Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Korvaan salaatit juureksilla silloin kun salaatti aineksissa on kalleimmat kilohinnat.
Etenkin jos ajattelee lehtisalaattien hinta-laatusuhdetta, eli paljonko yhdestä 1,49 e tai sitä kalliimmasta lehtisalaatista tulee salaattiaineista ja kuinka vähän ravintoaineita saati makua siinä on, niin ei paljon nappaa niitä ostella.
Salaattiin pitää ostaa halvempia tai ainakin ravintorikkaampia aineksia. Jäävuorisalaatti maksaa kilohinnaltaan n. 2,80 e, kun taas lehtisalaatit jotain 13-20 euroa. Fiksumpaa on tehdä raasteita perinteiseen tapaan. Tai sitten rakentaa salaatti jäävuorisalaattia, johon lisää vaikkapa pikkuisen paistettua palsternakkaa tai punajuurta tms. Lisäksi voi paahtaa kurpitsansiemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni paperilippuset sekä -vihkoset häviää aina jonnekin. Siksi teen rahankäyttösuunnitteluni wordilla/excelillä. Tai näiden puuttuessa ilmaisella openofficella. Tiedostot eivät häviä ja lisäksi taulukkolaskennan kanssa ei tarvitse erikseen kaivella taskulaskinta.
Käytettyjä yritystietokoneita myyvistä liikkeistä (tkv finland) saa hyviä koneita edullisesti. 2-3 vuotta yrityskäytössä ollut laatukone voittaa kestävyydessään uuden peruskoneen.
Täytyy sanoa, että Excel on kyllä hyvä työkalu köyhän avuksi. Kun itselleen tekee sopivan taulukon, se on siinä. Tärkeintä ei ole vain se, että se laskee summat automaattisesti, vaan se, että se tekee aika näkyväksi sen mihin ne rahat menevät (eli mistä voisi nipistää) ja miten kuukauden kulutus jakaantuu sekä miten rahat riittävät ensi kuuhun.
Helpompi apuväline on jos on Dansketili Danskessa, siihen kun merkitsee mistä tuloista ja menoista on kyse, niin se tekee graaffin, josta suoraan näkee omat menot. Informatiivista sekin jos ei ole kovin tottunut taloudenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni paperilippuset sekä -vihkoset häviää aina jonnekin. Siksi teen rahankäyttösuunnitteluni wordilla/excelillä. Tai näiden puuttuessa ilmaisella openofficella. Tiedostot eivät häviä ja lisäksi taulukkolaskennan kanssa ei tarvitse erikseen kaivella taskulaskinta.
Käytettyjä yritystietokoneita myyvistä liikkeistä (tkv finland) saa hyviä koneita edullisesti. 2-3 vuotta yrityskäytössä ollut laatukone voittaa kestävyydessään uuden peruskoneen.
Täytyy sanoa, että Excel on kyllä hyvä työkalu köyhän avuksi. Kun itselleen tekee sopivan taulukon, se on siinä. Tärkeintä ei ole vain se, että se laskee summat automaattisesti, vaan se, että se tekee aika näkyväksi sen mihin ne rahat menevät (eli mistä voisi nipistää) ja miten kuukauden kulutus jakaantuu sekä miten rahat riittävät ensi kuuhun.
Helpompi apuväline on jos on Dansketili Danskessa, siihen kun merkitsee mistä tuloista ja menoista on kyse, niin se tekee graaffin, josta suoraan näkee omat menot. Informatiivista sekin jos ei ole kovin tottunut taloudenhoitaja.
Ai niin, toki pitää muistaa että Dansketilin kuukausimaksu on köyhälle kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaan salaatit juureksilla silloin kun salaatti aineksissa on kalleimmat kilohinnat.
Etenkin jos ajattelee lehtisalaattien hinta-laatusuhdetta, eli paljonko yhdestä 1,49 e tai sitä kalliimmasta lehtisalaatista tulee salaattiaineista ja kuinka vähän ravintoaineita saati makua siinä on, niin ei paljon nappaa niitä ostella.
Salaattiin pitää ostaa halvempia tai ainakin ravintorikkaampia aineksia. Jäävuorisalaatti maksaa kilohinnaltaan n. 2,80 e, kun taas lehtisalaatit jotain 13-20 euroa. Fiksumpaa on tehdä raasteita perinteiseen tapaan. Tai sitten rakentaa salaatti jäävuorisalaattia, johon lisää vaikkapa pikkuisen paistettua palsternakkaa tai punajuurta tms. Lisäksi voi paahtaa kurpitsansiemeniä.
Kiinankaaliin olen siirtynyt.
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä fiksumpaa olisi käyttää ilmaista taulukkolaskentaohjelmaa kuin exceliä. Tietenkin jos joku vanha excel on käytössä niin samahan sitä on käyttää, mutta jos ei ennestään ole, niin hankkii vaikka libreofficen ennemmin.
Odottelen , milloin niitä murusia alkaa tippua rikkaiden pöydältä . Sellainenhan puhe oli viime vaaleja ennen .
Mä olen köyhä, koska en anna velkojeni mennä ulosottoon. Käyn töissä minimipalkalla, lisäksi saan vähän asumistukea. En polta, en juo, en käy kahvilassa tai missään maksullisissa paikoissa, laitan kaiken ruuan itse kotona, ostan vain kirpparivaatteita. Elintasoni tulee parantumaan sitten kun saan velat maksettua ja toivon etten velkaannu enään. Mulla on siis toivoa paremmasta. Ymmärrän hyvin, että jos on ollut todella köyhä vuosia ja vuosikymmeniä, sitä ei enää ehkä ole. Tsemppiä teille!
Itse en halua suodata joka centtiä, vaan pidän isommista ratkaisuista.
1) Autosta on luovuttu,kun joten kuten tullaan toimeen ilmankin.
2) Ostan vain tarpeellista.
3) Asutaan aika minimaalisesti pienessä kaksiossa.
4) Kuntosalilla ei käydä, kun liikuntaa saadaan kävellen ja pyöräillen.
5) Pitkiä ulkomaan matkoja ei tehdä, vaan käydään kesällä Tallinnassa päivän risteilyllä.
6) Ehjää ei korjata.
7) Ruoka pitää olla terveellistä.
Jos tupakoi kantsii kerää taloyhtiöiden tuhkiksista tumppeja ja joskus löytyy myös nuuskaa ihan maasta!
Minä aloitan: Minä jatkan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
Älä syö vitamiineja, ovat humpuukia!
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.y
Älä tee vauvoja, ovat kalliita elättää...
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
Lopeta kahvinjuonti kokonaan, säästät vielä enemmän.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
Lopeta meikkaaminen, säästät vielä enemmä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
Lopeta saippuan käyttö, pelkkä vesi kyllä riittää!
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jätä aamiainen väliin ja syö ilmainen lounas...
Jatkakaa...
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juominen on kyllä kummallista. Kuppikaupalla menee ihmisillä päivittäin. Aina ku kaverin näkee tai joku tulee kylään, pitää juoda. Heti ku herää ja ruuan päälle.
Itse en koskaan alkanut juoda, joten kahvipakettitarjoukset, kahvin tai maidon loppuminen, ei oo muodostuneet kynnyskysymykseksi.
"Mutta ku mä tarviin, et herään!" Etkä tarvii, eihän lapsetkaan tarvii. Joko sun elintavoissa on jotain väärin, tai sitten oot vaan kehosi opettanut kofeiinin saamiseen.
Ehdottoman hyvä paikka säästää rahaa. Mitäköhän siitä tulee vuodessa.
Itse keittäen kahvin juominen ei tule kalliiksi. Alkoholin ja tupakan käytön lopettaminen tuo säästöä.
Saksasta tilaan jonkin verran, ilman postikuluja toimittavat suomeen, kun ostokset ylittää tietyn summan. Siellä moni käyttämäni tuote 40% halvempi. Esimerkiksi hiusväri alle 4€ puteli, sama tuote suomalaisessa marketissa melkein 12€! Katteet on kohillaan..
Alkoholijuomat kannattaa tilata Saksasta. Siideri tai Hartwallin lonkero 0,80 euroa tölkki. Halvin 24 tölkin olutsalkku 8 euroa, kolmen litran viini 8 euroa ja 3 litraa vodkaa 29 euroa. Rahti noin 2 euroa kilolta.
Iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinit voi tilata Iherbsistä. Jättää mehujen ym. turhien juominen ja juo vettä ja teetä. (Teepussit voi käyttää uudestaan. Katsoo netistä tarjoukset (koska lehteä ei kannnata tilata) ja ostaa useammam kappaleen kerralla ja laittaa pakasteeseen.
Käy kerran viikossa kaupassa ja tekee viikkobudgetin ja ruokalistan erikseen. Tekee suuria määriä kerralla ja loput laittaa pakkaseen. Ostaa soijaa, jolla voi jatkaa esim. jauhelihaa. Edullista ja täyttävää.
Jatkaa vedellä puhdistustuotteita ym. ennen kuin ne loppuu.
Tässä ei ollut kuin yksi järkevä neuvo. Esim. pakkasen pito ei välttämättä tuo yhtään säästöä kun siitä maksaa 30-50 euroa vuodessa. Mukavuutta kyllä, mutta kyse olikin säästämisestä.
Yleensäkin ruokien jatkaminen tulee halvemmaksi, jos on jo valmiit pohjaliemet, kuin aloittaa kaikki alusta. KYLLÄ pakasteen pito kannattaa, ensinnäkin kesällä kerätyt marjat säilyvät keittämättä ja saa tuoreita marjoja koko vuoden. Tarjouksia, myös lihasta ja kalastapystyy hyödyntämään kun punaleimasta jauhelihaa voi huoleta nakata pakkaseen ja syödä viikon tai kuukauden päästä. Voi leipoa isoja eriä ja laittaa useiden pivien ateriat kerralla ja sitten ottaa annoksia pakkasesta jne...
Viikon ostoksia ei kannata edelleenkään tehdä etukäteen. Jää kaikki tarjoukset hyödyntämättä, lisäksi viikon etukäteen ostamisella saattaa mennä ruokaa vanhaksi.
Itse suosin tuotteita joissa on pitkä päiväys ja siinä säästää pilalle menemättömissä tuotteissa.
Köyhäily loppui, kun otin luottokortin ja Klarnan käyttöön. Toki maksan pitkässä juoksussa ostoksistani enemmän, mutta nyt inflaatio syö sitä velkaakin /korkoja ja pystyn suhteellisen pienillä kuukausimaksuilla pitämään yllä aivan eri elintasoa kuin aikaisemmin. Tämä tietysti edellyttää luottotietojen kunnossaolemista.
Vierailija kirjoitti:
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Ei, jos puhutaan nimenomaan säästövinkeistä, jotka ovat tämän ketjun aihe. Rikkaiden säästövinkit olisivat, että älä osta ihan joka päivä noutolattea, tee välillä kiva Euroopan-reissu kaukomatkojen sijaan ja karsi 30 lehtitilauksesta ja suoratoistopalvelusta muutama pois.
Jos on vinkkejä, miten kuka tahansa voi kasvattaa tulojaan, niin siitä vain, mutta niille oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spotifyn saa kolmeksi kuukaudeksi ilmaiseksi. MUTTA, muista perua tilaus ajoissa, muuten alkaa laskuttaa kuukausimaksua.
Suoratoistoissa oli aikaisemmin kuukauden ilmaisia kokeilujaksoja, tai parilla eurolla kuukaudeksi. Noita kun kierrätti ja kuukaudessa ehti sopivasti katsoa edellisen tilauksen jälkeen tulleet uudet sarjat/leffat. Ja sitten vaihtoon aina tilattu paketti, katsottavaa riitti. Tosin en tiedä onko enää noita samassa määrin saatavilla ilmaiseksi.
Usein sellainen unohtuu katkaista määräajassa ja laskutus jatkuu. Koko juju on siinä.
Unohda alepa, mene Lidliin Turussa kirjoitti:
Käy Lidlissä, siellä on edullisesti hyvälaatuista tavaraa, selkeästi merkittynä, mikä on kotimaista, mikä ei. Useimmissa leikkeissä hinta on edullinen, liha-ja proteiinipitoisuus tavanomaisia suomalaisia valmistajanimien tuotteita korkeampi. Lidlillä kyllä myös oma, Suomessa tuotettu lihjalostemerkki, Korpela. On siellä muistaakseni myös Snellmanin tuotteita, Porin leivän, Vaasan, ja Fazerin leipää. Oluita on hyvä valokoima eri maista. Maitotuotteitakin on eripuolilta Suomea.
Korpelat on Suomessa valmistettu, mutta liha on ulkomaista. Olkaa tarkkana, jos haluatte kotimaista. Itse olen mieluummin kokonaan ostamatta lihatuotetta kuin ostaisin ulkomaista. Jokainen tietysti päättää omalta kohdaltaan itse.
Suoratoistoissa oli aikaisemmin kuukauden ilmaisia kokeilujaksoja, tai parilla eurolla kuukaudeksi. Noita kun kierrätti ja kuukaudessa ehti sopivasti katsoa edellisen tilauksen jälkeen tulleet uudet sarjat/leffat. Ja sitten vaihtoon aina tilattu paketti, katsottavaa riitti. Tosin en tiedä onko enää noita samassa määrin saatavilla ilmaiseksi.