Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
841/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkapurkissa tilliä kirjoitti:

Oikein pihi ostaa porkkanapussin ja tekee raastetta ja porkkana pihvejä,sopii hernekeittoon ja onkii itse kalaa.

No tämäpäs oli hyvä ohje. Puolisolla porkkana-allergia ja herneistä tulee kihti. Ja kalaa ei näillä leveysasteilla nyt ongita.

Kalastusta voi harrastaa kaikkina vuodenaikoina Suomen leveyspiireillä. En tajua kommenttiasi.

-Kesällä ongitaan ja talvella pilkitään

-Verkot lasketaan kesällä veneestä ja talvella jäältä

-Koukkukalastus ja pitkäsiima onnistuu talvella paljon helpommin kuin kesällä. Eikä tarvita edes venettä!

Ainoastaan vetouistelu ei onnistu talvella. Virvelilläkin voi kalastaa talvella sulissa virtapaikoissa. 

Olen harrastanut/harrastan näitä kaikkia. Joten en kyllä ymmärrä tuota väitettäsi.

Pitäisi vain olla vesistö lähellä. Jos pitää hankkia auto niin ei kannata. Ja julkisilla ei viitsi lähteä katiskaa kuskaamaan.

Suomessa on vesistöä lähes joka paikassa. Jossain Pohjanmaalla ei ehkä ole kovin tiheässä järviä, mutta sielläkin on jokia ja luomia. Ja rannikolla tietysti on meri. Katiskaa ei kuljetella joka kerta bussilla. Se viedään kerran sinne rannalle ja sen jälkeen se on siellä seuraavat kymmenen vuotta. Talveksi nostetaan maalle ja nielu kiinni, ettei mene lintuja sisään. Ja jotkut mallit saa kätevästi kasaankin, jos bussilla pitää mennä. Mutta luulisi sen verran olevan tuttuja tai sukulaisia auttamassa, että autolla viedään se katiska.

Vierailija
842/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää lohta, maksaa vähemmän kun sisäfile. 

Syökää muikkua kotimaista superruokaa.

Kalastakaa itse. Siinä yhdistyy ulkoilu ja ruuan hankinta. Onki, pilkki tai katista. Helpointa on hommata katiska, jota käy pari kertaa viikossa kokemassa. Katiskan voi tehdä itse tai pienellä vaivalla niitä löytää hylättyinä rannoilta. Itse en ole koskaan hankkinut lupaa katiskaan, eikä kukaan ole koskaan siitä tullut mitään huomauttamaan.

Voiko katiskan heittää vaan rannalta ja pistää puuhun kiinni, jos ei omista venettä? Vai "lainaatko" muiden veneitäkin?

Jos on hieman jyrkempi ranta, niin riittää se naru puuhun kiinni. Kesällä voi viedä kahlaamalla, jos on loivempi ranta. Oma vene on minulla käytössä. Mutta veneitäkin saa halvalla, kun kaupunki huutokauppaa löytöveneitä, joilla ei ole omistajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat vinkit. Säästän paljon kun en osta kohtia 1, 2 ja 4 lainkaan.

Vierailija
844/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkapurkissa tilliä kirjoitti:

Oikein pihi ostaa porkkanapussin ja tekee raastetta ja porkkana pihvejä,sopii hernekeittoon ja onkii itse kalaa.

No tämäpäs oli hyvä ohje. Puolisolla porkkana-allergia ja herneistä tulee kihti. Ja kalaa ei näillä leveysasteilla nyt ongita.

Kalastusta voi harrastaa kaikkina vuodenaikoina Suomen leveyspiireillä. En tajua kommenttiasi.

-Kesällä ongitaan ja talvella pilkitään

-Verkot lasketaan kesällä veneestä ja talvella jäältä

-Koukkukalastus ja pitkäsiima onnistuu talvella paljon helpommin kuin kesällä. Eikä tarvita edes venettä!

Ainoastaan vetouistelu ei onnistu talvella. Virvelilläkin voi kalastaa talvella sulissa virtapaikoissa. 

Olen harrastanut/harrastan näitä kaikkia. Joten en kyllä ymmärrä tuota väitettäsi.

Pitäisi vain olla vesistö lähellä. Jos pitää hankkia auto niin ei kannata. Ja julkisilla ei viitsi lähteä katiskaa kuskaamaan.

Menee se julkisellakin.... senhän saa kasaan littanaksi.

Ja sitten viikon kuluttua kun tulee ne vastapyydetyt kalat muovipussissa takaisin kotiinpäin nii hoituu turvavälitkin siinä kätevästi 😁

Järvestä nostettu tuore kala ei haise sen enempää kuin kaupasta ostettu tuore kala. Useat ihmiset ostavat kaupasta kalaa ja menevät bussilla kotiin. Mikä oli ongelmana?

Vierailija
845/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen pieni vinkki - näin Citymarketissa Pirkka-täysjyväriisipaketin, jossa oli vain 500 g riisiä ja hintaakin vain 1,09 euroa. Ajattelin sen olevan todella kätevää köyhälle, jos ei halua kuitenkaan valmistaa kuukaudessa kovin montaa ateriaa, joissa on riisiä. Se oli sellainen "sinkkupakkaus" ja silti ihan edullinen kilohinnaltaan, ja terveellistä täysjyväriisiä. Ja sen saa kannettua helposti kaupasta kotiin vaikka kävisi kaupassa kävellen. Eikä tarvitse säilytellä isoa avattua riisipakettia kuukaudesta toiseen keittiön kaapissa.

Vierailija
846/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ja pippuri kannattaa napata pikaruokaloista, niitä saa niistä usein ilmaiseksi paikan päältä. WC-paperi kannattaa myös ottaa mukaan julkisista käymälöistä. Käy kaupassa vasta 20 jälkeen ja osta vain -20-50% tarjous tuotteita.

Vierailija
847/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muuta elämää niin se elämä menee helposti naposteluksi  itsensä ja yksinäisyyden palkitsemisena. Hyvä säästövinkki on lähteä ulos kävelemään aina kun tekee mieli välipalaa tai namia. 

Ja jos täytyy juosta tarjousten perässä niin se tarkoittaa sitä ettet omaa edes sitä perustaloudenhoitotaitoa joka jokaisen omillaan asuvan pitäisi omata. 

Vierailija
848/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon sellaisia neuvoja, että niitä kun alkaa noudattamaan, niin sen jälkeen joillain onkin aihetta kysellä vinkkejä, että miten estää itseään sairastumasta esim. masennukseen.

Omakohtaista kokemusta on, tälläkin hetkellä diagnoosina keskivaikea masennus. Syitä masennukseen toki muitakin, mutta yksi iso syy on köyhyyden aiheuttama "valheellinen" elämä.

En nyt ihan ymmärrä miten köyhän elämä olisi "valheellista" sen enempää kuin muidenkaan. 

Tarkoitin yksinkertaisesti sitä, että kaikesta tinkiminen voi mennä jossain vaiheessa siihen pisteeseen, että ihminen ei koe elävänsä aidosti ja rehellisesti omannäköistään elämää enää. Joutuu tunkemaan itsensä olosuhteiden pakosta sellaiseen muottiin, johon ei oikeasti sovi. Ja sillä on yleensä hintansa.

Tiettyyn rajaan asti jokainen kai pystyy sopeutumaan, luopumaan, tekemään kompromisseja. Voi jopa kokea uudenlaista mielihyvää ja tyydytystä siitä, että pystyy tulemaan toimeen vähällä, löytämään luovia ratkaisuja, kokemaan iloa pienistä asioista jne. Nämä ovat hienoja juttuja.

Mutta jossain vaiheessa voi tulla vastaan (ja useimmilla varmasti tuleekin) jonkinlainen kriittinen raja, jonka jälkeen on luopunut niin paljon ja/tai niin pitkään omista todellisista tarpeistaan ja toiveistaan, että ilo ja mielekkyys elämästä katoaa. Ja voi tosiaan tuntea, että elää ikään kuin jonkun toisen, toisenlaisen ihmisen valitsemaa elämää (ja tietyssä mielessä ja jossain määrin sen ovatkin toiset valinneet).

Se raja on luonnollisesti eri kohdassa eri ihmisillä, koska meillä kaikilla on erilaiset perusluonteet, erilaiset tarpeet, kiinnostuksen kohteet, lahjakkuudet, mieltymykset, maut jne.

Itse havahduin tähän asiaan toden teolla vasta silloin, kun tuon masennusdiagnoosin sain. Aloin tosissani ymmärtää, mitä pitkäaikainen ”köyhistely” oli itselleni aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen. Ja minun tarpeeni ja unelmani eivät edes ole kovin suureellisia. (Eli ei kannata tulla kirjoittelemaan merkkilaukuista, kaukomatkailusta, golfin peluusta tai purjehtimisesta. :))

Niin, ja asioita ja ihmisiä, joista olen vilpittömästi kiitollinen elämässäni on myös valtava määrä.

Vierailija
849/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostohimoihin auttaa nettishoppailu. Täytä ostoskori, älä lähetä. Käy parin päivän päästä katsomassa, ja luultavimmin voit tyhjentää korin..

Vierailija
850/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysjyväriisissä on lektiiniä joten osta valkoista on itseasiassa suolistolle terveellisempää. riisiä ei tule lämittää uudelleen.

kirnuat itse voin maidosta ja maustat sen. ei tarvitse käydä liian usein kaupassa eikä tule impulssiostoja.

syöt liharuokia mitkä ovat laadultaan hyviä ei tule syötyä liikaa. tiskinpesuaineella voi pestä käsinpestävää  pikkupyykkiä mut ehkei kuitenkaan samaan aikaan tiskin kanssa ;)

Vierailija
851/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola ja pippuri kannattaa napata pikaruokaloista, niitä saa niistä usein ilmaiseksi paikan päältä. WC-paperi kannattaa myös ottaa mukaan julkisista käymälöistä.

====

Vierailija
852/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos bussilla pitää mennä. Mutta luulisi sen verran olevan tuttuja tai sukulaisia auttamassa, että autolla viedään se katiska.[/quote]

=====

Älä kinua ilmaisia kyytejä, ystävyyssuhteesi ovat vaarassa.

Vierailija
853/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola ja pippuri kannattaa napata pikaruokaloista, niitä saa niistä usein ilmaiseksi paikan päältä. WC-paperi kannattaa myös ottaa mukaan julkisista käymälöistä.

====

Häpeä varas!

Vierailija
854/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin heinänteko kirjoitti:

1. Käy leipäjonossa

2. Hae leipäjonofirmaan töihin

3. Käy 60 prossan ilta- aleissa

4. Käy kirpputoreilla

5. Käy kylässä syömässä

6. Käy vaateostoksilla omalla vaatekaapilla

7. Virtuaalishoppaile ; se ei  maksa mitään

8. Älä dokaa, polta tai pelaa rahapelejä

9. Pysy neljän seinän sisällä

10. Rakasta rahaa - nosta käteistä- laita lasipurkkiin ja ihaile sitä.

11. Tee itse ruokasi- paljon parempaa kuin ravintoloissa.

12. Seuraa tarjouksia, osta vain tarpeeseen, hintavertaile

13. Jos olet jo aikuinen, muista ettei ketään kiinnosta pätkääkään mitä sinulla on päälläsi.

14. Ennaltaehkäise sairauksia syömällä terveellisesti.

15. Lenkkeile raittiissa ilmassa ja voimakuntoile käyttäen omaa kehoasi painona.

16. Lue lehtiä netistä ja kirjaston sivuilla, myös kirjoja

17. Älä sorru ostamaan sukulaisilta tai ystäviltä mitään verkostomarkkinointituotteita silkkaa kiltteyttäsi

18. Älä ala esim. meikkimyyjäksi jos sinun pitää siksi hankkia esim. sadan euron tai 700 euron aloitussetti- vaan ymmärrä että todellisuudessa et ole mikään konsultti vaan asiakas. Ymmärrä markkinatalouden kikat - sinua huiputetaan valheellisella kehumisella, joukkohysterialla, ostetulla ystävyydellä, kylkiäislahjoilla, epärealistisilla unelmilla, aivopesulla, toistoilla eli aivopesutoistoilla, mielikuvalla siitä että jos nyt lopetat olet luuseri. Todellisuudessa ainut kuka tällaisissa jutuissa käärii rahaa, on se pyramidin huipulla porskutteva " vip-henkilö ". Nämä pyramidijutut perustuvat siihen, että ajatellaan suuren osan kansaa olevan ihan aivopestäviä lampaita, mitä moni kyllä oikeasti onkin. Herää unelmastasi tähän päivään ja realismiin ja lopeta itsesi, perheesi ja läheistesi köyhdyttäminen tässä ja nyt.[/quote

=======

---kommentti ohjeeseen nro 5: älä käy vierailla syömässä. Älä muutenkaan yritä hyötyä ystävistäsi rahallisesti, älä pummaa kyytejä, älä maksata drinkkejäsi tai ruokiasi.

Nyt olet ehkä köyhä, mutta jos alat lokkeilemaan, olet pian sekä köyhä että vailla yhtäkään ystävää.

Vierailija
855/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää voi leipoa itse.

Ja ylähuuli leivän päälle riittää.

Vettä tulee kraanasta, se on parasta juomaa.

Vierailija
856/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suurin osa ohjeista neuvoo ostamaan jotakin halvemmalla joka ei todellakaan ole säästövinkki. Kaikki ostovinkit ovat huonoja. Jos köyhä haluaa säästää niin se tarkoittaa sitä ettei normaalin vähimmäisruuan lisäksi osteta mitään edes tarjouksesta. Ihmisen elämä ja mielenrauha ei ole mitenkään liitettävissä materiaan vaan siihen miten tulee toimeen oman itsensä kanssa.

Hyviä säästövinkkejä ovat sellaiset jotka kehottavat tekemään jotain muuta ostamisen sijaan. 

Joskus aikanaan kun olin todella köyhä niin sisustusintoisena haaveilin kaikista sisustusjutuista vaikka rahaa oli tuskin ruokaan. Kärvensin itseäni turhaan katselemalla sisutuslehtiä ja blogeja. Yks kaunis päivä sain idean. Laitoin kaikki myyntiin. IHAN kaikki. Patjaa petivaatteineen ja Aallon ruokapöytää tuoleineen sekä pidin yhden kahvikupin, kulhon ja lusikan, kauhan ja kattilan sekä yleisveitsen että kylpypyyhkeen ja muutaman vaatteen ja kengät, käsilaukun jotka mahtuivat kaikki eteisen kaappiin.  Kaikki meni viikonlopussa. Kirjat, koriste-esineet, viherkasvit, kalusteet, astiat, verhot, vaatteet, ihan kaikki. 

Yhtäkkiä mulla oli vaan merkkikamaa. Oli toukokuun alku ja ihana yksiö Helsingin keskustassa. En ostanut koko kesänä mitään uutta. samoilla farkuilla ja t-paidalla ja neuleella vedettiin koko kesä ja syksy. Vietin kaiken ajan ulkona, kirjastossa ja muissa julkisissa paikoissa, vesipullo mukana. Ja mulla oli rahaa! En tuhlannut mihinkään. Eka ostos sopparuuan jälkeen oli talvitakki ja se oli mun ainoa ostos koko vuoteen.

Vierailija
857/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele maton eri kohdissa niin se ei kulu ikävösti

Käytö kesällä talvivaatteita ja toisin päin niin ei tule kaipuuta lomalle

Käytä piimää käsisaippuana. Säästät huomattavasti litrahinnoissa!

Älä odota vihreiden vaihtumista, säästät pensaa

Käy syömässä tuntemattomien lastrn synttäreillä. Ne huomaa ilmapalloista portin pielessä

Odota aamuyöhön kun soitat ystävillesi. Halvempaa!

Käy gigantissa kähertämässä hiukset. Käytä markettien testereitä. Kaksi kertaa viikossa riittää esim deodoranttiin

Päällystä sukset sukkahousuilla. Et tarvitse pitovoidetta!

Tee itse dildo ylijääneitä joulukynttilöitä sulattamalla. Säästät myös treffailukuluissa

Luen naapurin lehdet ennen kuin he ehtivät itse hakea postin. Paitsi rauhan yhdistys

Kerää pissapojan vesi talteen tuulilasista ja käytä uudelleen

Juhli juhannusta jouluna ja joulua juhannuksena, säästät huomattavasti!

Näppäile puhelinta niin säästät jumppakortissa

Istu sohvalla hieman ilmassa niin se ei kulu liikaa

Köytä terveysside useasti. Sen voi pestä jopa pesukoneessa, olethan huomannut!

Napsuttele sormia ja niveliä halutessasi kuunnella kalliita. Cd-levyjä. Laula mulana mutta kuiskaten ettet kuluta tärykalvojasi

Katsele televisiota kauempaa ettei se kulu

Pummaa kyyti esim roska-autosta tqi aura-autosta. Nehän kulkevat säännöllisesti reiteilläsi

Ripottele sokerin sijasta itsetekemääsi lasimursketta. Sen voi

Käyttää myös uudelleen

Poimi hiusharjasta hiukset ja asettele ne uudelleen päähäsi

Vierailija
858/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdä isoja ruoka -annoksia pakastaa osa. Keittää kahvia niukasti. Ostaa kirppikseltä.

Kahvi itse keitettynä ei kyllä ole kallista hupia, etenkin jos kahvit ostaa tarjouksesta niin kupposen hinta ei montaa senttiä ole. Ennemmin kannattaa katsoa mitä sen kanssa tulee mussutettua. Kahviloissa istuminen on eri asia.

Vierailija
859/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävele maton eri kohdissa niin se ei kulu ikävösti

Käytö kesällä talvivaatteita ja toisin päin niin ei tule kaipuuta lomalle

Käytä piimää käsisaippuana. Säästät huomattavasti litrahinnoissa!

Älä odota vihreiden vaihtumista, säästät pensaa

Käy syömässä tuntemattomien lastrn synttäreillä. Ne huomaa ilmapalloista portin pielessä

Odota aamuyöhön kun soitat ystävillesi. Halvempaa!

Käy gigantissa kähertämässä hiukset. Käytä markettien testereitä. Kaksi kertaa viikossa riittää esim deodoranttiin

Päällystä sukset sukkahousuilla. Et tarvitse pitovoidetta!

Tee itse dildo ylijääneitä joulukynttilöitä sulattamalla. Säästät myös treffailukuluissa

Luen naapurin lehdet ennen kuin he ehtivät itse hakea postin. Paitsi rauhan yhdistys

Kerää pissapojan vesi talteen tuulilasista ja käytä uudelleen

Juhli juhannusta jouluna ja joulua juhannuksena, säästät huomattavasti!

Näppäile puhelinta niin säästät jumppakortissa

Istu sohvalla hieman ilmassa niin se ei kulu liikaa

Köytä terveysside useasti. Sen voi pestä jopa pesukoneessa, olethan huomannut!

Napsuttele sormia ja niveliä halutessasi kuunnella kalliita. Cd-levyjä. Laula mulana mutta kuiskaten ettet kuluta tärykalvojasi

Katsele televisiota kauempaa ettei se kulu

Pummaa kyyti esim roska-autosta tqi aura-autosta. Nehän kulkevat säännöllisesti reiteilläsi

Ripottele sokerin sijasta itsetekemääsi lasimursketta. Sen voi

Käyttää myös uudelleen

Poimi hiusharjasta hiukset ja asettele ne uudelleen päähäsi

Pa*kanna lautaselle ja syö. Edelliseltä kierrokselta jäi vielä ravinteita imeytymättä.

Vierailija
860/1383 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suurin osa ohjeista neuvoo ostamaan jotakin halvemmalla joka ei todellakaan ole säästövinkki. Kaikki ostovinkit ovat huonoja. Jos köyhä haluaa säästää niin se tarkoittaa sitä ettei normaalin vähimmäisruuan lisäksi osteta mitään edes tarjouksesta. Ihmisen elämä ja mielenrauha ei ole mitenkään liitettävissä materiaan vaan siihen miten tulee toimeen oman itsensä kanssa.

Hyviä säästövinkkejä ovat sellaiset jotka kehottavat tekemään jotain muuta ostamisen sijaan. 

Joskus aikanaan kun olin todella köyhä niin sisustusintoisena haaveilin kaikista sisustusjutuista vaikka rahaa oli tuskin ruokaan. Kärvensin itseäni turhaan katselemalla sisutuslehtiä ja blogeja. Yks kaunis päivä sain idean. Laitoin kaikki myyntiin. IHAN kaikki. Patjaa petivaatteineen ja Aallon ruokapöytää tuoleineen sekä pidin yhden kahvikupin, kulhon ja lusikan, kauhan ja kattilan sekä yleisveitsen että kylpypyyhkeen ja muutaman vaatteen ja kengät, käsilaukun jotka mahtuivat kaikki eteisen kaappiin.  Kaikki meni viikonlopussa. Kirjat, koriste-esineet, viherkasvit, kalusteet, astiat, verhot, vaatteet, ihan kaikki. 

Yhtäkkiä mulla oli vaan merkkikamaa. Oli toukokuun alku ja ihana yksiö Helsingin keskustassa. En ostanut koko kesänä mitään uutta. samoilla farkuilla ja t-paidalla ja neuleella vedettiin koko kesä ja syksy. Vietin kaiken ajan ulkona, kirjastossa ja muissa julkisissa paikoissa, vesipullo mukana. Ja mulla oli rahaa! En tuhlannut mihinkään. Eka ostos sopparuuan jälkeen oli talvitakki ja se oli mun ainoa ostos koko vuoteen.

Köyhäkään ei voi täysin ostamatta olla, joten ihan hyvä vinkata tarjouksista (halvat ruokakaupat, 60% ilta-alet, edullinen ruoka, hygieniatuotteet ym.).

Tai jos ne kengät tai muu välttämätön hajoaa, niin se vaan on hankittava jostain.

Lapsiperheissä varsinkaan et voi olla ostamatta mitään, lapset kun kasvaa kokoajan.

Paljon täällä on myös hyviä ilmaisia metsäretki/kirjasto ym. vinkkejä ollutkin.

Ei niitä shampoita pidä köyhänkään alkaa korvaamaan jollain perunajauholla ja hampaita harjaamaan ruokasoodalla, välttämättömiä on vaan hankittava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi