mikä auttaisi, kun iäkkäälle ihmiselle myydään asioita, joita hän ei tarvitse (esim gigantti)
Oli puhuttu, että iäkäs läheiseni menee Gigantista ostamaan noin 500 euron kannettavan tietokoneen. Yhdessä oli katsottu tietokoneen malli valmiiksi tai ainakin sen hintaluokka. Nyt läheiselleni on kuitenkin myyty lisäpalveluja ( 24 kk vakuutus ja tietokoneen huolenpitopalveluja 60 kk eli viiden vuoden ajaksi) siten, että tietokonehankinnan hinnaksi tuli yhteensä 94 eur!
Harmittaa. Läheiseni ei melko korkeasta iästä huolimatta ole täysin oikeustoimikelvoton. Mutta samalla harkintakyky ei samalla tasolla kuin nuoremmilla. Tuntuu, että myyjä hoksannut käyttää tilaisuuden hyväkseen ja onnistunut myymään kaiken mahdollisen kylkiäisen. Nettisivuilla eivät edes tarjoa huolenpitoapalvelua kuin 24 tai 36 kk ajaksi. Mutta ne yhdistämällä saa 60 kk eli viideksi vuodeksi!!
Toisaalta minun on vaikea sanoa läheiselleni, että tuo ei nyt välttämättä ollut järkevä hankinta. Vastaavia tilanteita on ollut muitakin. Jatkossa voin hankkia tietokoneen ja vastaavat netin kautta. Mutta entä muut hankinnat? (itse asun pitkän etäisyyden päässä enkä muutenkaan voi tai haluakaan läheiseni kaikkia hankintoja valvoa.)
Läheiseni on työelämässä ollessaan tottunut käsittelemään suuriakin summia rahaa (toistuvasti tuhansia ja kymmeniä tuhansia; toimi yrittäjänä). Tuntuu, että nyt hänellä kuitenkin osittain käsitys rahan arvosta hieman heikentynyt. Ja muu hoksaavaisuus verrattuna siihen, että aikanaan työikäisenä oli todella terävä päästään.
Mutta hän on edelleen kaukana oikeustoimikelvottomasta tilanteesta. Toistaiseksi. Mutta mikä auttaisi tällaisessa välitilassa, kun harkintakyky ei kuitenkaan ihan samalla tasolla kuin aiemmin? Näitä harkitsemattomia hankintoja on tullut sen verran, että ne ylittävät kuukausieläkkeen.
Voinko velvoittaa läheistäni, että minulle tulee soittaa aina ennen kuin tekee x eur ylittävän hankinnan? En ole varma muistaisiko tällaista tai olisiko sellaiseen suostuvainen.
En haluaisi kaventaa läheiseni itsemääräämisoikeutta, mutta toisaalta läheisen talous ei kestä nykyisen kaltaista tilannetta. Mitään vinkkejä tällaiseen?
Kommentit (8)
Kyllähän myyjä myy ihan kaiken ikäisille kaikki kylkiäiset tai ainakin yrittää. Ei saa päästää vanhusta itse ostamaan jos ei ymmärrä asioita.
Hyvä kysymys. Minusta koneen ja palvelun voi perua tietyn ajan sisällä. Ottakaa yhteyttä Giganttiin. Myyjät on siellä koulutettu tällaiseen palvelujen (turhienkin) lisämyyntiin, koska niistä saa enemmän katetta. Toki on jouskossa hyviäkin palveluluja, mutta usein niissä on rahastamisen makua.
Tiukka tilanne. Meillä mummeli lähtee seuramatkoille ex tempore. Vaikka Turkkiin lähtö huomenna. Aivan pihalla elämän realiteeteistä muuten. Ihmeen kaupalla löytää passin vaikka kaikki muu on kateissa.
Vaikea tilanne. Ei voi palloa jalkaankaan laittaa. Huoli on kova. Kännykän käyttö ei tahdo onnistua enää eikä sähköposti pitkään aikaan. Kaikki voimat näille matkaoppaille.
Olen huomannut saman. Varsinkin pienissä kaupungeissa on yksi optikkoliike tms.joka ylihinnoittelee palvelut. Ikäihmisillä ei ole valinnanvaraa.
Toi Gigantti on kyllä törkeä. Anopilleni yritettiin pakkomyydä 500 euron iPadiin jotain yli 200 euron vakuutusta selitellen että sen iPadin korjaaminen maksaa sitten helposti yli 500... Wtf?
Koska sitä ei ikinä tiedä tajuaako se iäkäs niitä juttuja. Olen ollut tilanteessa jossa n.60v nainen osti näitä lisäpalveluita ihan omatoimisesti ja innokkaasti, ja tämä vaikutti tajuavan ihan täysin mistä on kyse. Seuraavana päivänä tämän poika marssi liikkeeseen ja valitti siitä miten hänen äitiään oli huijattu. Kyseessä ei tosin ollut gigantti, mutta kuitenkin.
Viiden vuoden (5 v) huolenpitopalvelu voisi olla paremmin ymmärrettävissä, jos kyse olisi esimerkiksi 1500 euron arvoisesta tietokoneesta. Mutta ei kukaan halua enää viiden vuoden päästä käyttää tietokonetta, jonka arvo nyt uutena on noin 500 eur. Käytännössä jumiutunut ja lakannut toimimasta aikoja sitten eikä siinä viiden vuoden koneen elvytykset auta.
Vetoaakohan läheiseeni tuollainen keksitty nimitys 'huolenpitopalvelu'? Jos tietokoneestani pidetään huolta, ehkä minustakin? Tunteeko tarvetta varmistella itselleen tulevaisuutta (mikä sinänsä toki hyvä asia, vaan tässä kääntyy itseään vastaan).
Niin tai näin, ovat myynti- ja markkinointi-ihmiset onnistuneet työssään. Tuplahinta käytännössä ei mistään.
siis noin 500 euron hintaisen tietokoneen hankintakustannukseksi tuli kaikilla lisäpalveluilla yhteensä 954 euroa!