Jos ymmärtää oopperasta, mitä silloin osaa tehdä?
Itse en ole koskaan ollut oopperaesityksessä, mutta eräs tuttavani on ollut mutta vain kerran ja sanonut minulle, että ei oopperassa kannata käydä, jos ei ymmärrä siitä mitään. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Menee rahat hukkaan. Librettoon ois syytä tutustua ja esityskielen osaaminen tietty lisää tunnelmaa.
Eikös vieraskielisissä oopperaesityksissä näy suomennokset lavan yläpuolella?
En tiedä. Minä olen käynyt balettiesityksissä, vaikka en ymmärrä siitä mitään. Olen istunut nauttimassa musiikista, hienoista lavastuksista, taitavista tanssijoista ja ihan vaan siitä tunnelmasta.
En tiedä, en itsekään "ymmärrä" oopperaa.
Onko oopperan ymmärtäminen makukysymys eli tarkoittaako ymmärtäminen tässä tapauksessa vain tykkäämistä?
Vai onko oopperassa tosiaan jotain, mitä täytyy tajuta, oivaltaa, tietää, käsittää, eli onko tuo ymmärtäminen ehkä opittavissa? Onko mahdollista yhtä aikaa sekä ymmärtää oopperaa että inhota sitä? Tai voiko siitä tykätä ymmärtämättä?
Pahoittelen jos viestini oli sekava, haluan siis vain ymmärtää mitä se ymmärtäminen tässä yhteydessä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Menee rahat hukkaan. Librettoon ois syytä tutustua ja esityskielen osaaminen tietty lisää tunnelmaa.
Ainakin Kansallisoopperassa on suomenkieliset tekstitykset lavan yläreunassa. Ei todellakaan tarvitse tutustua librettoon etukäteen. Se kuitenkin auttaa esityksen seuraamista, jos lukee juonitiivistelmän etukäteen.
Ja tuolla etten itse "ymmärrä", oopperaa, tarkoitin etten pidä sitä viihtyttävänä enkä myöskään tiedä, mistä siinä on "kyse". Mitä oopperasta nauttivat ihmiset saavat siitä itselleen, mihin he kiinnittävät siinä huomionsa jne.?
nro 4
Luulen, että tässä oopperan ymmärtämisellä tarkoitetaan lähinnä sitä, että tykkää sellaisesta musiikista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en itsekään "ymmärrä" oopperaa.
Onko oopperan ymmärtäminen makukysymys eli tarkoittaako ymmärtäminen tässä tapauksessa vain tykkäämistä?
Vai onko oopperassa tosiaan jotain, mitä täytyy tajuta, oivaltaa, tietää, käsittää, eli onko tuo ymmärtäminen ehkä opittavissa? Onko mahdollista yhtä aikaa sekä ymmärtää oopperaa että inhota sitä? Tai voiko siitä tykätä ymmärtämättä?
Pahoittelen jos viestini oli sekava, haluan siis vain ymmärtää mitä se ymmärtäminen tässä yhteydessä tarkoittaa.
Jotenkin tuntuu, että hän tarkoitti sitä, että ei ymmärrä oopperan juonta.
Ei minusta oopperaa tarvitse mitenkään erityisesti "ymmärtää", tai oikeastaan mitään muutakaan taiteenalaa, ainakaan aluksi. Jos siihen sitten tykästyy, niin usein sitten ottaa enemmän selville, opettelee historiaa ja musiikkitermejä, ja mitä ne tarkoittavat käytännössä, esimerkiksi - mutta ei sekään ole varsinaisesti ymmärtämistä, vaikka saattaa nautintoa lisätäkin. Se kannattaa tietysti muista että ooppera on varsin "epärealistinen" taiteenlaji, usein jopa suorastaan korni,eikä siitä kannata tuntea tulleensa huiputetuksi.
Jos olet kiinnostunut käymään niin varmaan kannattaa aloittaa jostakin tunnetusta ja selkeästä oopperasta, vaikka Carmenista, siinä on paljon tuttua musiikkia.
Oopperalla on hyvät nettisivut, ja tässä osoitteessa http://oopperabaletti.fi/stage24/ voit nähdä kokonaisia esityksiä ja ja tsekata onko ooppera sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuolla etten itse "ymmärrä", oopperaa, tarkoitin etten pidä sitä viihtyttävänä enkä myöskään tiedä, mistä siinä on "kyse". Mitä oopperasta nauttivat ihmiset saavat siitä itselleen, mihin he kiinnittävät siinä huomionsa jne.?
nro 4
Kyllä siinä eniten nautitaan ko. oopperan musiikista. Toki on myös mielenkiintoista nähdä esitys näyttämöllä, mutta se on kuitenkin musiikkiin verrattuna sivuroolissa. Joissakin oopperoissa myös juoni on koskettava - esim. Madame Butterfly.
Ensikertalaiselle suosittelen Carmenia. Siinä on varsin tarttuva musiikki sellaisellekin, joka ei ole pahemmin perehtynyt klassiseen musiikkiin.
Terv. useita oopperoita Kansallisoopperassa nähnyt
Suurin osa oopperan, samoin kuin viinien, "tuntijoista" ei oikeasti tajua niistä mitään, mutta se on eräänlainen statusasia, että niitä nyt vaan pitää harrastaa.
Silloin ymmärtää hyvän ja huonon laulamisen eron . Ymmärtää korkealla abstraktiotasolla esitettynä ihmiselämän erilaisia tapahtumia ja tunteita. Tajuaa miten niitä voi esittää taiteellisin keinoin jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ollut oopperaesityksessä, mutta eräs tuttavani on ollut mutta vain kerran ja sanonut minulle, että ei oopperassa kannata käydä, jos ei ymmärrä siitä mitään. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
- Harhaluuloa siitä, että nautinnon saavuttaminen edellyttäisi aina asian ymmärtämistä. - Minusta nautinnon ja vaikka ilon ja tyydytyksen voi tai saattaa saavuttaa ilman, että sitä tarvitsisi purkaa tai eritellä "ymmärrettävään" muotoon.
Ainakin jos miespuolisesta henkilöstä sanotaan, että ymmärtää oopperasta, niin kysymyksessä on häveliäs ilmaus sille, että kyseinen henkilö on.. krhm... totanoin... homo.