöt tupakointi ja alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ja hakea tarvittaessa apua niihin, jos ei omin voimin kykene. Näihinkin laittanut itse sievoisen summan 20-30 -vuotiaana...

Meillä silloin 80-luvulla vanhemmat säästi kaikessa. Kouluun tarvittavat sukset ja luistimet oli aina jostain saadut halvat paskat ja vaatteet olivat hirveitä rättejä. Ku halvalla sai. Äiti ei ollut todellakaan mikään parturi-kampaaja ja hän leikkasi meidän poikien hiukset kotona. No oli kyllä sen näköisetkin. Ei ihme että koulukiusattiin.

Köyhät älköön tehkö lapsia vain koska "kaikki muutkin". 

Samaa mieltä. Jos on taloudellisesti tiukkaa, niin siihen ei tule lasta tehdä! Pitää ajatella lapsen etua!

Olen lähtöisin vähävaraisesta duunariperheestä ja aina sai hävetä sitä miltä näytti. Vaikka olin tyttö, niin hiukseni kynittiin lyhyiksi, koska äitini sanoi pääsevänsä helpommalla, kun hiukseni sai pestyä nopeasti eikä niitä tarvinnut laittaa mitenkään. Ja vaatteeni näyttivät enemmän poikien vaatteilta. Sellaisia kamalia kollareita jättimäisillä polvipusseilla. Sain yhdet lenkkarit per vuosi. Jos paitani kävivät hihoista liian lyhyiksi, niin sillä ei ollut väliä. Olin epäsiistin pojan näköinen ja sisimmässäni surin sitä miltä näytin. Muistan yhdenkin talven, kun jouduin kulkemaan äitini vanhoilla rikkinäisillä talvikengillä. Ne olivat liian isot ja loskakelillä sukkani kastuivat märiksi. Rahaa oli kyllä isän tupakkaan ja peliautomaatteihin, mutta ei minun kunnollisiin vaatteisiin ja kenkiin. Tämä kasarilla ja ysärillä.

Muistan, kun 1970-luvun loppupuolella mulle piti saada uudet talvikengät, mutta "ei ollut rahaa". Sitten sosiaalihuollon kautta äitini sai minulle lämminvuorijalkineet. Tästä isä veti hirveet pultit: "Ei mitään lämminvuorellisia! Ne on turrrrhuuutta!" huusi pää punaisena. No, sitten tulikin niin kova pakkastalvi, että niitä todella tarvittiin. Isä se vaan meinasi, että minä olisin kulkenut läpi talven joissain helvetin kumisaappaissa, koska HÄN oli lapsena kulkenut äidin vanhoissa kumisaappaissa. Se oli aina, kun äitini otti edes puheeksi, että pojalle tarvii ostaa jotain uutta, niin isä alkoi möykätä: "Ei mitään uusia! Menkööt niillä vanhoilla! Siitä se sisu kasvaa!" Sitten haukkui äitiäni lapsen piloille lellimisestä. Ei se ole mitään piloille lellimistä, kun järjestetään perusasioita kuntoon, ettei tarvi lapsen kulkea jossain kumisaappaissa läpi talven. V..tu soikoon.

Vierailija
1424/1451 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa rohkeasti vain korjailemaan kaikkea, itse sillä periaatteella, että ihminen sen on keksinyt/tehnytkin. Jos joku laite on rikki ja menossa hävitykseen niin miksei kokeilisi korjata sitä, jos korjaus onnistuu helposti voi säästää isosti, jos epäonnistuu niin mitä sitten roskiinhan se oli menossa kumminkin.

Semmoinen tee-se-itse henkisyys on kadonnut monilta nykyihmisiltä kokonaan. Ennenhän kaikkea korjailtiin koska rahasta oli tiukkaa, mutta nykyään juuri kukaan köyhäkään ei edes yritä korjata viallisia tavaroita.

Vierailija
1425/1451 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa alkaa rohkeasti vain korjailemaan kaikkea, itse sillä periaatteella, että ihminen sen on keksinyt/tehnytkin. Jos joku laite on rikki ja menossa hävitykseen niin miksei kokeilisi korjata sitä, jos korjaus onnistuu helposti voi säästää isosti, jos epäonnistuu niin mitä sitten roskiinhan se oli menossa kumminkin.

Semmoinen tee-se-itse henkisyys on kadonnut monilta nykyihmisiltä kokonaan. Ennenhän kaikkea korjailtiin koska rahasta oli tiukkaa, mutta nykyään juuri kukaan köyhäkään ei edes yritä korjata viallisia tavaroita.

Tinakolvi on semmoinen halpa perus työkalu, millä oikeasti voi saada isot säästöt. Välillä elektroniikassa on todella huonolaatuisia kondensaattoreita, jotka hajoaa pian takuun jälkeen. Viallisissa yleensä pääty pullistunut tai sitten jopa vuotanut samantapaista mönjää kuin vanhat paristot. 90% härveleistä tullut sillä kuntoon kun niiden silmämääräisesti viallisten tilalle on pistänyt ehjät kondensaattorit samoilla arvoilla. Nämä pääsäntöisesti vielä niin isokokoisia, että jos peruskoulussa on jonkun elektroniikkatyön koonnut niin osaa kyllä ne konkat vaihtaa.

Vierailija
1426/1451 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atoopikkona on ollut hankalaa, kun ei ole varaa perusvoiteisiin. Keksin kuoria itseni Meiran hienolla merisuolalla suihkussa ja sen jälkeen vain nopea huuhtelu niin, että iho jää suolaiseksi. Auttaa kutinaan. Toinen niksi on, että kosteutan itseni ihan tavallisella ruokaöljyllä. Pieni tippa kerrallaan pitää hieroa ihoon varovasti, koska öljy ei imeydy samalla tavalla vaan ihon pinta jää öljyiseksi, jos laittaa liikaa. Mutta auttaa kutinaan ja hoitaa ihoa, jos ei ole perusvoiteeseen rahaa.

Sitten kun on ilman rahaa monta päivää niin on pakko lähteä keräämään pulloja ja tölkkejä. Kerää niin kauan, että saa rahat leipään tai kananmuniin. Niilläkin pääsee taas pari päivää eteenpäin. Itse olen ollut nyt viisi päivää käymättä kaupassa ja se on pitkä aika, kun ei mulla kaapeissa mitään isoja varastoja koskaan ole kun on vain pieni keittokomero, vähän säilytystilaa enkä voi tuoda paljon kaupasta kerralla kun ei ole autoa. Viisi päivää on tosi hieno saavutus. Tänään panttirahoilla leipä ja kananmunat ja pärjään torstaihin/perjantaihin, jolloin saan päivärahan. Näin sitä pystyy kitkuttamaan kuukaudesta toiseen ihan helposti!

Vierailija
1427/1451 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin äsken tekoälyn avustamana läpi kaikki mahdolliset säästömahdollisuudet, minulla on jo kaikki halvimmat vaihtoehdot esim. sähkössä jne. olemassa, joten minulla ei ole enää mitään mistä säästää!

Tuloja pitäisi saada lisää mutta siinäpä se onkin kun ei ole eikä saa töitä, ja muitakaan tulomahdollisuuksia ei ole, jos jotain tekee, se vie heti tuet pois ja parhaimmillaan tuloksena on plusmiinus nolla, useimmiten kyllä menee vahingon puolelle kun tukien uudelleenlaskenta kestää niin kauan, mutta laskut juoksee edelleen oman aikataulunsa mukaan, ei joustoa!

Sellaisia tuloja ei pysty aikaansaamaan ilman kokoaikaista työpaikkaa, jolla yksin tulisi toimeen ilman tukia!

Kyllä on jumalauta kuseen ajettu ihmiset tässä maassa saatana!!

Mua pelottaa kun menin lupautumaan osa-aikatöihin ja nyt tajusin että matkat työpaikalle maksaa melkein kympin päivässä. Miten sitten pärjään? Soviteltua päivärahaa saan ja se vähenee kun saa palkkaa. Pitäisi saada kuussa ainakin se 200 euroa enemmän että korvaisi nuo matkat mutta senkin rahan saa vasta jälkikäteen. Mistä hemmetistä kustannan etukäteen nuo matkaliput kun mitään palkkaa en oo vielä saanut?

Vierailija
1428/1451 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tänään vanhan takin taskusta ostoslistan jonka olen kirjoittanut joskus silloin kun oli vielä töitä. Listalla oli Ben&Jerrys jäätelöä, Rummopastaa, naudanpaistia. Pysähdyin oikein muistelemaan että on ollut aika kun on voinut kirjoittaa listan kotona sen mukaan mitä tekee mieli. Oli se eri aikaa. 

Tuntuu kun siitä olisi iäisyys eikä se voisi olla normaalia enää koskaan. Tosi yltäkylläisiä vuosia oli vielä ennen koronaa, vaikka olin yksinhuoltaja ja pienipalkkaisessa työssä niin aina oli varaa ruokaan ja sai ostaa herkkujakin. Koskaan ei oltu nälässä.

Nykyään asun yksin, lapset on muuttanut pois, töitä ei ole eikä voi suunnitella mitään. Tuntuu uskomattomalta että olen joskus Ben&Jerrys jäätelöä ostanut. Se on kuin jotain satumaailmaa.

Ei tässä nyt mitään vinkkiä ole köyhälle mutta tulipa vain mieleen kun satuin ketjua lukemaan.Ehkä muilla on samoja kokemuksia. Että on aika ennen köyhyyttä ja aika sen jälkeen.

Vierailija
1429/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristäydy sukulaisista ja "ystävistä". Vältyt rahanmenolta ja selän takana puhumiselta. Aina on joku jotain haluamassa, vaatimassa, pyytämässä osallistumaan yhteislahjaan, kysymässä talkoisiin. Pelkkä kylään kutsuminen on rasite, kun pitäisi olla jotain viemistä kumminkin ja jos ei lähellä asu, tulee matkakuluja. Edessä päin lirkutetaan että ei mitään tarvi tuoda riittää kun tuot itsesi. Takana päin puhutaan että sekin niin tuli mielellään syömään kun kutsuttiin. Se on niin tottunut ettei sen tarvi huolehtia kuin itsestä mutta meidän ruuat kyllä kelpasi kovasti.

Vierailija
1430/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän ei kannata ottaa neuvoa köyhiltä miten köyhäillä lisää vaan rikkailta miten rikastua. Jos kuuntelee vain niitä, joilla on yhtä tyhjä lompakko, oppii korkeintaan optimoimaan kurjuutta ja venyttämään senttejä. Se on passiivista selviytymistä, joka pitää ihmisen tiukasti kiinni samassa lähtöpisteessä vuodesta toiseen. Köyhän on pikemminkin opittava rikkailta, koska vain heiltä voi omaksua kasvun mentaliteetin ja ne strategiat, joilla luodaan uutta varallisuutta pelkän penninvenyttelyn sijaan. 

Vierailija
1431/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eristäydy sukulaisista ja "ystävistä". Vältyt rahanmenolta ja selän takana puhumiselta. Aina on joku jotain haluamassa, vaatimassa, pyytämässä osallistumaan yhteislahjaan, kysymässä talkoisiin. Pelkkä kylään kutsuminen on rasite, kun pitäisi olla jotain viemistä kumminkin ja jos ei lähellä asu, tulee matkakuluja. Edessä päin lirkutetaan että ei mitään tarvi tuoda riittää kun tuot itsesi. Takana päin puhutaan että sekin niin tuli mielellään syömään kun kutsuttiin. Se on niin tottunut ettei sen tarvi huolehtia kuin itsestä mutta meidän ruuat kyllä kelpasi kovasti.

Hyvä! Omaa puhelinnumeroa ei kannata antaa kuin harvoille ja valituille.

Vierailija
1432/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).

Useimmat suomalaiset aikuisetkin saavat liian vähän d-vitamiinia ravinnosta ja lisää suositellaan kaikille vauvasta vaariin. Itselläni on perussairauksia ja verikokeita otetaan usein ja vaikka syön lisä-d-vitamiinia (lääkärien suosituksesta), ei veren d-vitamiinipitoisuus ole kuin juuri ja juuri riittävän puolella.

D vitamiini on rasvaliukoinen eli syötkö riittävästi rasvaa? Ei se auta syödä purkista jos ei syö rasvaakaan. Sama raudan kanssa, turha syödä purkista jos ei syö mitään mistä saa c vitamiinia.

Nykyään on olemassa rautatabletteja, jotka eivät vaadi erikseen nautittavaa C-vitamiinia imeytyäkseen, sillä se on sisällytetty jo tablettiin.

Vierailija
1433/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ottaa neuvoa köyhiltä miten köyhäillä lisää vaan rikkailta miten rikastua. Jos kuuntelee vain niitä, joilla on yhtä tyhjä lompakko, oppii korkeintaan optimoimaan kurjuutta ja venyttämään senttejä. Se on passiivista selviytymistä, joka pitää ihmisen tiukasti kiinni samassa lähtöpisteessä vuodesta toiseen. Köyhän on pikemminkin opittava rikkailta, koska vain heiltä voi omaksua kasvun mentaliteetin ja ne strategiat, joilla luodaan uutta varallisuutta pelkän penninvenyttelyn sijaan. 

Mitkä ovat erittäin pienituloiselle sopivat "mentaliteetti ja strategiat, joilla voi luoda varallisuutta" -- ja johon Kela, työkkäri, verovirasto tai poliisi eivät puutu???

Vierailija
1434/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista, niin älä menenälkäisenä kauppaan. Nälkä sumentaa järjen äänen ja tulee ostettua yli varojen. 

Sais ensin ruokaa että voisi mennä sitten kauppaan. Mutta kun on aina nälkä ei voi mennä kauppaan.

Vierailija
1435/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaatteet, kynät, viivoittimet jne. Temusta. Ovat edullisia.

Vierailija
1436/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta vaatteet, kynät, viivoittimet jne. Temusta. Ovat edullisia.

Mihin tarvii noita ?

Mulla oli sellainen laatikko, joka oli kynien paikka. Kerran etsin kirppikselle myytävää ja keksin ottaa kynät mukaan. Laitoin 20 kynää kuminauhaa ja 2 e , kaikki meni.

Viivotinkin on lapsuudesta asti ollut sama, varmaan oon saanut koulusta aikoinaan

Vierailija
1437/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat erittäin pienituloiselle sopivat "mentaliteetti ja strategiat, joilla voi luoda varallisuutta" -- ja johon Kela, työkkäri, verovirasto tai poliisi eivät puutu???

huomaatko, mitä juuri teit? Esitit juuri oppikirjaesimerkin siitä "kurjuuden optimoinnin" mentaliteetista, josta eka kirjoittaja nimenomaan varoitti.

Kun rikas ja köyhä kohtaavat uuden idean tai säännön, he katsovat sitä aivan eri laseilla:

Köyhyysmentaliteetti katsoo sääntömuutosta (kuten suojaosien poistoa) ja sanoo: "Järjestelmä on rikki, mitään ei kannata tehdä, koska valtio vie puolet." (Passiivinen selviytymisreaktio).

Rikkaan mentaliteetti katsoo samaa tilannetta ja kysyy: "Okei, säännöt muuttuivat. Miten peliä pelataan nyt niin, että minä silti voitan?" (Aktiivinen strategiamuutos).

Jos eka kirjoittaja istuisi tässä, hän vastaisi sinulle näin:

1. Unohda ne 300 euron suojaosat vaan tähtää suoraan isompaan

Suojaosien poijuttaminen harmittaa, mutta rikkaiden strategiassa ei ole kyse siitä, miten voit nysvätä ikuisesti tukien ja pienten keikkojen rajapinnalla. Jos 50 % verokiila (tukien väheneminen) masentaa, muista, että rikkaat ja yritykset maksavat Suomessa muutenkin valtavia veroja. Ero on siinä, että he keskittyvät kakun kasvattamiseen, eivät murujen jakamiseen. Mentaliteetin pitää olla se, että hankit osaamista, jolla hyppäät kokonaan ulos Kelan järjestelmästä, eikä se, miten optimoit tukien määrää suhteessa tehtyihin tunteihin.

2. Riski on suhteellinen käsite

Sanoit, että Fiverr-keikkailu voi katkaista tuet ja riski on nälkä. Tämä on totta, jos toimii sokkona. Mutta rikas mentaliteetti tarkoittaa riskien hallintaa, ei niiden pelkäämistä. Voit rakentaa osaamistasi, portfoliotasi ja asiakasverkostoasi täysin ilmaiseksi ja hiljaisuudessa ilman, että laskutat vielä euroakaan. Kun sinulla on valmis taito ja ensimmäiset sitoutuneet asiakkaat jonossa, hyppy "yrittäjyyteen" ei ole enää itsemurha, vaan laskelmoitu siirto.

3. Marjametsä on vertauskuva, ei päätepysäkki

Jos näkee marjametsässä vain hyttyset ja suon, näkee vain vaivan. Rikas näkee siinä alkupääoman ilman velkaa. Jos sinulla on pyöreä nolla tilillä, marjametsä (tai mikä tahansa muu nollainvestoinnin laillinen toiminta) on se vipuvarsi, jolla hankit ensimmäiset satasesi, joilla voit ostaa vaikkapa sen käytetyn läppärin tai maksaa nettiyhteyden, jolla opiskelet sen seuraavan tason taidon.

Johtopäätös:

Jos odotat, että Kela, Työkkäri ja Verovirasto tekevät rikastumisesta sinulle helppoa ja riskitöntä, tulet odottamaan ikuisesti. Järjestelmä on luotu pitämään sinut elossa ja turvassa, ei tekemään sinusta varakasta.

Juuri siksi niitä neuvoja pitää ottaa rikkailta: he tietävät, että kasvu tapahtuu aina järjestelmän rajoitteista huolimatta, ei niiden ansiosta. Älä siis optimoi sitä, miten järjestelmä ei rankaisisi sinua, vaan keskity siihen, miten teet itsestäsi niin arvokkaan, ettei järjestelmällä ole sinuun enää mitään otetta.

Vierailija
1438/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kesäksi telttaan, säästät vuokrassa.

Vierailija
1439/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta kesäksi telttaan, säästät vuokrassa.

Ja mihin laitat kaikki huonekalut ja muut kesän ajaksi? Miten lataat puhelimen ja läppärin ja varmistat ettei joku varasta sun kamoja kun poistut teltan luota?

Vierailija
1440/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dove saippuan täyttöpussi 0,5l parisen euroa Normalissa. 

Prismassa 3 litran tonkka kotimaista saippuaa 3 euroa, Lidlissä joskus tarjouksessa 2kpl vitosella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän