Kertokaa muuttavalle mikä on suomen paras kaupunki asua?
Olen muuttamassa Tampereelta pois. Mutta minne? Kertokaa suomen kaupungeista muminne kannattaa muuttaa.
Kommentit (78)
Jyväskylä koska sieltä on lyhyt matka Muurameen. Suomen kaunein ja ihanin kunta 💙
https://muurame.jytyliitto.net/@Bin/170839/Keskusta.jpg
Jyväskylä ja siellä on Suomen kaunein katukin.
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201611162200028291_ma.shtml
Kuopio, se on Suomen paras kaupunki ja sopiva sijainniltaan.
Porvoo. Perustelut: kaunis ja sopivan kokoinen ts. harrastusmahdollisuudet ja palvelut lähellä. Jos asut keskustassa, niin kaikki kävely/pyörämatkan päässä. Kesällä vilkas turistikaupunki, talvella rauhallinen. Paljon hyviä kahviloita ja ravintoloita, lukuisia tanssikouluja, kuntosaleja yms., laskettelurinne, hevostalleja, uimahalli ja kylpylä. Bussilla/autolla pääsee edullisesti ja nopeasti Helsinkiin konsertteihin, ostoksille, satamaan ja lentokentälle. Moni käy pääkaupunkiseudulla töissä ja työllistymismahdollisuudet ovat myös kaupungin alueella hyvät. Ainoa ongelma huonot koulurakennukset ja takkuinen kunnallispolitiikka. Jos sinulla ei ole lapsia, niin sehän ei hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Kuopio, se on Suomen paras kaupunki ja sopiva sijainniltaan.
Allekirjoitan. Ylipäätään sisämaan kaupunki on parempi , kuin rannikkokaupungit. Olen asunut monissa kaupungeissa, opiskelujen ym vuoksi. Kuopiossa on sopivasti kaikkea, jos tykkää vaihtelevasta maastosta, on kukkulaa on laaksoa, on järveä, lampia ja pakkasillakin harvoin viimaa kuten on merenrantakaupungeissa. En muuta enää muualle.
Kotkastahan kaikki haluavat muuttaa Tampereelle. Kokeile päinvastaista ja muuta Kotkaan! Meri, kiva keskusta, ihmiset jotenkin kivan vaatimattomia. Pienihän se on, mutta koska on satamakaupunki, niin siellä on nähty yhtä ja toista jo iät ajat, joten se sisäsiittoinen tuppukylämeininki puuttuu.
Kuopio ja Rauma on NOU NOU!!! Ikäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Tampereelta pois!! Miksi muutat??
Haluan muutosta elämään.
Olen 19-vuotiaasta asti ollut samalla työpaikassa. Ja koko ikäni Tampereella.
6vuotta kestänyt parisuhde meni vituiksi.
Ja perhe lähtenyt joko muualle tai taivaaseen.Minulla ei ole täällä enään mitään mikä pitäisi minut täällä. :) -Ap
No sitten on viisainta mennä sinne, mistä löytyy töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kotkastahan kaikki haluavat muuttaa Tampereelle. Kokeile päinvastaista ja muuta Kotkaan! Meri, kiva keskusta, ihmiset jotenkin kivan vaatimattomia. Pienihän se on, mutta koska on satamakaupunki, niin siellä on nähty yhtä ja toista jo iät ajat, joten se sisäsiittoinen tuppukylämeininki puuttuu.
Kotkaa ei tunnu kukaan paikkakuntalainen arvostavan. Huono taloustilanne, kunnallisveron nosto, työpaikkojen puute, heikot koulutusmahdollisuudet ajavat nuoria ja ihmisiä ylipäätään pois. Jäljellä on lähinnä vain vanhuksia ja työttömiä. Itsekin haen muualle opiskelemaan heti kun valmistun lukiosta.
T. Kotkalainen abi
Tuu Uuteenkaupunkiin. Täällä on meri ja luonto lähellä sekä kaikki palvelut. Ja jos joudut itsesi elättämään, täällä on työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta on aivan ihana! Vettä ympärillä, kauniit maisemat, ihanat ihmiset. Reilun kokoinen kaupunki ja hyvät koulutusmahdollisuudet & yliopisto mikä takaa sen, että kaupungista löytyy myös nuorille ja nuorekkaille menoa ja meininkiä ja seuraa.
Lappeenrannassa parasta on juurikin kaunis luonto. Saimaa on kaunis järvi erityisesti kesällä ja myös keskustan alue on mukava. Lappeenranta on kuitenkin täynnä venäläisiä (sekä turisteja että Lappeenrannassa asuvia), eli jos tämän luulet haittaavan niin kannattaa harkita uudelleen.
Yliopistoa lukuun ottamatta kaikki löytyy kuitenkin suht läheltä keskustaa (esim. Prisma ja Lidl kilometrin päässä keskustasta, Citymarket vähän kauempana). Yliopistolle ja amkille (Skinnarila) keskustasta puolen tunnin bussimatka. Yliopistossa voi opiskella tekniikkaa tai kauppatieteitä.
Haittapuolina Lappeenrannassa pitkät matkat muualle Suomeen. Esimerkiksi Helsinkiin muistaakseni yli kolme tuntia bussilla Kotkan tai Kouvolan kautta, junalla noin kaksi.
Itse muutin pari vuotta sitten aloittajan ikäisenä Lappeenrantaan, ja en voi täysin samaistua käsitykseen ihmisten mukavuudesta. Koulussa ja työpaikalla ihmiset vaikuttivat jotenkin sisäsiittoisilta ja oli erittäin vaikeaa päästä porukoihin mukaan. Jos olet kotoisin jostain päin Itä-Suomea, todennäkösesti on helpompaa, mutta muille vaikeaa.
Olen sosiaalinen ihminen, mutta esimerkiksi työpaikkani kahvihuoneessa minun tervehdyksiini aina ei edes vastattu! Kun pyysin erästä työkaveria ulos kahville tai syömään tarkoituksenani tutustua häneen paremmin niin sekin tuntui olevan niin vaikeaa. Vasta kolmannella kerralla päätti luovuttaa ja lähteä kanssani, vaikka omien sanojensa mukaan aiemmillakaan kerroilla ei ollut mitään tekemistä. Myöskään esim. kauppojen myyjät ja bussikuskit eivät ole mukavimmasta päästä.
Ai niin, ja ajatukseen miesiemyötyö-murteesta kannattaa totuttautua jo etukäteen, jos Lappeenrantaan päätät lähteä. Oikeastaan voisin suositella, että lähtisit käymään päiväksi eri kaupunkeihin hieman haistelemaan ilmapiiriä saadaksesi selville pitäisitkö mahdollisesti jostakin kaupungista vai et! Bussiliput eivät maksa kovin paljon, jos varaa netistä etukäteen tai menee Onnibusilla.
Rovaniemi, jos se ei oo liian pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Nivala
Tää tois mielenkiintosta vaihtelua, pieni paikka, mutta kuitenkin hyvät harrastusmahdollisuudet, luonto jne.
Ylivieska ihan lyhyen ajomatkan päässä, siellä on sitten enemmän shoppailumahdollisuuksia yms
Ei se ihan noin mene, itse asun Helsingissä ja käyn töissä Espoossa. Tarkoituksella näin, koska en tahdo nähdä työkavereita ja asiakkaita vapaa-aikana.