Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Säilyvyyteen liittyen: Monia hedelmiä voi säilyttää jääkaapissa, säilyy hyvänä pidempään.
Jos asuu yksin ja tekee itse paljon leipää kerralla niin leipää kannattaa säilyttää pakastimessa. (Etenkin jos on gluteeniton ruokavalio, koska silloin leipä homehtuu todella nopeasti)
Isot kokkaukset voi jakaa puoliksi jääkaappiin ja puoliksi pakkaseen. (Ei tarvitse syödä viikon putkeen samaa ruokaa)
Oman tilanteen mukaan kasvikset kannattaa ostaa pakkaseen. (Usein halvempia, säilyy myös pidempään)
Mulla on omenat aina jääkaapissa, voisi olla varmaan kylmäkellarissakin. Leipä kannattaa laittaa pakkaseen ja sulattaa viipale kerrallaan. Tosin itse olen alknut leipoa sämpylät 2-3 päivän välein, tulee parasta laatua eikä mene huonoksi kun teen vain alle 10 kpl. Sämpylätaikinaan voi sekoittaa "vanhaa" ruokaa kuten porkkanaraastetta yms.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla säästän paljon. Käyn kylällä mutta saatan ohittaa ruokakaupat tyystin kun kotona on ruokaa.
Yksi periaate on että kun meet kauppaan, älä sorru mielitekoihin.
Osta vain ydinasiat.
Välillä ostokseni ovat vain kolmisen euroa kun haen vain ne mitä oikeasti tarvitsen.
Nyt minulla on kaalikääryleitä joita syön monta päivää ja torikalaa joka sekin riittää pitkälle perunoiden kanssa.
Välillä puuroa, esim. vispipuuroa omista puolukoista.
Suunnittele ruoat pidemmälle jaksolle.
Älä osta mitään turhuuksia.
Jopa kotiinkuljetus tai tilatun laatikon hakeminen ruokakaupasta voi tulla halvemmaksi. Silloin ei tarvitse astua kauppaan niiden houkutusten keskelle. Kannattaa siis tutkailla itseään ja opetella, miten toimii. Joku voi katsella tavaroita ilman tarvetta niiden ostamiseen, toinen jättää perunat ostamatta huulipunan takia ja joku ostaa ne perunat mutta on surullinen ja masentunut kun ei saanut sitä huulipunaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa säärikarvoja, niin liukasteeksi sopii kosteusvoide, ei tarvitse osaa sitä markkinoitua tuotetta karvojen ajeluun.
Jos ei värjää hiuksia, niin tuskin tarvitsee hoitoainettakaan ostaa. Hiukset ovat terveemmät.
Voisin kuvitella että kosteusvoiteesta menee terä tukkoon ja täten kuluu nopeammin 🤔 itse käytän vaan palasaippuaa.
Hiusten pesu kerran viikossa vain hoitoaineella, kun on kuivaa laatua.
Kaljuna oli kyllä kätevää kun ei tarvinnut mitään tuotteita hiuksille.
Ainakaan kosmetiikan ei tarvitse konkurssiin viedä:
Meikiksi riittää ripsiväri, kustannus 2x10 € / vuosi
Hiuksissa oma luonnollinen väri, latvojen tasoitus 1x/vuosi, kustannus 25 € (jos alan oppilaitos lähellä, vielä halvempaa)
Ihon pesuun (vartalo ja kasvot) ihan perus nestemäinen saippua, ja kosteutukseen perusvoide, kustannus vuodessa muutama kymppi.
Hiusten pesuun säästöpullo shampoota, ja hiusten pesukertojen harvennus 3 krt / vko (päänahka tottuu tähän kyllä). Pari kymppiä vuodessa. Jos hoitoainetta haluaa käyttää, niin iso säästöpullo sitäkin. Itse säästän tosin senkin kuluerän.
Itselläni on toiminut tämä kaava jo kymmenisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperin sijaan voi käyttää käsisuihkua ja pyyhettä.
Roskapussit saa kauppojen muovipussit roskiksesta ilmaiseksi.
Kaupassa kannattaa käyttää koria. Kun ostaa kunnollisen, niin se kestää lopun ikää, eikä tarvitse ostella satunnaisia muovikasseja. Säästyy luontoakin.
Kaikissa asunnoissa ei ole käsisuihkua vai pitäisikö pask@perseenä loikkia suihkuun aina, kun käy tarpeilla? Melko kätevää tavi.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen, mutta koskaan ei ole loppunut saippuat, pesuaineet ym kesken. Tärkeintä on irrottautua kulutuskeskeisestä elämäntavasta. Saippuan säästämiset, yrttienkasvattaminen ja pullojen keräys ei juurikaan auta jos toisella kädellä pidetään yllä netflixejä, tilataan lehtiä, vaatteita, sisustetaan, käytetään alkoholia tai tupakkaa, juodaan kioskikahveja. Kahvinkulutuskaan normaalitasolla kotona ei todennäköisesti aja kenenkään budjettia hunningolle. Lisäksi kaikenlainen extremeurheilu säästämisessä: ei kahvia, televisiota, mitään epäterveellistä, hammastahnan säästäminen pureskelemalla yrttejä ym. ajaa ihmisen vain lopulta johonkin epätoivoiseen ylilyöntiin, jossa kaikki rahat menee jonkun itseaiheutetun ongelman korjaamiseen.
Itse vietän usein "älä osta mitään päiviä" ja tyytyväisenä laskeskelen miellessäni, kuinka senttiäkään ei ole mennyt mihinkään. Se on hyvin motivoivaa.
Mulla on suurin osa viikon päivistä "älä osta mitään"-päiviä. Käydään vaan 2-3 x viikossa ruokakaupassa ja viikonloppuna vaate-ym ostoksilla, ehkä kerran kuussa jos sitäkään, jos on tarvis.
Tulot tippuivat vajaa 2000 € kuukaudessa. Nyt jää käteen 2600€.
Huomattava pudotus siis, täytyy siis tiputtaa kulutustasoa. Nämä saipouansäästömis-jutut ei kyllä tuo sellaista säästöä jota itse tarvitsisin. Mutta hyvä toki kaikki ottaa huomioon.
Saippuat maksaa 1€iso pullo,jase kanisteri1,99€kin..Käsudesi pullot kaksi idtin sain 0,99c kpl.Ne tuhtii tavaraa geeli vois lantrata riittää pitempää.Gliss talvishampoot 1,49€ kpl.Glisshoito oliko1€kpl..Tarjoukset lehdistä..astianpesuainetta sun1€pullo,Ajax tiskiaine 1€pullo,,astianpesukoneen tabletit 1€ (10kpl pussi)..Käyttö juttuja kotiin osta enempi kun tarjouksessa.Kahvia oli isoo pino kun 10€sai milloin 3kpl milloin4kpl..Rusta on edullisempi kuin tokmanni tai halpahallit.Prismasta tekee löytöjä halemmalka kuin tavis smarketti.Niin kkaupan tarj.Lidyl aina edullinen.Suomal.ruokaa löytyy parhaat he/vi tuotteet. Itse kokkaa,kompostoi kierrättää mitä ei tarvitse.Säästää vettä,sähköä,luontoa kuluttmalla vähemmän.Käy ruokakaupassa 1-2kertaa viikko..tarpeeseen.Ostaa tuotteet mistä kokkaa itse.Pakastaa tehtyi ruokii mutta tuotteitakin.Auton käyttö: vähennnä turhat ajelut .Yhden pysähdyksen taktiikalla kaupatkin.Älä sorry heräteostoksiin.Ovelle myyntimiehille portti ja koiravaroite.Puh.myynti älä vast.tuntemattomiin numeroihin.Näillä pärjää pitkälle.Saiturin säästöt.Joka penni talteen.Kerää tölkit pullot maastosta vie kauppaan.Luonto kiittää.Säästä lämmitys kuluissa polttaen takkaa..Korjaa rikkimenneet vaatteet jne.Lue kirjastos lehdet..uusimmat kirjat musiikki..jne.
Vierailija kirjoitti:
8 rullaa wcpaperia maksaa 3 euroa.
Jostain muusta nyt säästää kuin että varastaa wcpaperia. Enemmän asenne kuin todellinen rahattomuus.
Olet sitä mieltä, että ei ole kyseessä todellinen rahattomuus, jos vessapaperi pitää varastaa? Oletko koskaan ollut siinä tilanteessa, että ei ole rahaa, ei yhtään, ja ruoka on loppu? Se on monille todellisuutta joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan uutisoitiin että vitamiinipillerit tuottavat vain kallista virtsaa, eli en tuhlaisi rahojani vitamiinipillereihin. Ja tuota mieltä on tiedemaailma ollut jo pitkään.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/feb/14/multivitamins-a-wa…
Väärä johtopäätös. Antioksidanttivitamiinit ja esim. seleeni ovat vuorovaikutuksessa keskenään, yhdellä aineella joilla tutkimuksia on tehty saadaan haitallinen pro-oksidanttivaikutus.Esim. seleeni+E-vitamiini on estänyt tehokkaasti kolesterolin hapettumisen suonenseinämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).
Pillerien popsiminen on niin paljon helpompaa kuin ruoan syöminen :D:D:D
Halvempaa kuin hedelmät yms.
Hedelmiä nyt ei kannata vitamiinien toivossa edes syödä. Mieluummin kasviksia ja marjoja. Muuten, kasvikunnan tuotteet eivät ole ainoa ruoka, jossa niitä vitamiineja ja ravinteita on. Rasva esim. (ei margariini) sisältää muutakin kuin energiaa.
Hedelmäthän kuuluvat juuri niihin kasviksiin. Ja kasviksia on syytä syödä mahdollisimman monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksia ei kannata värjätä. Luonnollisen väriset hiukset ovat klassisen tyylikkäät ja pysyvät paremmassa kunnossa ilman kemikaaleja. Naisilla puolipitkät tai pitkät hiukset on helppo leikata itsekin YouTuben ohjeilla tai antaa kaverin/ puolison leikata. Matala ponnari on aina tyylikäs, jos ei ehdi laittaa tukkaa.
Ihminen, joka kertoo itse voi leikata omat hiukset, en ota tosissaan, kun kertoo mikä on tyylikästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.
Niinpä. Puurolla maha täyteen ja vitamiinit purkista, sillä pysyy hengissä.
kaurapuuro pitää verensokerin tasaisena, itse laitan mysliä vähän päälle tai mustikoita tai muuta suomalaista marjaa, pellavansiemeniä rouhittua jossa kuivaa mustikkaa välillä. Lounas voi olla ruisleipää ja omenaa. välipala smoothie. Päivällinen keittoa tai kanaa, tofua jne. iltapala jokurttia, viili, leipää , raejuustoa jne. En tarvi kun D-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.
Niinpä. Puurolla maha täyteen ja vitamiinit purkista, sillä pysyy hengissä.
kaurapuuro pitää verensokerin tasaisena, itse laitan mysliä vähän päälle tai mustikoita tai muuta suomalaista marjaa, pellavansiemeniä rouhittua jossa kuivaa mustikkaa välillä. Lounas voi olla ruisleipää ja omenaa. välipala smoothie. Päivällinen keittoa tai kanaa, tofua jne. iltapala jokurttia, viili, leipää , raejuustoa jne. En tarvi kun D-vitamiinia.
tietenkin härkissuikaleita, verilettuja silloin tällöin, maksamakkaraa jne
Seuraan kun joku naapureista tulee saunavuoroltaan takaisin, ennenkuin hänen vuoro loppuu, niin käyn peseytymässä /saunomassa sillä loppuvuorolla. Näin säästän omasta vesilaskustani.
sensuuriin meni kun kirjoitin että ostin eilen pu----naisia linssejä ja ajattelin tehdä lin----ssi keiton.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan kun joku naapureista tulee saunavuoroltaan takaisin, ennenkuin hänen vuoro loppuu, niin käyn peseytymässä /saunomassa sillä loppuvuorolla. Näin säästän omasta vesilaskustani.
täytyypä tuo muistaa jos joku kyttää niin olenkin hieman myöhempään.
Säästämisessä kannattaa pitää myös järki päässä. Kannattaako raapia perse verille jollain hiekkapaperilla, jos kelvollinen vessapaperi maksaa 1-2 € vuodessa enemmän?
kahvia on pakko saada aamuisin, ei muuten herää!
Tavallinen iholle tarkoitettu suihkugeelikin käy.