Tiesittekö, että läheisriippuvaiset narsistin uhrit ovat myös narsisteja?
He ovat piilonarsisteja. Ihan yhtä lailla kuin narsisteilla, myös narsistin uhreilla on joku vika. Läheisriippuvaiset saattavat vaikuttaa empaattisilta, mutta todellisuudessa ovat itsekin itsekkäitä omassa tekemisessään: mielistelemällä narsistia läheisriippuvainen saa itse pönkitystä omille tarpeilleen.
Miksi narsistin uhri ei jätä narsistia? Siksi, että hän tarvitsee narsistia. Hän tuntee olevansa kokonainen "vahvan" narsistin kanssa
Kommentit (48)
Jaha. Kerrotakoon heti, että molemmat kyökkipsykologian sanat "läheisriippuvuus" ja "narsismi" ovat menossa pois muodista. Niiden merkitystä on venytelty niin paljon, että kaikki ovat joko läheisriippuvaisia, narsisteja tai molempia.
Kun kun termi alkaa tarkoittaa kaikkea tai kaikkia, se ei enää merkitse mitään erityistä. Niinpä sen menettää arvonsa. Ehdotan siis, että lopetetaan kyökkipsykologia ja jätetään nämä kaksi käsitettä niiden käyttöön, jotka käyttävät niitä riittävän tarkoin määriteltyinä.
Ap:n kirjoitelma ei oikeuta oivaltamisen iloon, saati sitten esitä minkäänlaista viisautta.
Vierailija kirjoitti:
He ovat piilonarsisteja. Ihan yhtä lailla kuin narsisteilla, myös narsistin uhreilla on joku vika. Läheisriippuvaiset saattavat vaikuttaa empaattisilta, mutta todellisuudessa ovat itsekin itsekkäitä omassa tekemisessään: mielistelemällä narsistia läheisriippuvainen saa itse pönkitystä omille tarpeilleen.
Miksi narsistin uhri ei jätä narsistia? Siksi, että hän tarvitsee narsistia. Hän tuntee olevansa kokonainen "vahvan" narsistin kanssa
Sulla on tässä lähteenä varmaankin joku tosi kattava vuosikausien tutkimuksen tulos? Vai oliko ihan omasta päästä keksitty?
Itseasiassa narsismista on tulossa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Seuraavan sukupolven mielenterveysongelmaiset ovat niitä, jotka eivät pysty alistumaan narsistiseen kulttuuriin. Narsismia on siis koko ajan enemmän.
Narsismi ei ole siis menossa pois muodista. Päinvastoin.
Ap
Mulla on lähteenä eräs kirja, jonka luin äsken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, uhri ei myöskään ole tasapainossa, vaan on saman janan toisessa päässä. Keskellä janaa on terveesti narsistiset.
Tätä juuri tarkoitin
Ap
Väärin. Asia on juuri toisinpäin. Keittiöpsykologia ei ole oikeaa psykologiaa, ihan vain huomioksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähteenä eräs kirja, jonka luin äsken.
Ap
"Eräs kirja?"
Kirjan nimi, tekijä ja sivunumero kiitos, että löydämme saman informaation.
Tiedän mitä tarkoitat. Kyllä nämä narsistin uhrit monesti itsekin ovat vaikeita tapauksia. Esim vaimo joka hyysää väkivaltaista juoppomiestä on yleensä juoppo itsekin
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa narsismista on tulossa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Seuraavan sukupolven mielenterveysongelmaiset ovat niitä, jotka eivät pysty alistumaan narsistiseen kulttuuriin. Narsismia on siis koko ajan enemmän.
Narsismi ei ole siis menossa pois muodista. Päinvastoin.
Ap
Jos asiasta tulee sääntö, silloin se on normaalia. Ei siihen mitään nimeä tarvita.
Narsismi on vain nykypäivän yleisnimi kaikelle, joka ei miellytä minua.
Tosiasiassa persoonallisuushäiriö on n 1% plus toki muut persoonallisuushäiriöt.
Mikä on tämä upea kirja, jota luet?
Mulla ei ole mitään velvotteita kertoa sulle kirjan nimiä. Mä en ota näitä av-palstan keskusteluja niin vakavasti, että jaksaisin heittää mitään lähteitä sulle. Uskoo ken tahtoo. Siitähän kaikessa pohjimmiltaan on kysymys
Ap
Olen minä lukenut samasta kuin ap. Lähdettä en muista, siitä on jo aikaa.
Ykkönen
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään velvotteita kertoa sulle kirjan nimiä. Mä en ota näitä av-palstan keskusteluja niin vakavasti, että jaksaisin heittää mitään lähteitä sulle. Uskoo ken tahtoo. Siitähän kaikessa pohjimmiltaan on kysymys
Ap
Hahah :D Eli kuten arvelinkin, mitään kirjaa ei ole olemassa eikä tieteellistä näyttöä ole väitteellesi. Olisit heti ollut rehellinen ja sanonut että kyseessä on oma mielipiteesi. Olisi kuulostanut fiksummalta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli kirjoittelet muka kovaa asiaa mutta et oleta tai edes toivo että sinut otettaisiin vakavasti. Kunhan tuhlaat toisten aikaa. Kai siihenkin joku diagnoosi eräästäkin kirjasta löytyy.
Niinkuin sanoin, uskoo ken tahtoo. Mä en teille pikkusieluisille jankuttajille ala antamaan mitään lähteitä. Keksisitte kuitenkin siitäkin jotain sanottavaa. Ja homma lähtee alusta.
Ap
Tarkoitatko ap tuolla piilonarsistilla siis ohutnahkaista narsistia? Kirjallisuutta löytyy kyllä.
Luit kirjaa juuri äsken, mutta et voi ottaa sitä käteesi ja kirjoittaa tänne sen nimeä?
FAAAAAIIIIILLLLL
En voi ottaa, koska en vaan voi. En jaksa kurottaa kättäni sohvalle. Niele se tieto Motherfucker
Ap
Ei ole yhtenäistä profiilia, minkä alle voitaisiin niputtaa kaikki narsistisesti käyttäytyvästä kumppanista kärsivät. Osa on näitä riippuvaisia "käänteisnarsisteja", toisilla on esimerkiksi huonot valmiudet tunnistaa sosiaalisia tilanteita ja ihmisten motiiveja tai ovat muutoin välinpitämättömiä huonon käytöksen suhteen, osa on hyvinkin tavallisia ihmisiä, jotka ovat jollain ulkoisella tavalla (taloudellisesti tms.) riippuvaisia narsistisesti käyttäytyvästä kumppanista tai yksinkertaisesti lannistuneet kaltoinkohtelusta. Ei ole mitenkään sanottu juttu, että yksi ja sama joutuisi aina huonoihin suhteisiin, uhri voi saada täysin toisenlaisen elämän huonosta suhteesta päästyään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ap tuolla piilonarsistilla siis ohutnahkaista narsistia? Kirjallisuutta löytyy kyllä.
Itseasiassa tarkoitan piilonatsistia ja julkinarsistia. Lukemassani kirjassa ei puhuttu ohutnahkaisesta narsistista.
No, uhri ei myöskään ole tasapainossa, vaan on saman janan toisessa päässä. Keskellä janaa on terveesti narsistiset.