Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeputkilaiset hoi!

Vierailija
15.07.2024 |

Mnulta loppuu ansiosidonnainen lokakuun loppupuolella eikä vieläkän ole tullu velvotetta. Kukaan ei tiedä mitään jaeikä selvää vastausta saa mistään.

Miten teillä muilla on asiat edenneet?

"Työttömyysturvan lisäpäivät eli eläkeputki

Työttömyysturvan lisäpäivät poistuvat asteittain, vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneillä ei ole enää oikeutta eläkeputkeen

Hallitus päätti lakkauttaa työttömyysturvan lisäpäivät eli niin sanotun eläkeputken ammattiyhdistysliikkeen vastustuksesta huolimatta. 

Työttömyysturvan lisäpäivät eli eläkeputki lopetetaan asteittain. Lisäpäivien ikärajat nousevat vuosina 2023 ja 2024 vuodella ikäluokkaa kohden vuonna 1963 syntyneistä alkaen. Lisäpäiväoikeus poistuu kokonaan vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneiltä.

Eläkeputken alasajo vaikuttaa ansiopäivärahaoikeuteen vasta vuodesta 2025 alkaen, jolloin vuonna 1963 syntyneet saavuttavat lisäpäivien nykyisen 62 vuoden ikärajan. Lisäpäivät eivät siis poistu niiltä työttömiltä, jotka jo ovat eläkeputkessa.

Kuntien velvoitetyöllistäminen turvaa, etteivät ikääntyneet työttömät jatkossakaan putoa ansiosidonnaiselta työttömyyskorvaukselta perusturvan varaan. Jos yli 57-vuotias työtön ei löydä uutta työtä tai palkkatuettua työtä, hänellä on subjektiivinen oikeus kunnan järjestämään velvoitetyöhön työttömyyspäivärahan enimmäisajan tultua täyteen. Velvoitetyön kautta työtön voi uusintaa työssäoloehdon ja säilyttää siten ansioturvansa. Yli 60-vuotiaat työttömät voivat uusintaa työssäoloehdon myös TE-palveluihin osallistumalla. 

Lähde:"https://amos032.yhdistysavain.fi/usein-kysytyt-kysymykset/tyottomyystur…

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä työkkäristä tilanteestasi, mulle on aina velvoittyöt ilmoitettu, olen ollut 3 kertaa.

Vierailija
2/28 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä työkkäristä tilanteestasi, mulle on aina velvoittyöt ilmoitettu, olen ollut 3 kertaa.

Kolme kertaa? Mulle, kuntakokeilussa, kun olen, sanoi yks ettei voisi olla kuin yhden kerran, sanoinkin, että toinen henkilö kyllä ihmetteli miksi ei ole vielä tullu päätöstä velvoitteesta, alkaa olla aika kiirus jo, vai yrittävätko tiputtaa minut kelan rahoille, vaikka niin ei pitäisi käydä koska olen jo ns. eläkeputkessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kerran palvelukodissa ja 2 kertaa päiväkodissa. Soittaisin sinuna ja kysyisin ja ilmaisisin kiinnostuksen, vaikka on työkkärin asia ilmoittaa,

Vierailija
4/28 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kerran palvelukodissa ja 2 kertaa päiväkodissa. Soittaisin sinuna ja kysyisin ja ilmaisisin kiinnostuksen, vaikka on työkkärin asia ilmoittaa,

Sanoitko, että olet velvoitteu saamaan töitä? Koska , jos olisi velvoitettu, kunnan olisi vähän niin kuin pakko työllistöää!

Vierailija
5/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin liitto ollut suoraan yhteydessä TE-keskukseen kun päivät alkavat loppumaan ja sitten sieltä ottivat yhteyttä ja tarjosivat paikkoja mihin voisi mennä. Mut Loimaan kassalaisilla ei taida mennä näin.

Vierailija
6/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien henkilön katsotaan olevan eläkeputkessa? Minä täytin keväällä 62 vuotta (synt. 1962) ja minulla on jäljellä noin 300 ansiosidonnaispäivää.

Ne saivat sitten poistetuksi "ikäsidonnaiset poikkeukset." En ymmärrä kunnolla, missä määrin tämä koskee itseäni.

Vierailija
7/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä edeltävä v. 1962 syntynyt on eläkeputkessa siihen asti, kun pääsee eläkkeelle.

Vierailija
8/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1963 syntynyt ja ns eläkeputkessa jo, mutta nyt vaikuttaa siltä, ettei kukaan tosiaan tiedä tilanteestani mitään, toinen sanoo toista ja toinen toista? Olen 61-vuotta täyttänyt jo.

Vierailija
9/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pitää huolehtia, siis kysyä sitä velvoitetyöpaikka ajoissa todistettavasti työkkäristä, muutoin tiput pois.ei sitä kukaan tarjoa sinulle. Hoida asia välittömästi työkkärin kanssa

Vierailija
10/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kategoriaan 1963 syntyneet kuuluvat eläkeputki kohdalla??

Vierailija
11/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse pitää huolehtia, siis kysyä sitä velvoitetyöpaikka ajoissa todistettavasti työkkäristä, muutoin tiput pois.ei sitä kukaan tarjoa sinulle. Hoida asia välittömästi työkkärin kanssa

Olen kuntakokeilussa ja olen ollut sinne yhteydessä ja siellä nyt selvitellään, kun eivät tunnu tietävän mistään mitään! Eikös sen velvoite päätöksen pitäisi tulla ensin ennen kuin voi mitään paikkaa hakea??  En ole saanut selkeää ohjeistusta tästä nyky tilanteesta?

Vierailija
12/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla asiat eteni huomaamattani. Minulla oli oikeus 500 ansiosidonnaispäivään. Ehdin täyttää 61 ennen kuin tuo enimmäisaika loppui. Näin sitten huomasin olevani putkessa. Yhtä työpaikkaa/kk olen vain johtunut hakemaan. Ensi vuoden alusta eläke alkaa. En ole ollut missään kuntakokeiluissa tai velvoitetyössä. Helppoa tämä on ollut. Lisäksi olen ottanut ove:n. Rahaa käytössä enemmän kuin koskaan.

Vierailija
13/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian aikaista. Te-toimisto, Ytk käsittelevät asian lähempänä lokakuuta, mahdollisesti vasta ajan umpeuduttua. Hehän ensisijaisesti olettavat sinun työllistyvän.

Ihmettelen sitä, että jos todella olet eläkeputkessa jo, ei kait velvoitetyöpaikka sinua koske? 

Tutustu lakiin huolellisesti.

Vierailija
14/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liian aikaista. Te-toimisto, Ytk käsittelevät asian lähempänä lokakuuta, mahdollisesti vasta ajan umpeuduttua. Hehän ensisijaisesti olettavat sinun työllistyvän.

Ihmettelen sitä, että jos todella olet eläkeputkessa jo, ei kait velvoitetyöpaikka sinua koske? 

Tutustu lakiin huolellisesti.

Joo, en ymmärrä näistä asioista yhtään mitään!  1963 olen syntynyt ja olen täyttänyt 61-vuotta keväällä. Minulle annettiin kassalta työvelvoite ensimmäisen kerran 2022, olin puolivuotta töissä ja liiton rahat jatkui, 500 päivää umpeutuu lokakuussa. En nyt sit tiedä missä minä olen hiirenloukussa vai missä?

Vierailija
15/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olenko koiranputkessa?

Vierailija
16/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin liitto ollut suoraan yhteydessä TE-keskukseen kun päivät alkavat loppumaan ja sitten sieltä ottivat yhteyttä ja tarjosivat paikkoja mihin voisi mennä. Mut Loimaan kassalaisilla ei taida mennä näin.

Just sain viestin, että velvoiteilmoitus lähtee automaattisesti, mutta eipä ole vielä tullu.

Vierailija
17/28 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kun ootella vaan. No relaanpahan, oon ollukkin sairaana tässä monta viikkoa!, Nyt väsyttääkin tämä asioiden selvittely, työlästä hoommaa muuten toipilaana, kun pompottelevat ees taas, kuntakokeilu:kysy tehystä , tehyssä: kysy kuntakokeilusta huoh!

Vierailija
18/28 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäpäiviin ja niihin liittyviin ikärajoihin ei olla nyt tekemässä muutoksia. Vuonna 1963 syntynyt pääsee lisäpäiville, jos on täyttänyt 63 vuotta ennen ansiosidonnaisen 500 päivän enimmäisajan päättymistä,"

Siis, tuo tarkoittaa, että 1963 tyttömien  pitäisi olla ansiosidonnaisella siihen asti ja ylikin, kunnes täyttää 63 vuotta, sitten on oikeutettu lisäpäiviin.

Joo, enpä taida ehtiä,!

Vierailija
19/28 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just sain viestin, että velvoiteilmoitus lähtee automaattisesti, mutta eipä ole vielä tullu.

Kannattaa kuitenkin kysäistä velvoitetyö mahdollisuudesta eikä kauaa odotella, kaverille ei kuulunut tietoa paikasta, kysyi itse niin oli jo kiire niin hoitivat asian ja aloitti velvoitetyön .

Vierailija
20/28 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt putkeen. Ensi vuonna muutan Portugaliin, lämmintä ja halpaa