Kysymyksiä avioeron läpikäyneille
Kauanko olitte yhdessä?
Miksi erositte?
Oliko ero yhteinen päätös?
Jos ei ollut, kumpi jätti?
Näitä kyselee vuosi sitten 30-vuotta kestäneestä suhteesta eronnut 50+ mies. Eron jälkeen koen hyvinvointini parantuneen selvästi, mutta tietynlainen tyhjyys aina välillä iskee päälle, kun melko lyhyessä ajassa lapsetkin ovat lentäneet pesästä ja neljän hengen talous on supistunut yhteen.
Kommentit (25)
Aviossa olimme 22 vuotta, sitä ennen vuosia kihloissa.
Vaimon mielenterveys järkkyi koronan ja pitkän sairausloman aikana ja hän myös alkoholisoitui. Liitto voi huonosti viimeiset viisi vuotta, mutta ilmeisesti olen jossain määrin läheisriippuvainen, eikä minulla ollut päättäväisyyttä erota, vaikka sitä mielessäni pitkään pohdinkin. Kuopuksen muutettua opiskelupaikkakunnalle ilmoitin vaimolle, etten enää jaksa. Vaimolla oli tietämättäni ollut jo vuoden verran suhde työkaverinsa kanssa, joten itse ero sujui nopeasti ja kivuttomasti hänen muutettua uuden miehensä luokse.
Päätös oli yhteinen, vaikka aloite tulikin minulta.
Eron jälkeen luin aihetta käsitteleviä kirjoja ja osallistuin eroseminaariin. Näitä kyllä suosittelen vilpittömästi kaikille eroa pohtiville, eroprosessin pyörteissä oleville kuin myös jo eronneille.
M53
Kauanko olitte yhdessä? 9 vuotta.
Miksi erositte? Mies halusi erota. Ei kertonut syytä.
Oliko ero yhteinen päätös? Ei ollut.
Jos ei ollut, kumpi jätti? Mies jätti. Sain tietää avioerosta kun hain eropaperit postista.
Onko avioerossa tunteet samanlaiset kuin jos puoliso kuolee?
Oltiin yhdessä 16 vuotta ja minä lopulta halusin erota. Meistä tuli vaan kämppiksiä ja ei ollut mitään yhteistä elämää enää.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin yhdessä 16 vuotta ja minä lopulta halusin erota. Meistä tuli vaan kämppiksiä ja ei ollut mitään yhteistä elämää enää.
Tulee mieleen biisi Rakkaus on lumivalkoinen , mikä on ihan luonnollista harvoin parisuhde kestää kuolemaan saakka muuta kuin hammasten kiristyksellä ja pelkona erosta= tuttua ja turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Paha mennä sanomaan, kun on kokenut vain toisen.
-1
Vierailija kirjoitti:
No en usko. Oli raastavaa katsoa, kun ystävän puoliso kuoli. Oma avioero ei lopulta ollut niin paha vaan tajusi, että olisi pitänyt erota jo aiemmin.
- 20 v
- miehen salasuhde paljastui
- kenen lie päätös oli? En olisi eronnut, jos mies olisi luopunut toisesta naisesta. Mies taas ei olisi halunnut erota, vaan pitää meidät molemmat. Silloin minä päätin, että ero. Mutta mies oli kuitenkin jättäjä ja minä jätetty.
Pari vuotta eron jälkeen oli vaikeimmat. Suurin suru on liittynyt siihen, että lapset eivät saaneet kasvaa ydinperheessä.
Kauanko olitte yhdessä? - olimme yhdessä 25 v, josta 18 v naimisissa
Miksi erositte? - minä (mies) halusin erota koska exä oli "löytänyt" paremman työpaikaltaan
Oliko ero yhteinen päätös? - ei
Jos ei ollut, kumpi jätti? - mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen biisi Rakkaus on lumivalkoinen , mikä on ihan luonnollista harvoin parisuhde kestää kuolemaan saakka muuta kuin hammasten kiristyksellä ja pelkona erosta= tuttua ja turvallista.
Olen eri mieltä. Vaikka itse olen eronnut, niin olen seurannut lähdeltä vanhempiani ja ystäviäni. Suhde pysyy hyvänä, jos viitsii puhua toisen kanssa ja etsiä niitä yhdistäviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Vaikka itse olen eronnut, niin olen seurannut lähdeltä vanhempiani ja ystäviäni. Suhde pysyy hyvänä, jos viitsii puhua toisen kanssa ja etsiä niitä yhdistäviä asioita.
Meidän puheyhteys hävisi kun exästä tuli täysin harhainen salaliittoteorioineen. Ja alkoholismi aiheutti sen, ettei mitään oikein voinut enää tehdä yhdessä, koska exä oli niin usein joko kännissä tai krapulassa. Eniten ehkä kuitenkin surettaa, ettei äiti enää pidä yhteyttä lapsiinsa ellei nyt jotain satunnaisia jouluntoivotuksia tai synttärionniteluja wharsapin kautta lasketa.
Ap
20v yhdessä, 18 naimisissa.
Halusin erota koska ajattelin että yksinkin on parempi kuin niin huonossa avioliitossa. Ei mitään yhteistä muuta kuin sukunimi ja lapset. Toisen piikana olo alkoi tympäistä, kun mitään ei saanut koskaan takaisin päin, ei kosketusta, läheisyyttä, seuraa tms. kaiken sain aina tehdä yksin.
Minä halusin erota, mutta tuskin tuli yllätyksenä miehelle.
Minä ilmoitin että lähden lasten kanssa heti kun löytyy asunto ja lähdettiin myös. Ei liittynyt draamaa tms.
Suosittelen tekemään niitä asioita mistä pitää ja nauttimaan elämästä, niin ei tunnu niin pahalta. Itselläni oli ajatuksena, että en enää parisuhteeseen lähde koskaan, vaan elän lasten kanssa kunnes muuttavat pois ja sen jälkeen koiran kanssa kahdestaan. Ajatuksena oli korkeintaan pitää muutamaa seuralaista silloin kun huvittaa, mutta joku muu oli päättänyt toisin ja aika pian tuli elämään uusi mies. Aika kauan pohdin kannattaako antaa edes mahdollisuutta enää parisuhteelle, mutta annoin kuitenkin. Nyt on asiat hyvin, mutta tietynlainen naivius on kadonnut, enkä enää odota parisuhteelta juuri mitään, mutta huonoon tilanteeseen en enää jää hetkeksikään.
N46
Oltiin yhdessä 10 vuotta, kaksi lasta. Erottiin koska koin aviomiehen seksuaalisesti erittäin vastenmieliseksi. Mies on edelleen yksin, jotain suhdekokeiluja kai ollut. Itsellä uusi hyvä mies.
Vaimosta tuli niin sairaalloisen mustasukkainen, että oli pakko laittaa ero vireille. En olisi saanut edes töissä keskustella naisten kanssa tai ainakin minun olisi pitänyt raportoida niistä kaikista kotiin tultuan, hän stalkkasi kaikki some-kanavat ja vahti kommenttejani ja tykkäämisiäni jne jne. Eron myötä paljastui, että hänellä itsellään oli suhde työkaverinsa kanssa.
18 vuoden jälkeen laitoin eron vireille, koska keskusteluyhteys katosi. Tai tajusin eron jälkeen, ettei sitä koskaan ollutkaan. Lisäksi vaimo jäi 8 vuotta sitten kiinni pettämisestä, mutta puheistaan huolimatta jatkoi salasuhdetta koko ajan.
Kaveri on eronnut kolme kertaa. Hän vitsaileekin usein löytäneensä maailman kalleimman harrastuksen. Joku toinen olisi oppinut vähemmällä...
Erosinhiljattain, muttaeroa edelsi kolmen vuoden asumusero. Jotenkin sitä kuvitteli, että asumusero selkeyttää tilanteen ja palaamme vielä yhteen. Nope.
N38
27 vuotta oltiin yhdessä, tästä 21 naimisissa. Neljä, nyt jo aikuista lasta.
Mun päätös. Kyllästyin mieheen. Päivääkään en ole katunut. Paitsi sitä, että olisi pitänyt lähteä jo monta vuotta aiemmin. Vihasin joka päivä sitä keskiluokkaista unelmaa. Nyt voin elää, kuten itse haluan.
N54
Kauanko olitte yhdessä? - olimme yhdessä 28 v, josta 18 v naimisissa
Miksi erositte? - mies halusi erota, ei kuulemma enää rakastanut
Oliko ero yhteinen päätös? - ei
Jos ei ollut, kumpi jätti? - mies