Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?
Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:
- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.
- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.
-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.
Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.
Kommentit (176)
Hirveä kiire kohteessani, eikä ollut aikaa viruttaa ja vaihtaa moppiliinaa muutaman metrin välein. Niinpä kaadoin vesiämpäristä pieniä lätäköitä tasaisin välimatkoin koko pitkän käytävän matkalta - onneksi kukaan ei tullut eikä varsinkaan siivoustyönohjaaja! - ja sain mopattua nopsaan koko käytävän kertahurauksella. Tämä kesätöissä joskus 90-luvun alussa.
Ikävää kun joka ammattikunnassa on ihmisiä, joilta puuttuu ammattiylpeys. Itse tein kesätöitä siivoojiaan ja varmasti tein kaiken siivoussääntöjen mukaan. Sen verran minulla on itsekunnioitusta vaikka en ammattisiivooja ollutkaan. Moni ammattisiivooja oli kyllä uskomattoman tehokas ja täynnä tietoa.
Söin helkkaristi tarvikevarastosta huoneisiin jätettäviä marianne-karkkeja. Työkaveritkin tätä tekivät, mutta en oikein usko että pomo olisi tykännyt. Kotiin asti en sentäs vienyt :)
Kerran viikossa olisi pitänyt imuroida kaikki hotellihuoneet, jotkut työkaverit jättivät kylmästi imuroinnin väliin ja vetivät vain raksit listoihin. En kyllä sinällään yhtään ihmettele, koska aikaa millekään ylimääräiselle ei tosiaankaan ollut. Koirahuoneet piti joskus jättää imuroimatta ja vain mopata lattia koska ei vain yksinkertaisesti ehtinyt imuroimaan.
Hotelliala <3 Kestin 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä kiire kohteessani, eikä ollut aikaa viruttaa ja vaihtaa moppiliinaa muutaman metrin välein. Niinpä kaadoin vesiämpäristä pieniä lätäköitä tasaisin välimatkoin koko pitkän käytävän matkalta - onneksi kukaan ei tullut eikä varsinkaan siivoustyönohjaaja! - ja sain mopattua nopsaan koko käytävän kertahurauksella. Tämä kesätöissä joskus 90-luvun alussa.
Mäkin oon tehny samaa. Mutta mulla on ollu joku tyhjä limupullo kärryissä johon oon laittanu vettä (siis pulloon) ja siitä kaatanu aina pienen läntin lattialla tasaisin väliajoin. Hauska, en ookkaan ainut joka näin tekee. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon tehny samaa. Mutta mulla on ollu joku tyhjä limupullo kärryissä johon oon laittanu vettä (siis pulloon) ja siitä kaatanu aina pienen läntin lattialla tasaisin väliajoin. Hauska, en ookkaan ainut joka näin tekee. 😁
Siis lattialle kaadoin pullosta vettä tasaisin väliajoin...
Hauska muisto sinulta, onneksi nykyään on kostutuspulloja.
nukkunut työajalla kun hommat oli jo tehty =)
en mitään sen kauheampaa
Näitä juttuja kun lukee niin kasvaa kohisemalla arvostus niitä siivoojia kohtaan, jotka tekevät työnsä huolella ja ammattiylpeydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En läheskään viikottain pese lattioita, vaikka siivousohjelmassa niin edellytetäänkin. Olen sen sijaan ottanut puhtaan mopin, kastanut sen märäksi ja suihkuttanut siihen sumutepullosta pesuaineliuosta hyviä tuoksuja tuomaan. Näin teen varsinkin silloin, kun puhtaita lattialiinoja ei ole tuotu.
- Rappusiivooja
Eikö ne rappukäytävät yleensäkin pyyhkäistä vain kostealla mopilla?
Ei kun pestään 1xvko ja mahdollisesti mopataan 1xvko.i
Ja minäkin saatan joskus pestä kostealla mopilla, jos rappu on siisti.T: toinen rappusiivooja
Siis millä pestään? Lattialiinoilla? Eikö se moppaus aja saman asian?
Niin voiko joku rappusiivooja vastata tähän? Jäi häiritsemään.
En jaksa lukea ketjua mutta aikanaan kun olin Ruotsissa kesätöissä erään ison hotelliketjun hotellissa, vessan kuivaamiseen käytettiin edellisen asiakkaan pyyhkeitä. Siellä oli esim. kylpyammeet ja niiden piti olla siivouksen jälkeen kuivia. Joten kuivaus tapahtui näillä käytetyillä pyyhkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En läheskään viikottain pese lattioita, vaikka siivousohjelmassa niin edellytetäänkin. Olen sen sijaan ottanut puhtaan mopin, kastanut sen märäksi ja suihkuttanut siihen sumutepullosta pesuaineliuosta hyviä tuoksuja tuomaan. Näin teen varsinkin silloin, kun puhtaita lattialiinoja ei ole tuotu.
- Rappusiivooja
Ei kun pestään 1xvko ja mahdollisesti mopataan 1xvko.
Ja minäkin saatan joskus pestä kostealla mopilla, jos rappu on siisti.T: toinen rappusiivooja
Kyllä, lattialiinoilla pestään, ja sillä tulee puhtaampi lopputulos koska liinasta saa aina esiin puhtaan kohdan millä pestä. Mopilla taas se lika kulkee mukana koko ajan, joten jos on kovin likainen lattia, niin sen mopin jäljet jää näkyviin.
Joten siksi pestään kerran viikossa lattialiinoilla, ja muut kerrat mopataan nihkeällä tai kuivalla mopilla.
Mutta kerrostaloissa on isoja eroja siisteydessä, koska asukkaita on niin erilaisia. Joissakin taloissa riittäisi pesu vaikka kerran kuussakin, ja joissakin pitäisi pestä joka päivä että olisi siistiä.
Olen siivonnut paikkoja, jotka eivät kuulu sopimukseen. Tiskiallaskaappeja, siirtänyt tavaroita työpöydiltä ja pyyhkinyt pölyt niiden alta, pyyhkinyt pölyt atk-johtokasojen päältä työpöytien alta jne. Lopetin, kun sain palautetta, että siivous kestää liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Rappusiivooja
Kyllä, lattialiinoilla pestään, ja sillä tulee puhtaampi lopputulos koska liinasta saa aina esiin puhtaan kohdan millä pestä. Mopilla taas se lika kulkee mukana koko ajan, joten jos on kovin likainen lattia, niin sen mopin jäljet jää näkyviin.
Joten siksi pestään kerran viikossa lattialiinoilla, ja muut kerrat mopataan nihkeällä tai kuivalla mopilla.
Mutta kerrostaloissa on isoja eroja siisteydessä, koska asukkaita on niin erilaisia. Joissakin taloissa riittäisi pesu vaikka kerran kuussakin, ja joissakin pitäisi pestä joka päivä että olisi siistiä.
Ok. Eikö teillä ole kaksipuolisia moppeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Rappusiivooja
Mutta kerrostaloissa on isoja eroja siisteydessä, koska asukkaita on niin erilaisia. Joissakin taloissa riittäisi pesu vaikka kerran kuussakin, ja joissakin pitäisi pestä joka päivä että olisi siistiä.Ok. Eikö teillä ole kaksipuolisia moppeja?
On, ja niitä käytetäänkin moppipäivinä, mutta pesupäivinä kaksi puolta ei riitä.
Aikoinaan olin kotipalvelussa, jossa oli siivouskohteita myös. Sattui ja tapahtui monenlaista. Yhden papan kotona oli niin ahdasta, että pudotin imurin kanssa kääntyillessäni Aalto-vaasin. Tosi noloa. Yhdessä lapsiperheessä taas kuulin väärin, että heitä ne puupalikat keittiöön roskiskaappiin. Sinne heitin. Myöhemmin perheeltä oli tullut valitus, että heitin lapsen palikat roskikseen. Ilmeisesti niille oli jokin toinen kaappi olemassa siellä keittiössä 😄
Olin lukion ja amk:n lomassa iltasiivoojana toimistoissa. Menin siivoomaan aina silloin kun väki oli jo lähtenyt pois ka sain olla ihan rauhassa. Kävin ennen vessanpesua välillä paskantamassa toimiston vessassa niin että pidin ovea auki. Välillä kävin vessassa myös runkkaamassa ovi auki.
Kollegani samassa työkohteessa tapasi pestä lihamyllyn viikon verran samalla yhdellä (1) pyyhkeellä. Illan päätteeksi hän jätti pyyhkeen siivouskomeron patterin päälle kuivumaan, seuraavaa käyttökertaa odottamaan.
En osta kaupassa jauhettua jauhelihaa enää koskaan.
Laiskottelin monesti kun olin kesäsijaisena. Kerran taisin 7,5h työpäivästä tehdä 3-4h töitä. Tein siis kyllä kaikki hommat, mutta kesäaikaan sotkua ei ollut paljon koska kiinteistön työntekijät olivat lomilla. Ylijäävällä ajalla oli siis tarkoitus tehdä kesähommina perusteellisempia siivouksia, mutta joskus laiskotti eikä huvittanut.
Piilottelin siivouskomerossa ja pelasin kännykällä pasianssia.
Mitä väärää tuossa on?
Lattian moppaamisella?