Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1452)
- Kahvin juonti kannattaa lopettaa kokonaan jos vaan pystyy, niin ei mene siihen rahaa. Itse lopetin vuonna 2017 ja viikon särki päätä mutta sitten helpotti.
- Meikit ja hiusvärit kannattaa myös jättää ostamatta, jos vain suinkin sietää ulkonäköään ilman niitä. En ole meikannut enkä värjännyt hiuksia kuuteen vuoteen.
- Leikkaa hiukset itse, jos osaat, tai anna kaverin leikata. Harmittaa kun itsellä ei ole nyt ketään kaveria joka voisi leikata hiuksia (ja minä vastavuoroisesti häneltä). Miesystävän hiukset kyllä leikkaan, mutta hän ei uskalla minun hiuksia leikata jos tulee huonot. Otsahiuksia leikkaan itseltäkin, mutta pään takaa en yletä, niin pitää käydä muutaman kerran vuodessa parturissa. Helpoin olisi tietysti ajaa kokonaan siiliksi, sekin tullut testattua, mutta oli liian miehekäs olo.
- Itsestäänselvää että rahasyöpöt tupakointi ja alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ja hakea tarvittaessa apua niihin, jos ei omin voimin kykene. Näihinkin laittanut itse sievoisen summan 20-30 -vuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata meikata tai värjätä hiuksiaan. Luonnollinen ihminen on kauniimpi.
Valitettavasti tämä ei useinkaan pidä paikkaansa. Puhun tässä myös itsestäni. Suomalaiset ovat keskimäärin tosi värittömiä ja ankeita ilman pientä ehostusta ja kunnon väriä hiuksissa.
Vierailija kirjoitti:
>> shampoon laimentaa vedellä. Samoin kuin astianpesu aineen lopun voi käyttää vessanpytyn pesemiseen. Tai shampoon lopun. <<
Haloo. Mitä "säästöä" tuollaiset muka on?
Miksi et käytä sitä shampoota vähemmän kerralla, vaan laimennat sitä? Sama lopputulos. 😂 Ja sen astianpesuaineen voi käyttää loppuun siinäkin asiassa, mihin se on tarkoitettu eli tiskaamisessa. 😂 Miten se muka "säästää", jos vaihdat kohdetta, mihin sen loppupullollisen käytät? 😂
Varmaan sillee, että voi samalla aineella pestä muutakin kuin vain yhden tietyn, ettei tartte yhden pesuaineen sijaan olla montaa eri pesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
- Kahvin juonti kannattaa lopettaa kokonaan jos vaan pystyy, niin ei mene siihen rahaa. Itse lopetin vuonna 2017 ja viikon särki päätä mutta sitten helpotti.
- Meikit ja hiusvärit kannattaa myös jättää ostamatta, jos vain suinkin sietää ulkonäköään ilman niitä. En ole meikannut enkä värjännyt hiuksia kuuteen vuoteen.
- Leikkaa hiukset itse, jos osaat, tai anna kaverin leikata. Harmittaa kun itsellä ei ole nyt ketään kaveria joka voisi leikata hiuksia (ja minä vastavuoroisesti häneltä). Miesystävän hiukset kyllä leikkaan, mutta hän ei uskalla minun hiuksia leikata jos tulee huonot. Otsahiuksia leikkaan itseltäkin, mutta pään takaa en yletä, niin pitää käydä muutaman kerran vuodessa parturissa. Helpoin olisi tietysti ajaa kokonaan siiliksi, sekin tullut testattua, mutta oli liian miehekäs olo.
- Itsestäänselvää että rahasyöpöt tupakointi ja alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ja hakea tarvittaessa apua niihin, jos ei omin voimin kykene. Näihinkin laittanut itse sievoisen summan 20-30 -vuotiaana...
Meillä silloin 80-luvulla vanhemmat säästi kaikessa. Kouluun tarvittavat sukset ja luistimet oli aina jostain saadut halvat paskat ja vaatteet olivat hirveitä rättejä. Ku halvalla sai. Äiti ei ollut todellakaan mikään parturi-kampaaja ja hän leikkasi meidän poikien hiukset kotona. No oli kyllä sen näköisetkin. Ei ihme että koulukiusattiin.
Köyhät älköön tehkö lapsia vain koska "kaikki muutkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti valmistajat ylimitoittavat annosteluohjeet mm. pesuaineissa. Kun alat puolittaa ohjeannoksia riittää aineet pidempään.
Kasvata vihreät itse talvella, vaikkapa krassia ikkunalaudalla. Köyhän ei ole pakko syödä ankeasti, jos osaa mausteet ja lisukkeet.Näin.
Kevyt linkous, viileä ohjelma.
Onko jollain köyhällä oma pesukone?
Kerää kaupassa syötävää ja mene sovituskoppiin syömään.
Autoilijalle, letku ja kanisteri.
Pelloilla kasvaa kaikenlaista naposteltavaa.
Opettele ansastus.
Pimeitä hommia.
Hämäriä hommia.
Vierailija kirjoitti:
Polttaa tupakkaa niin ei ruoka maistu.
Osta Hyötykasviyhdistykseltä tupakansiemeniä ja kasvata itse omat tupakkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä hammaslääkärissä kerran vuoteen tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa niin säästyy paikkauksilta, juurihoidoilta ja silloilta. Tarkastus ja hammaskiven poisto yksityisellä reilun satasen, julkisella huomattavasti vähemmän. Jälkimmäiset, jotka ovat hammashoidon laiminlyönnin seurauksia, maksavat tuhansia euroja.
AMK:n hammashygienistiopiskelijat osaavat katsoa, että pitääkö mennä hammaslääkärille. He puhdistavat pois hammaskiven ja tekevät asiakkaan halutessa soodavalkaisujakin. Älkää ikinä käyttäkö kotona soodaa tai suolaa hampaisiin, koska se kuluttaa hammaskiilteen pois ja sen jälkeen hampaat murenevat suussa murskaksi.
Käyttäkää Coopin hammasväliharjoja ja hammaslankaimia säästelemättä ruoan jälkeen ja ottakaa ksylitolipurkkaa tai -pastilleja. Peskää hampaat aamuin illoin SLS-vapaalla Oxygenol Herkkä-hammastahnalla. Plakki muuttuu suussa 48 tunnissa hammaskiveksi. Siksi ei kannata päästää plakkia muhimaan. Hammasväliharjan käyttö ehkäisee parodondiittia, joka on 50% 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista suomalaisista ja liki 70% yli 70-vuotiaista suomalaisvanhuksista. Jos juot hedelmämehuja, limua tai energiajuomaa, ota ja purskuta suu sen jälkeen vedellä ja mielellään ksylitolin jälkeen myös Vitabalansin fluoriliuoksella, jota saa apteekista. Yksi pullo riittää vuodeksi.Kun täytät 55, ala pestä hampaita 4 minuuttia aamuin illoin siksi että eletty elämä alkaa jo näkyä ja tuntua hampaissa sekä suun limakalvot alkavat kuivua eikä sylki suojaa hampaita enää kuten nuorena. Fluoriliuoksella voi fluorata hampaita kaksi kertaa vuorokaudessa päivälläkin. On tärkeää puhdistaa ikenen ja hampaan väliin jääneet rääppeet suusta siksi, että ne alkavat pilaantua suussa ja aiheuttavat myös ientulehduksen ja ajan myötä myös hoitamattomana parodondiitin suuhun.
Jos sinulla on ientulehdus, tee suolavettä ja hampaidenpesujen välillä kurlaa suutasi antibakteerisella suolavedellä. Hammaskivun varalta kannattaa pitää neilikkaöljyä kotona. Se laimennetaan sekoittamalla 8 tippaa ruokaöljyä 2 tippaan neilikkaöljyä. Seosta laitetaan vaikka taidemaalarin pensselillä pestyyn kipeään hampaaseen. Osa laittaa öljyseoksen pumpulituppoon ja sen suoraan kipeän kohdan päälle. Ientulehdussuuvettä tehdessä litraan vettä laitetaan kolme ruokalusikallista merisuolaa. Suolavettä voi käyttää myös kurkun kurlaamiseen kun kurkku on kipeä. Flunssassa nenää huuhdellaan sarvikuonolla ja silloin suolan suhde on litra vettä ja puoli teelusikallista suolaa. Sarvikuono on käytännössä ikuinen henkilökohtainen terveydenhuoltotuote ja se pysyy puhtaana ihan pesemällä se hajustamattomalla käsitiskiaineella.
Älä polta tupakkaa, vapeta tai käytä nikotiinipusseja jos haluat pitää hampaat suussasi. Nikotiini heikentää ienten verenkiertoa ja hampaat eivät saa verenkierron kautta tarvitsemaansa. Muista pestä myös ienrajasta ienten päältä, että saat pidettyä ientaskut puhtaina. Jos narskutat tai puret hampaita yhteen, osta vaikka urheilukaupasta lätkänpelaajien tai kamppailulajien harrastajien hammaskisko ja käytä sitä joka yö. Jos kiristelet hampaita päivisin, opettele rentouttamaan leukasi pitämällä viinipullon korkista tehtyä korkkia kevyesti etuhampaidesi välissä. Sen osaa tehdä kuukaudessa luonnostaan.
Nykyään melkein jokaisella suomalaisella on ientulehdus. Puolella kolmekymppisistä se on kehittynyt parodondiitiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).
Useimmat suomalaiset aikuisetkin saavat liian vähän d-vitamiinia ravinnosta ja lisää suositellaan kaikille vauvasta vaariin. Itselläni on perussairauksia ja verikokeita otetaan usein ja vaikka syön lisä-d-vitamiinia (lääkärien suosituksesta), ei veren d-vitamiinipitoisuus ole kuin juuri ja juuri riittävän puolella.
D vitamiini on rasvaliukoinen eli syötkö riittävästi rasvaa? Ei se auta syödä purkista jos ei syö rasvaakaan. Sama raudan kanssa, turha syödä purkista jos ei syö mitään mistä saa c vitamiinia.
Osalla rauta ei imeydy, koska he eivät saa riittävästi B12-vitamiinia tai vatsan sisäinen tekijä estää ravinnon B12-vitamiinin imeytymisen. Silloin kannattaa tilata iHerbistä kunnon B12-valmistetta tai B-vitamiinien yhdistelmävalmistetta ja ottaa sitä raudan kanssa.
Laimennetulla astianpesuaineella voi pestä hiukset. (Jos shampoo ja rahat on täysin loppu). Ei mene hiukset piloille.
Konetiskitabletteja voi käyttää myös pyykkikoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vanha aloitus, mutta kannan korteni kekoon: Älä hanki lemmikkiä. Jos haluat itsellesi eläinkaverin, niin ala pientä maksua vastaan ulkoiluttamaan muutamaa naapurin koiraa tai kissaa. Eläimet rakastavat ihmisiä, jotka lähtevät heidän kanssa lenkille. Ja omistajat rakastavat henkilöä, joka lenkittää heidän koiraansa tai kissaansa. Samalla voi näiden ihmisten loma-ajat hoitaa ja helliä heidän koiraa tai kissaa, vaikka kuinka. Ja sen sijaan että joutuisit maksamaan lemmikin omistamisesta, saat siitä rahaa!
Mä tein juuri näin.
Koiran omistaja maksoi minulle pientä taakurahaa, kun kävin ulkoiluttamassa hänen koiraa.
Antoi myös kirppistavaraa, jotka oli löhes roskaa. Kerran sanoi hän on aatellut ei enää maksa rahaa, kun tienaan niin hyvin kirppiksellä.
Olin etsinyt tekosyytä lopettaa ja siinähän se oli.
Sain monta, tosi tosi monta pakettia terveyssiteitä, jotka olivat paksuja ja huonosti imi.
Jonkun kumman syyn takia säästin ne ja käytin pois sitten kun olin eronnut ja rahaa ei ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata meikata tai värjätä hiuksiaan. Luonnollinen ihminen on kauniimpi.
Valitettavasti tämä ei useinkaan pidä paikkaansa. Puhun tässä myös itsestäni. Suomalaiset ovat keskimäärin tosi värittömiä ja ankeita ilman pientä ehostusta ja kunnon väriä hiuksissa.
Tämä. Vaikka itse olen pienituloinen, niin kotivärjään harmaata tyveäni piiloon. Käyn kampaajalla kahden kuukauden välein, jotta hiusmallini (long bob) pysyy siistinä. Ja käytän meikkiäkin. Haluan olla perushuolitellun ja siistin näköinen. Oloni on naisellisempi näin.
Olen aina ihmetellyt suomalaisten naisten meikkivastaisuutta ja yleensäkin naisellisuuden vastaista asennetta. Ei saisi olla kiinnostunut siitä miltä peilikuva näyttää. Tätä asennetta on varsinkin 40+ ikäisillä naisilla, ja vielä rajummin 60+ ikäisillä naisilla ja miehillä.
Ja miksi pitäisi olla "luonnollinen"?! Jos jotakuta ärsyttää huoliteltu ulkonäköni, niin kääntäköön päänsä muualle.
Ja mitä tulee rahanmenoon, niin itselläni sitä ei kulu tupakkaan, alkoholiin, energiajuomiin, wolttailuun jne. Ruokakauppaan on kuukausibudjetti, jota en ylitä. Jotkut laittavat surutta jopa sata euroa kuussa esim. herkkuihin ja roskaruokaan ja sitten valitetaan kuinka ei ole varaa käydä esimerkiksi juurikin siellä kampaajalla.
Alavalalla kirjoitti:
- Ei tarvitse ostaa kosteusvoidetta, kun käyttää kauppojen testereitä, näin voi käyttää ladukkaitakin tuotteita. Uskaliammat voivat myös meikata testereillä, tosin ripsiväriä en suosittelisi silmätulehdusriskin vuoksi.
- Kun käy yleisissä vessoissa, ei kulu rahaa vessapaperiin tai vessan vetämiseen.
- Soijarouheella voi korvata lihan.
- Kaupoissa voi tiettyihin aikoihin syödä mahansa täyteen maistiaisista. Meilläpäin erityisesti pe-iltaisin on isommissa marketeissa vaikka mitä tarjolla.
- Konetiskitabletit voi hyvin puolittaa, puolella tulee jo ihan puhdasta.
- Kirjastosta kun lainaa kirjat ja elokuvat ei tarvitse maksaa. Joistain kirjastoista voi lainata kaikenlaista muutakin kuten vaikka askelmittareita.
- Kannattaa hakea tuettuja lomia, niin pääsee edes joskus lomallekin. Täysihoito tulee varsinkin lapsiperheillä halvemmaksi kuin kaupasta ostetut viikon ruoat.
- Monet kaupungit järjestävät erilaisia edullisia liikuntaryhmiä, niitä kannattaa kokeilla.
- Osta halavalla ja myy kalliimmalla kirpputoreilla.
- Ilmaisia kyniä kannattaa väijyä.
- Muista myös mm. kirpputorien saa-ottaa korit!
Jos noita kaikkia viitsii noudattaa, jää tukirahoja käyttämättä.
Dove saippuan täyttöpussi 0,5l parisen euroa Normalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti valmistajat ylimitoittavat annosteluohjeet mm. pesuaineissa. Kun alat puolittaa ohjeannoksia riittää aineet pidempään.
Kasvata vihreät itse talvella, vaikkapa krassia ikkunalaudalla. Köyhän ei ole pakko syödä ankeasti, jos osaa mausteet ja lisukkeet.Näin.
Ei varmaan, mutta niissä neukkukuutioissa on kuulemma pyykkituvat.
Varhaisperunat voi pakastaa. Saa syödä varhaisperunoita jouluna. Ostin 7 kiloa varhaisperunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä silloin 80-luvulla vanhemmat säästi kaikessa. Kouluun tarvittavat sukset ja luistimet oli aina jostain saadut halvat paskat ja vaatteet olivat hirveitä rättejä. Ku halvalla sai. Äiti ei ollut todellakaan mikään parturi-kampaaja ja hän leikkasi meidän poikien hiukset kotona. No oli kyllä sen näköisetkin. Ei ihme että koulukiusattiin.
Köyhät älköön tehkö lapsia vain koska "kaikki muutkin".
Samaa mieltä. Jos on taloudellisesti tiukkaa, niin siihen ei tule lasta tehdä! Pitää ajatella lapsen etua!
Olen lähtöisin vähävaraisesta duunariperheestä ja aina sai hävetä sitä miltä näytti. Vaikka olin tyttö, niin hiukseni kynittiin lyhyiksi, koska äitini sanoi pääsevänsä helpommalla, kun hiukseni sai pestyä nopeasti eikä niitä tarvinnut laittaa mitenkään. Ja vaatteeni näyttivät enemmän poikien vaatteilta. Sellaisia kamalia kollareita jättimäisillä polvipusseilla. Sain yhdet lenkkarit per vuosi. Jos paitani kävivät hihoista liian lyhyiksi, niin sillä ei ollut väliä. Olin epäsiistin pojan näköinen ja sisimmässäni surin sitä miltä näytin. Muistan yhdenkin talven, kun jouduin kulkemaan äitini vanhoilla rikkinäisillä talvikengillä. Ne olivat liian isot ja loskakelillä sukkani kastuivat märiksi. Rahaa oli kyllä isän tupakkaan ja peliautomaatteihin, mutta ei minun kunnollisiin vaatteisiin ja kenkiin. Tämä kasarilla ja ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan, mutta niissä neukkukuutioissa on kuulemma pyykkituvat.
On köyhillä omat pesukoneet, JOS asuu luukussa jossa on liitännät ja tilaa pesukoneelle. Muuten ei. Niitä pesukoneita saa rupusilla kympeillä ostettua käytettyinä ja tuurilla se voi kestää jopa pidempään kuin uutena ostettu.
Mulla kesti 40 eurolla kierrätyskeskukselta ostettu pesukone kolme neljä vuotta ja sen jälkeen ostin liikkeestä ihan uuden.
Olen yksineläjä ja sama pesukone ollut käytössä jo viisitoista vuotta. Ihmeen hyvin kestänyt, vaikka pyörii kahdesti viikossa. Ostin tuon kaupasta uutena. Vaikka olen pienituloinen, niin pyrin ostamaan kerralla kunnollista, kun jotain materiaa tarvitsen. Esimerkiksi talvitakkini on Didriksonin laadukas ja lämmin. On ollut käytössä neljä tai viisi talvea, ja tarkoitus on kestää käytössä vielä seuraavat viisi. Laitan joka kuukausi hieman rahaa säästöön, niin siksi pystyn tuohon kerralla kunnollista -ostamiseen.
Luultavasti, jos ei oo varaa ostaa wc- ankkaa, ni tuleepahan edes muutaman kerran vuodessa kuurattua pönttö edes jollain pesuaineella.