yhteinen tili-omat tilit-KAUHEAA SÄÄTÄMISTÄ?
siis ymmärrän jos perheellä on esim yksi yhteinen tili ja lisäksi esim säästötili TAI molemmilla omat tilit, joista maksaa se jolla rahaa.
mutta kuulostaa TODELLA hankalalta omat tilit ja yhteinen tili. miten k' äytännössä toimii? eikö se ole kauheaa vekslaamista ja rahojen siirtelyä?? palkka tulee omalle tilille, sit joka hemmetin kerta siirrteään summa yhteiselle tilille ja sitten siiiieltä maksetaan laskut ym muut. VAIKEETA!!
Kommentit (26)
Maksut hoidetaan yhdessä, mutta kummallakin on myös omia rahoja joita voi käyttää miten itse haluaa.
Mieheni käyttää rahaa leväperäisemmin kuin minä, joten siinäkin mielessä on turvallisempaa että minulla on oma tili myös. Muuten saattais perheen talous olla huonolla tolalla.
Itselläni on myös tärkeää että voin käyttää rahojani ilman että tarvitsee kysellä mieheltä lupaa tai neuvotella jokaisesta vaate tai kenkäostoksesta.
Jos noin pienestä menee aivopoimut solmuun on parasta pistää mies hoitamaan kaikki raha-asiat =)))
Sieltä maksellaan laskut, otetaan käyttörahat ja siirretään rahaa perheen ja lasten säästötileille. No problem.
Eli mies maksaa talolainan ja autolainan lyhennyksen kokonaan. Eipä sille kyllä paljon rahaa sitten jääkään. Minä maksan laskut ja ostan ruuat ja vaatteet (myös miehelle). Lapsilisät tulee minun tilille ja silloin tällöin kun on " hyvä" kuukausi siirrän rahaa myös lasten omille tileille. Tämä on ollut meille hyvä systeemi.
Juuei meillä. Molemmat pistää nettopalkasta reilu puolet yhteiselle tilille, josta maksetaan ruokaa, bensoja ja autojen vakuutuksia (molemmilla omat autot) vaille kaikki yhteinen.
Tosi näppärää ja aina jää säästöönkin. Toisin kuin aiemmin, jolloin kaikki meni mikä tuli.
ettei sitä vois ostaa itelleen kaikenlaista kivaa (varojen puitteissa).en koe mitenkään oman vapauteni menneen sen myötä et mieheni pääsee käsiksi mun rahoihin ja päinvastoin. tai siis yhteisiä ne on. Kumpikin voi ostaa n. 100¿ arvoista omaan tarpeeseen, siitä isommista hankinnoista sovitaan keskenään ja harvoin ne meilläkään jää hankkimatta tai sit tulleen yhdessä siihen tulokseen että ehkä ei nyt tällä kertaa hankitakaan sitä tai tätä.
Meillä toimii oikein hyvin ja ei tule rahasta riitaa. Toisaalta siinä helpottaa se että sitä rahaa on jonkinverran myös tuhlailuun.