Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
241/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikan_Meri kirjoitti:

Vaimo värjää hiuksensa kahden kuukauden välein. tämä maksaa vuodessa 900€. Kymmenessä vuodessa 9000€ 🤔

Paljonko sinun hiustenleikkuusi maksaa?

Vierailija
242/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ajaa omalla autolla. On tosi paljon halvempaa kuin taksilla.

Eipäs vaan vanhempien, kuten tuo vastaaja 228:

"Mihin ihmeeseen toiset töhrää rahansa jos peruselintarvikkeisiin ei jää rahaa. Vanhemmat kyyditsi kauppaan että sain kaikki kerralla tuotua ja pärjäsin 3-4 viikkoa. Opiskellessa sain vanhemmilta ruokapussin aina silloin tällöin tai kysyttiin että onko ruokaa ja jos ei ole niin he laittaa tilille ruoka rahaa et saat käydä kaupassa jos he eivät ehtineet tuomaan. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki toistelee, että tee ruoka itse?!

Siis eiköhän kaikki tiedä, että se tulee halvemmaksi kuin einekset ja pikaruoka ravintolasta 😂

Vierailija
244/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää edes muista kaivata kahvioissa/kahviloissa käymistä. Lopetin sen, kun kahvikupillisen hinta alkoi olla sama kuin kotiin ostetulla kahvipaketilla. Olen yleensä yksin liikkeellä, joten kukaan ei kärsi kahvitaukojen puutteesta. Tarvittaessa voin ottaa kahvit mukaan pienemmässä termarissa ja juoda ne vaikka kirjaston aulassa tai puistonpenkillä.  Itse säästin opiskeluaikoina ottamalla kirjastoistunnoille kotoa ison termospullollisen kahvia. (Kaikissa kirjastoissa se ei ole sallittua.)

Automatkoillakin meillä on yleensä omat kahvit ja eväät mukana. Kerran Tuurin-reissulla särvimme jopa  kauppakeskuksen parkkipaikalla ruokatermoksesta keittoa. Ei hävettänyt yhtään. Säästyi shoppailuaikaa, kun ei tarvinnut jonottaa missään, paitsi vessaan ja kassoille.

Juotko mustaa kahvia vai maitokahvia? Miten maitokahvi säilyy termarissa?

Laitan kahviin maitoa. Lisäsin termospulloon maitoa siten, että kahvi pysyi kuumana. Keitin tuolloin vielä pannukahvia. Parhaimmillaan kirjastoreissut kestivät yli kahdeksan tuntia ja kahvi tuli juotua viimeiseen pisaraan. Termari oli se perinteinen ja suurin punainen Airam ja sumppi säilyi hyvin juomakelpoisena, vaikka vähän jäähtyikin. Suosittelen. Pikkutermaria en ole kokeillut, mutta uskoisin sen olevan ok ainakin lyhyemmän ajan kestävällä sessiolla.

Ruokatermos on myös erittäin kätevä ja ruoka säilyi syömäkelpoisena vielä paluumatkalle Jkl-Tuuri-Jkl -reissulla. Tavalliseen termariin voi aivan hyvin laittaa ohutta keittoa tms. juotavaa ruokaa.

Mä otin aina teetä termarissa mukaan kirjastoon kun opiskelin ja ikävä kyllä maitotee ei säily termarissa vaan mätänee. Ehkä todella kylmä tee säilyisi. Eli maito mukaan johonkin erilliseen purkkiin ja kun ottaa kahvia kaataa maidon sekaan. 

Vierailija
245/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki laskun suoraveloitukseen.

Itselläni on lisäksi allakka, jossa on ylhäällä kaikki laskujen maksupäivät.

Mm sähkölaskun kanssa on käynyt 2 krt, no, 10 v aikana mutta kuitenkin, ettei suoraveloitus ole mennyt läpi.

Rahaa on ollut tilillä mutta joko pankki tai sähköyhtiö on kämmännyt.

Kummatkin firmat väittivät mitään ei ole heidän puolesta väärin mutta kun sain kummaltakin tämän mustaa valkoisella, ei otettu extrakuluja. Tiedän muutaman, joilla on nimenomaan sähkölasku mennyt perintään vaikka on ollut suoraveloitus ja rahaa tilillä.

Kaikki tekemättömät työt teen seuraavan viikon perjantaihin mennessä. Palautukset, hyvitykset, korjaukset.

Minulla on ns työvaatekansio, eli muovitaskuissa on aina kuva asusta, päällimmäisenä olevan kuvan asun puen päälle ja työpäivän jälkeen kuva menee kansion viimeiseksi. Ei tarvitse miettiä yhtään mitä laittaisin päälle.

Kun vaatteeseen tulee korjattavaa, nappi pitää kiristää, sauma purkautuu, laitan vaatteen ompelukoppaan ja se on aina perjantaina tyhjä. Jos perjantaina on menoa, sitten teen sen viimeistään torstaina.

Minulla on varaa käydä vain näillä bonuslahjakorteilla laivalla. Kollegat aina pyytää minua tuomaan tupakkaa ja viinaa, joskus olen tuonut jopa laatikon olutta/siideriäkin.

Ostan ne kerralla niin että saan lahjakortin, jonka laitan het myyntiin, jos saan näitä siis 2. Jos saan yhden, varaan sillä risteilyn taas 3 kk päähän. Yleensä lahjakortteja tukee 2, joista toisen myyn. Itse laivalla ei rahaa mene, koska otan omat eväät mukaan ja kävelen keskustaan. Jos Tukholmassa sataa vettä, voin jäädä hyttiin vaikka lukemaan kirjaa.

Mutta tarkistan säätiedotukset ja olen joskus matkustanut sadeasun ja kumppareiden kanssa. Mitään en Tukholmasta osta, minulla riittää että pääsen kiertelemään kauppoja.

Tein erotessani listan mistä tykkään, mitkä ovat ilmaisia.

Tykkään kun koti on siisti. Joten meillä on aina siistiä. Tarpeeton tavara on myyty pois, tasot ovat pölyttömiä. Tykkään lukea hesaria ja juoda teetä. Joten otan, luvalla, töistä päivän Hesarin mukaan ja illalla luen ja juon teetä.

Tykkään mennä nukkumaan raikkaaseen sänkyyn. Jos ei ole rankkasadetta, vien aina peiton ja tyynyt ulos herätessäni ja annan sängyn kuivua. Ennen töihin lähtöä petaan sängyn ja illalla sänky tuoksuu hyvälle.

Tää on paha.

Kaikki millintarkasti aina samalla tavalla.

Persoonallisuus jäykkä...

Parasta toi asukansio. Voi ei!

Vähän tuli sama mieleen. Jatkuva penninvenytys tekee ihmisistä omituisia?

Mä olen valokuvannut lasten about jokaisen vaatteen ja kengät ja ne ovat säilytyksessä koon ja käyttötarkoituksen mukaan pahvilaatikoissa joten ei tule vahingossa ostettua ylimääräistä ja turhaa. Ja noista kuvista katselen kyllä että asut sopivat jotenkuten yhteen, jos esim. on pinkkejä yläosia paljon (meidän hittiväri), en osta alaosia, joihin kyseinen väri ei yhtään sovi. Eli vaatteita ostaessa, itsellekin, mietin aina minkä jo olemassaolevan kanssa sopii yhteen.

Vierailija
246/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperia ja käsipaperit mukaan työpaikoilta ja muualta, säästyy monta,monta kymppiä vuodessa

Nuorena kun olin vieläkin köyhempi, tiesin erään yleisen vessan jossa oli vessojen välissä wc-paperi- ja käsipyyhevarasto, lukitsemattomana. Melko hiljainen vessa vieläpä, ainakin tiettyihin aikoihin. Kävin siellä jonkun isohkon tyhjän laukun kanssa ja otin useita rullia mukaan. Kymmenen rullaa meni helposti. Tuohon aikaan oli vielä normaaleita rullia eikä niitä jättirullia. Hätätilassa siitäkin rullailisi mutta hidasta ja vie paljon tilaa.

Vierailija
247/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa näissä vinkeissä on vika: puolitetaan jotakin porkkanoita, eikä ymmärretä että se tulopuoli on se mille jotakin tulee tehdä.

Eli koulutus ja työpaikka on ratkaisu, ei mikään vesspaperin varastaminen.

Vierailija
248/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kreikan_Meri kirjoitti:

Vaimo värjää hiuksensa kahden kuukauden välein. tämä maksaa vuodessa 900€. Kymmenessä vuodessa 9000€ 🤔

ei kai nyt noita voi verrata keskenään. Kenenkään hiustenleikkuu ei maksa 900 euroa vuodessa.

Vierailija
249/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kreikan_Meri kirjoitti:

Meillä ei maksa juuri mitään. Värjään itse tokmannin halvoilla väreillä harmaat piiloon vaalennusaineella ja leikkaan itse, mies vetelee koneella itse kaikki pois sängen kerran viikossa ja on erittäin tyytyväinen kun ei ole hiuksista mitään riesaa. 

En ole vielä ihan sopeutunut harmaisiin mummomaisiin hiuksiin tai ne näyttävät niin rumilta omaan silmään. Jossain vaiheessa värjääminen ei enää kiinnosta kuten äidilläni jonka hiuksia värjäsin aina 70v saakka ja nyt häntä ei enää kiinnosta ulkonäkö ollenkaan. 

Nuorena hankin ensimmäiseksi parturi-kampaajan ammatin, kolme vuotta kävin ammattikoulua mutta jätin alan pian ja uudelleenkouluttauduin ihan muulle alalle. Kolme eri ammattia olen opiskellut ja kaikista on ollut hyötyä koko elämän ajan. Toinen kokki ala joka oli elämäni raskain ala fyysisesti että henkisesti. Ei sitä kauaa jaksanut. Mutta ihan harrastuksen vuoksi ja mielenkiinnosta olen opiskellut rikastuttaen elämääni sillä, siis ei rahallisesti vaan henkisesti. 

Vierailija
250/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 rullaa wcpaperia maksaa 3 euroa.

Jostain muusta nyt säästää kuin että varastaa wcpaperia. Enemmän asenne kuin todellinen rahattomuus.

Vierailija
251/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti valmistajat ylimitoittavat annosteluohjeet mm. pesuaineissa. Kun alat puolittaa ohjeannoksia riittää aineet pidempään.

Kasvata vihreät itse talvella, vaikkapa krassia ikkunalaudalla. Köyhän ei ole pakko syödä ankeasti, jos osaa mausteet ja lisukkeet.

Ja puhtaita vaatteita ei kannata pestä, monelle vaatteelle riittää tuuletus ulkoilmassa.

Vierailija
252/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperia ei kannata ostaa eikä varastaa, vaan pehmittää sanomalehteä käsien välissä hieromalla. Toimii!

Mitä sanomalehteä..? Mulle ei ole tullut mitään lehtiä kymmeneen vuoteen. Mainokset yleensä sitä kiiltävää paperia, jota et voi yhtään pehmittää. Ja mieluummin varastan jostain vessasta vähän paperia kuin sanomalehteen pyyhkisin. Ja pyrin käymään vessassa muualla kuin kotona.

Vierailija
253/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperia ei kannata ostaa eikä varastaa, vaan pehmittää sanomalehteä käsien välissä hieromalla. Toimii!

Mitä sanomalehteä..? Mulle ei ole tullut mitään lehtiä kymmeneen vuoteen. Mainokset yleensä sitä kiiltävää paperia, jota et voi yhtään pehmittää. Ja mieluummin varastan jostain vessasta vähän paperia kuin sanomalehteen pyyhkisin. Ja pyrin käymään vessassa muualla kuin kotona.

Kyllä varmaa saa pepun pyyhittyä, mutta mitenkä viemäriputket voi? Voi tulla tyyriimmäksi remontti kun vessapaperin osto.

Vierailija
254/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyvyyteen liittyen: Monia hedelmiä voi säilyttää jääkaapissa, säilyy hyvänä pidempään.

Jos asuu yksin ja tekee itse paljon leipää kerralla niin leipää kannattaa säilyttää pakastimessa. (Etenkin jos on gluteeniton ruokavalio, koska silloin leipä homehtuu todella nopeasti)

Isot kokkaukset voi jakaa puoliksi jääkaappiin ja puoliksi pakkaseen. (Ei tarvitse syödä viikon putkeen samaa ruokaa) 

Oman tilanteen mukaan kasvikset kannattaa ostaa pakkaseen. (Usein halvempia, säilyy myös pidempään)

Vierailija
255/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaa saa pepun pyyhittyä, mutta mitenkä viemäriputket voi? Voi tulla tyyriimmäksi remontti kun vessapaperin osto.

No ei laiteta niitä viemäriin, tietenkään.

Vierailija
256/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostovitamiineista sen verran, että minä käytän rainbown poretabletteja ruokajuoman tekoon. Kevyt kantaa, halpaa juomaa, ja sopii hyvin ruoan kanssa.

Vierailija
257/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata meikata tai värjäillä hiuksia, jos on rahasta tiukkaa.

Vierailija
258/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki toistelee, että tee ruoka itse?!

Siis eiköhän kaikki tiedä, että se tulee halvemmaksi kuin einekset ja pikaruoka ravintolasta 😂

Köyhät tuntuu olevan niitä punkeroita, kun ostavat ne halvimmat einesruuat, joissa ravintoarvo nolla ja energiasisältö miljoona.

Vierailija
259/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajaa säärikarvoja, niin liukasteeksi sopii kosteusvoide, ei tarvitse osaa sitä markkinoitua tuotetta karvojen ajeluun.

Jos ei värjää hiuksia, niin tuskin tarvitsee hoitoainettakaan ostaa. Hiukset ovat terveemmät.

Vierailija
260/1383 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata meikata tai värjäillä hiuksia, jos on rahasta tiukkaa.

Minä laittaisin näihin käytettävät rahat sivuun ja sijoittaisin ne. Samoin jos joisin kahvia, niin samaan pottiin. Johonkin rahastoon esimerkiksi. Ihan jo parilla kympillä pääsee alkuun. Siellä tilillä ei tule rahalle 7% vuosittaista arvonnousua.

Tarkoitus on kuitenkin päästä joskus pois köyhyydestä eikä vain juuri ja juuri selviytyä vuodesta toiseen, eikö vain?

"mutkun kahvi on nautintoaine!"

Mieluummin vetäisin viisi vuotta ilman kahvia ja muuta vyö kireällä ja sitten pääsisin pois köyhyydestä, kuin lipittelisin onnellisena kahvia päivieni loppuun asti ja miettisin, että meen kakalle julkiseen vessaan säästön vuoksi.

Täytyy tehdä useamman vuoden pituisia suunnitelmia.